صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۲۹  ، 
کد خبر : ۳۳۱۵۳۵

اخبار ویژه یکشنبه ۳۰ خردادماه

روزنامه کیهان **

فارین‌پالیسی: موشک‌های مقاومت کابوس کشنده برای اسرائیل است

یک نشریه آمریکایی تصریح کرد: بازدارندگی سامانه پدافندی رژیم صهیونیستی (موسوم به گنبد آهنین) به آخر خط رسیده و قادر به دفاع از این رژیم نیست.
فارین‌پالیسی ضمن مرور ضربات موشکی شدید و بی‌سابقه‌ای که مقاومت فلسطین در جنگ اخیر به صهیونیست‌ها وارد کرد، نوشت: تفاوت‌های جنگ میان اسرائیل و فلسطین با جنگ‌های قبلی آتش بی‌سابقه موشک‌ها و راکت‌هایی بود که حماس و جهاد اسلامی شلیک کردند؛ و همچنین کارآمدی کاهنده اسرائیل در مقابله با حماس.
حماس و حامیانش در ایران، بر این باورند که این جنگ برای حماس یک پیروزی بود. شماری از موشک‌ها توانست از چتر سامانه گنبدآهنین بگریزد و زیرساخت‌های راهبردی اسرائیل را هدف قرار دهد. در چندین مورد ظرف چند دقیقه، بیش از ۱۴۰ راکت و موشک شلیک شد و آسمان تل‌آویو، اشدود و اشکلون را پوشاند.
اسرائیل می‌گوید که سامانه گنبد آهنین، می‌تواند تا ۹۰ درصد راکت‌های پرتابی را رهگیری کند. اما نمی‌گوید که چه شماری از موشک‌های حماس، رهگیری شده‌اند، اما در پانزدهم ماه مه گفت که این سامانه حدود هزار راکت از ۲۳۰۰ راکت شلیک شده را رهگیری کرده است. این آمار را مقایسه کنید با وضعیت ماه مه ۲۰۱۹ که ۶۹۰ راکت از غزه شلیک شد و ۲۴۰ راکت رهگیری شد.
این بار اسرائیل با همان طرح جنگ تاکتیکی پیش رفت که به آن عادت داشت: حملات نقطه‌زن هوایی با استفاده از مهماتی همچون مهمات هدف‌گیری ساخت آمریکا. واکنش‌های بین‌المللی، یک پسرفت راهبردی برای اسرائیل است که بازدارندگی در برابر نیابتی‌های ایران را زائل می‌کند و تصویری عصبانی از اسرائیل ارائه می‌دهد.
برای بسیاری از ناظران، جنگ اخیر غزه، به‌رغم شباهت‌های زیادی که به جنگ‌های پیشین داشت، نشان از آغاز یک دوران تازه دارد. روشن شد که هیچ راه‌حلی برای کلیت مشکلی که حماس با کنترل غزه و شلیک راکت، متوجه اسرائیل می‌کند، وجود ندارد.
این یک بن‌بست برای اسرائیل است. کشور‌هایی همچون ایران، به تدارک سلاح و دانش فنی برای حماس ادامه می‌دهند و زرادخانه راکتی‌اش را گسترش خواهند داد.
حماس بر این باور است که تنش‌های بیت‌المقدس را به یک موفقیت بزرگ تبدیل کرده و می‌گوید که صد‌ها مایل تونل زیرزمینی‌اش، تنها خسارت‌های اندکی دیده‌اند.
موفقیت یکسال گذشته اسرائیل در دستیابی به صلح با دو کشور حاشیه‌ای خلیج فارس و سودان می‌تواند دچار پسرفت شود. هم‌زمان رقیب اصلی اسرائیل یعنی ایران می‌گوید که «رژیم صهیونیستی در حال سقوط است.» ایران حتی با ارسال یک پهپاد به شمال اسرائیل در جریان جنگ اخیر، سامانه‌های دفاعی اسرائیل را آزمود. کابوس اسرائیل از جنگ در چندین جبهه، در همین نزدیکی است و دشمنان آن هم به این موضوع آگاهند. گنبد آهنین، یک واکنش تاکتیکی به یک تهدید واقعی منطقه‌ای است. اسرائیل انتظار دارد که حزب‌الله لبنان، در جنگ بعدی روزانه دو هزار موشک شلیک کند.
جنگ اخیر با حماس، نشان داد که گنبد آهنین، یک ابزار جادویی برای پیروزی در جنگ و بازدارندگی نیست.

پنتاگون برای کاهش تنش با ایران از نیرو‌های خود در منطقه می‌کاهد

پنتاگون می‌گوید؛ برای کم کردن تنش‌ها با ایران، نیرو‌های خود را در خاورمیانه کم می‌کند.
وزارت دفاع آمریکا، اعلام کرد درصدد کاهش تعداد نیرو‌ها و واحد‌های پدافند هوایی مستقر در خاورمیانه است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال نوشت؛ دولت جو بایدن به دلیل تمرکز روی روسیه و چین، درصدد کاهش شمار سیستم‌های ضدموشکی آمریکا در خاورمیانه است.
به گزارش بی‌بی‌سی، پنتاگون، گزارش روزنامه وال‌استریت ژورنال درباره خارج کردن هشت سامانه دفاع موشکی پاتریوت از خاورمیانه را تأیید کرده است.
همزمان خبرگزاری فرانسه نوشت: این اقدام دولت آمریکا در زمانی صورت می‌گیرد که این کشور درصدد کاهش تنش‌ها با ایران پس از دوره‌ای از تنش‌های شدید در منطقه است.
روزنامه وال‌استریت ژورنال می‌نویسد: سامانه‌های دفاع موشکی پاتریوت از عراق، کویت، اردن و عربستان خارج می‌شوند. سامانه ضد موشکی تاد هم قرار است از عربستان به مکان دیگری منتقل شود. هر سامانه پاتریوت برای فعالیت و پشتیبانی به صد‌ها نیرو اعم از نظامی و غیر نظامی نیاز دارد که هزینه‌های گسترده‌ای را به دنبال دارد. جسیکا مک نالتی، سخنگوی پنتاگون گفته است برخی واحد‌ها به کشور‌های دیگر منتقل و برخی برای تعمیرات به آمریکا برگردانده می‌شوند. او اشاره‌ای به مقصد احتمالی نکرد. سخنگوی پنتاگون تأکید کرد این تصمیم «با هماهنگی نزدیک کشور‌های میزبان» گرفته شده است.
یادآور می‌شود طی ماه‌های اخیر، حملات به نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکا در منطقه به ویژه عراق، شدت یافته و حملات موشکی و پهپادی و کنار جاده‌ای را شامل می‌شود. طبق مصوبه پارلمان عراق، که پس از ترور جنایتکارانه شهیدان سلیمانی و ابومهدی مهندس اعلام شد، نیرو‌های اشغالگر آمریکایی باید عراق را ترک کنند.

شاهکار رشد اقتصادی صفر و ۷ برابر کردن نقدینگی تورم‌زا!

در حالی که رشد اقتصادی کشور در هشت سال دولت روحانی متوقف شد، اما، نقدینگی رشدی سرسام‌آور در حد افزایش ۳ هزار هزار میلیارد تومان (هفت برابر) داشته است.
به گزارش روزنامه جوان، میانگین رشد اقتصادی سال‌های ۹۲ تا ۹۹ در حالی صفر درصد گزارش شده که در همین مدت حجم نقدینگی حداقل با ۳ هزارهزار میلیارد تومان رشد به ۳ هزارو ۵۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است، ریشه خلق نقدینگی بدون پشتوانه در این سال‌ها تأمین کسری بودجه دولت و همچنین پرداخت سود بانکی محقق نشده به سپرده‌های بانکی عنوان می‌شود و آثار این رشد حجم نقدینگی نیز افزایش مستمر سطح عمومی قیمت کالا و خدمات در اقتصاد است.
در حالی که حجم نقدینگی مرداد ۹۲ حدود ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بود، این متغیر اقتصادی مرداد ماه سال ۹۷ (آغاز سکانداری عبدالناصر همتی در بانک مرکزی) به هزارو ۶۴۶ هزار میلیارد تومان (۲۳۱ هزار میلیارد تومان پول و هزارو ۴۱۵ هزار میلیارد تومان شبه‌پول) رسید، این متغیر در پایان سال ۹۹ تا عدد ۳ هزارو ۵۰۰ هزار میلیارد تومان پیشروی کرد. گفتنی است سهم پول از حجم نقدینگی ۲۰ درصد و سهم شبه‌پول ۸۰ درصد است. حسن روحانی در مناظرات ریاست‌جمهوری دوره یازدهم یکی از منتقدان جدی رشد بدون پشتوانه حجم نقدینگی بود و حتی اثر تورمی خط اعتباری ۴۵ هزار میلیارد تومانی بانک مرکزی برای مسکن مهر بسیار بزرگ‌نمایی شد، زیرا معتقد بودند که نباید برای حمایت از اقشار ضعیف جامعه و اجرای یک طرح ملی، چون مسکن مهر از منابعی استفاده کرد که برای کلیه مردم جامعه اثر تورمی داشته باشد.
با توجه به حساسیت بالای رئیس‌جمهور روی حجم نقدینگی و تورم انتظار می‌رفت که سیاست‌های اقتصادی اعمال شود که جلوی خلق نقدینگی بدون پشتوانه و تورم گرفته شود، اما نه تنها شاهد کنترل حجم نقدینگی نبودیم، بلکه دولت هر بار که در این حوزه با انتقاد روبه‌رو شد، اعلام کرد میانگین رشد نقدینگی ۳۰ درصد بوده است (!)
بر اساس آمار‌های بانک مرکزی، رشد نقدینگی در شهریورماه سال ۹۹ به ۳۶/۲ درصد رسید که این نرخ در شش سال اخیر بی‌سابقه بوده است. بررسی آمار‌ها نشان می‌دهد رشد نقطه به نقطه پول در شهریورماه سال مذکور به ۸۰/۲ درصد رسید که این رقم، یک رشد تاریخی محسوب می‌شود. این روند باعث شده است که نسبت پول به نقدینگی در آخرین ماه تابستان سال گذشته از ۲۰ درصد عبور کند.
یکی از مسائلی که دولت فعلی برای اقتصاد ایجاد کرد، مقوله تسریع رشد حجم نقدینگی است و از آنجایی که این رشد حجم نقدینگی با رشد تولید همراه نیست، تورمی در اقتصاد پدید می‌آورد که شبه‌پول را برای حضور در بازار‌ها تشویق می‌کند، از این‌رو هر چند وقت یک‌بار در اقتصاد شاهد شکل‌گیری یک نوسان قابل ملاحظه در یکی از بازار‌ها به دلیل پمپاژ نقدینگی به آن بازار هستیم.

آمریکا نتوانست مانع اتصال ایران به سوریه از طریق عراق شود

یک تحلیلگر باسابقه آمریکایی تاکید کرد: آمریکا نتوانسته جلوی تبدیل شدن عراق به یک پل استراتژیک بین ایران، سوریه و حزب‌الله را بگیرد.
میدل ایست نیوز به قلم «آنتونی کوردزمن» (مسئول میز استراتژی در مرکز «استراتژیک و مطالعات بین‌المللی») نوشت: دلایل متعددی وجود دارد که آمریکا ممکن است در عراق شکست بخورد و آن‌ها موضوعاتی هستند که ایالات متحده تاکنون نتوانسته است در سطح کلی راهبردی حل کند. از سال ۲۰۰۳ به بعد، ایالات متحده تمرکز خود را بر مقابله با تهدید فوری گذاشت، نه اینکه بر ایجاد یک واحد عراقی و توسعه توانایی‌های دفاعی بلندمدت.
ایالات متحده به طور مداوم نتوانسته است ارزش استراتژیک مناسب عراق را به آن بدهد. این برنامه نتوانسته جلوی تبدیل شدن عراق به یک پل استراتژیک بین ایران، سوریه و حزب‌الله را بگیرد، در حالی که می‌تواند عراق را با کشور‌های عضو شورای همکاری، اردن و مصر متصل کند و از فشار و مداخله ترکیه و از نفوذ روسیه و چین بکاهد. ایالات متحده همچنین کاهش واردات نفت آمریکا را با کاهش اهمیت استراتژیک منطقه شورای همکاری خلیج فارس - حتی اگر حدود ۲۰ درصد از نفت جهان را صادر کند- تنظیم کرده است. آمریکا اهمیت استراتژیک عراق برای چین و روسیه و همچنین اهمیت آن در تأمین جریان پایدار انرژی گسترده برای صادرات آسیا به ایالات متحده را دست‌کم گرفت.
ایالات متحده نتوانست اهمیت نظامی مهم استراتژیک عراق و نقش دقیق بالقوه آن را در ایجاد ثبات و امنیت در منطقه خاورمیانه و آفریقای شمالی درک کند. همچنین نتوانست درک کند که حکومت نافرجام و فاسد عراق، تنش‌های قومی و فرقه‌ای داخلی و فروپاشی فزاینده اقتصادی، دشمنان واقعی بودند.
حمله سال ۲۰۰۳ به عراق هیچ برنامه روشنی برای آینده پس از صدام نداشت. ایالات متحده نتوانست درک کند که شکست دادن دور اول افراط‌گرایان تا سال ۲۰۱۰، سپس بازگشت و از بین بردن خلافت داعش هرگز به نتایج پایدار نخواهد رسید مگر اینکه به علل افراط‌گرایی خشونت‌آمیز بپردازد. تلاش‌های ایالات متحده برای تغییر شکل عراق به شکل اصلی از تقریباً سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ موفقیت واقعی یا تأثیر پایدار کمی به دست آورد. از این بدتر، این تلاش‌های آمریکایی‌ها برای رسیدگی به مشکلات غیرنظامیان در عراق از حدود سال ۲۰۱۰ به بعد با برنامه‌های کمک بسیار محدود و کم‌تمرکز جایگزین شده است. به نظر می‌رسد آمریکا هرگز درک نکرده که ثبات اقتصادی و توسعه در عراق نیمه دوم مهم‌ترین تلاش‌های امنیتی معنی‌دار است. اصلاحات و کمک‌های اقتصادی به همان اندازه اصلاحات و کمک به نیرو‌های امنیتی مهم هستند. این ابزار همچنین یک ابزار بالقوه مهم در اتحاد سنی‌ها و شیعیان و همچنین اعراب و کردها، مهار نیرو‌های مؤثر در ایجاد فساد، ایجاد مشاغل جدید، جلب حمایت مردمی از دولت و محدود کردن اعتراضات مردمی و تضعیف تلاش‌های ایران برای کنترل بخش‌های اصلی اقتصاد عراق و سایر اقدامات است. ایالات متحده باید درک کند که نمی‌تواند یک عراق تقسیم‌شده بین ایران، سوریه، ترکیه و کشور‌های شورای همکاری خلیج فارس را به یک شریک راهبردی واضح تبدیل کند. بهترین راه برای متحد کردن عراق، به دست آوردن حمایت گسترده عراقی‌ها از تلاش‌های آمریکا و محدود کردن موفقیت ایران تا حد ممکن است.
ایالات متحده باید درک کند که با سه گروه دشمن روبه‌رو است، نه فقط با یک گروه. ایالات متحده باید درسی را که باید از زمان مداخله خود در فیلیپین از سال ۱۸۹۹ تا ۱۹۱۳ آموخته باشد، بیاموزد، همان درسی که مطمئناً باید از جنگ ویتنام می‌گرفت. تمرکز بر استراتژی کلان و نتایج بلندمدت برای جلوگیری از جنگ‌های طولانی که پایان مثبتی ندارند بسیار مهم است. شکست دشمن فوری تنها بخشی از یک کارزار است که یک پایان استراتژیک موفقیت‌آمیز و مهم دارد؛ و ایالات متحده نیاز دارد تا همه این درگیری‌ها را بر اساس اینکه با سه گروه دشمن روبه‌رو است و نه فقط یک گروه، حل کند: دشمن اول تهدید آشکار مخالفان مستقیم است و دشمن دوم ضعف‌ها، اختلافات و فساد در دولت و نیرو‌های نظامی کشور است که ایالات متحده سعی در کمک به آن‌ها دارد و دشمن سوم عدم آگاهی آمریکا از کشور و عدم رسیدگی به پیچیدگی وظایف مورد نیاز و منحنی دانش در حال توسعه روش‌های موثر برای کمک به یک کشور خاص در سطح امنیتی و غیرنظامی است.

آقای کارگردان! اصلاح‌طلبان به شومن بازی‌شان باختند
کارگردان فیلم تبلیغاتی آقای روحانی در سال ۹۲، درباره نتیجه انتخابات نوشت:‏ «اصلاح‌طلبان به شیشه‌هایِ دودیِ خودروهای‌شان، و به خانه‌هایِ شمالِ شهری‌شان که نمایی برای دیدنِ باقیِ مردم نداشت، باختند.
حسین دهباشی می‌افزاید: اصلاح‌طلبان خبر از کهنه و ضدتبلیغ شدنِ حصر کروبی و خنده ظریف و قد خمیده نبوی و تکرار خاتمی و دعوت کرباسچی نداشتند. اصلاح‌طلبان، همّتی را هم بدبخت کردند. با حمایت‌شان از او، همه نفرتی که مردم از جهانگیری و لاریجانی و روحانی داشتند، بر سرش هوار کردند. اصلاح‌طلبان، موسوی را هم ضایع کردند. نشان دادند میرحسین مطلوب برایشان، میرحسین محصور و مظلوم و لال است. اصلاح‌طلبان به آرای باطله هم باختند. بد هم باختند!».
دهباشی چند سال قبلا اعتراف کرده بود: متن‌های سخنرانی روحانی را در سال ۹۲ من نوشتم. ۲۷- ۲۸ جمله طراحی شده بود که قرار بود او بگوید. مثلاً «هم چرخ سانتریفیوژ‌ها باید بچرخد، هم چرخ زندگی مردم». در گفت و‌گوی شبکه دو بنا این بود که هرچه مجری می‌گوید، رها کنیم و به تلویزیون حمله کنیم. روزبه‌روز با سیطره رسانه ها، آدم‌هایی انتخاب می‌شوند که به شومن و بازیگر نزدیک‌ترند تا سیاستمدار.
از روحانی خواستم در فیلم بگوید: «من سال‌هاست وقتی بین منزل و اداره تردّد می‌کنم و مردم را می‌بینم و چهره‌ها را مطالعه می‌کنم، می‌بینم چقدر گرفته و عبوس است و خنده در چهره‌ها نیست».
در همین حال سایت عصر ایران از سایت‌های اصلاح‌طلب، در یادداشتی نوشت: اصلاح‌طلبان باید شکست خود را بپذیرند. درست است که اگر در جریان «صلاحیت» ها، دست اصلاح‌طلبان بازتر بود، حتی ممکن بود نتیجه دیگری رقم بخورد، ولی میزان نفوذ یک جریان سیاسی وقتی معلوم می‌شود که مردم با اعتماد به آن، به گزینه معرفی شده‌اش (اعم از معرفی تصریحی یا تلویحی) رأی دهد و الا شرط‌بندی روی اسب برنده که افتخاری ندارد.
اصلاح‌طلبان باید علل شکست خود را نیز بررسی کنند. منحصر کردن علت تامه ناکامی‌ها به مسائلی مانند ردصلاحیت‌ها (که در جای خود مهم است)، خودفریبی است. آن‌ها باید بپذیرند که محبوبیت و مقبولیت گذشته را ندارند و اکثر مردم، جریان اصلاحات را نه روندی برای اصلاح امور، که تلاشی برای کسب قدرت می‌دانند. اصلاح‌طلبان بهتر است سال‌های دور از قدرت را فرصت شمارند و به عیب‌یابی و بازسازی خود بپردازند و الا بی‌هیچ تعارفی انتخابات ۱۴۰۰ را باید مجلس ختم اصلاحات نیز دانست.

********************

روزنامه وطن امروز**

با وجود گلایه‌مندی‌ها و ناکارآمدی‌ها مردم افتخار آفریدند

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود حماسه ملی مردم در مشارکت پرشور انتخاباتی را به رهبر انقلاب تبریک گفت و بیان داشت: با وجود دلخوری‌ها و گلایه‌مندی‌ها از ناکارآمدی‌ها، مردم باز هم با مشارکت حداکثری در انتخابات افتخار آفریدند. وی افزود: برپایی جشن ملی انتخابات و حماسه ملی حضور را محضر رهبر فرزانه انقلاب اسلامی و ملت نجیب، سرافراز و خداجوی ایران اسلامی تبریک می‌گویم.

***

پیام تقدیر سردار باقری از حضور پرشور مردم در انتخابات

سردار محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح طی پیامی از حضور مقتدرانه و خیره‌کننده ملت عظیم‌الشأن ایران پای صندوق‌های رای در انتخابات ۲۸ خردادماه قدردانی کرد. در بخشی از این بیانیه آمده است: «بر شما ملت غیور درود می‌فرستیم و با تبریک و تحسین پیروزی و مشارکت سرنوشت‌ساز شما در این حماسه عظیم و ماندگار تاریخی؛ اطمینان داریم عمل صالح دیروز و بامداد امروزتان، فصل نوینی در روند حرکت تکاملی و آرمانی انقلاب و پیشرفت کشور به سمت قله‌های رفیع جدید گشود و پشتوانه قدرتمندی در اختیار منتخب ملت و دولت آینده قرار داد، تا در عرصه حل مشکلات و تنگنا‌های موجود در صحنه زندگی مردم و پیشبرد اهداف و سیاست‌های کلان نظام و صیانت و تضمین منافع ملی در آوردگاه‌های حساس بین‌المللی و دفاع از حرم جمهوری اسلامی ایران، مجاهدانه و قاطعانه اقدام نمایند».

***

قدردانی حجت‌الاسلام رئیسی از مردم ایران
دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد تشکیل می‌دهم

حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور منتخب دیروز با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آرای بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، ان‌شاء‌الله دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم، و به سوی بسط عدالت، به عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهم کرد و تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار خواهم بست.
متن کامل بیانیه به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی علی‌بن‌موسی‌الرضا بعدد ما احاط به علمک
حمد و ثنای الهی که قلوب ملت را برای مشارکتی پرشور و تاریخی هدایت کرد و رضایت امام، شهیدان و همه عاشقان و دل‌باختگان انقلاب اسلامی را پدید آورد. دیروز [جمعه]بار دیگر، دنیا شاهد حماسه‌ای عظیم از ملت به پا خاسته‌ای بود که با ایمان و معرفت و همدلی، صفحه‌ای نو از تاریخ معاصر را به روی خود گشود. اینجانب مراتب شکر و خاکساری خود را به درگاه باعظمت الهی ابراز می‌دارم و به ارواح پاک و مطهر شهدای پرفضیلت انقلاب اسلامی، خصوصا حاج‌قاسم عزیز که یاد و نامش در این روزها، فضای کشور عزیزمان را عطرافشان کرده بود، درود و سلام می‌فرستم.
مردم عزیز ایران! انتخابات دیروز [جمعه]مظهر خداباوری، مردم‌باوری و خودباوری ملی و جشن بزرگ سیاسی شما در گام دوم و آغاز قرن نو بود که در ایام میلاد امام رئوف علیه‌السلام متجلی شد. امروز روز مهربانی و بردباری و روز اتحاد، رفاقت و همدلی است. منتخب این انتخابات بر اساس قاعده مردم‌سالاری دینی، منتخب همه ملت و خادم همه جمهور است. چه آنانی که بنده را برگزیدند و چه عزیزانی که به نامزد‌های محترم دیگر رأی دادند و چه آنانی که به هر دلیلی پای صندوق‌های رأی حاضر نشدند.
اینجانب؛ خلق این رویداد مبارک را به محضر امام عصر (عج) و رهبر عزیز و فرزانه انقلاب اسلامی که با تدابیر داهیانه خود، دل‌های مردم را برای حضور در این صحنه هدایت کردند، تبریک و تهنیت عرض می‌نمایم و دست یکایک مردم را به خاطر خلق این حماسه بزرگ به گرمی می‌فشارم و پیروز این جلوه‌گری و درخشش جهانی را ملت بزرگ ایران می‌دانم که همچنان آرمان‌های متعالی انقلاب اسلامی، از عدالت‌طلبی و استقلال‌خواهی تا آزادی‌جویی و عزتمندی را در تارک خواسته‌های به‌حق خود با رأی‌شان فریاد می‌زنند. از مراجع عظام تقلید، جامعه مدرسین حوزه علمیه، جامعه روحانیت، علمای شیعه و سنی، اساتید دانشگاه، نخبگان علمی، فرهنگی و سیاسی، رئیس و نمایندگان پرتلاش مردم در مجلس، تشکل‌های مردمی و جهادی، شخصیت‌ها، احزاب و گروه‌های سیاسی، جوانان غیور و دانشجویان و طلاب، کارگران و کشاورزان، اصناف و بازاریان، فرهنگیان و هنرمندان، ورزشکاران، زنان و دختران، اقوام و قومیت‌های مختلف ایرانی، برادران اهل‌سنت، اقلیت‌های دینی، هموطنان خارج از کشور، رأی‌اولی‌های عزیز و همه ایرانیان غیور در شهر‌ها و روستاها، صمیمانه تشکر می‌کنم.
ملت ایران!
دیروز شما به عهد خود با صداقت وفا کردید و امروز نوبت این بنده خدا و خادم شماست که به عهدی که با شما بسته‌ام وفادار بمانم و لحظه‌ای در خدمت به شما، کوتاهی نکنم. بدون تردید در این مسیر نیازمند همراهی، دلسوزی و دعای خیر همیشگی شما هستم.
مردم عزیز ایران!
آنچنان که در این انتخابات مستقل وارد شدم، به پشتوانه آرای بالا و اعتماد کم‌نظیر شما، ان‌شاء‌الله دولتی پرکار، انقلابی و ضدفساد را تشکیل می‌دهم، و به سوی بسط عدالت، به عنوان مأموریت محوری انقلاب اسلامی حرکت خواهم کرد و تمام ظرفیت‌های دولت را برای ایجاد نهضت بزرگ خدمت به ایرانیان عزیز به کار خواهم بست. لازم می‌دانم از همه نامزد‌های محترم، چه آنانی که به هر دلیلی تا انتهای رقابت باقی نماندند و چه کاندیدا‌هایی که تا روز آخر با حضورشان گرمی‌بخش انتخابات بودند قدردانی نمایم و ان‌شاء‌الله از دیدگاه‌های ارزشمندشان برای تدبیر امور استفاده خواهم کرد.
در پایان از زحمات ارزشمند همه دست‌اندرکاران نظارتی، اجرایی، نیرو‌های انتظامی، رسانه ملی و فعالان شبکه‌های اجتماعی و اصحاب رسانه و خبرنگاران، که به رغم شیطنت‌های دشمنان مردم، به مشارکت پرشور در انتخابات کمک کردند تقدیر می‌نمایم و از تلاش‌های شبانه‌روزی ستاد‌های مردمی و حامیان عزیز که داوطلبانه وارد میدان شدند و به این خادم کوچک مردم کمک کردند تشکر می‌کنم.

********************

روزنامه خراسان**

تحمیل واردات ۵ تا ۷ میلیون تن گندم به دولت بعدی

فارس - ضعف مدیریتی و کاهش بارندگی سبب کاهش تولید ۳۵ درصدی گندم شده است که پیش‌بینی می‌شود ۵ تا ۷ میلیون تن گندم برای تامین نیاز کشور وارد شود.
گزارش‌ها تاکنون از خرید تضمینی گندم حکایت از کاهش ۲۱ درصدی خرید دولتی دارد که کارشناسان پیش بینی می‌کنند، تولید این محصول استراتژیک امسال ۳۵ درصد نسبت به سال گذشته کاهش یابد با این اوصاف امسال برای تامین نیاز داخل حداقل باید ۵ میلیون تن گندم وارد شود.

هزینه رسیدن به وام مسکن ۳۰ میلیون تومان شد

مهر - قیمت هر برگه از اوراق تسهیلات مسکن با رسیدن به قیمت ۶۳ هزار تومان، رکورد قیمتی این ابزار نوین بازار سرمایه را در یک ماه اخیر شکست. در بیشتر نماد‌های معاملاتی زیرمجموعه اوراق تسهیلات مسکن، میانگین قیمت معاملات دیروز شنبه ۲۹ خرداد در بازه ۶۱ تا ۶۴ هزار تومان به ثبت رسید. به گفته برخی کارشناسان بازار مسکن، افزایش قیمت اوراق تسهیلات در روز‌های اخیر هم می‌تواند به احتمال رونق بازار مسکن پس از انتخابات ریاست جمهوری مرتبط باشد و هم می‌تواند در پی افزایش نسبی تعداد معاملات مسکن در روز‌های اخیر که قیمت‌ها کمی نزولی شده بود، رخ داده باشد؛ از آن جایی که با کاهش قیمت‌ها، معمولاً تقاضا برای خرید مسکن و همچنین دریافت وام خرید افزایش می‌یابد، بنابراین قیمت اوراق تسهیلات نیز روند رو به رشدی در پیش می‌گیرد.

فروش ارز دیجیتال چینی در عابربانک‌ها آغاز شد

فارس - بانک صنعت و تجارت چین این امکان را فراهم کرده است تا کاربران بتوانند از عابر بانک‌های این بانک یوآن دیجیتال بخرند. بانک مرکزی چین قصد دارد تا المپیک زمستانی ۲۰۲۲ پکن شرایط برای استفاده سراسری از یوآن دیجیتال در این کشور را فراهم کند. چین نخستین کشوری است که ارز دیجیتال ملی را راه‌اندازی کرده است.

صادرات شیرینی و شکلات با کمتر از یک سوم ظرفیت!
ایسنا - جمشید مغازه‌ای دبیر انجمن صنفی صنایع بیسکویت، شیرینی و شکلات ایران از کاهش تقاضا و افزایش "سرسام آور" قیمت مواد اولیه خبر داد و گفت: در صورت رفع مشکلات، امکان صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری شیرینی و شکلات به کشور‌های همسایه وجود دارد، اما سال گذشته این رقم ۴۷۵ میلیون دلار بود.

********************

روزنامه ایران**

احضار سفیر انگلیس به وزارت خارجه

خبر اول اینکه، سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه از احضار «راب مک ایر»، سفیر انگلستان در تهران به این وزارتخانه و اعتراض به بروز مشکلاتی برای رأی دهندگان ایران در کشور متبوعش خبر داد. سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: به‌دنبال اخلال در برگزاری انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اسلامی ایران در برخی شهر‌های این کشور از جمله لندن و بیرمینگهام که با توهین به رأی دهندگان و عوامل اجرایی و ضرب و شتم یکی از رأی دهندگان از سوی عناصر تروریست ضد انقلاب و مخالف دموکراسی همراه بود، «راب مک ایر» به وزارت امور خارجه احضار و مراتب اعتراض شدید ایران به این تحرکات آشوبگرانه و تروریستی به وی اعلام شد. خطیب‌زاده افزود: به سفیر انگلستان گفته شد که دولت و پلیس این کشور در عمل به وظایف خود مبنی بر تأمین امنیت حوزه‌های رأی‌گیری و رأی دهندگان ناموفق عمل کرده‌اند. سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: در این ملاقات نسبت به عملکرد شیطنت‌آمیز و نفاق افکنانه رسانه‌های فارسی زبان مستقر در بریتانیا از جمله بی‌بی‌سی فارسی و ایران اینترنشنال که با برنامه‌ها و نوع خبر سازی‌های خود سعی در تقویت تحریم انتخابات، تشویق مردم به اعتراضات خیابانی و اخلال در روند انتخابات داشتند، نیز شدیداً انتقاد و تأکید شد این اقدامات خلاف دموکراسی و مشوق تحرکات آشوبگرانه، در حافظه مردم ایران ثبت خواهد شد.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در گفت‌و‌گویی با اشاره به برخورد‌های صورت گرفته با برخی از رأی دهندگان در تعدادی از کشور‌های اروپایی و امریکا خبر داد که ایران اعتراضات جدی و رسمی خود را به مقامات محلی و وزارت امور خارجه این کشور‌ها اعلام کرده است. سیدمهدی حسینی متین، کاردار جمهوری اسلامی ایران در لندن جمعه شب با انتشار فیلمی از حمله به خانم ایرانی شرکت کننده در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صندوق اخذ رأی مستقر در شهر بیرمینگهام انگلیس خبر داده بود و گفته بود که مدعیان دروغین دموکراسی با سوابق تروریستی و وابستگی به اجانب، در شهر برمینگهام خانم محترمی را که فقط برای رأی دادن، ابتدایی‌ترین حق هر فرد برای مشارکت در تعیین سرنوشت آمده بود، وحشیانه مجروح کردند. سفارت در حال پیگیری موضوع از مجاری رسمی است. سفیر انگلستان در جریان این احضار گفت، مراتب را به لندن گزارش خواهد کرد.
به گفته حسینی متین ۳ نفر در این ارتباط بازداشت شدند.

دستگیری منتشرکنندگان اخبار کذب انتخاباتی

خبر دیگر اینکه، معاون اجتماعی پلیس فتای ناجا گفت: عاملان انتشار تصاویر ادوار گذشته، تقطیع شده و اخبار کذب با هدف ایجاد ابهام در صندوق‌های رأی انتخابات و تخریب چهره کاندیدا‌ها شناسایی و دستگیر شدند.
به گزارش ایسنا، سرهنگ رامین پاشایی ضمن تشریح این خبر گفت: بر اساس رصد‌های صورت گرفته در فضای مجازی و دریافت شکوائیه‌های قضایی از سوی چند نفر از کاندیدا‌های میان دوره‌ای مجلس و انتخابات شورا‌های شهر و روستا مبنی بر انتشار مطالب خلاف واقع، شایعه علیه آنان و خانواده‌هایشان و انتشار تصاویر شخصی و کاملاً خصوصی و تقطیع تصاویر موضوع جهت پیگیری در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. با توجه به سرنخ‌های به دست آمده مبنی بر اقدام سازمان یافته و کاملاً هماهنگ جهت تخریب چهره برخی از کاندیدا‌ها و ایجاد شک و شبهه در برگزاری صحیح انتخابات در حوزه‌های انتخاباتی چند استان و شهرستان بر اساس ادله‌های دیجیتال کشف شده تعداد سه نفر که با اقدامات مجرمانه مترصد دستیابی به اهداف شوم خود بودند، مورد شناسایی قرار گرفتند و طی یک عملیات پلیسی با اخذ حکم قضایی دستگیر شدند. وی با اشاره به اقرار متهمان به جرم خود در تحقیقات صورت گرفته مبنی بر تشویش اذهان عمومی و تخریب وجهه کاندیدا‌ها در استان‌های مربوطه و زیر سؤال بردن صحت برگزاری رأی‌گیری با استفاده از تصاویر تقطیع شده و قدیمی و انتشار شایعات و اخبار جعلی، از تحویل دستگیرشدگان به مراجع قضایی جهت سیر مراحل قانونی پرونده‌هایشان خبر داد.

تکذیب شهادت یک مرزبان در شهر مرزی سراوان

دست آخر اینکه، قرارگاه قدس جنوب شرق سپاه خبر شهادت مرزبان سراوانی را تکذیب کرد. به گزارش جماران، در پی انتشار عکس و خبر شهادت یک مرزبان شهرستان سراوان در فضای مجازی، روابط عمومی قرارگاه قدس جنوب شرق کشور این موضوع را تکذیب کرد.

********************

روزنامه شرق**

کشته‌شدن ۲۵۹ عضو طالبان

وزارت دفاع ملی افغانستان اعلام کرده است که در پی درگیری‌های مسلحانه در ۲۴ ساعت گذشته ۲۵۹ عضو طالبان کشته و ۱۶۱ نفر دیگر مجروح شدند. فواد امان، سخنگوی وزارت دفاع ملی، می‌گوید جنگ در شبانه‌روز گذشته در دست‌کم ۱۳ ولایت افغانستان جریان داشته است.

گفتگو‌های نظامی بین آمریکا و قطر

غانم بن شاهین الغانم، رئیس ستاد کل ارتش قطر و کنت مکنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا در خاورمیانه درباره تقویت روابط دوجانبه بین آمریکا و قطر گفتگو کردند.

هشدار درباره افزایش آمار گرسنگی در سوریه

سازمان ملل متحد و یک سازمان خیریه هشدار دادند که وضعیت خشک‌سالی در سوریه موجب شدت‌گرفتن بحران گرسنگی در این کشور می‌شود. مایل رابسون، نماینده سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل (فائو) گفت که برآورد‌های این سازمان نشان می‌دهد که به علت خشک‌سالی تولید گندم در سوریه به نسبت سال گذشته بسیار کم باشد.

مادورو منتظر مذاکره با بایدن

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهوری ونزوئلا در مصاحبه با بلومبرگ گفت به حصول توافق با آمریکا که بتواند موجب ورود سرمایه‌گذاری خارجی به کشورش به‌ویژه در صنعت نفت آن شود، امید دارد. با‌این‌حال او گفت: فعلا هیچ سیگنال مثبتی دریافت نشده است، هیچ‌چیز.

پاسخ منفی عمران‌خان به سیا

عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در مصاحبه‌ای که قرار است امروز روی آنتن برود، گفت که آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا موسوم به سی‌آی‌ای قطعا اجازه ندارد از داخل خاک پاکستان و پس از تکمیل خروجش از افغانستان عملیاتی داشته باشد.

********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات