صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۴۷۱

اولین خبر «شارلوت» چه زمانی منتشر شد؟

پایگاه بصیرت / فرهاد مهدوی

۲۷ مرداد ۱۳۹۵ خبری در نشریه شماره ۴۴۰۹ «اخبار و تحلیل‌ها»، با عنوان «متوقف کردن خودروی مشکوک در کردستان» چاپ شد. محتوای خبر این بود: «نیروهای اطلاعات سپاه کردستان در شهرستان سقز، یک خودرو مشکوک به اقدامات جاسوسی را متوقف و سرنشینان آن را بازداشت کردند. یکی از مقامات امنیتی اطلاعات سپاه کردستان با اعلام این خبر، گفت: نیروهای امنیتی سپاه کردستان رفتار مشکوک یک خودروی پاجرو پلاک سیاسی را در شهرستان سقز زیر نظر گرفتند که درنهایت این خودرو در نزدیکی روستای «ایرنخواه» سقز متوقف شد. نیروهای سپاه سقز که شاهد فیلم‌برداری‌های مشکوک این خودرو از مجموعه‌های نظامی بودند، هنگامی‌که دستور ایست به خودرو را دادند، آن‌ها از محل فیلم‌برداری متواری شدند. این خودرو در طول مسیر سه ایست بازرسی را بدون توقف رد کرد، اما درنهایت این افراد در تور امنیتی اطلاعات سپاه گرفتار و مجبور به متوقف کردن خودرو شدند. وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های اولیه مشخص شد، سرنشینان خودرو توقیف‌شده یک مرد به نام «سباستین سورن» و یک زن به نام «شارلوت لوپز وارونه والر» هستند که به ترتیب رایزن سیاسی فرانسه و دبیر دوم سفارت انگلیس در تهران هستند که بدون هماهنگی و مجوز به‌صورت غیرقانونی در برخی مناطق استان کردستان تردّد می‌کنند. وی افزود: پس از انجام استعلامات از استان و تهران مشخص شد، این خودرو و افراد تنها مجوز اقامت در هتلی در سنندج را داشته‌اند».

گزاره‌های تحلیلی: 1- اکنون‌که ۵ سال از این ماجرا می‌گذرد، همه ملت ایران با تماشای سریال گاندو، به دلایل و نحوه بازداشت آن جاسوس‌ها پی برده‌اند. 2- در فاصله سال‌های ۱۳۹۲ تا ۱۴00، ایران به بهشت جاسوس‌های غربی مبدل شده بود، قضیه تا جایی مهم بود که آن‌ها در وزارت خارجه، دفتر ریاست جمهوری و بسیاری از اماکن و جلسات حساس دسترسی داشتند و در همان ایام، مقام معظم رهبری خطر نفوذ را به‌درستی گوشزد فرمودند؛ اما مسئولین امر به‌جای توجه به این تذکرات دلسوزانه، به رهبر حکیم انقلاب نامه شکایت از گاندو و سپاه نوشتند! 3- در همان ایام دستگیری این جاسوس‌ها، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه آن‌ها را تبرئه کرد و گفت: «وزارت امور خارجه در جریان سفر آن‌ها به این منطقه بود و بدون هماهنگی هم انجام نشد. معمولاً هم وقتی وزارت امور خارجه در جریان این مسائل باشد، بالطبع نهادهای دیگر هم مطلع می‌شوند!». قاسمی تأکید کرد: «تخلف خاصی صورت نگرفته است». بااین‌حال، پس از به دام افتادن این جاسوس‌ها، مشخص می‌شود که آن‌ها با دوربین‌های مدرن، سعی در نقطه‌یابی و شناسایی نقاط استراتژیک مرزی داشته‌اند.

نکته پایانی: در پس فیلم گاندو، اسناد متقن و غیرقابل‌انکار دیگری از ارتباط مهره‌های نفوذی در کشور با سرویس‌های جاسوسی بیگانه وجود دارد که بنا به مصالحی بیان نشده است و پس از به نتیجه رسیدن پیگیری‌های قضایی، به اطلاع عموم خواهد رسید. نیروهای اطلاعاتی و امنیتی چشمان بیدار ملت و خط مقدم مقابله با دشمنان هستند؛ هرچند که ممکن است مردم پس از سال‌ها به آن پی ببرند و یا هرگز در جریان اقدامات سربازان گمنام امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف قرار نگیرند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات