صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۲۹۹۲

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 30 مرداد ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) امروز بیشترین تحرک دشمنان علیه ما بیش از تحرکات امنیتی و اقتصادی، تحرکات تبلیغاتی و جنگ نرم و تبلیغات رسانه‌ای است؛ برای اینکه بر افکار عمومی مردم مسلط بشوند مبالغ هنگفت هزینه می‌کنند. فکرهای بسیاری را برای این کار استخدام می‌کنند تا بتوانند با جنگ روانی، افکار عمومی کشور ما را قبضه کنند و در اختیار بگیرند.‌ (12/05/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز         

الزامات جلسات بررسی کابینه

از امروز مجلس شورای اسلامی کار بررسی وزرای پیشنهادی آقای رئیسی را آغاز می‌کند. طبیعتاً فضای سیاسی کشور در روزهای آتی تحت تأثیر این موضوع و مجموعه وقایع و رخدادهایی که در مجلس رخ می‌دهد، قرار خواهد گرفت. دراین‌باره توجه به چند نکته حائز اهمیت است:

نکات تحلیلی: 1- مجموعه مذاکرات و اقدامات صورت گرفته در مجلس و به‌طورکلی موضوع بررسی کابینه پیشنهادی به‌عنوان یک بخش از تاریخ سیاسی کشور ثبت و ماندگار خواهد شد و این مقطع می‌تواند تصویری از عقلانیت، اشرافیت و رویکرد کارشناسانه را در ذهن ناظران و تحلیل‌گران سیاسی ایجاد ‌نماید و درنهایت قضاوتی از رفتارهای جبهه انقلابی را در فضای سیاسی و اجتماعی ترسیم خواهد کرد. خوب یا بد این موضوع به رفتار مجلس و دولت بستگی دارد. 2- طبیعتاً فضای درون مجلس در موافقت و مخالفت با وزرای پیشنهادی خواهد گذشت و این طبیعت جلسات بررسی کابینه است؛ اما نکته مهم در این زمینه آن است که موافقت‌ها و مخالفت‌ها بایستی با ملاحظات کارشناسی باشد و نه رفتارهای هیجانی که گاهی اوقات ابعاد مغایر با اخلاق را نیز در برمی‌گیرد. در این خصوص نکته اساسی آن است که وقایع صورت گرفته در مجلس نباید التهاب و ناامیدی به جامعه وارد سازد. 3-یکی از ضعف‌های نظام پارلمانی کشور غلبه نگاه‌ها و ملاحظات منطقه‌ای بر منافع کلان و ملی است؛ آنچه می‌تواند آسیب جلسات روزهای بررسی کابینه باشد آن است که برخی نمایندگان با برخی وعده‌های منطقه‌ای و ناظر بر حوزه‌های انتخابیه که از سوی وزرا و یا همراهان آن‌ها مطرح گردد، چشمان خود را بر روی شاخص‌ها و معیارهای مهم و تعیین‌کننده دیگر ببندند. 4- برای اینکه فضای حاکم بر جلسات مجلس، آرام و متین به‌پیش برود، نقش وزرای پیشنهادی در ارائه برنامه‌های کارشناسی و معطوف به حل مسائل کشور، تعیین‌کننده است.

نکته پایانی: به‌طورکلی رویکرد حاکم بر مجلس شورای اسلامی و نیز رئیس‌جمهور محترم ضرورتاً بایستی بر تشکیل کابینه‌ای قوی، کارآمد و منسجم تمرکز یابد. در این زمینه لازم است رئیس‌جمهور نقطه نظرات نمایندگان را با سعه‌صدر و با نگاه کمک به دولت درک کند و بدون تعصب، نقدها و دیدگاه‌های نمایندگان را به شکل مناسب و عملی موردتوجه قرار دهد. البته توجه به این موضوع نیز بسیار اهمیت دارد که اهالی بهارستان نیز محدودیت‌ها و اقتضائات رئیس‌جمهور را درک کنند و در نظر داشته باشند که درنهایت تیمی می‌بایست در دولت باشد و امور کشور را به‌پیش ببرد که بیشترین انسجام و هماهنگی را با رئیس‌جمهور داشته باشد. (نویسنده: عزیز غضنفری)

▼گزارش روز                

بازدارندگی تهاجمی در مقابل تهدید احتمالی

«سید حسن نصرالله» در سخنرانی روز عاشورای حسینی با اعلام خبر حرکت کشتی‌های حامل سوخت از ایران به سمت لبنان، نسبت به هرگونه تعرض و تهدید این کشتی‌ها، شدیداً هشدار داد. در این خصوص توجه به نکات زیر حائز اهمیت است:

گزاره‌های تحلیلی: ۱- بعد از اعلام این خبر برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های معاند داخلی و خارجی با ایجاد شبهه نسبت به هزینه‌های این محموله‌های سوخت، ایجاد تشکیک کردند؛ این در حالی است که هزینه‌های این محموله‌های سوخت توسط تجار شیعه لبنانی پرداخت گردیده و از لحظه بارگیری و حرکت کشتی‌ها، کشتی‌های سوخت مایملک تجار لبنانی محسوب می‌شود. ۲- اعلام سید مقاومت مبنی بر اینکه کشتی‌های سوخت بخشی از خاک لبنان محسوب می‌شود، به‌منزله این است که تعرض به آن، تعرض به خاک لبنان بوده و درواقع با این کار در مقابل تهدید احتمالی از ناحیه صهیونیست‌ها حق پاسخگویی را مشروع و عملاً آن را ابزار بازدارندگی نموده است. ۳- بازیگران معاند داخلی و خارجی لبنان با سیاسی نمودن چالش‌های اقتصادی لبنان، سناریوی بی‌ثبات‌سازی داخلی در این کشور را دنبال کنند و در این سناریو می‌خواهند عامل بی‌ثباتی را متوجه مقاومت و حزب‌الله نمایند. هدف از این طراحی، ایجاد فشار داخلی علیه حزب‌الله برای خلع سلاح و نهایتاً تعدیل آن به یک حزب سیاسی است.۴- ایجاد چالش تأمین سوخت برای مصارف داخلی دقیقاً بخشی از این طراحی است که اکنون این اقدام سیدحسن‌نصرالله برهم زننده آن طراحی است. اظهارات واهی سعدالحریری رئیس جریان المستقبل که ادعا کرده: «حزب‌الله می‌داند که بحران سوخت لبنان ناشی از قاچاق عامدانه برای خدمت به سوریه است و مؤثرترین حالت آن است که به‌جای منت گذاشتن بر سر لبنانی‌ها، با دریافت مازوت ایران، قاچاق متوقف شود»، ناخواسته پرده از این طراحی برمی‌دارد. حال آن‌که با واکنش مثبت افکار عمومی لبنان به سخنان عاشورایی سید مقاومت، هشتگ‌های #شكرا_ايران و #سفينه_الوعد_الصادق در این کشور ترند شده است.

جمع‌بندی: تجربه سالیان اخیر نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی عامل تهدید و برهم زننده امنیت کشتیرانی در دریای سرخ و مدیترانه است. صهیونیست‌ها باید تهدید سید مقاومت را جدی بگیرند. اکنون سید حسن نصرالله یک معادله را این‌گونه تعریف کرده است: «کشتی‌های حامل سوخت، خاک لبنان محسوب می‌شوند؛ حمله به آن، حمله به خاک لبنان است و در صورت حمله به آن، پاسخ قطعی و در سطحی متوازن و حتی بالاتر در سرزمین‌های اشغالی داده خواهد کرد». اکنون این معادله ضمن اینکه جایگاه حزب‌الله را در لبنان ارتقا داده، یک تغییر استراتژیک محسوب شده و بازدارندگی تهاجمی حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی را نشان می‌دهد. (نویسنده: احمد بنافی)

▼ خبر ویژه               

«تغییر استراتژیک» که از دید رژیم صهیونیستی پنهان نیست!

‌ کانال ۱۳ تلویزیون رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از سخنرانی دبیر کل حزب‌الله لبنان به مناسبت روز عاشورای حسینی، نسبت به تهدیدات وی در رابطه با کشتی حامل سوخت ایران واکنش نشان داد.‌ این شبکه تلویزیونی در گزارش خود اذعان کرد که تهدیدات «سید حسن نصرالله» درباره کشتی ایرانی که به‌سوی لبنان در حرکت است به‌شدت برای سران رژیم صهیونیستی نگران‌کننده است.‌ دیگر رسانه‌های صهیونیستی هم روانه شدن کشتی حامل سوخت ایران به‌سوی لبنان را یک تغییر استراتژیک مهم از سوی حزب‌الله در مواجهه با رژیم اشغالگر به شمار آوردند.

▼ اخبار

چرا ایران به مردم افغانستان کمک نمی‌کند؟

برخی کاربران فضای مجازی می‌گویند، چرا ایران مثل قائله سوریه به کمک مردم افغانستان نمی‌رود؟! توجه به چند نکته در فهم سیاست جمهوری اسلامی ایران در خصوص افغانستان و تفاوت آن با سوریه و عراق، قابل‌توجه است: 1- داعش با مدیریت آمریکا از تروریست‌های کشورهای گوناگون به هدف کشورگشایی تشکیل شد، اما طالبان بخشی از مردم افغانستان هستند که ادعای کشورگشایی ندارند و مدعی حکومت هستند؛ هرچند که استفاده از رفتارهای خشن را در سابقه خود دارند. 2- ماجرای طالبان با هر کیفیت، یک اختلاف درونی کشور افغانستان است که از زمین تا آسمان با اهداف و اعمال گروهک تروریستی داعش فرق دارد. این گروه در مبانی فکری نیز با داعش متفاوت بوده و مغایر با آن است. 3- در مسئله سوریه و عراق، سران دو کشور رسماً از ایران کمک خواستند؛ اما در ماجرای افغانستان، اشرف غنی، رئیس‌جمهور این کشور یک چهره کاملاً آمریکایی بود که تمام امید او هم به کمک آمریکایی‌ها بود و با مشاهده خطر سریعاً فرار را بر قرار ترجیح داد. 4- بررسی رفتار چند روز گذشته شبکه‌های ضدانقلاب در کنار برخی سلبریتی‌ها و گروهی از فعالان رسانه‌ای نشان می‌دهد که این طیف مایل هستند ایران را وارد مسئله داخلی افغانستان و تقابل شیعه - سنی با خبرسازی یا تلاش وافر برای برجسته‌سازی اعمال خشن طالبان در گذشته کنند. حال‌آنکه این افراد و رسانه‌ها در زمان کمک به مظلومان تحت جنایات داعش یا ساکت بودند و یا اینکه ایران را از کمک به این اسیران تحت ظلم گروهک دست‌پرورده آمریکا منع می‌کردند!

روسیه: آمریکا شکستش در افغانستان را به گردن دیگران نیندازد

دبیر شورای امنیت روسیه می‌گوید: «‌آمریکا برای مردم افغانستان کشوری ویران‌شده باقی گذاشته است. ‌حداقل ۴۰ هزار شهروند افغان در طول ۲۰ سال حضور آمریکایی‌ها کشته شدند. ‌آنگلوساکسون‌ها بر این عقیده هستند که تصمیمات آن‌ها بر اساس اطلاعات درست صورت می‌گیرد و دلیل شکست‌ها و پیامدهای اقدامات خود را به گردن دیگران می‌اندازند. ‌اکنون هم دولت اشرف غنی و همچنین عدم آموزش کافی ارتش این کشور را مقصر در تمامی اتفاقات رخ‌داده در افغانستان معرفی می‌کنند. ‌روسیه با کمک کشورهای منطقه تلاش سیاسی خود برای حل مشکلات در افغانستان را می‌کند، ولی قصد اعزام نیرو به این کشور ندارد».

دروغ بزرگ رسانه‌های غربی افشا شد

‌سه هفته پیش بود که در آستانه برگزاری مراسم تحلیف ریاست جمهوری در ایران، رژیم صهیونیستی با حمایت سنگین سیاسی-رسانه‌ای آمریکا و انگلیس اقدام به جوسازی سنگین رسانه‌ای باهدف ناامن‌نمایی خلیج‌فارس و دریای عمان کرد. ‌این جوسازی سنگین با دو ادعای غیرمستند در خصوص نقش ایران در سانحه رخ‌داده برای کشتی اسرائیلی «مرسر استریت» و ربایش دو کشتی «آسفالت پرینسس» و «گلدن بریلیانت» کلید خورد. ‌در همان زمان، بسیاری از شبکه‌های مجازی هم‌سو با غرب، برای تکمیل جنگ روانی آغازشده، موضوع مین‌گذاری آبراه‌های منطقه از سوی ایران را مطرح کردند و مدعی شدند که کشتی تانکر سنگاپوری «گلدن بریلیانت» که حاوی مواد شیمیایی است در شرق تنگه هرمز با مین‌های کاشته شده از سوی نیروهای ایرانی برخورد کرده است. ‌بااین‌حال پنج‌شنبه (۲۸ مردادماه ۱۴۰۰) و پس از گذشت نزدیک به سه هفته، همان کشتی «گلدن بریلیانت»، صحیح و سالم و با همان پرچم سنگاپور وارد اسکله شماره ۴۹ بندر شهید رجایی در خلیج‌فارس شد تا بارگیری کند. کاپیتان این کشتی تمام جوسازی سه هفته پیش صهیونیست‌ها را دروغ خوانده و گفته در آن زمان هیچ مشکلی برای ما پیش نیامده بود!

باید دقت‌نظر بیشتری می‌کردید!

«علی لاریجانی» که یکی از انتقادهای جدی منتقدان نسبت به عملکرد وی در زمان ریاستش بر مجلس، تصویب 20 دقیقه‌ای برجام، بدون ارائه گزارش جامع کمیسیون برجام است، در مصاحبه اخیرش با پذیرش تعجیل در تصویب برجام، گفته است: «گاهی آنچه آقایان می‌گویند شما دقت نظر در اجرا نداشتید، درست است، یعنی شاید با مکانیسم‌های اجرای قوی‌تر شکل می‌گرفت تا کسی مانند ترامپ نتواند آن را به هم بزند، این حرف درست است. در مقام اجرا اگر دقت‌نظر بیشتری می‌شد که نمی‌دانم در نظام آمریکا می‌شد یا نه، اما اگر می‌شد این کار را بکنیم بهتر بود».

‌اخبار کوتاه

۲۷۰ جلسه برای سنجش توان وزرای پیشنهادی در مجلس/ رئیس مجلس در صفحه توئیترش نوشت: «‌‏برگزاری بیش از ۲۷۰ جلسه تخصصی، موضوعی و استانی کمیسیون‌ها با وزرای پیشنهادی در ۴ روز، بازخوردهای مثبتی در میان نمایندگان، وزرا و متخصصین داشته است. ‌این شیوه جدید نقش مهمی در شناخت جامع نمایندگان نسبت به توانایی‌ها، سوابق‌ و برنامه‌های وزرای پیشنهادی و غنای جلسات رأی اعتماد خواهد داشت».

سید حسن نصرالله: سرباز ولی‌فقیه هستیم!/ سیدحسن‌نصرالله در سخنرانی روز عاشورای خود با تعریض به کسانی که حزب‌الله را دست‌پرورده ایران معرفی می‌کنند، گفت: «بله، ما سرباز ولی‎فقیه هستیم اما برده کاخ سفید نیستیم. ‌ایران هیچ‌وقت از دوستانش دست برنداشته و دوستان خود را ذلیل نکرده، دست بریده حاج قاسم سلیمانی شاهد قوی ادعای من است. برخلاف آمریکا، ایران کوهی استوار است که می‌توانیم به او تکیه کنیم».

امارات به دنبال ایجاد خط گفت‌و‌گو با ایران/ ‌پس از دیدار مشاور امنیت ملی امارات با رئیس‌جمهور ترکیه، منابع نزدیک به آنکارا خبر دادند که یکی از اهداف این دیدار، تلاش ابوظبی برای ایجاد خط گفت‌و‌گو با ایران بوده است.

مخالفت پوتین با طرح بایدن در خاورمیانه/ روزنامه وال‌استریت ژورنال چاپ آمریکا در گزارشی مدعی شد که رئیس‌جمهور روسیه در گفتگو با همتای آمریکایی خود، با تأسیس پایگاه نظامی در نزدیکی افغانستان مخالفت کرده است. بر اساس این گزارش، جو بایدن در گفتگو با پوتین پیشنهاد تأسیس چند پایگاه نظامی در خاورمیانه به‌منظور کنترل تحولات داخلی در افغانستان در دوران به قدرت رسیدن طالبان را مطرح کرده بود.

ماجرای هجوم مسافران به بنادر جنوبی/ اخیراً تصاویری در فضای مجازی منتشر شده که هجوم مردم در پایانه‌های مسافری بنادر جنوبی مانند پایانه حقانی را نشان می‌دهد که می‌خواهند به قشم سفر کنند. مدیرکل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی دراین‌باره گفت: «این تصاویر منتشر شده مربوط به بهمن‌ماه پارسال است و ربطی به روزهای گذشته ندارد، چراکه در این ایام بنادر مسافری (مانند بندر ذاکری و حقانی) به خاطر بدی آب‌وهوا بسته شده است. حتی اگر هوا مساعد شده و بنادر مسافری باز شود، امکان گردشگری دریایی و سفر دریایی برای مسافران وجود ندارد».

احساس خطر چین برای کاهش جمعیت/ چین برای افزایش نرخ زادوولد، به‌طور رسمی قوانین خود را در مورد داشتن فرزند تغییر داد تا به‌این‌ترتیب به زوج‌ها اجازه دهد که سه فرزند داشته باشند. این قانون دیروز (جمعه) در نشست کنگره ملی چین به تصویب رسید. در آخرین سرشماری، جمعیت چین به یک میلیارد و ۴۱۱ میلیون نفر رسید. چین از سال ۱۹۷۹ برای کنترل جمعیت، سیاست تک‌فرزندی را به اجرا گذاشته بود اما در پی کند شدن رشد جمعیت در سال ۲۰۱۶ میلادی، این قانون را به داشتن حداکثر دو فرزند افزایش داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات