صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۹  ، 
کد خبر : ۳۳۳۸۸۵

سفر لاپید به بحرین؛تلاش برای سرپوش گذاشتن بر شکست عادی‌سازی روابط

 «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی امروز پنجشنبه وارد بحرین شد. قرار است وی در جریان این سفر که به منظور تقویت عادی سازی روابط میان تل آویو و منامه انجام می‌شود، با مقامات ارشد بحرین دیدار کند.
وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در اولین سفر رسمی خود به بحرین سفارت این رژیم را در منامه افتتاح خواهد کرد. طرف‌های صهیونیستی و بحرینی همچنین چند توافقنامه امضا خواهند کرد. با این حال، در بیانیه وزارت خارجه رژیم صهیونیستی به عنوان این توافق‌ها اشاره‌ای نشده است. تل‌آویو و منامه همچنین یک خط هوایی مستقیم از بحرین به فلسطین اشغالی افتتاح خواهند کرد که در طول هفته دو پرواز انجام خواهد داد.

«عیدال رول» معاون وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی درباره افتتاح این خط هوایی گفت: بحرین یکی از مقصدهای تجاری مهم برای اسرائیل است و افتتاح خط هوایی میان دو طرف یک گام راهبردی مهم خواهد بود.
این درحالی است که «آیت الله عیسی قاسم» رهبر نهضت اسلامی شیعیان به سفر مقام رژیم صهیونیستی به بحرین واکنش نشان داده است. در همین ارتباط، وی گفت: خیانت نفرت‌انگیز عادی سازی روابط با دشمن صهیونیستی یکی از جنگ‌های سیاسی رژیم بحرین علیه مردم است. خدا به فریاد مردم برسد.
شیخ عیسی قاسم همچنین تاکید کرد: بحرین همچنان به هویت واقعی خود در برابر سیاست رژیم این کشور پایبند است و مقاومت طولانی خواهد بود و این نبرد یک نبرد سرنوشت ساز و هویتی برای بحرینی‌هاست.
واقعیت این است که سفر لاپید به بحرین با هدف سرپوش گذاشتن بر شکستی است که طرح عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای مختلف متحمل شده است. از زمان امضای توافقنامه‌های عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی با امارات و بحرین بیش از یک سال سپری می‌شود. این درحالی است که قرار نبود طرح عادی سازی روابط تنها به یک یا دو کشور در منطقه محدود و محصور شود.
پس از امضای توافقنامه‌های مذکور، مقامات رژیم صهیونیستی بسیار امیدوار بودند که بتوانند قطار عادی سازی روابط را به دیگر کشورها نیز اعزام کنند. با این حال، در طول مدت زمان گذشته شاهد آن بودیم که دیگر کشورها حداقل به صورت ظاهری حاضر به امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی نشدند.
عربستان سعودی نیز که در پشت پرده بیشترین روابط را با رژیم صهیونیستی دارد، علیرغم فشارهای متعدد مقامات ایالات متحده آمریکا، از بیم آنکه با خشم گسترده ملت‌های اسلامی مواجه نشود، حاضر نشد به امضای توافقنامه عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی تَن دهد. این بدان معناست که هدف اصلی و اساسی صهیونیست‌ها از ورود به فرایند عادی سازی روابط و یا به عبارت بهتر آشکارسازی روابط با کشورهای عربی با شکست مواجه شده است.
هرچند که رژیم صهیونیستی در حال حاضر روابط تنگاتنگ و عمیقی با بسیاری از کشورهای عربی در پشت پرده دارد، اما آنچه که مقامات این رژیم می‌خواهند این است که این روابط به صورت علنی و آشکارا ادامه پیدا کند. درست به همین دلیل است که صهیونیست‌ها توافقنامه عادی سازی روابط با بحرین و امارات را امضا کردند. مقامات رژیم صهیونیستی معتقدند که از این رهگذر می‌توانند برای این رژیم، مشروعیت خریداری کنند.
بر این اساس، آشکارسازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی از اهمیت بسزایی برای این رژیم برخوردار است. صهیونیست‌ها معتقدند که آشکار شدن این روابط موجب خواهد شد تا تل‌آویو خود را به عنوان یک بازیگر مؤثر در صحنه تحولات سیاسی در سطوح مختلف منطقه‌ای و بین المللی مطرح سازد.
سفر وزیر خارجه رژیم صهیونیستی به بحرین نیز در همین چارچوب قابل تحلیل و بررسی است. در واقع، لاپید قصد دارد آشکار شدن روابط این رژیم با کشورهای عربی را در مقابل دیدگان افکار عمومی منطقه و جهان به نمایش بگذارد تا این پیام را به طرف‌های مختلف منطقه‌ای مخابره سازد که علنی سازی روابط، برای تل آویو از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در این میان، مقامات آل خلیفه نیز ضمن نادیده گرفتن موضع ملت خود در مخالفت قاطعانه با هرگونه روابط علنی و غیر علنی با رژیم صهیونیستی، از وزیر خارجه این رژیم استقبال گرمی به عمل آوردند. کارشناسان و ناظران سیاسی بر این باورند که مقامات آل خلیفه از طریق تقویت روند عادی سازی روابط خود با تل آویو به دنبال جلب حمایت بیش از پیش ایالات متحده آمریکا در منطقه است.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات