صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۴۵
بی تحرکی هزینه وام مسکن در 10 روز+ نمودار

هزینه وام مسکن؛ مجردان 17 میلیون و متاهلان 29 میلیون

در روزهای اخیر تغییری در قیمت وام مسکن به ثبت نرسیده است. این اتفاق موجب شده تا نرخ سود موثر در 10 روز گذشته در محدوده 20.8 درصد ثابت بماند.
به گزارش اقتصادنیوز، هزینه خرید هرکدام از اوراق تسه در بازار در روزهای هفته گذشته در سطح 60 هزار تومان نوسان داشته و تغییر زیادی نداشته است. عدم تغییر این قیمت به طور مستقیم بر هزینه دریافت وام برای مجردین و متاهلین تاثیرگذار بوده و روند متوسط این هزینه را ثابت نگه داشته است.

اوراق تسهیلات وام مسکن چیست؟

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که مالک آن‌ها می‌تواند با مراجعه به بانک در ازای هر برگه از آن، از امتیاز استفاده از 500 هزار تومان تسهیلات خرید یا ساخت مسکن استفاده کند. ‌در حال حاضر از اوراق حق تقدم تسهیلات مسکن می‌توان برای گرفتن دو وام به‌صورت هم‌زمان استفاده کرد.

افرادی که نیازمند اخذ وام برای خرید خانه هستند باید ابتدا به بانک مسکن رجوع کنند و حساب یک ساله باز کنند.از طرف دیگر به منظور نوبت دهی و بهره مندی از وام مسکن تا یک سال اجازه برداشت از این حساب وجود ندارد. براین اساس افرادی که توانایی صبر یک ساله به‌منظور دریافت وام را نداشته باشند، طبق قانون مصوب، اقدام به خرید اوراق تسهیلات مسکن می‌کنند. به‌نوعی این افراد با پرداخت مبلغی جهت خرید اوراق تسه، نسبت به حالت عادی برای دریافت وام در اولویت می‌گیرند.

هزینه خریداوراق مسکن

در هفته اخیر قیمت اوراق تسهیلات بانک مسکن در مرز 60 هزار تومان بوده و تغییرات زیادی را ثبت نکرد. از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در این هفته برای مجردها  در مرز 16 میلیون و 800 هزار تومان و برای متاهلین 28 میلیون و 800 هزار تومان نوسان داشته است.

این رقم ها در مقایسه با هفته دوم تابستان تغییرات زیادی نداشته و می توان گفت تقریبا دو هفته است  تغییرات چندانی در این حوزه رخ نداده است. به عبارت دیگر هزینه اخذ وام برای مجردها و متاهلین در همان سطح بالا در هفته دوم تابستان به ثبت رسیده است.

با این تفسیر هزینه نهایی وام مسکن نیز که در طی 12 سال متقاضیان پرداخت می کنند در این مدت ثابت بوده است. این هزینه با در نظر گفتن هزینه اولیه دریافت وام برای مجردین دراین مدت معادل با 176 میلیون و 900 هزار تومان و برای متاهلین برابر با 328 میلیون و 700 هزار تومان محاسبه می شود.

وام مسکن

نرخ سود موثر

نرخ سود موثر جهت دریافت وام مسکن تحت تاثیر دو هزینه پرداخت شده نیز به مانند هزینه نهایی وام مسکن مغایر بانرخ اسمی آن برآورد می شود. روند آمارها در حوزه وام مسکن نشان می دهد این رقم در 10 روز گذشته یعنی از 14 تیرماه تاکنون در سطح 20.8 درصد ثابت مانده و تغییری را به ثبت نرسانده است.

در فاصله این رقم با نرخ اسمی 17.5 درصدی در بازار وام مسکن مشاهده می شود نرخ موثر محاسبه شده از نرخ اسمی آن 3.3 واحد درصد بالاتر است و 10 روز است این فاصله تغییری نداشته است.

وام مسکن

روند متوسط هزینه وام مسکن

روند هزینه وام مسیری تناوبی را در این حوزه به ثبت رسانده است. از این رو بررسی روزانه این متغیر تحلیل واضحی را ارائه نمی دهد. برای رفع این مشکل می توان از روند میانگین هفت روزه این هزینه بهره جست.

درهمین خصوص روند میانگین این متغیر به خوبی نشان میدهد این رقم برای مجردین در سطح 16 میلیون و 800 هزار تومان در این روزها ثابت مانده است. برای متاهلین نیز میانگین متوسط هفت روزه در این اواخر در محدوده 28 میلیون و 800 هزار تومان بوده و تغییری را ثبت نکرده است.

وام مسکن

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات