صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۷۳

تراکم مشکلات و الزامات زمانه

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

این روزها جدای از مشکلاتی که در وضعیت اقتصادی و اجتماعی کشور به‌عنوان معضلات حل‌نشده از گذشته وجود دارد، مسئله برق کشور و نیز چالش‌ آب در ایران و خاصه استان خوزستان بر حجم دغدغه­ها و پیچیدگی­ها افزوده است. موضوع اما زمانی اهمیت بیشتری می­یابد که در ماجرای آب و برق، جریان ضدانقلاب خارج از کشور همه تلاش­ها و امکانات خود را به کار می­بندد تا با جنگ تبلیغاتی و عملیات روانی، مردم را وادار به اعتراض خیابانی کند. از این منظر هرچند دستگاه­های امنیتی کشور باید این تحرکات را رصد کنند، اما حقیقت امر آن است که مگس بر روی زخم می‌نشیند و ازاین‌رو بایستی مشکلات پدید آمده در درون را فوراً علاج کرد.

نکات تحلیلی: در شرایط حساس کنونی، به‌طور طبیعی بایستی ضمن توجه به حل مسائل حقیقی و اصلی مردم، به شکل اساسی و بنیادین، در کوتاه‌مدت نیز چاره‌جویی کرد و وضعیت زندگی و معیشت مردم را در فصل تابستان، در زمینه برق و آب سامان داد. شرایط اقلیمی کشور و خشک‌سالی‌های پی‌درپی و مسائل ناشی از وضعیت تولید برق به‌ویژه در تابستان­ها، توان پیش­بینی و پیشگیری از بروز مشکلات را دشوار نساخته است؛ از این حیث ضرورت دارد با قصورهای احتمالی برخورد شود. نکته مهم دیگر در این زمینه آن است که دولت جدید به‌زودی کار خود را آغاز می­کند. این شروع در شرایطی است که مسائل و مشکلات مزمن به‌اضافه معضلات کنونی، وضعیت اداره کشور را با دشواری همراه ساخته است. ترسیم شرایط عمومی کشور و تراکم اوضاع اقتصادی به خاطر سلب مسئولیت از دولت جدید نیست و نیز بهانه­ای برای شانه خالی کردن دولت آقای رئیسی از وعده­هایی که به مردم داده نمی‌تواند باشد؛ بلکه نمایاندن ابعاد مختلف کشور بدین سبب است که همه نهادها، نیروها و عناصر سیاسی، خود را برای کمک به دولت جدید آماده کنند و از دیگر سو، دولت نیز با حداکثرگرایی در تعاملات و افزایش سعه­صدر، به استقبال نقدها و نظرهای متنوع و دقیق مطرح‌شده برود و از ایده‌های مؤثر ارائه‌شده در جامعه استقبال کند.

نکته پایانی: ترسیم اوضاع کنونی بدین خاطر است که آقای رئیسی به سمت انتخاب کابینه­ای قوی برود؛ به‌گونه‌ای که بر مسائل اصلی کشور متمرکز شوند و ضمن درس گرفتن از تجربیات گذشته، از حواشی و موضوعات خارج از اولویت اجتناب نمایند. در این زمینه آنچه اهمیت دارد استفاده از ظرفیت­های گسترده کشور در سطح داخلی و محیط منطقه­ای و بین‌المللی است. به‌شرط اراده لازم، راهکارهای غلبه بر مسائل در کشور موجود است. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات