صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۳۲۷۳

سناتور روس: عملیات نظامی ۲۰ساله آمریکا در افغانستان کاملاً بی‌نتیجه بود

به نقل از خبرگزاری «نووستی»، "آلکسی پوشکوف" عضو ارشد کمیته سیاست اطلاعاتی شورای فدراسیون (سنای) روسیه پایان عملیات نظامی آمریکا در افغانستان را با خارج شدن نیروهای نظامی ایالات متحده از ویتنام مقایسه کرد و یادآور شد که عملیات نظامی 20ساله آمریکایی‌ها در افغانستان کاملاً بی‌معنا و بی‌نتیجه بود.
این سناتور بلندپایه در پیامی توئیتری نوشت: «در آمریکا پس از خارج شدن نظامیانش از خاک ویتنام در سال 1975، به‌اصطلاح "سندرم ویتنام" آغاز شد که جامعه ایالات متحده را عمیقاً تحت تأثیر قرار داده دچار شکاف کرد. اکنون نیز آمریکا دچار "سندرم افغانستان" شده است. مهمترین ویژگی آن، از بین رفتن ایمان آمریکایی‌ها به قدرت نظامی و تأثیر اقدامات این کشور است، البته این‌بار، از بین رفتن اعتماد به اقدامات نظامی آمریکا تنها شامل ایالات متحده نشده است و در تمامی جهان دیده می‌شود.»
آلکسی پوشکوف همچنین عملیات نظامی 20ساله آمریکا در افغانستان را بی‌معنا و بدون نتیجه نامید. به‌گفته وی، به پرواز درآمدن آخرین هواپیمای نظامی آمریکایی از کابل، آغازگر "دور جدید انتقادات شدید" به سیاست این کشور و اقدامات نیروهای نظامی در افغانستان و همچنین نسبت به تصمیم‌گیری جو بایدن، رئیس‌جمهوری دموکرات درباره خارج کردن نظامیان آمریکایی از این کشور است.
این مقام پارلمانی روسیه با اشاره به اینکه طبق اطلاعات خود آمریکایی‌ها،  برای عملیات نظامی در افغانستان بیش از 2 تریلیون دلار هزینه صرف شده است، گفت: «در تاریخ معاصر آمریکا چنین محاسبه ژئوپولیتیکی اشتباهی نظیر نداشته است و جنگی بی‌معنا‌تر و بی‌‌نتیجه‌تر از این عملیات نظامی وجود ندارد.»
روز دوشنبه نماینده رسمی جنبش طالبان اعلام کرد که تمامی نیروهای نظامی خارجی از خاک افغانستان خارج شده‌اند و اکنون سراسر این کشور تحت کنترل نیروهای طالبان قرار دارد.
پنتاگون نیز پرواز آخرین هواپیمای حامل نظامیان آمریکایی از کابل را تأیید کرد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات