تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۸۱

اخبار ویژه ۵ آبان

روزنامه کیهان**

خزانه، نه سال ۹۲ و نه اکنون هرگز خالی نبود

خزانه کشور برخلاف آنچه آقای روحانی ادعا کرده، نه در ابتدای دولت وی و نه در انتهای دولتش خالی نبوده است.
دیروز خبرگزاری خبرگزاری تسنیم تصویر سندی را منتشر کرد که حسن روحانی مردادماه امسال در روز‌های پایانی دولت دوازدهم، خطاب به نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه نوشته «همه موجودی خزانه تخلیه شده است». محمود واعظی رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در تاریخ ۹ مرداد ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به نوبخت رئیس‌سازمان برنامه و بودجه می‌نویسد: نامه شماره ۱۹۴۶۵۳ مورخ ۱۴۰۰/۴/۲۸ جناب‌عالی با موضوع درخواست «پرداخت مبلغ مورد اشاره نزد خزانه به‌منظور تکمیل و بهره‌برداری از پروژه آبرسانی به آبیک» که تصویر آن به‌پیوست ارسال می‌شود، به استحضار ریاست محترم جمهوری رسید، پی‌نوشت فرمودند: «همه موجودی خزانه بر اساس درخواست‌های جنابعالی تخلیه شده است، موجودی وجود ندارد».
در واکنش به انتشار این سند، آقای نوبخت به اقتصادنیوز گفت: خزانه در پایان دولت دوازدهم خالی نبوده، خزانه ورودی مستمر دارد و هر روز در آن مبالغی تجمیع می‌شود. این بدان معناست که خزانه هیچوقت خالی نمی‌شود. حتی اگر چنین ادعای محالی صحت داشت؛ پس چطور طی سه ماه گذشته حقوق‌ها از سوی دولت جدید پرداخت شده است؟ به این ترتیب هم ادعای خالی بودن خزانه تکذیب می‌شود و هم اینکه عیان می‌شود دولت دوازدهم تا آخرین روز‌های عمر خود متعهد به انجام طرح‌های عمرانی بوده است.
این واکنش نوبخت مبنی بر اینکه «خزانه هیچ وقت خالی نمی‌شود» در حالی است که به گزارش مشرق، وی در ابتدای دولت یازدهم (سال ۹۲) هنگامی که روحانی مدعی شد دولت، را با خزانه خالی از احمدی‌نژاد تحویل گرفته، نوبخت هم در مصاحبه با خبرنگاران این ادعا را تایید کرده و گفته بود دولت به علت آنکه خزانه خالی از احمدی‌نژاد تحویل گرفته، مجبور به گران کردن حامل‌های انرژی هم خواهد بود (!) آقای نوبخت که متاسفانه خودش یک پای ثابت برخی سیاه‌نمایی‌ها بوده، سوم شهریور ۹۹ هم در ادبیاتی رعب‌افکنانه که با استقبال رسانه‌های بیگانه مواجه شد، ادعا کرد: «در اثر تحریم‌ها حتی نمی‌توانیم یک قطره نفت بفروشیم»! و این در حالی بود که گزارش‌ها، از فروش یک تا یک و نیم میلیون بشکه‌ای نفت در همان ماه‌ها حکایت می‌کرد.
یادآور می‌شود اظهارات غیرواقعی روحانی در مهرماه ۹۲ و در آستانه مذاکرات هسته‌ای، به مفهوم خالی کردن زیر پای تیم مذاکره کننده بود و حال آنکه اصل ادعا خلاف واقع بود و در همان سال فروش حدود یک میلیون بشکه‌ای نفت در جریان بود.
امروز هم خزانه خالی به مفهوم صفر شدن موجودی آن، واقعیت ندارد، اما با این تفاوت که مضیقه‌های تحریمی و درآمدی ایجاد شده در روند پسابرجام (کلاهبرداری آمریکا برای دو برابر شدن تحریم‌ها و شناسایی و انسداد مسیر‌های تجاری ایران در اثر همکاری با FATF و...) به مراتب بسی بیشتر از پیشابرجام است.
همچنین عدم اصلاح ساختار بودجه و بودجه‌ریزی غلط سازمان برنامه و بودجه ظرف چند سال اخیر، عملا به چند برابر شدن هزینه‌های جاری (غیرتولیدی)، افزایش کسری بودجه، تقاضای برداشت چند باره از صندوق توسعه ملی، استقراض چند باره دولت از بانک مرکزی و... انجامیده است.
در واقع به نظر می‌رسد ادعای خزانه خالی است، یا درز تحلیل مسموم سازمان برنامه و بودجه دولت سابق مبنی بر اینکه دلار در صورت عدم لغو تحریم‌ها تا سال ۱۴۰۶ به ۲۸۵ هزار تومان می‌رسد، و... نوعی عملیات روانی برای ناچار‌نمایی کشور در پای میز مذاکرات محسوب می‌شود؛ و حال آنکه به عنوان مثال، دولت در دوره دو ماهه جدید تلاش کرده روند استقراض چند ده هزار میلیارد تومانی در هر ماه از بانک مرکزی را متوقف یا محدود کند. گفته می‌شود روند کاهش فروش نفت هم که دو سال قبل، تا زیر پنجاه هزار بشکه در روز رسید، در هشت، نه ماه اخیر روند صعودی چشمگیر داشته است.

لاف العبریه و زهرچشمی که مقاومت در «تنف» گرفت

شبکه سعودی العربیه مدعی شد اسرائیل برای حمله به نیرو‌های ایرانی در سوریه، از روسیه چراغ سبز گرفته است (!)
وبسایت این شبکه سعودی که به خاطر خوش‌خدمتی‌هایش به صهیونیست‌ها، در منطقه به «العبریه» مشهور شده، نوشت: نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل و «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه به توافق رسیدند تا تل‌آویو آزادانه به حملات خود علیه مواضع وابسته به ایران در حریم هوایی سوریه ادامه دهد.
به نوشته العربیه، «زئیف الکین» معاون وزیر خارجه اسرائیل که بنت را در سفر به روسیه همراهی کرد، خبر داد در دیدار بنت و پوتین، دو طرف در مورد پرونده هسته‌ای ایران، وضعیت سوریه و تلاش تل‌آویو برای جلوگیری از پیشرفت برنامه هسته‌ای تهران، بحث و گفتگو کردند.
بنت در این دیدار خواست تا توافق کاهش تنش‌ها در جنوب سوریه دوباره فعال شده و نیرو‌های وابسته به ایران تا ۸۰ کیلومتری شمال جولان (اشغالی) حضور نداشته باشند.
تقلید العبریه از فضاسازی محافل صهیونیستی در حالی است که اولاً دولت روسیه بر خلاف نقشه مشترک آمریکا و اسرائیل، و به دعوت ایران، وارد جنگ سوریه شد و در کنار ایران و دولت بشار اسد، تروریست‌های داعش و النصره را که در حال جنگ نیابتی علیه دولت سوریه بودند، تار و مار کرد. این در حالی بود که آمریکا و رژیم صهیونیستی، به واسطه جنگ نیابتی در سوریه و عراق، خواب تغییر نقشه منطقه و کشاندن ناامنی به عمق مرز‌های ایران را می‌دیدند.
ثانیاً اسرائیل بهتر از هر کس می‌داند که اگر درباره نیرو‌های ایرانی دست از پا خطا کند، با پاسخ پشیمان کننده- از خبر حمله چند سال قبل به تأسیسات صهیونیست‌ها در بلندی‌های جولان- روبرو می‌شود و در آن صورت کسی جلودار ایران و نیرو‌های مقاومت نخواهد بود.
همین چند ماه قبل اسرائیل از سوی مقاومت فلسطین با انبوه موشک‌ها و راکت‌ها ادب شد. هفته گذشته هم نیرو‌های مقاومت به تلافی حملات هوایی به این نیرو‌ها در منطقه تدمر، پایگاه اشغالگران آمریکایی در منطقه التنف را هدف حملات سنگین پهپادی و راکتی قرار داد.
مرکز عملیاتی ائتلاف مقاومت، پیش از این عملیات تصریح کرده بود که آمریکا و اسرائیل (سگ زنجیری واشنگتن) را متهم حمله هوایی به تدمر می‌داند و تلافی خواهد کرد.
به بیان دیگر، اگر بنابر مجازات صهیونیست‌های بی‌ریشه و اشغالگر توسط ایران یا نیرو‌های محور مقاومت باشد، نه آمریکا، نه روسیه و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند جلودار آن‌ها باشد؛ و صهیونیست‌ها نیز این را بهتر از هر کس دیگر می‌دانند. در مقابل اگر هم صهیونیست‌ها جرأت درگیری واقعی با نیرو‌های ایرانی یا سایر نیرو‌های مقاومت را ندارند، نه به خاطر مجوز نداشتن از این یا آن دولت، بلکه هراس از پاسخ پشیمان‌کننده جبهه مقاومت بوده است.

کاهش تورم ذوق‌زدگی ندارد بفرمایید گلابی برجام (!)

روزنامه آفتاب یزد وابسته به طیف مدعیان اصلاح‌طلبی می‌گوید: کاهش جزئی تورم در دو ماه فعالیت دولت جدید ذوق‌زدگی ندارد.
این روزنامه از قول یکی از کارشناسان اقتصادی بزک‌کننده سوء مدیریت‌های دولت سابق نوشت: «گزارش‌های مرکز آمار ایران حاکی از این است که نرخ تورم نقطه‌ای در مهر ماه ۱۴۰۰ به عدد ۳۹/۲ درصد رسیده است که نسبت به ماه قبل ۴/۵ درصد کاهش یافته است. نرخ تورم سالانه نیز در همین مدت برای خانوار‌های کشور به ۴۵/۴ درصد رسیده که نسبت به ماه قبل، ۰/۴ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد. براین اساس تورم نقطه به نقطه و تورم سالانه در مهر ماه روند کاهشی دارد.
واقعیت این است که مشخص نیست این گزارش چقدر با واقعیت سازگار است، اما به فرض هم که این موضوع واقعیت داشته باشد باید این نکته را مد نظر قرار بدهیم که کاهش تورم باید به گونه‌ای باشد که قدرت خرید و رفاه مردم در پی آن افزایش پیدا کند.
تصور من این است که این کاهش تورم به دلیل کاهش تقاضای ناشی از درآمد نداشتن مردم است. اینکه ما نقدینگی را کم کنیم می‌تواند مطلوب باشد، اما از طرف دیگر اگر این نقدینگی جیب مردم را بیشتر خالی کرده باشد که سبب کاهش تقاضا شده باشد، مطلوب نیست.
وقتی تورم کاهش پیدا کند، اما در کنار آن مردم به اندازه کافی بتوانند کالا‌های مورد نیاز خود را تهیه کنند قابل تقدیر است.
این کاهش تورم ذوق‌زدگی ندارد و اگر ادامه پیدا کند خیلی جزئی خواهد بود.»
انتشار این تحلیل در حالی است که تورم در ماه‌های پایانی دولت سابق، روند شتابان به خود گرفته بود به نحوی که ظرف سه چهار ماه، بالغ بر ۱۰ درصد به نرخ تورم افزوده شد؛ بنابراین نفس این اتفاق که آن افسارگسیختگی مهار شده و نرخ تورم به جای روند افزایشی کاهش یافته به رخداد ارزشمندی است که باید تداوم و تثبیت پیدا کند نکته دوم این است که این مهار روند افزایشی، با وجودکسری بودجه سنگین و به ارث مانده از دولت متبوع و مورد حمایت روزنامه آفتاب یزد است. در واقع و در حالی که دولت قبلی در همین اواخر اقدام به استقراض‌های چندباره و چند ده هزار میلیاردی از بانک مرکزی کرده و رقم نقدینگی تورم‌ساز را از ۴۳۰ هزار میلیارد تومان در سال ۹۲ به ۴۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسانده بود، دولت جدید با همه دشواری کوشیده تا هزینه‌ها را محدود نموده و سرعت افزایشی تورم را تا حدودی مهار کند؛ بنابراین اگرچه مهار تورم باید سر سفره مردم دیده شود و هدف نهایی نیز همین است، اما همین روند مهار فعلی، نشانه‌ای مثبت در جهت کاهش هزینه‌های تولید و تبدیل آن به کاهش قیمت محصولات است.
این نکته را هم باید گفت که کاهش تقاضا، اتفاق چند ماه اخیر نیست بلکه در چند سال اخیر به خاطر دلایل پیش گفته، روندی همیشگی بوده است؛ بنابراین اگر قرار بود صرف کاهش تقاضا در مهار تورم مؤثر باشد، نباید شاهد افزایش ده درصدی نرخ تورم در همین چند ماه پایانی دولت سابق می‌بودیم.
نهایتاً این که عجیب است روزنامه زنجیره‌ای بنویسد «کاهش جزئی تورم ذوق‌زدگی ندارد» و حال آن که همین‌ها به موازات افزایش تدریجی و پنهان تورم در دوره مدیریت برجام و دیگر هیچ» برای کار‌های نکرده آن مدیریت جیغ و هورا می‌کشیدند و تیتر یک‌هایی مانند «بفرمایید گلابی برجام» را می‌زدند! از این دوره قیمت بسیاری از اقلام ۸ تا ۱۰ برابر افزایش داشت.

اعتراف رادیو فردا به درماندگی آمریکا مقابل ایران

ارگان رسمی سازمان سیا، از اینکه جمهوری اسلامی نسبت به تهدید‌های آمریکا درباره بازگشت فوری به مذاکرات بی‌اعتنایی می‌کند، ابراز ناخرسندی کرد.
وب‌سایت رادیو فردا در تحلیلی می‌نویسد: به‌نظر می‌رسد رهبر جمهوری اسلامی عجله چندانی برای بازگشت به میز مذاکرات ندارد.
‎شایع‌ترین گزاره این است که طبق الگوی پس از شکست مذاکرات هسته‌ای سال ۸۳ که حکومت ایران با ابزار افزایش ظرفیت غنی‌سازی و تولید سانتریفیوژ تلاش کرد با دست پُر به مذاکرات هسته‌ای برگردد، این‌بار در حال «تقویت توانمندی ظرفیت سلاح اتمی» خود است تا امتیاز بیشتری بگیرد. خطر این رویکرد ایران طبق هشدار‌های مقام‌های آمریکایی این است که پیشرفت‌های فنی ایران ممکن است برجام را بلاموضوع کند، ولی احتمالاً چنین موضوعی برای رهبر جمهوری اسلامی نگران‌کننده نیست. در واقع او هراس چندانی از تصویری که از پیامد‌های تأخیر در مذاکرات و توافق و برداشته نشدن تحریم‌ها ترسیم می‌شود، ندارد و نیرویی هم که بتواند این ترس را تحمیل کند، قدرت کافی ندارد.
شق اول این نیرو‌ها به فضای سیاست داخلی ایران بازمی‌گردد. در بازه زمانی سال ۹۰ تا ۹۲ که تحریم‌ها علیه حکومت ایران به اوج رسیده بود، طیفی از نیرو‌های سیاسی، حضور فعال در لایه‌های بالادستی سیاست ایران داشتند که درباره پیامد‌های تحریم‌ها هشدار می‌دادند، برای مذاکره با غرب فشار می‌آوردند، آن را تبدیل به یک الگوی انتخاباتی کردند و آمادگی برای برعهده گرفتن نقش مذاکره‌کننده / سازشکار داشتند. همه این نیرو‌ها اکنون حاشیه‌نشین شده‌اند و به‌عنوان نماد باخت معرفی می‌شوند.
رهبر جمهوری اسلامی در سخنرانی پس از خروج دولت ترامپ از برجام بارها اشاره کرده که مذاکرات با آمریکا نشان داد «بی‌اعتمادی» او به غرب درست بوده است.
علی‌اکبر صالحی، رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی، در روایتش از مذاکرات محرمانه سال ۹۱ در عمان اشاره می‌کند که این نگرانی سابقه‌دار است و به نقل از رهبری می‌گوید: ««نمی‌توانیم به آمریکایی‌ها اعتماد کنیم؛ با توجه به خلف وعده‌ای که می‌کنند، تجربه بدی از آن‌ها داریم. آن‌ها هیچ وقت پایبند به عهد و پیمان نبودند» ... عرض کردم اگر اجازه دهید، برای اتمام حجت در این زمینه اقدام کنیم، به هر حال چیزی را از دست نمی‌دهیم؛ یا به نتیجه می‌رسیم یا نمی‌رسیم... فرمودند برای اتمام حجت، امر درستی است. مخالفتی ندارم.»
الگوی «اتمام حجت» از نظر رهبر حکومت ایران اکنون تجربه شده و اشتباه و بازنده است، ولی مهم‌تر از آن این است که نیروی فشار قدرتمندی در داخل و خارج برای تغییر این دیدگاه وجود ندارد.
رهبر جمهوری اسلامی دی‌ماه سال ۹۲ در یک سخنرانی عمومی گفت که مذاکرات «با شیطان برای رفع شر» انجام می‌شود. شر مهم در آن دوران فشار فوق‌العاده و ناگهانی تحریم‌ها بود و حکومت ایران می‌کوشید با اهرم مذاکره جو موجود شکسته و ابتکار عمل از طرف مقابل در دنیا گرفته شود».
به‌نظر می‌رسد چنین دیدگاهی در حال حاضر کمرنگ‌تر شده و ارزیابی سخنرانی‌های شش ماه اخیر رهبر جمهوری اسلامی نشان می‌دهد که او تحریم را به اندازه سال ۹۲ شر نمی‌پندارد و روی ظرفیت‌ها و مهارت‌های حکومت برای کاهش آسیب‌های تحریم‌ها، حساب جدی‌تر باز کرده است. این نگاه به اقتصاد مقاومتی تا اصلاح ثانوی، غالب و جاری و واقعی است. جمهوری اسلامی از نگاه رهبری، دوران فشار حداکثری ترامپ را از سر گذرانده است. وضعیت فعلی برای او ترسناک نیست و ایران توانایی کافی را در منطقه داراست.
رادیو فردا در پایان با لحنی درمانده و مستأصل می‌نویسد: مولفه‌هایی، چون تجدیدنظر چین در حمایت نفتی از ایران، برنامه حمله نظامی به ایران و... تهدید‌های مهمی‌هستند، ولی تا زمانی که درباره‌شان فقط حرف زده می‌شود، چندان تعیین‌کننده نیستند. زور کماکان مهم‌ترین زبان دیپلماسی است.

**************

روزنامه وطن امروز**

سرلشکر باقری:
ارتقای دائمی توان رزمی مطالبه همیشگی فرمانده معظم کل قواست

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح گفت: آمادگی دائمی و ارتقای دائمی توان رزمی مطالبه همیشگی فرمانده معظم کل قوا از ارتش، سپاه، بسیج و عالی‌ترین سطوح فرماندهی تا پایین‌ترین رده‌هاست که ما نباید لحظه‌ای از وظایف خود در این رابطه غفلت کنیم. سرلشکر محمد باقری، رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح صبح روز گذشته در دوازدهمین جشنواره مالک اشتر نیرو‌های مسلح با اشاره به افول قدرت آمریکا در منطقه گفت: خدا را شاکریم که بعد از دوران سخت تهدیدات گذشته، امروز شاهد دوران افول و ضعف آمریکای جنایتکار و اذناب منطقه‌ای او هستیم. وی خاطرنشان کرد: آمریکای جنایتکار و صهیونیست‌ها نشان داده‌اند هر چند اقدام نظامی مستقیم برای آن‌ها کار سختی شده است، اما هیچ‌گاه دست از توطئه و دشمنی علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی برنخواهند داشت و همواره به اشکال مختلف موجبات تهدید و ایجاد مشکل برای ایران اسلامی و همراهان منطقه‌ای کشورمان را فراهم خواهند کرد. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با تأکید بر اینکه شرایط امروز هوشیاری هر چه بیشتر نیرو‌های مسلح را می‌طلبد، گفت: هنگامی که تهدیدات عیان، مشخص و مستقیم است، روش مقابله با آن‌ها قدری ساده‌تر و روان‌تر است، اما هنگامی که تهدیدات با پیچیدگی و لایه‌بندی‌های گوناگون همراه باشد، طبیعتا وظیفه ما در مقابل آن خطیر و سنگین‌تر است؛ لذا وظیفه دائمی ما در قبال تهدیدات رصد اوضاع توسط بخش‌های اطلاعاتی، ارتقای آمادگی و توان عملیاتی در تمام رده‌های فرماندهی و سطوح پایین‌تر و آماده بودن لحظه‌ای برای هر گونه پیشامد است. سرلشکر باقری در پایان تأکید کرد: آمادگی دائمی و ارتقای دائمی توان رزمی مطالبه همیشگی فرمانده معظم کل قوا از ارتش، سپاه، بسیج و عالی‌ترین سطوح فرماندهی تا پایین‌ترین رده‌هاست که ما نباید لحظه‌ای از وظایف خود در این رابطه غفلت کنیم.

***

سرلشکر سلامی:
نیروی هوافضای سپاه به شکل شتاب‌داری در حال پیشرفت است

فرمانده کل سپاه گفت: نیروی هوافضای سپاه در عرصه‌های موشکی، پدافند هوایی، پهپاد‌ی، فضایی و همچنین جنگال (جنگ الکترونیک) به شکل متوازن و در عین حال شتاب‌داری در حال پیشرفت است. به گزارش فارس، سردار سرلشکر حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روز گذشته در حاشیه جشنواره مالک اشتر نیرو‌های مسلح اظهار داشت: شاهد رشد و شکوفایی قدرت دفاعی‌مان در همه عرصه‌ها هستیم. وی افزود: نیروی هوافضای سپاه در عرصه‌های موشکی، پدافند هوایی، پهپاد‌ی، فضایی و همچنین جنگال (جنگ الکترونیک) به شکل متوازن و در عین حال شتاب‌داری در حال پیشرفت است که گاهی اوقات مردم ما آزمون‌های عملیاتی این سامانه‌ها را چه در رزمایش‌ها و چه در آزمایش‌ها در میدان می‌بینند. سردار سلامی درباره وضعیت نیروی دریایی سپاه نیز اظهار داشت: به منظور نبرد با قدرت‌های بزرگ که عموما بر دریا متمرکز هستند، ما به شکل بسیار وسیعی در حال گسترش قلمرو قدرت دریایی خود هستیم.

***

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور:
مصلا‌های نماز جمعه نباید برای تکمیل شدن معطل اعتبار بمانند

رئیس شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه کشور با اشاره به پروژه‌های نیمه‌تمام مصلا‌های نماز جمعه در برخی استان‌ها گفت: تکمیل و ساخت مصلا‌های نماز جمعه نیازمند مشارکت آحادم مردم است و مصلای نماز جمعه مرکز استان نباید نیمه‌کاره و معطل اعتبار بماند. حجت‌الاسلام والمسلمین محمدجواد حاج‌علی‌اکبری دیروز در گردهمایی ائمه جماعت مساجد و روحانیون مرکز استان خراسان جنوبی بیان کرد: در بسیاری از شهر‌های کشور مصلا‌های نماز جمعه هنوز نیمه‌تمام است و در برخی جا‌ها مومنان در همان مصلا‌های نیمه‌تمام نماز می‌خوانند. وی گفت: ما نگاه تشریفاتی نداریم، اما معتقدیم در مصلا‌ها باید بخش‌های مختلف از جمله مدرسه علمیه و مراکز فرهنگی وجود داشته باشد و همه رفتار‌های مردم بر محور مصلا‌ها باشد. حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه مصلای نماز جمعه مرکز استان نباید نیمه‌کاره و معطل اعتبار بماند، افزود: یکی از نخستین فضا‌هایی که باید به بهترین شکل طراحی شود، مصلا‌های نماز است.

***

اسرائیل باید پاسخگو باشد

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد گفت: اسرائیل به عنوان یک قدرت اشغالگر، سیاست‌ها و اقدامات مخرب و تجاوزکارانه خود علیه مردم فلسطین را تشدید کرده و منجر به تلفات مردم عادی از جمله کودکان شده است. مجید تخت‌روانچی، در نشست شورای امنیت درباره بررسی وضعیت خاورمیانه با موضوع فلسطین سخنرانی کرد. وی در این سخنرانی گفت: وضعیت کنونی در سرزمین اشغالی فلسطین نگران‌کننده است و تداوم این وضعیت موجب نگرانی شدید جامعه بین‌المللی است. مردم فلسطین همچنان از یک اشغال وحشیانه که بیش از ۷ دهه به طول انجامیده است، رنج می‌برند. تخت‌روانچی افزود: ادامه محاصره بی‌رحمانه غزه مجازات جمعی انسان‌های بی‌گناه است. این جنایت علیه بشریت محسوب می‌شود و تهدیدی جدی برای صلح و امنیت بین‌المللی است. وی در ادامه گفت: ما از جامعه بین‌المللی، بویژه شورای امنیت، می‌خواهیم اقدامات لازم را برای پایان دادن فوری به اشغال فلسطین توسط رژیم اسرائیل و حملات مکرر به مردم فلسطین و محاصره ظالمانه غزه، جایی که مردم از شرایط غیرانسانی و غم‌انگیز زندگی رنج می‌برند، اتخاذ کند. نماینده ایران در سازمان ملل همچنین گفت: رژیم اسرائیل باید به خاطر نقض حقوق بشر بین‌المللی و حقوق بشردوستانه در سرزمین اشغالی فلسطین پاسخگو باشد. چنین جنایاتی نباید بدون مجازات بماند.

**************

روزنامه خراسان**

رشد ۸۳ درصدی فروش شرکت‌های بورسی در نیمه نخست امسال

فارس- مدیرعامل فرابورس ایران از رشد ۸۳ درصدی فروش شرکت‌ها در شش ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: سود خالص شرکت‌های حاضر در بازار سرمایه در نیمه اول سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل رشد ۷۲ درصدی را نشان می‌دهد.

مسترکارت رمزارز‌ها را تکان داد

ایسنا- خبر ورود مسترکارت غول پرداخت آمریکایی به بازار رمزارز باعث تقویت جایگاه این ارز‌ها شد. بر این اساس پس از سه روز ریزش، همه ارز‌های دیجیتالی مهم صعود کردند. مسترکارت در حال همکاری با پلتفرم بکت است تا امکان ارائه خدمات مبتنی بر رمزارز‌ها را در بنگاه‌های تجاری و بانک‌های کوچک برای مشتریان خود فراهم کند. در بیانیه صادرشده توسط مسترکارت به همین مناسبت آمده است: مشتریان امکان خرید و فروش و نگهداری ارز‌های دیجیتالی را با استفاده از کیف پولی که معرفی می‌شود، خواهند داشت.

گاز خانگی در زمستان قطع نمی‌شود

تسنیم- مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اعلام این که «در زمستان امسال قطعی گاز خانگی نخواهیم داشت»، افزود: از آن جا که همیشه تمرکز بر رساندن گاز به بخش خانگی بوده است، در این بخش مشکل قطعی ایجاد نخواهد شد و اگر سوخت گاز نیروگاه‌ها و صنایع قطع شود، سوخت مایع به‌اندازه مناسب برای مصرف در اختیار آن‌ها قرار خواهد گرفت.

تازه‌ترین ارزش سهام عدالت

دنیای بورس- بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش روز ۳۷ سهم موجود در پرتفوی عدالت برای دارندگان سهام ۵۳۲ هزار تومانی روز سه‌شنبه به ۱۲ میلیون و ۹۶۹ هزار تومان رسیده است.

**************

روزنامه ایران**

نامه نمایندگان برای اولویت دادن به طرح شفافیت

خبر اول اینکه، عضو هیأت رئیسه مجلس گفت: امضا‌ها برای اولویت دادن به بررسی طرح شفافیت آراء نمایندگان جمع‌آوری شده و در حال رسیدن به میزان تعیین‌شده در آیین‌نامه داخلی مجلس است. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی گفت: کار بررسی و تصویب طرح شفافیت آرای نمایندگان در کمیسیون آیین نامه داخلی مجلس تمام شده و در نوبت بررسی در صحن مجلس است.

اعلام آمادگی طالبان برای خرید نفت از ایران

خبر دیگر اینکه، یک مقام طالبان برای خرید نفت از ایران ابراز آمادگی کرد. به گزارش تابناک به نقل از اسپوتنیک، توکل احمدیار، رئیس اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان گفت که افغانستان آماده خرید نفت از ایران است. وی این موضوع را در یک ویدیو کنفرانس با ابراهیم حسینی وابسته تجاری ایران مورد بحث قرار داد. همزمان ایسنا هم خبر داده که محمد نعیم، سخنگوی دفتر سیاسی طالبان از بیانات رهبر معظم انقلاب در ضرورت وحدت شیعه و سنی استقبال کرد. او با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: طالبان از سخنان آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران که خواستار وحدت بیشتر میان سنی‌ها و شیعیان در افغانستان شده است، استقبال می‌کند.

واکنش‌ها به یک انتصاب در شهرداری تهران

شنیدیم که، انتصاب حسین حیدری، داماد دکتر علیرضا زاکانی به سمت مشاور و دستیار ویژه شهردار در هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری، واکنش‌های انتقادی متعددی را در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشته است. در پاسخ به این واکنش‌ها، علیرضا زاکانی، شهردار تهران در توئیتر نوشت: «جهت پاسخگویی خدمت عزیزان، آقای مهندس حیدری هیچ رابطه استخدامی با شهرداری و دریافتی از آن نخواهد داشت و صرفاً از تجربه و دانش علمی ایشان در حوزه هوشمندسازی تهران استفاده خواهم کرد. این امر غیرقانونی نبوده و این حکم صرفاً برای اشراف و نظارت دقیق بنده از طریق ایشان در این پروژه مهم صادر شده است.»

صدور دستور آزادی یکی از متهمان آبان ۹۸

دست آخر اینکه، حکم آزادی امیر حسین مرادی از متهمان پرونده آبان ماه ۹۸ صادر شده است. به گزارش «ایران»، امیرحسین مرادی، از جمله متهمانی است که ابتدا حکم اعدامش صادر شده و در پی درخواست اعاده دادرسی، این درخواست در دیوان عالی کشور پذیرفته و پرونده برای رسیدگی مجدد به شعبه ۲۳ دادگاه انقلاب ارجاع شده بود.

**************

روزنامه شرق**

اولین سفر فرمانده نیروی هوایی امارات به اسرائیل

رابطه اسرائیل و امارات متحده عربی روزبه‌روز در حال گرم‌تر‌شدن است. سرلشکر ناصر محمد العلوی، فرمانده نیروی هوایی امارات، برای اولین بار در سفری علنی از اسرائیل بازدید کرد. او میهمان آمیکام نورکین، فرمانده نیروی هوایی اسرائیل است و قرار است در رزمایش هوایی «پرچم آبی» که با حضور بسیاری از کشور‌های جهان برگزار می‌شود، شرکت کند. این چهره نظامی در همایشی مربوط به کشور‌های دارای هواپیما‌های اف-۳۵ نیز شرکت خواهد کرد. سرلشکر العلوی از پایگاه هوایی پالماخیم در جنوب تل‌آویو دیدار کرد و از سوی نورکین مورد استقبال نظامی رسمی قرار گرفت. دو فرمانده نیروی هوایی درمورد چگونگی همکاری و تقویت نیرو‌های یکدیگر گفتگو کردند. به گزارش اورشلیم‌پست، نورکین خطاب به همتای اماراتی‌اش گفت: «من از شما فرمانده نیروی هوایی امارات برای آمادگی‌تان برای آمدن به اسرائیل تشکر می‌کنم. این روزی تاریخی و مهم در همکاری بین نیرو‌های هوایی است». به گزارش ایندیپندنت، هواپیما‌های آمریکایی اف-۳۵ محصول شرکت لاکهید مارتین با همکاری شرکت‌های آلمانی و بریتانیایی هستند و از بهترین هواپیما‌های جنگی در جهان محسوب می‌شوند. پس از آمریکا، اسرائیل دومین نظامی است که این هواپیما را دریافت کرده است. اسرائیل در کارزار‌های خود در خاورمیانه، بار‌ها از این هواپیما‌ها استفاده کرده است. ابوظبی نیز خواهان خرید این جت‌های نسل پنجمی است و بخشی از توافق ابراهیم و صلح با اسرائیل، مبتنی بر وعده دریافت این هواپیما‌ها بود. در‌این‌میان روسیه سامانه‌های پدافند هوایی در اختیار دولت بشار اسد قرار داده است که می‌توانند علیه هواپیما‌های اسرائیلی به کار بروند؛ اما نیروی هوایی اسرائیل در ماه‌های اخیر تاکتیک‌های جدیدی برای مقابله با این قابلیت‌های دولت اسد به کار گرفته است. آنا آرونهایم در روزنامه اورشلیم‌پست در تحلیل خود از سفر فرمانده اماراتی به اسرائیل، نوشت: «نیروی هوایی اسرائیل می‌داند که صنعت دفاع جمهوری اسلامی ایران قوی است و اگر هم نیروی هوایی نداشته باشد، قابلیت‌های پهپادی آنان نگران‌کننده است و خطری عمده برای اسرائیل و کشور‌های منطقه محسوب می‌شوند؛ چنان‌که در حمله به آرامکو در سال ۲۰۱۹ [حمله حوثی‌ها به تجهیزات نفتی در عربستان سعودی]و حمله مرگ‌بار اخیر به کشتی «مرسر استریت» دیدیم». به گفته کارشناسان، اسرائیل و امارات سال‌هاست روابط مخفی نظامی و اطلاعاتی دارند. سفر علنی سرلشکر العلوی در واقع تثبیت روابطی است که از قبل برقرار بوده‌اند. تحلیلگران این سفر را در ضمن پیغامی روشن به جمهوری اسلامی می‌دانند: همکاری تل‌آویو-ابوظبی. بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، پیش‌از‌این با احمد البواردی، همتای اماراتی خود، صحبت کرده است. گانتز در ماه مارس ادعا کرد که اسرائیل می‌خواهد به «چیدمان ویژه امنیتی» با دولت‌های عرب حاشیه خلیج فارس برسد که مثل اسرائیل نگران فعالیت‌های تهاجمی ایران در منطقه هستند. گانتز بر این باور است که دولت‌هایی مانند امارات و بحرین و حتی کشور‌هایی که هنوز با اسرائیل رابطه علنی ندارند (مهم‌ترین‌شان، عربستان سعودی) می‌توانند روابط امنیتی خود را با اسرائیل گسترش بخشند. روزنامه اسرائیلی یدیعوت آحارونوت سه‌شنبه هفته گذشته گزارش داد که اسرائیل و امارات قرار است توافقی در زمینه همکاری فضایی امضا کنند که می‌تواند منجر به نصب پرچم‌های‌شان در سال ۲۰۲۴ بر کره ماه شود. در همین روز سازمان اسرائیلی «استارت‌آپ مرکزی ملی» در مراسمی در دوبی قراردادی با «مرکز مالی بین‌المللی دوبی» امضا کرد که هدف آن بهبود روابط اقتصادی دو کشور در حیطه «استار‌ت‌آپ» و به‌ویژه فناوری‌های مالی و امنیت دیجیتال است.

**********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات