صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۲۱۶۸

اخبار ویژه شنبه ۲۶ تیر

روزنامه کیهان **

حامی حقوق ملت ایران یا وکیل مدافع آمریکای عهدشکن؟!

تبرئه آمریکای عهدشکن و انداختن توپ در زمین ایران، ظاهرا به یک ماموریت مشترک در میان مدعیان اعتدال و اصلاحات تبدیل شده است.
در حالی که آمریکا طرف ناقض برجام است و نمی‌پذیرد که تحریم‌های پسابرجامی را لغو کند و درباره عدم تکرار عهدشکنی تضمین بدهد، آقای روحانی روز چهارشنبه گذشته مدعی شد اگر مصوبه مجلس نبود، توافق با آمریکا به دست آمده بود، اما فرصت احیای برجام را از دولت گرفتند (!) این سخنان بلافاصله به تیتر مشترک رسانه‌های بیگانه تبدیل شد.
دو روز پس از این سخنان، حسین مرعشی سخنگوی کارگزاران مدعی شده که مسئله در اختیار ایران است و این ایران است که باید تکلیفش را روشن کند (!)
او در گفتگو با خبرآنلاین اظهار داشت: مسئله اصلی غرب، مسئله برجام است، چون اولویت غرب، امنیت اروپا است از نظر غربی‌ها امنیت اروپا به برجام گره خورده است هیچ اولویتی برای غرب مهم‌تر از احیای برجام نیست، اولویت دوم اروپایی‌ها این است که آن‌ها علاقه‌مندند ایران بیش از اندازه به چین وابسته و نزدیک نشود. به بیانی دیگر اروپایی‌ها تمایل دارند با ایران به عنوان کشور پرجمعیت منطقه و دارای منابع انرژی همکاری کنند.
او می‌افزاید: در واقع تکلیف غرب روشن است از این‌رو ایران باید تصمیم بگیرد. ایران می‌تواند آن توافق‌هایی که در زمان روحانی و در وین انجام شده و آماده تایید نهایی است را قبول کند. می‌تواند با یک‌سری گفت‌وگوها، اصلاحات جزئی را دنبال کند. یا می‌تواند سخت بگیرد و روی قانونی که چندان کارشناسی هم نبوده و توسط مجلس یازدهم تصویب شده بایستد. ممکن است ماه‌ها و یا حتی سال‌ها طول بکشد تا دوباره توافق جدیدی شکل بگیرد. مسئله ایران و غرب در اختیار ایران است اگر ایران بخواهد با دنیا کار کند در حال حاضر شرایط برای همکاری فراهم است. در عین حال اگر ایران تصمیم دیگری داشته باشد طبیعتا آقای رئیس‌جمهور منتخب باید مسئولیت‌های آن را بپذیرند.
وی گفت: به هر حال دولت آقای روحانی نتوانست موافقت آن کمیته تطبیق که از سوی رهبری تعیین شده باشند را جلب کند و از آن عبور کند بنابراین از دولت آقای روحانی گذشت. اینکه می‌گوییم از دولت آقای روحانی گذشت بدین معنا که شش ماه از سال ۱۴۰۰ را از دست دادیم و نتوانستیم نفت بفروشیم، ارز مورد نیاز برای کالا‌های اساسی‌مان را تامین کنیم، نتوانستیم نیاز‌های بودجه‌ای را تامین کنیم و این به معنای فشار بیشتر به مردم و اقتصاد کشور بود.
مرعشی گفت: همان‌طور که گفتم شرایط آماده است دولت می‌تواند بر پایه گفتگو‌هایی که در دولت روحانی انجام شده است با اصلاحات جزئی جلو ببرد و یا می‌تواند در این‌باره سخت‌گیری کند.
اظهارات مرعشی در حالی است که اولا اروپا به مدت ۳ سال به عنوان طفیلی آمریکا رفتار کرد و جز زمان‌سوزی و فریب دولت روحانی، هیچ کار دیگری انجام نداد. حتی وعده‌های SPV و اینستکس نیز هیچ‌کدام عملی نشد. ثانیا در این شرایط، هیچ ربطی به اروپا ندارد که ایران روابطش با چین و روسیه یا سایر کشور‌ها را به چه میزان توسعه می‌دهد؟ از آقای مرعشی بعید است یک‌جا ادعا کند «باید با دنیا کار کنیم» و جای دیگر به اروپا حق بدهد که با وجود عهدشکنی و نقض، نسبت به توسعه همکاری در ایران با سایر کشور‌ها نیز نگران باشد! جالب اینکه اروپا برخلاف ادعای سخنگوی کارگزاران، تامین منابع انرژی (نفت و گاز) از ایران را به چه رقم رسانده است.
ثانیاً مرعشی ادعا می‌کند توافق در این حاصل شده و دولت جدید باید آن را به پایان برساند. اما نمی‌گوید این چه توافقی است که در آن نه تحریم‌های اصلی (۱۵۰۰ تحریم پسابرجامی) لغو می‌شود، نه راستی‌آزمایی توسط ایران را می‌پذیرد و نه تضمینی ارائه می‌شود که فرصت‌سوزی چند سال اخیر آمریکا و نقض پیمان و عدم انجام تعهدات، دوباره تکرار نشود؟! اگر چنین توافقی معتبر بود، قطعاً افتخارش (!) به خود دولت آقای روحانی می‌رسید و این در حالی است که آمریکایی‌ها نه تنها حداقل حقوق ایران را به رسمیت نشناخته‌اند، بلکه از برجام به عنوان «توافق سابق» که باید (در زمینه تعهدات رو به پایان ایران) تمدید گردد و کاهش توانمندی‌های دفاعی و منطقه‌ای ایران هم به آن اضافه شود، یاد می‌کنند. با این وصف جا دارد مراجع قضایی و امنیتی بررسی کنند که چرا سخنگوی یک حزب وطنی، زیاده‌خواهی‌های آمریکای غدار و عهدشکن را بزک می‌کند؟
ثالثاً توافق، نوشته روی کاغذ است. این مهم نیست که ممکن است چند سال دیگر طول بکشد تا یک توافق جدید حاصل شود. آنچه مهم است، این است که توافق موجود چگونه توافقی بود که انجام تعهدات ایران را نقداً در همان دو ماه اول تضمین کرد، اما ناتوان از مطالبه حقوق ایران بود و به راحتی زیرپا گذاشته شد. این چه توافقی است که با ادعای لغو تحریم‌ها، امتیازات واگذار شده را توجیه کرد، اما به دو برابر شدن تحریم‌ها ختم شد؟!
نکته چهارم، درباره مصوبه مجلس و کمیته تطبیق است. این کمیته ناظر به تأمین حداقل حقوق ایران در برجام است. مصوبه مجلس ۲ سال پس از خروج کامل آمریکا در برجام و به عنوان اهرم فشار ایران تصویب شد و همین بود که آمریکا را مجبور کرد پای میز مذاکره برگردد و گرنه غرب باور کرده بود که دولت روحانی همچنان منفعلانه نقض برجام را شماتت می‌کند. درست در همین دوره مهم فروش نفت کاهش پیدا کرده است. مصوبه مجلس به خاطر، اما و اگر‌های دولت روحانی، ۵ ماه معطل ماند و نهایتاً زیر نظر شورای عالی امنیت ملی به تصویب رسید؛ بنابراین لاف «کارشناسی نبودن» هم که آقای مرعشی ادعا می‌کند با عنایت به نظارت و جرح و تعدیل طرح مجلس در شورای عالی امنیت ملی فاقد وجاهت است.
مطابق آنچه گفته شد طرف ایرانی به مدت ۳ سال (بلکه از آغاز اجرای ناقص برجام) تا می‌توانسته کوتاه آمده و در همین دوره خسارت‌های دوگانه اقتصادی- هسته‌ای را متحمل شده است؛ بنابراین اکنون توپ در زمین آمریکاست که به حداقل تعهدات خود عمل کند وگرنه در دوره دولت جدید ایران خواهد دید که ورق برگشته و کشورمان برای بی‌اثر کردن تحریم‌ها معطل وعده‌های دروغین آمریکا نخواهد ماند. اکنون سؤال جدی در میان کارشناسان و مردم این است که چرا پیش از برجام، وضعیت اقتصادی به مراتب بهتری داشتیم؟

رئیس ام‌آی‌۵: روسیه، چین و ایران در انگلیس جاسوسی می‌کنند

رئیس‌سازمان اطلاعات داخلی انگلیس (MI۵) نسبت به خطر جاسوسان روسی، چینی، و ایرانی هشدار داد
به گزارش صدای آمریکا، کن مک‌کالوم، مدیرکل سازمان «ام‌آی۵»، با اشاره به اینکه جاسوسان خارجی به دنبال سرقت فناوری، و اختلاف‌افکنی، و حمله به زیرساخت‌ها هستند، به شهروندان انگلیس هشدار داد تهدید مأموران روسیه، چین، و ایران را جدی بگیرند.
به گزارش رویترز، پس از حملات یازدهم سپتامبر سال ۲۰۰۱، مقابله با تروریسم به مهم‌ترین اولویت سازمان‌های اطلاعاتی غربی تبدیل شد و آن‌ها بخش عمده‌ای از توجه خود را به تهدید‌های شبه‌نظامیان داخلی و خارجی معطوف کردند. اما حالا با زیاده‌خواهی روسیه پس از سقوط اتحاد جماهیر شوروی سابق، ظهور چین، و فعالیت‌های جاسوسی جسورانه ایران، سازمان‌های اطلاعات کشور‌های غربی را وادار به بازگشت به روش‌های گذشته برای مقابله دائمی با جاسوسان کرده است.
به گفته کن مک‌کالوم، نیرو‌های اطلاعاتی بریتانیا بیش از ۱۰ هزار مورد از تماس‌های مخفیانه و با اهداف خرابکارانه جاسوسان خارجی با شهروندان عادی را شناسایی کرده‌اند. به گفته او «برخی عوامل دشمن آماده‌اند برای ارتکاب به قتل به بریتانیا بیایند.»
او در بخش‌های دیگری از سخنان خود در مقر «ام‌آی۵» گفت: «بریتانیا باید به مرور همان آگاهی و مقاومت عمومی را که در برابر تروریسم ایجاد شده بود، برای مقابله با تهدید دولت‌های خارجی گسترش دهد»
مک‌کالوم با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین کار همچنان مقابله با تروریسم است، در مورد خطرات ناشی از سوریه و افغانستان هشدار داد. او با این حال گفت که باید به تهدیدات بازیگران حکومتی مانند روسیه، چین، و ایران نیز توجه شود.
مقامات انگلیس می‌گویند که چین و روسیه به دنبال سرقت اطلاعات حساس تجاری، مالکیت معنوی، و همچنین دخالت در سیاست داخلی، یا انتشار اطلاعات نادرست با اهدافی خاص هستند.
اظهارات رئیس ام‌آی ۵ در حالی است که رژیم انگلیس بیشترین سابقه جاسوسی و مداخلات مربوط به آن در دیگر کشور‌ها را دارد.

برجام اگر عایدی داشت ظریف، ادعای روحانی را انکار نمی‌کرد

برجام نه تنها دستاورد پایدار اقتصادی نداشت بلکه موجب شرطی‌سازی اقتصاد، باخت در حوزه دیپلماسی اقتصادی و تشدید شکاف طبقاتی شد.
این تحلیل را روزنامه وطن امروز در ششمین سالگرد اعلام توافق برجام منتشر کرده و می‌نویسد: برجام مثل یک مخدر، اقتصاد را ضعیف و بی‌جان کرد.
یکی از مسائل اقتصاد ایران در طول این سال‌ها که با آن مواجه بوده، شرطی کردن تمام متغیر‌های اقتصادی بر اساس تحریم‌ها است. تحریم به نوبه خود به دلیل ایجاد محدودیت‌های اقتصادی، تجاری و مالی موجب بروز مشکلات اقتصادی می‌شود، اما اینکه دولت از اصلاحات ساختاری اقتصاد غافل شود و به حل مسائل ریشه‌ای و نهادی اقتصاد نپردازد، ربطی به تحریم ندارد و نشان از نبود عزم جدی در دولت برای توسعه اقتصادی کشور است.
از طرف دیگر آمار میزان سرمایه‌گذاری خارجی در کشور نشان می‌دهد در دوران پسابرجام و پس از رفع تحریم‌ها میزان سرمایه‌گذاری خارجی فاصله چشمگیری با میزان سرمایه‌گذاری خارجی در سال ۲۰۱۲ آن هم در اوج تحریم‌ها علیه کشور ندارد. در روز‌هایی که بیشترین فشار‌های خارجی بر کشور بود و حتی سایه تحریم‌های شورای امنیت - که دولت به برداشته شدن آن‌ها مفتخر است - بر کشور سنگینی می‌کرد، میزان سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی بیشتر از دوران پسابرجام بوده است. جالب اینکه دولت در ابتدای کار نوید گشایش اقتصادی به واسطه برجام را می‌داد، اما پس از آنکه در عمل هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشد، آقای ظریف ادعا می‌کرد هدف از برجام اصلا اقتصادی نبود. به‌جاست جمله معروف رئیس‌جمهور را که حتی مشکل آب آشامیدنی را هم به مسئله مذاکرات گره زده بود، مرور کنیم. وی ۱۷ خرداد ۹۴ در مراسمی گفته بود: «اینکه می‌گوییم تحریم ظالمانه باید از بین برود، بعضی‌ها چشم‌های‌شان را زیاد نچرخانند! تحریم‌های ظالمانه باید از بین برود تا سرمایه بیاید، تا مسئله محیط‌زیست حل شود، تا اشتغال جوانان حل شود، تا صنعت جامعه حل شود، تا آب خوردن مردم حل شود، تا منابع آبی زیاد شود، تا بانک‌های ما احیا شود...». نکته‌ای که از این سخنان رئیس‌جمهور برمی‌آید، افراط بیش از اندازه در بزرگنمایی برجام و پیوند تمام مشکلات کشور- مشکلاتی که شاید اصلا حل آن‌ها معطوف به مذاکره نباشد-
به برجام است.
این روزنامه با‌اشاره به تشدید شکاف طبقاتی در دولت روحانی می‌نویسد: در همین بازه زمانی شاهد افزایش ضریب جینی و افزایش فاصله طبقاتی در کشور بودیم. آمار‌های مرکز آمار حاکی از آن است پس از برجام شاهد صعود ضریب جینی در کشور بودیم به طوری که یک سال پیش از شروع مذاکرات هسته‌ای (۹۴) ضریب جینی ۳۸/۵۱ بوده که در سال‌های ۹۵ و ۹۶ به ترتیب به ۳۹ و ۳۹/۸۱ رسید. این روند ادامه پیدا کرد و در سال ۹۷ به ۴۰/۹۳ رسید. به عبارت دیگر شاخص ضریب جینی در این فاصله ۶/۳ درصد رشد کرده است.

نفوذ در نهاد‌های انتصابی پیشنهاد یکی از افراطیون مجلس ششم

یک عضو فراکسیون افراطیون در مجلس ششم می‌گوید اصلاح‌طلبان باید در نهاد‌های انتصابی نفوذ کنند.
جلال جلالی‌زاده عضو فراکسیون مشارکت در مجلس ششم، درباره وضعیت اصلاح‌طلبان در روزنامه آرمان گفت: جریان اصلاحات از طیف‌های مختلفی تشکیل شده است؛ از کسانی که بسیار نزدیک به جریان اصولگرا و جناح راست هستند تا کسانی که نزدیک به جریان ملی مذهبی و نهضت آزادی‌اند. یعنی اصلاح‌طلبان میان این دو طیف قرار گرفتند پس به هر صورت این اختلاف افکار، اندیشه و دیدگاه در میان اصلاح‌طلبان پدیده‌ای سلیقه‌ای بوده و چندان در خور اهمیت نیست. اما قطعا این فراز و نشیب و نوسانات فکری و عقیدتی از لحاظ دیدگاه و موضع‌گیری در بین اصلاح‌طلبان موجب می‌شود که در برخی از موارد این اختلافات بروز کند و ما شاهد اختلاف نظر و دیدگاه در بین اصلاح‌طلبان باشیم. من معتقدم جریان اصلاحات نیز مانند هر جریان دیگری قطعا در گذشت زمان دچار انشعاب خواهد شد. یعنی کسانی که جریان اصلاحات را به خاطر اصلاحات می‌خواهند قطعا به مسیر خود ادامه می‌دهند و کسانی که از اصلاحات به عنوان یک آبشخور و وسیله‌ای برای رسیدن به مقاصد و منافع خود استفاده می‌کنند اگر احساس کنند که اصلاحات نمی‌تواند خواسته‌های آن‌ها را محقق کند قطعا راه خود را جدا خواهند کرد. از این رو به نظر من اصلاح‌طلبان نباید هراس داشته باشند که برخی از افراد از این‌ها جدا شده و موضع‌گیری‌هایی می‌کنند که شاید برخلاف مرام و اندیشه‌های اصلاحات باشد. معتقدم که جریان اصلاحات هر چه بیشتر به فکر تصفیه شدن و خلوص بیشتر باشد به نفع خود این جریان تمام خواهد شد.
وی در ادامه می‌گوید: من معتقدم که شتر سواری دولا دولا نمی‌شود و اصلاح‌طلبان باید با مردم صادق باشند. یا رومی روم یا زنگی زنگ؛ اصلاح‌طلبان یا باید با مسئولان باشند یا با مردم و نمی‌شود مردم را در هنگام سختی و دشواری رها کنند و فقط در زمان انتخابات به فکر مردم باشند.
جلالی‌زاده افزود: اولین کاری که اصلاح‌طلبان باید انجام دهند بازگشت به خویشتن و تغییر در وضعیت خودشان است. اصلاح‌طلبان تا یک تحول عمیق و پویا در خودشان انجام ندهند نمی‌توانند در جامعه تغییری انجام دهند، اصلاح‌طلبان باید صادقانه به مردم بگویند که تا کجا می‌توانند پیش بروند. آن‌ها باید به نوعی خودپردازی و تربیت افراد بپردازند که بتوانند در نهاد‌های انتصابی نیز نفوذ کنند. چون به هر صورت کل قدرت در اختیار نهاد‌های انتخابی نیست. اصلاح‌طلبان اگر بتوانند در نهاد‌های انتصابی نفوذ کنند می‌توانند زمینه را برای پیشرفت و توسعه فراهم کنند و الا اگر قرار باشد آن‌ها به انتخابات مجلس و ریاست‌جمهوری اکتفا کنند آن هم با محدودیت‌های شورای نگهبان این پروسه خیلی طولانی خواهد شد.

********************

روزنامه وطن امروز**

پیام تسلیت رهبر انقلاب در پی درگذشت حجت‌الاسلام علی حکیمی

رهبر حکیم انقلاب اسلامی در پیامی درگذشت حجت‌الاسلام علی حکیمی، قرآن‌پژوه و از مؤلفان دایره‌المعارف الحیات را تسلیت گفتند. متن پیام حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
خاندان محترم و معزز حکیمی
درگذشت جناب حجت‌الاسلام آقای حاج‌شیخ علی آقا حکیمی- رحمه‌الله علیه- را به خانواده مکرم و نیز به اخوان بزرگوار ایشان تسلیت عرض می‌کنم. آن مرحوم همه عمر را با آزادگی و سلامت نفس و پرهیزکاری گذرانید و امید است اکنون در پناه رحمت و رضوان الهی قرار گرفته است؛ ان‌شاءالله.
سیدعلی خامنه‌ای
۲۳/۴/۱۴۰۰

***

حضور سرزده رئیس‌جمهور منتخب در آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره)

رئیس‌جمهور منتخب پیش از ظهر دیروز با حضور سرزده در آسایشگاه جانبازان امام خمینی (ره)، ضمن عیادت از جانبازان قطع نخاع، با آنان دیدار و گفتگو کرد.
در این دیدار صمیمی حجت‌الاسلام سیدابراهیم رئیسی با تاکید بر اینکه جانبازان در میدان جهاد و ایثار به ایفای نقش اساسی پرداخته و با جانبازی خود مدال افتخار و نمره قبولی گرفته‌اند، اظهار داشت: در دولت سیزدهم رسیدگی به امور ایثارگران، جانبازان و خانواده عزیز ایشان را به طور ویژه در دستور کار خواهیم داشت. رئیسی خدمت به جانبازان را وظیفه همه مدیران و مسؤولان کشور دانست و بر پیگیری مشکلات مطرح‌شده از سوی جانبازان از ابتدای شروع به کار دولت جدید تاکید کرد. رئیس‌جمهور منتخب در گفتگو با کادر درمانی این آسایشگاه نیز، کار ایشان را سخت، مهم و اثرگذار توصیف کرد و افزود: شما به بهترین خلق خدا خدمت می‌کنید و این تلاش‌ها نزد خدا اجر و ثواب بالایی دارد.

***

جلیلی در واکنش به اظهارات روحانی:
آقای روحانی! مگر برجام را برای ۲ سال نوشته بودید؟

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از اصحاب رسانه با اشاره به اظهارات روز چهارشنبه رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه برجام در سال‌های نخست پس از توافق، اثرگذار بوده و ترامپ آن را بهم زده است، گفت: سوال اول این است که مگر برجام برای ۲ سال نوشته شده بود؟ اگر کشور را برای ۲ سال می‌خواستید اداره کنید، پس درازمدت چه می‌شود؟
سعید جلیلی در ادامه اظهار داشت: گفتن این سخن که برجام ۲ سال خوب بود، اما بعداً مشکل پیدا کرد مثل این است که کسی بخواهد ازدواج کند و همه به او بگویند با این فرد که ویژگی‌های منفی دارد ازدواج نکن، و بعد که هشدار‌های آنان محقق شد، بگوید ۲ سال اول خیلی زندگی خوبی داشتیم، اما بعدا همه چیز خراب شد. باید به او گفت مگر شما برای ۲ سال ازدواج کرده بودید؟ جلیلی ادامه داد: آقای روحانی بگوید در همان ۲ سالی که ایشان می‌گوید برجام خوب بوده، کدام بانک مرکزی کشور‌های اروپایی با ما کار کرد؟ آقای روحانی توضیح دهند کل سرمایه‌گذاری در آن ۲ سال چقدر بوده است؟
وی افزود: کل سرمایه‌گذاری در کشور در سال‌های مدنظر آقای روحانی، بسیار کمتر از سال‌های ۹۰ تا ۹۲ بوده که اوج تحریم‌ها را تجربه کرده‌ایم. جلیلی در ادامه با اشاره به گزارش وزیر امور خارجه به مجلس درباره برجام گفت: نکاتی مطرح شده که دقیق نیست، لذا مفصل به آن پاسخ داده خواهد شد. عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما که می‌گویید دیوانه‌ای آمد همه چیز را بهم زده مگر سال ۹۶ که گفتید به من رأی دهید تا بقیه تحریم‌ها را هم رفع کنم، همان دیوانه سر کار نبود؟
جلیلی خاطرنشان کرد: ایام انتخابات گفتم، چون مسؤول وضع موجود آقای روحانی است، ایشان بیاید بحث کنیم تا جواب خیلی از موضوعات روشن شود.

***

چین:
آمریکا سریع‌تر درباره رفع همه تحریم‌های ایران تصمیم‌گیری کند

سخنگوی وزارت خارجه چین ضمن تاکید بر اهمیت برجام، از دولت آمریکا خواست به سرعت درباره رفع همه تحریم‌ها علیه ایران و طرف‌های سوم به منظور احیای این توافق تصمیم‌گیری کند.
«ژائو لی‌جیان» در نشست خبری روز پنجشنبه درباره برجام اظهار داشت: ۱۴ ژوئیه (۲۴ تیر) ششمین سالگرد توافق برجام درباره برنامه هسته‌ای ایران بود. برجام نتیجه ۱۳ سال مذاکره دقیق، خروجی مهم دیپلماسی چندجانبه است که با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید قرار گرفت.
دیپلمات چینی در ادامه تاکید کرد: تلاش‌های مشترک برای حفاظت و اجرای برجام در راستای منافع مشترک جامعه جهانی است. چین همیشه معتقد است اجرای کامل و موثر توافق تنها راه موثر برای حل مساله هسته‌ای ایران است و از این واقعیت که آمریکا به دنبال بازگشت به برجام است، استقبال می‌کند.
وی افزود: در این بین، طرف آمریکایی باید با انجام اقدامات مشخص برای جلب دوباره اعتماد جهانی، صداقت خود را نشان دهد.
او در ادامه با اشاره به گفتگو‌های برجامی وین بیان داشت: مذاکرات بر سر از سرگیری تعهد به توافق، وارد مرحله نهایی شده است. همه طرف‌ها اراده سیاسی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده‌اند، اما همچنان برخی اختلافات وجود دارد که باید برطرف شود. آمریکا باید تصمیم فوری خود درباره برداشتن همه تحریم‌های یکجانبه و غیرقانونی علیه ایران و طرف‌های سوم را اتخاذ کند. ایران هم باید تعهدات خود را به طور کامل از سر بگیرد.

********************

روزنامه خراسان**

تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان داد:
ایران پنجمین قدرت بیت کوینی جهان

بر اساس تحقیقات دانشگاه کمبریج، ایران در جایگاه پنجم تولید بیت کوین از نظر شاخص «هارش ریت» قرار دارد، چین، آمریکا، قزاقستان و روسیه هم در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. به گزارش فارس، به نقل از رویترز، تحقیقات دانشگاه کمبریج نشان می‌دهد قدرت تولید بیت کوین چین در جهان بسیار افت کرده و حتی از افت اخیری که تحت نفوذ مسئولان این کشور در استخراج بیت کوین صورت گرفت، پایین‌تر آمده است. بر اساس آمار‌های دانشگاه کمبریج، سهم این کشور از قدرت رایانه‌های وصل شده به شبکه جهانی بیت کوین موسوم به «هارش ریت» در ماه آوریل به ۴۶ درصد کاهش یافته این در حالی است که این رقم در سپتامبر ۲۰۱۹ به میزان ۷۵.۵ درصد بود. در همین مدت زمان، سهم آمریکا از قدرت رایانه‌های وصل شده به شبکه جهانی از ۴ درصد به ۱۶ درصد افزایش یافته و به دومین کشور تولید کننده بیت کوین تبدیل شده است. پس از این دو کشور، قزاقستان با سهم ۸ درصد قرار دارد و روسیه و ایران هم که از تولید کنندگان عمده بیت کوین هستند در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

قالیباف در بازدید از مرکز پایش صنعت برق اعلام کرد:
فاصله ۲۰ برابری برخورداری برخی افراد از یارانه انرژی

رئیس مجلس در خصوص قیمت گذاری دستوری در صنعت برق و ناترازی خانوار‌ها در دسترسی به یارانه انرژی انتقاد کرد و خواستار اصلاح روند ارائه یارانه بیشتر به خانوار‌های پرمصرف شد. به گزارش فارس، قالیباف روز گذشته از مرکز ملی شبکه راهبری شبکه برق ایران و مرکز پایش صنعت برق کشور بازدید کرد و از نزدیک در جریان مسائل مرتبط با این حوزه قرار گرفت. قالیباف پس از بازدید با اشاره به این که این روز‌ها مردم از موضوع قطعی برق ناراحت هستند و شاهد ناترازی در حوزه برق کشور هستیم، افزود: این ناترازی در همه بخش‌ها وجود دارد و اشکالاتی را ایجاد می‌کند، به عنوان مثال در موضوع بودجه، بانک‌ها و صندوق‌های بازنشستگی شاهد ناترازی هستیم و تا زمانی که این مسائل حل و فصل نشود، مشکلات وجود خواهد داشت. قالیباف اظهار کرد: باید تصمیمات شجاعانه گرفته شود، به عنوان مثال موضوع قیمت‌گذاری یکی از این مسائل است. همه می‌دانیم اگر قیمت‌گذاری حل نشود و دستوری بخواهیم اقدام کنیم همانند بازار نرخ ارز فرصت برای کسانی ایجاد می‌شود که دلالی می‌کنند و رانت می‌برند و حجم عظیم ثروت کشور از دست می‌رود. رئیس قوه مقننه افزود: بهای مصرف برای یک خانواده دو نفره همانند خانواده چند نفره محاسبه می‌شود، چرا باید یک مدل برخورد شود؛ یارانه‌ای که در بخش انرژی داده می‌شود یک به ۲۰ یا یک به ۲۳ برابر است در حالی که برخی افراد بیش از اندازه مصرف دارند، بنابراین با چنین شرایطی نمی‌توان از مردم توقع داشت و به ناترازی‌ها پایان داد.

مدیر عامل بیمه ایران معین در پاسخ به خراسان مطرح کرد:
رشد ۳۳ درصدی پرتفوی بیمه‌ای با وجود کرونا

بردبار- مدیر عامل بیمه ایران معین که به صورت تخصصی در مناطق آزاد و همچنین در برخی حوزه‌ها مثل درمان به صورت عمومی فعال است، گفت: با وجود کرونا میزان سود خالص این شرکت از رقم ۲۸۰ میلیارد تومان درسال ۹۸ به رقم ۳۷۱ میلیارد تومان در سال ۹۹ رسیده است که نشان از رشدی ۳۳ درصدی دارد. «محمدی»، در نشستی خبری به صورت آنلاین با اشاره به این که بیشترین تاثیر کرونا در پرتفوی درمان بوده است و این شرکت به صورت تخصصی در مناطق آزاد فعالیت دارد، گفت: مقاومت در برابر کرونا در حالی است که سهم درمان در کل پرتفوی بیمه ایران معین ۲۴ درصد است که رقمی نزدیک به سهم کل صنعت بیمه (معادل ۲۸ درصد) است.

********************

روزنامه ایران**

محرم اجازه نمی‌دهیم یک هیأت هم تعطیل شود

خبر اول ا ینکه، حجت‌الاسلام محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در سیزدهمین همایش مدیران هیأت‌های محوری و برگزیده کشور گفت: ما فقط برای لذت بردن به دنبال روضه نیستیم بلکه توفیق مسئولیت در این آستان را داریم و باید برای اینکه پرچم برافراشته بماند هر کاری را انجام دهیم. به گزارش فارس، وی از پاداش تعظیم شعائر دینی یاد و اضافه کرد: محرم و صفر اسلام را زنده نگه داشته است و تعظیم شعائر حسینی تعظیم شعائر‌الله است و هیچگاه همانند محرم نمی‌توان شعائر دینی را تعظیم کرد. رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با تأکید بر اینکه ما به دنبال رفع تکلیف نیستیم بلکه به دنبال انجام تکلیف خود به درستی و با روحیه مسئولیت‌پذیری هستیم، عنوان کرد: سال گذشته شاید تعدادی از هیأت‌ها تعطیل شد، اما امسال اجازه نمی‌دهیم یک هیأت هم تعطیل شود و هر کاری می‌کنیم تا بستر برگزاری هیأت با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی فراهم شود. وی ادامه داد: سیدالشهدا (ع) معدن حکمت است و ما هم منفعل نمی‌شویم و قانونمند هستیم، اما از تعظیم شعائر دینی کوتاه نمی‌آییم، امسال شرایط خاصی است و همه چیز گردن هیأتی‌هاست و ما نمی‌توانیم بهانه‌ای برای کم‌کاری داشته باشیم. قمی با بیان اینکه امسال ایران را سیاهپوش می‌کنیم، اظهار کرد: شهرداری و نهاد‌های حاکمیتی و همه باید برای سیدالشهدا بسیج شوند و هرچه بگویند مراعات می‌کنیم، اما تعظیم شعائر را کمرنگ نمی‌کنیم، اگر اجازه دهند دسته عزا برپا می‌کنیم و در خیابان به سوگواری می‌پردازیم. وی با تأکید بر اینکه بلندگو‌های مساجد، مدارس، دستگاه‌ها و سراسر کشور باید بلندگوی عزای حسینی شود، عنوان کرد: امام حسینی‌ها اگر حرف می‌زنند پای حرفشان می‌ایستند و در مسیر حسین (ع) از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

علم‌الهدی: مجلس شر برجام را کَند

دست آخر اینکه، امام جمعه مشهد گفت: ما از مجلس شورای اسلامی تشکر می‌کنیم که با قانون مصوب خود، شر برجام را کند و ان‌شاءالله که نمایندگان مجلس پای این قانون بایستند و موضع مسئولان دولت آینده در قبال برجام نیز باید عیناً مطابق این قانون مجلس و آموزه‌های پیامبرگونه رهبری باشد. به گزارش ایسنا، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه‌های عبادی-سیاسی نماز جمعه مشهد در حرم مطهر رضوی (ع) با بیان اینکه برجام عامل بدبختی ما در چند سال گذشته بود، افزود: البته این بدین معنا نیست که عزیزان مسئول ما در این دولت خیانت کرده‌اند، این عزیزان خدمت کردند و اجازه رهبری را داشتند. مسئولان ما دو محاسبه کردند و بر این اساس گفتند اگر تحریم‌ها برداشته شود، مشکلات حل خواهد شد و دوم گفتند اگر ما از فناوری هسته‌ای دست برداریم، مشکل امریکا با ما حل می‌شود و با این دو محاسبه غلط به میدان آمدند. مسئولان قصد خیانت نداشتند و می‌خواستند خدمت کنند و خدمت را در این دو جهت دیدند. وی تأکید کرد: رفتار امریکا در قبال برجام جنایتی از امریکا و غرب بود مانند همان جنایات آدم‌کشی در مسجد گوهرشاد و ایرانی‌کشی در کنار کعبه. مسئولان ما با قصد خدمت اقدام به مذاکره کردند و رهبری نیز عملیات آنان را تأیید کردند و این افراد مورد تأیید رهبری بودند. فقط دو اشتباه از مسئولان ما سر زد.
در همین ارتباط مجتبی ذوالنوری، نماینده اصولگرای قم در مجلس هم با بیان اینکه برجام توافق خوبی نبوده و ترمز ما بوده است، درباره رویکرد دولت آینده به توافق هسته‌ای گفته است: قطعاً دولت آینده نمی‌گوید، چون برجام ناموفق بوده من برجام را رها خواهم کرد. قطعاً نه سیاست نظام جمهوری اسلامی این است و نه دولت جدید این سیاست را خواهد داشت، بلکه دولت جدید اتفاقاً مدعی ادامه برجام است. وی که پیش از این در مجلس دهم به همراه چند نفر دیگر از نمایندگان متن برجام را در صحن علنی آتش زده، به میزان گفته: پیش‌بینی بنده این نیست که دولت سیزدهم مطلقاً زیر میز برجام بزند، دولت سیزدهم بسیار قوی‌تر از دولت گذشته در استیفای حق ملت عمل خواهد کرد. از سوی دیگر هم اگر طرف مقابل به‌دنبال حفظ برجام است باید هزینه آن را پرداخت کند تا مشکلات اقتصادی مردم ما برطرف شود.

********************

روزنامه شرق**

خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق

دو مقام بلندپایه عراقی خبر دادند که هیئتی دولتی در عراق در‌حال انجام هماهنگی‌های لازم با سفارت آمریکا درباره تعیین موعد برگزاری دور چهارم گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکاست که قرار است در اواخر ماه جاری میلادی در واشنگتن برگزار شود. به گزارش العربی الجدید، این هماهنگی‌ها شامل تعیین موضوعات مورد بحث و تلاش برای رسیدن به توافقات اولیه درباره آن‌ها به‌ویژه موضوع خروج نیرو‌های رزمی آمریکایی از عراق مربوط می‌شود. در آوریل گذشته دور سوم گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکا که اولین آن‌ها پس از ریاست‌جمهوری جو بایدن بود، به‌صورت ویدئوکنفرانس به ریاست وزرای خارجه دو کشور برگزار شد. در این دور از گفتگو‌ها توافق شد که نقش نیرو‌های ائتلاف کاملا حالت آموزشی و استشاری بگیرد و این نیرو‌ها هیچ‌گونه فعالیت رزمی در عراق نداشته باشند. یک مقام بلندپایه در دفتر نخست‌وزیر عراق تأکید کرد که هنوز معلوم نیست ریاست این دور از گفتگو‌ها را خود مصطفی الکاظمی بر عهده می‌گیرد یا مانند دو دوره قبل وزیر خارجه عراق به‌جای او رئیس هیئت عراقی خواهد بود و افزود که تصمیم‌گیری در‌این‌باره به مسائل سیاسی و امنیتی عراق مربوط می‌شود. این مقام گفت که هیئتی که در حال هماهنگی با سفارت آمریکا درباره تدارکات برگزاری این نشست است شامل مقاماتی از وزارت خارجه و مشاور امنیت ملی و دفتر نخست‌وزیر و فرماندهی ستاد عملیات عراق است. براساس این گزارش مصطفی الکاظمی به نیرو‌های سیاسی عراقی تعهد داده پیشرفتی بزرگ در پرونده خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق رخ دهد. این در حالی است که روز‌های گذشته و در پی حمله هوایی جنگنده‌های آمریکایی به مواضع الحشد‌الشعبی در مرز عراق و سوریه، حملات راکتی و پهپادی علیه پایگاه‌های عراقی که نیرو‌های آمریکایی در آن حضور دارند، تشدید شده است.

برگزاری اولین انتخابات مجلس شورا‌ها در قطر

با فرارسیدن ماه اکتبر، قطر خود را آماده برگزاری اولین انتخابات تاریخ خود برای انتخاب اعضای مجلس شورا می‌کند. در ماه نوامبر گذشته، امیر قطر در سخنانی در افتتاحیه نشست مجلس شورای این کشور اعلام کرد که تصمیم دارد اولین انتخابات مجلس شورا را در اکتبر ۲۰۲۱ برگزار کند. او این انتخابات را گام مهمی در تقویت سنت شورایی و به‌روز‌کردن روند قانون‌گذاری با مشارکت مردم دانست. مجلس شورای قطر دستگاه قانون‌گذاری این کشور است که کار آن بررسی مسائلی است که هیئت وزیران به آن ارجاع می‌دهد و شامل لوایح قوانین و سیاست‌گذاری در مسائل سیاسی و اقتصادی و مدیریتی و تصویب بودجه می‌شود. پیش از این خالد بن خلیفه، نخست‌وزیر قطر، تأکید کرده بود که دولت تدارکات لازم برای اجرای انتخابات را پیش گرفته است. او درباره نحوه برگزاری انتخابات مجلس شورای قطر تأکید کرد که کل کشور به ۳۰ دایره انتخاباتی تقسیم شده و حضور همه طیف‌های ملت در مجلس در نظر گرفته شده است. در نیمه ماه گذشته مجلس شورای قطر که تاکنون انتصابی بود، لایحه پیشنهادی دولت برای نظام انتخاباتی را تصویب کرد. این قانون به کارکنان دولتی اجازه نامزد‌شدن در مجلس را می‌دهد و آنان می‌توانند در کنار نمایندگی به مسئولیت اداری خود با حقوق و مزایا ادامه دهد. وزرا و مقامات دستگاه قضائی و همه کارکنان نظامی و اعضای شورای شهر اجازه نامزدی در انتخابات را ندارند. اختیارات مجلس شورا شامل تصویب قوانین، تصویب بودجه و نظارت بر عملکرد قوه مجریه است. مجلس شورای قطر ۴۵ عضو دارد که ۳۰ عضو آن با انتخابات و ۱۵ عضو آن با نصب امیر قطر تعیین می‌شوند. نماینده مجلس باید حداقل ۲۰ سال داشته باشد و به خواندن و نوشتن زبان عربی مسلط باشد و تابعیت اصلی‌اش قطری باشد.

***********************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات