صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۰۰۲

الزامات جلسات بررسی کابینه

پایگاه بصیرت / عزیز غضنفری

از امروز مجلس شورای اسلامی کار بررسی وزرای پیشنهادی آقای رئیسی را آغاز می‌کند. طبیعتاً فضای سیاسی کشور در روزهای آتی تحت تأثیر این موضوع و مجموعه وقایع و رخدادهایی که در مجلس رخ می‌دهد، قرار خواهد گرفت. دراین‌باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

نکات تحلیلی: 1- مجموعه مذاکرات و اقدامات صورت گرفته در مجلس و به‌طورکلی موضوع بررسی کابینه پیشنهادی به‌عنوان یک بخش از تاریخ سیاسی کشور ثبت و ماندگار خواهد شد و این مقطع می‌تواند تصویری از عقلانیت، اشرافیت و رویکرد کارشناسانه را در ذهن ناظران و تحلیل‌گران سیاسی ایجاد ‌نماید و درنهایت قضاوتی از رفتارهای جبهه انقلابی را در فضای سیاسی و اجتماعی ترسیم خواهد کرد. خوب یا بد این موضوع به رفتار مجلس و دولت بستگی دارد. 2- طبیعتاً فضای درون مجلس در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی خواهد گذشت و این طبیعت جلسات بررسی کابینه است؛ اما نکته مهم در این زمینه آن است که موافقت‌ها و مخالفت‌ها بایستی با ملاحظات کارشناسی باشد و نه رفتارهای هیجانی که گاهی اوقات ابعاد مغایر با اخلاق را نیز در برمی‌گیرد. در این خصوص نکته اساسی آن است که وقایع صورت گرفته در مجلس نباید التهاب و ناامیدی به جامعه وارد سازد. 3-یکی از ضعف‌های نظام پارلمانی کشور غلبه نگاه‌ها و ملاحظات منطقه‌ای بر منافع کلان و ملی است؛ آنچه می‌تواند آسیب جلسات روزهای بررسی کابینه باشد آن است که برخی نمایندگان با برخی وعده‌های منطقه‌ای و ناظر بر حوزه‌های انتخابیه که از سوی وزرا و یا همراهان آن‌ها مطرح گردد، چشمان خود را بر روی شاخص‌ها و معیارهای مهم و تعیین‌کننده دیگر ببندند. 4- برای اینکه فضای حاکم بر جلسات مجلس، آرام و متین به‌پیش برود، نقش وزرای پیشنهادی در ارائه برنامه‌های کارشناسی و معطوف به حل مسائل کشور، تعیین‌کننده است.

نکته پایانی: به‌طورکلی رویکرد حاکم بر مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس‌جمهور محترم ضرورتاً بایستی بر تشکیل کابینه‌ای قوی، کارآمد و منسجم تمرکز یابد. در این زمینه لازم است رئیس‌جمهور نقطه نظرات نمایندگان را با سعه‌صدر و با نگاه کمک به دولت درک کند و بدون تعصب، نقدها و دیدگاه‌های نمایندگان را به شکل مناسب و عملی موردتوجه قرار دهد. البته توجه به این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد که اهالی بهارستان نیز محدودیت‌ها و اقتضائات رئیس‌جمهور را درک کنند و در نظر داشته باشند که درنهایت تیمی می‌بایست در دولت باشد و امور کشور را به‌پیش ببرد که بیشترین انسجام و هماهنگی را با رئیس‌جمهور داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات