صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۰  ، 
کد خبر : ۳۳۳۱۹۷

عقلانیت انقلابی!

پایگاه بصیرت / حسین عباسیان

در نخستین دیدار دولت سیزدهم با رهبر معظم انقلاب، یکی از مهم‌ترین نکاتی که مقام معظم رهبری برای این دولت مطرح و تأکید فرمودند، ملاحظات و شرایط انقلابی گری و حرکت انقلابی بود، با این توصیف که: «انقلابی بودن حتماً باید با عقلانیت و اندیشه‌ورزی و خردمندی همراه باشد و این شیوه جمهوری اسلامی از آغاز بوده است. حرکت انقلابی یعنی حرکتی بنیانی، خردمندانه، عاقلانه و برخاسته از اندیشه و حکمت، نه حرکت بی‌هوا و بی‌حساب».

گزاره‌های تحلیلی: در واکاوی این تأکید رهبر معظم انقلاب، مشاهده می‌شود برخی از روی ناآگاهی و بعضی از روی دشمنی، انقلابی‌گری را به معنای فاقد پشتوانه علمی بودن و بی‌انضباطی تعریف می‌کنند. این تعریف نادرست است. انقلابی‌گری را باید خردمندانه، دقیق و دلسوزانه، عادلانه و منصفانه، قاطعانه و بدون رودربایستی عمل کردن معنا کرد. آنچه می‌تواند عقلانیت را در انقلابی‌گری به منصه ظهور برساند؛ عبارت است از؛ بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور، به‌کارگیری راه‌حل‌های اساسی و نه موقتی و مسکّنی، عدم اکتفا به حداقل‌ها و پرهیز از تخریب داشته‌ها، استفاده از دیدگاه‌های نخبگان خارج از دولت بدون در نظر گرفتن بحث‌های سیاسی و جناحی، پیاده‌سازی تمامی حرکات انقلابی در بستر و چارچوب نظام، ارائه گزارش صادقانه و بدون مبالغه به مردم و عذرخواهی از آن‌ها در مواقع بروز اشتباه. با عقلانیت انقلابی می‌توان به قدرت تحلیل صحیح و بالا، عدم خطای محاسباتی، اتقان در کار، جامع‌نگری، نوآوری و خلاقیت و درنهایت به پیشرفت و دستاورد‌های مطلوب و کم‌نظیری دست‌یافت.

نکته پایانی: رهبر معظم انقلاب پیش از این نیز در تعریف انقلابی‌گری و رابطه آن با عقلانیت فرموده‌اند: «می‌شنوم گاهی اوقات بعضی در مقابل شعار‌های انقلاب، عنوان و مفهوم عقلانیت را مطرح می‌کنند؛ کانّه عقلانیت نقطه مقابل انقلابی‌گری است؛ نه، این خطا است؛ عقلانیت واقعی هم در انقلابی‌گری است. نگاه انقلابی است که می‌تواند حقایق را به ما نشان بدهد. ببینید! کِی بود آن‌وقتی که امام، آمریکا را به‌عنوان شیطان بزرگ معرفی کرد و به‌عنوان یک موجود یا دولت غیرقابل‌اعتماد معرفی کرد؛ این را سال‌ها پیش امام بزرگوار به ملّت ایران -به ماها- یاد داد؛ امروز بعد از گذشت سال‌ها، رؤسای کشور‌های اروپایی میگویند آمریکا غیرقابل‌اعتماد است». (۱۴/۰۳/۱۳۹۶)


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات