تاریخ انتشار : ۰۸ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۰۹

اخبار ویژه ۸ آبان

روزنامه کیهان**

با همین ژست تنش‌زدایی تحریم‌ها را دو برابر کردید

نماینده مجلس ششم از طیف اصلاح‌طلبان ادعا کرد: نمی‌شود با دنیا سر جنگ داشت و مبارزه با آمریکا و غرب، با هزینه سنگین برای ایران همراه شده است.
حسین انصاری‌راد در گفتگو با روزنامه آرمان و درباره چگونگی احیای امید و اعتماد مردم اظهار داشت: سیاست‌ها باید اصلاح شود. سه اقدام اساسی باید در دستور کار قرار گیرد که بتواند یک مقدار در وضعیت و روحیه مردم امید و نشاط ایجاد کند. اولا رویکرد سیاست خارجی را باید تغییر و اصلاح کنند. نزاعی که با آمریکا چهل سال است ادامه پیدا کرده، خسارت برای ما هم داشته است. اینکه ایران چقدر می‌تواند کار کند و چقدر کار کرده است؟ جای حرف و حدیث است. مسئله جنگ با آمریکا و غرب محصولش، محرومیت ایران از بسیاری از مزایای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی است که یک نمونه آن تحریم‌هاست. اینکه ایران بتواند آمریکا و غرب را شکست بدهد این یک امر به عوامل زیادی وابسته است. یک تکلیف مالایطاق است. تکلیف مالایطاق یعنی تکلیفی که قابل انجام نیست و به سرانجام نمی‌رسد. هزینه‌ای که صرف آن می‌شود چندین برابر نتیجه و دستاوردی است که می‌تواند داشته باشد (که البته نتیجه دلخواه هم نداشته است).
وی گفت: زندگی، معاش، اقتصاد، فرهنگ، نشاط مردم ایران و بسیاری از گشایش‌های ضروری را قربانی یک امری بکنیم که نمی‌شود. جنگ با آمریکا و غرب به سرانجام نمی‌رسد به معنی این نیست که امپریالیسم غرب خوب است یا آمریکا و اروپا خوب است؛ نه! آن‌ها سوابق خوبی در دنیا ندارند و کشور‌های استعماری و سلطه‌جو بودند، الان هم دنبال سلطه هستند، اما اینکه ما چقدر کار می‌توانیم انجام بدهیم؟ معتقدم همه کارشناسان بی‌غرضی که در داخل و خارج هستند، این کار را یک امر سخت و دشواری می‌دانند. گام دوم مذاکرات هسته‌ای را از نقطه‌ای که متوقف مانده، شروع کنیم و تمام بکنیم. خودمان را از گرداب مسئله هسته‌ای خارج بکنیم و دست از شعار‌های بی‌عمل برداریم.
اظهارات این نماینده سابق مجلس از جهات مختلف خلاف واقعیات مسلم است. نخست اینکه ایران با دنیا سر جنگ ندارد، بلکه این آمریکا و چند کشور اروپایی هستند که با وجود نرمش‌های ایران، قصد زیاده‌خواهی و روزگویی داشته‌اند. از طرف دیگر با همین ادعا‌های توقف جنگ و کاستن هزینه‌ها، دولت مدعی تدبیر و امید سرکار آمد که هم باعث تهاجمی‌تر و طلبکارتر شدن آمریکا و غرب شد و هم با عملکرد خویش، به امید و اعتماد مردم، آسیب‌های جدی زد. درواقع آقای انصاری‌راد به جای اینکه قصور و تقصیر طیف متبوع خود در دولت را بپذیرد، مرتکب فرافکنی می‌شود. در اثر تنش‌زدایی منفعلانه دولت «برجام و دیگر هیچ» بود که هم پیشرفت‌های برنامه هسته‌ای متوقف شد و هم اقتصاد و معیشت مردم، دچار خسارت‌های بی‌سابقه شد.
براساس وعده‌های برجامی قرار بود تحریم‌ها لغو شود، اما در دوره سه رئیس‌جمهور آمریکا تحریم‌ها بیش از دو برابر شد. حالا هم که دولت بایدن با تلویح و تصریح اذعان می‌کند برجام را قبول ندارد و خواستار امتیاز‌های جدید، به‌جای عذرخواهی از پیمان‌شکنی آمریکا و بازگشت به تعهدات است. در واقع باتلاق مورد اشاره آقای انصاری‌راد، همین اعتماد به آمریکا و چک بلامحل برجام است.

کسری، استقراض و تورم بیشتر یا کاهش کسری بودجه و تورم کمتر

رفتار غیرمسئولانه دولت قبل، علت مهم مشکلاتی مانند کسری بودجه و به هم ریختگی بورس است.
روزنامه خراسان در تحلیلی در همین باره می‌نویسد: این روز‌ها که بورس با افت مداوم شاخص کل مواجه است، بحث‌ها بر سر دلایل آن بالا گرفته است. سیاست بسیار غلط دولت قبل در دعوت مردم به بورس و سیگنال محافظت از سرمایه مردم و حمایت از بورس موجب شد افراد زیادی روانه این بازار شوند. آزادسازی سهام عدالت نیز موجب شد منافع تعداد قابل توجهی از مردم به بالا و پایین رفتن شاخص کل گره بخورد. این سنگ بنای غلط در کنار کسری بودجه سال‌های اخیر و متأسفانه رشد شدید و غیرمسئولانه هزینه‌های جاری در سال آخر فعالیت دولت دوازدهم باعث شد در عمل بودجه ۱۴۰۰ با کسری بودجه بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی بسته شود و از همان ماه‌های نخست سال، سازمان برنامه با کاسه چه کنم سراغ جبران کسری بودجه برود.
در گام نخست ۵۵ هزار میلیارد تومان تنخواه از بانک مرکزی دریافت شد. تنخواهی که مشخص بود فعلا با این وضعیت بودجه بازپرداخت نخواهد شد. در نتیجه این تنخواه عملاً به استقراض از بانک مرکزی و رشد بیش از ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی و شکستن رکورد رشد نقدینگی چند دهه اخیر با رشد بالای ۴۰ درصد در طول یک سال انجامید.
با تغییر دولت، تلاش‌ها برای جبران کسری بودجه از مسیر‌های دیگر جدی‌تر شد. فروش اوراق بدهی که در ماه‌های نخست سال کمتر از پیش‌بینی بودجه انجام شده بود، با افزایش مواجه شد. با این حال تقریبا مشخص است که بازار سرمایه کشور که دو بال بازار سهام و بازار بدهی را دارد، نمی‌تواند همزمان با دو وزنه سنگین به مسیر ادامه دهد. اگرچه وزیر اقتصاد در توئیتی اعلام کرد در مهرماه دولت هیچ عرضه اوراق بدهی نداشته است، ولی در عمل به دلایلی که شرح آن در این مجال نمی‌گنجد، حجم معاملات اوراق بدهی در فرابورس افزایش یافته است. این افزایش حجم معاملات اوراق بدهی عملاً موجب افت معاملات سهام در بورس شده است.
به‌طور مشخص ما در دوراهی قرار داریم که ممکن‌ترین مسیر برای جبران کسری بودجه تا پایان سال، فروش اوراق بدهی است. سایر درآمد‌ها در کوتاه‌مدت قابلیت افزایش ندارد و ممکن است در بودجه سال آینده بتوان به تدریج با اقداماتی که وزارت اقتصاد در تعیین پایه‌های مالیاتی جدید و مولدسازی دارایی‌های دولت انجام می‌دهد یا امید به فروش نفت بیشتر و تداوم روند افزایش قیمت جهانی نفت به تراز شدن بودجه امیدوار بود، ولی در کوتاه‌مدت نمی‌توان به جایگزینی جز اوراق بدهی فکر کرد وگرنه مسیر استقراض چه به‌صورت مستقیم از بانک مرکزی و چه به‌گونه‌ای که همتی رئیس کل اسبق بانک مرکزی مدعی شده است به‌صورت غیرمستقیم و با فشار به بانک‌ها منجر به رشد بیشتر نقدینگی و تورم سنگین‌تر خواهد شد.‌
نمی‌توان انتظار داشت که بازار سرمایه کشور همزمان بتواند هم اوراق بدهی بیشتر را هضم کند و هم با رونق دادن به بازار سهام، روند حرکت بورس را صعودی کند. در این دوگانه بازار سهام و اوراق با انتخاب بین بد و بدتر مواجه هستیم. این انتخاب بین دو گزینه است: نخست، تداوم کسری بودجه، استقراض بیشتر، تورم سنگین‌تر و در نتیجه فشار بیشتر به ۸۵ میلیون ایرانی و در مقابل صعود بیشتر بازار سهام و منتفع شدن سهامداران. دوم، کاهش کسری بودجه و رکود در بازار سهام، ولی مهار تدریجی تورم و کاهش فشار سنگین تورم موجود که بر دوش ۸۵ میلیون ایرانی سنگینی می‌کند.
واضح است که می‌توان از مسیر‌های دیگر به فکر رونق بورس بود. حذف برخی رانت‌ها و قیمت گذاری‌های دستوری و جذاب‌تر کردن صنایعی نظیر پالایش و پتروشیمی‌از نظر تخفیف نرخ خوراک، اقداماتی است که می‌تواند شوک مثبتی به بورس دهد و اثر منفی افت ناشی از عرضه اوراق قرضه را جبران کند. در این میان هر پالسی که حاوی وعده کاهش قیمت با قیمت گذاری دستوری باشد، به بورس ضربه می‌زند و باید از آن اجتناب شود.

روایت اندیشکده آمریکایی از خبط علی‌اف درباره ایران

رسانه وابسته به یک اندیشکده آمریکایی تصریح کرد سیاست‌های ضدایرانی الهام علی‌اف در باکو، نتایج برعکس انتظارات وی را به همراه داشته است.
«ریسپانسیبل استیت کرفت» وابسته به اندیشکده کوئنسی در تحلیلی نوشت: رفتار‌های ضدایرانی دولت آذربایجان کاملا بیانگر این است که علی‌اف قصد کاهش تنش‌ها با تهران را ندارد.
علی‌اف چندی پیش در اتهامی بی‌اساس و بدون ارائه هیچ مدرکی ایران را متهم کرد که از منطقه قره باغ برای قاچاق مواد مخدر به روسیه و اروپا استفاده می‌کند.
این حوادث اخیر قویاً نشان می‌دهد که حداقل در حال حاضر، علی‌اف مایل به کاهش تنش‌ها با تهران نیست. او خیال می‌کند حمایت آنکارا و تل‌آویو، در برابر تهران بازدارنده است.
در واقع، از زمانی که آتش دشمنی بین آذربایجان و ارمنستان در سال ۲۰۲۰ بار دیگر شلعه‌ور شد، گروهی از اندیشکده‌های آمریکایی تلاش کردند تا این منازعه را به ایران بکشانند با این امید که ایرانیان آذری‌تبار رویای دیرین تندرو‌های واشنگتن را به حقیقت تبدیل کنند؛ همچنین، علی‌اف می‌پندارد مزایای احتمالی کرنش در برابر اسرائیل و ایالات متحده بیشتر از خطرات و هزینه‌های خشمگین کردن ایران است.
اما به‌نظر می‌رسد که این اطمینان خاطر علی‌اف نابه‌جاست و پیامد‌های وارونه و زیانباری برای او به همراه دارد. رزمایش نظامی ایران در نزدیکی مرز‌های آذربایجان به منظور آمادگی برای حمله طراحی نشده بود، بلکه هشداری بود به باکو برای نشان دادن نارضایتی تهران از سیاست‌های غیردوستانه آذربایجان. این کشور نشان داده که می‌تواند با سازگاری بسیار بالا و هزینه اندک وارد جنگ‌های نامتقارن شود. یکی از پیامد‌های حتمی لاف‌زنی‌های علی‌اف این است که تهران روی تقویت بازدارندگی‌اش در برابر آذربایجان متمرکز خواهد شد.
به‌رغم تلاش‌های دولت آذربایجان برای محدود کردن ارتباط این کشور با شیعه‌گرایی، استقبال از گسترش سنی‌گرایی در کشور برای دور نگه داشتن آذربایجان از ایران و نزدیک کردن آن به ترکیه و همچنین تلاش برای شکل‌گیری نوعی شیعه ملی مخالف با ایران در سال‌های اخیر، کاملا قابل پیش‌بینی است که نارضایتی ناشی از سرکوب مخالفان سکولار توسط علی‌اف شکل مذهبی- سیاسی بگیرد و در بلندمدت گشایشی برای تهران حاصل شود.
تاکید بیش از حد روی پان‌ترک‌گرایی در منازعه با تهران نیز پیامد‌های وارونه برای باکو به همراه دارد. برخلاف باور برخی از ایدئولوژیست‌های باکو، تاکید بر ترک بودن نژاد برخی از سلسله‌های تاریخی ایران، مانند صفوی‌ها و قاجارها، نه تنها استدلال مناسبی برای ترویج جدایی‌طلبی در ایران نیست بلکه پیوند ایرانی‌های آذری‌تبار با ایران را تقویت می‌کند. در واقع، بروز تنش میان باکو-تهران، دیدگاه طولانی مدت خفته ایران را در مورد قفقاز به عنوان یک استان از دست رفته و جدا شده ایران، دوباره زنده کرد. خیزش ناسیونالیسم ایرانی، در هر دو شکل دینی و سکولار هم، یکی دیگر از پیامد‌های طولانی مدت است که علی اف و حامیانش نتوانستند آن را پیش‌بینی کنند.

صوفی: هیچ هویتی برای اصلاح‌طلبان باقی نمانده است

عضو شورای سیاستگذاری (منحله) اصلاح‌طلبان می‌گوید: جبهه اصلاحات از ابتدا گرفتار بحران هویت بود و این انحراف همچنان ادامه دارد.
علی صوفی از وزیران دولت اصلاحات درخصوص عملکرد اصلاح‌طلبان در یک سال گذشته به ایلنا اظهار کرد: بدون شک اصلاح‌طلبان خطا‌هایی داشتند که در جبهه اصلاحات منجر به انشقاق شد. در حالی که جبهه اصلاحات با توجه به رد صلاحیت همه نامزد‌هایی که تحت عنوان گزینش کاندیدا‌های ریاست جمهوری در جبهه اصلاحات حاضر شده و برنامه ارائه کرده بودند، توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شدند، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که ما کاندیدایی برای انتخابات ریاست جمهوری نداریم. در همین راستا نیز رای اکثریت اعضای جبهه اصلاحات این بود که ما از دو کاندیدایی که تایید صلاحیت شده بودند و جزو آن ۱۵ کاندیدایی نبودند که قبلا به جبهه معرفی شده بودند، حمایت نمی‌کنیم. اما عملا ارکان جبهه اصلاحات یعنی اکثر اعضای هیئت رئیسه به سمت تایید آقای همتی رفتند و مصوبه‌ای هم بود که اعضای حقیقی و حقوقی می‌توانند از هر کاندیدایی حمایت کنند، اما این مصوبه چالشی را در جبهه ایجاد کرد که به اعتبار جبهه اصلاحات آسیب زد و به آن استراتژی انسجام‌بخشی نیز لطمه زد؛ بنابراین، این خطا، خطایی بود که اصلاح‌طلبان را به چالش کشید.
وی افزود: به نظر من با توجه به آسیبی که اصلاح‌طلبان از عملکرد آقای روحانی دیده بودند، باید احتیاط می‌کردند تا هرطور شده در کنار مردم قرار بگیرند.
اما این اتفاق نیفتاد، چون متاسفانه از میان دو رویکردی که در بین اصلاح‌طلبان ایجاد شد؛ یعنی رویکرد هویت‌محوری و رویکرد قدرت‌محوری، عملا رویکرد قدرت‌محوری و مشارکت بدون قید و شرط در انتخابات مجددا روی کار آمد و این خطا، خطایی فاحش و خطایی استراتژیک بود که ممکن است مجددا ادامه پیدا کند و اگر ادامه پیدا کند، چیزی برای اصلاح‌طلبان باقی نخواهد ماند.
وی اظهار کرد: در انتخابات ۹۸ راهبرد اصلاح‌طلبان این بود که اگر در مرحله بررسی صلاحیت‌ها نامزدی برایشان باقی نماند، لیستی اعلام نکنند و این کار را کردند. البته برخی از احزاب کاندیدا معرفی کردند و به سختی شکست خوردند، اما این شکست به پای اصلاح‌طلبان نوشته نشد.
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: متاسفانه از ابتدا جبهه اصلاحات رویکرد هویت‌طلبی را کنار گذاشت و هیچ قیدی از اصلاح‌طلبی برای کاندیدا‌ها قائل نشد و به نظر من این مهم‌ترین انحرافی بود که در جبهه اصلاحات به وجود آمد و همچنان ادامه دارد. اظهارات این فعال اصلاح‌طلب در واقع فرار از واقعیت است و آن اینکه مردم به دیده انزجار به مدعیان اصلاح‌طلبی می‌نگریستند. سند روشن برای این ادعا، این است که با وجود حمایت خاتمی به عنوان رئیس افراطیون مدعی اصلاح‌طلبی، مردم حاضر نشدند نه به عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری و نه فهرست ائتلافی شورای شهر رای بدهند. عملکرد دولت روحانی هم در این انزجار موثر بود.

وحشت اسرائیل از انتقال پهپاد‌های تهاجمی و پدافند ایرانی به سوریه، لبنان و غزه

یک روزنامه صهیونیستی گزارش داد ایران سامانه پدافند هوایی خود را در سوریه تقویت کرده است
این روزنامه نوشت: ایران تلاش می‌کند سامانه‌های موشکی زمین به هوای خود را برای ایجاد اختلال در حملات هوایی اسرائیل در سوریه، لبنان، عراق و دیگر نقاط خاورمیانه مستقر کند. بر اساس برآورد‌های اطلاعاتی که سازمان‌های دفاعی اسرائیل طی ماه‌های اخیر به پارلمان ارائه کرده‌اند، سامانه‌های دفاع هوایی ساخت ایران به دولت سوریه کمک کرده تا توانایی‌های خود را در برابر حملات هوایی اسرائیل ارتقا دهد.
به گفته منابع دفاعی اسرائیل، سوری‌ها موفق شده‌اند «مدت زمان پاسخگویی» به حملات اسرائیل را کاهش و توانایی خود برای انهدام موشک‌های شلیک‌شده از اسرائیل به سوی سوریه را افزایش دهند.
مقامات دفاعی اسرائیل از احتمال انتقال این سامانه‌ها به گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب‌الله در لبنان، حماس در نوار غزه، شورشیان حوثی در یمن و دیگر گروه‌ها ابراز نگرانی کرده‌اند.
این مقامات همچنین درباره افزایش استفاده از هواپیما‌های بدون سرنشین ایرانی توسط حماس، حزب‌الله و دیگران علیه اسرائیل هشدار داده‌اند. در همین حال روزنامه جروزالم‌پست در گزارشی اعلام کرد؛ ایران برای به چالش کشیدن هواپیما‌های اسرائیل، به منطقه و از جمله به سوریه موشک‌های پیشرفته ضدهوایی می‌فرستد. اسرائیل در ماه‌های اخیر با انجام حملات هوایی سعی کرد مانع از گسترش حضور ایران در سوریه شود. اما در یک سال گذشته، پاسخ آتشبار ضدهوایی سوریه سریع‌تر شده است.

**************

روزنامه وطن امروز**

هر جا مشکلی وجود دارد ناشی از حذف مردم است

رئیس مجلس گفت: به یقین هر جا چالشی وجود دارد، همان جایی است که مردم را حذف کرده‌ایم. ما در بخش‌های دولتی خود را جایگزین مردم کردیم که این یک اشتباه راهبردی و تاکتیکی است. محمدباقر قالیباف در مراسم تجلیل از جامعه پزشکی و تکریم و معارفه رؤسای کل سازمان نظام پزشکی ایران با بیان اینکه جامعه پزشکی در مسیر عدل و عقل حرکت کرده است، گفت: البته نمی‌خواهم اغراق کنم و بگویم جامعه پزشکی بدون ایراد است، چرا که ایراد در تمام اقشار جامعه وجود دارد، اما برآیند کار می‌گوید ارزش‌ها قابل انکار نبوده و به وضوح قابل مشاهده است و جامعه پزشکی نباید به فرصت‌طلبان فرصت دهد که چنین ارزش‌هایی را خدشه‌دار کنند. رئیس قوه مقننه اظهار کرد: یکی از چالش‌های مهم ما در آغاز گام دوم انقلاب این است که هر چه زمان گذشت، مردم را در تمام عرصه‌ها خرد خرد حذف کردیم، در حالی که انقلاب خود را با مردم آغاز کرده و پیروزی آن را مدیون آن‌ها هستیم. این در حالی است که در هر موضوع قابل ملاحظه‌ای ردپای مردم مشخص است و به یقین هر جا چالشی وجود دارد، همان جایی است که مردم را حذف کرده‌ایم. ما در بخش‌های دولتی خود را جایگزین مردم کردیم که این یک اشتباه راهبردی و تاکتیکی است.

***

آمریکا تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرد

وزارت خزانه‌داری آمریکا عصر جمعه تحریم‌هایی را علیه ۴ فرد و ۲ نهاد ایرانی اعمال کرد. به گزارش فارس، آمریکا روز جمعه تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال کرد که این تحریم‌ها ۴ فرد و ۲ نهاد را به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه می‌کند. یوسف ابوطالبی، سعید آقاجانی، عبدالله محرابی و محمدابراهیم زرگر‌طهرانی ۴ فردی هستند که به لیست تحریم‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا افزوده شده‌اند. شرکت «کیمیا پارت سیوان با مسؤولیت محدود» و شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» ۲ نهادی هستند که به لیست تحریم‌های خزانه‌داری آمریکا اضافه شده‌اند. وزارت خزانه‌داری آمریکا مدعی شده افراد و نهاد‌هایی که تحریم شده‌اند در توسعه صنعت پهپادی ایران نقش دارند. دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا مدعی شد افراد و نهاد‌هایی که تحریم شده‌اند حمایت‌های مهمی از برنامه هواپیما‌های بدون‌سرنشین سپاه پاسداران انقلاب و سپاه قدس انجام داده‌اند. در بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا آمده است: «سعید آقاجانی» که فرماندهی یگان پهپادی نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را بر عهده دارد، به طور مستقیم در برنامه‌ریزی، تجهیز و آموزش عملیات‌های پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نقش دارد. شرکت کیمیا پارت سیوان (کیپاس) نیز شرکتی ایرانی است که با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای بهبود برنامه نیروی پهپادی ایران همکاری دارد. در بیانیه وزارت خزانه‌داری ادعا شده است: «سعید آقاجانی» فرمانده هوا فضای سپاه قدس انقلاب اسلامی فرماندهی حمله به کشتی تجاری «مرسر استریت» در ساحل عمان را در تاریخ ۲۹ جولای ۲۰۲۱ انجام داده است که طی آن ۲ خدمه این کشتی کشته شدند. وزارت خزانه‌داری آمریکا در ادامه بیانیه خود در ادعایی که هیچ‌گونه دلیلی برای آن ارائه نکرده، نوشته است. سعید آقاجانی پشت حملات پهپادی به پالایشگاه نفتی عربستان سعودی در سال ۲۰۱۹ بوده است.

***

۸۰ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل از جانب ایران است

ژنرال ارتش صهیونیستی در مقاله‌ای، ایران را منبع ۸۰ درصد مشکلات امنیتی این رژیم دانست و گفت تل‌آویو باید توان دفاعی و تهاجمی خود را در برابر ایران افزایش دهد. «گیورا آیلند» ژنرال نیرو‌های ذخیره رژیم صهیونیستی در مقاله‌ای در روزنامه صهیونیستی یدیعوت آحارانوت نوشت انواع تهدیدات از جانب ایران متوجه این رژیم است و تل‌آویو باید خود را برای چندین سناریو از جمله مواجهه نظامی آماده کند. به نوشته رأی‌الیوم، او نوشت رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز بهبود توان دفاعی و همچنین قدرت تهاجمی بویژه در حوزه سایبری خود ندارد. «گیورا آیلند» همچنین ادعا کرد احتمال دارد حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت در ایران از سوی اسرائیل صورت گرفته باشد و این موضوع نشان می‌دهد تل‌آویو به این بخش حیاتی بی‌توجه نیست. روزنامه صهیونیستی هاآرتص نیز روز چهارشنبه در گزارشی نوشت: «حتی اگر اسرائیل هم در پشت پرده حمله سایبری به ایران نباشد -حمله‌ای که به رانندگان بیگناه آسیب زد-، اما این حمله با ایدئولوژی جدید دستگاه‌های امنیتی اسرائیل مطابق است». ژنرال «گیورا آیلند» در ادامه افزود: «در دهه اخیر ایران منبع ۸۰ درصد مشکلات امنیتی اسرائیل بوده است. علاوه بر این مشکل حزب‌الله لبنان که تحت حمایت ایران است نیز وجود دارد. می‌توان حداقل ۴ تهدید مستقیم از جانب ایران را علیه اسرائیل برشمرد؛ اول: تلاش ایران برای ایجاد یک نیروی مشابه حزب‌الله در سوریه، دوم: تلاش برای حمله سایبری به اسرائیل، سوم: توانایی ایران برای حمله موشکی و پهپادی از سوریه، عراق و یمن به اسرائیل و چهارم تهدید ساخت سلاح هسته‌ای». او سپس ادعا کرد رژیم صهیونیستی از حمله به ایران امتناع می‌کند و این گزینه از سال ۲۰۱۳ کاملا مسکوت مانده است و بویژه در سال‌هایی که توافق هسته‌ای امضا شد، حمله نظامی به ایران «غیرمنطقی» بود.

***

اجرای عملیات کمین و ضدکمین گردان‌های یگان فاتحین

در آخرین روز تمرین تاکتیکی نبی اکرم یگان ویژه فاتحین سپاه تهران بزرگ، عملیات کمین و ضدکمین توسط گردان‌های رزم و تخریب یگان فاتحین اجرا شد. در این مرحله گردان‌های یگان ویژه فاتحین با اجرای آتش سنگین، ستون خودرویی دشمن فرضی را زمینگیر کردند. گردان تخریب یگان فاتحین نیز با اجرای انفجارات گسترده و منظم، ستون خودرویی و پیاده دشمن فرضی را منهدم کردند.

**************

روزنامه خراسان**

یارانه برقی ۱۲۳ میلیون تومانی یک سلبریتی ورزشی

فارس - بررسی آخرین قبض صادر شده یک سلبریتی ورزشی که پیشتر با اعتراض به مبلغ قبض خود خبرساز شده بود، نشان می‌دهد که این سلبریتی ورزشی بسیار پرمصرف در آبان امسال ۳۵ برابر الگوی مصرف تعیین شده در پایتخت برق مصرف کرده است. این سلبریتی ورزشی بسیار پرمصرف در طول یک سال گذشته حدود ۴۷ میلیون تومان بابت بهای برق پرداخت کرده است. این در حالی است که ارزش واقعی برق مصرفی یک ساله توسط وی با احتساب مبلغ برق صادراتی ۸ سنت دلار برای هر کیلووات و همچنین مفروض گرفتن قیمت هر دلار برابر ۲۵ هزار تومان، برابر ۱۷۰ میلیون تومان محاسبه می‌شود.

۳.۵ میلیون مسکن ساخته شد، فقط یک میلیون به فروش رسید

ایسنا - علی شماعی، کارشناس مسکن گفت: طی سال‌های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۵/۳ میلیون مسکن احداث شده، اما تنها یک میلیون نفر صاحب مسکن شده‌اند که نشان‌دهنده احتکار و تبدیل به کالای سرمایه‌ای در این بخش است.

هدف گذاری ایجاد یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از وعده راه اندازی یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ در نخستین جلسه شورای عالی اشتغال خبر داد. به گزارش مهر، عبدالملکی عصر پنج شنبه در نشست شورای عالی اشتغال که به ریاست رئیس جمهور برگزار شد با تأکید بر اهمیت تکمیل بانک اطلاعات اشتغال و کسب و کار ایرانیان تصریح کرد: مقرر کردیم تمامی وقایع اشتغال ایرانیان روی کد ملی آنان ثبت شود و پلتفرم مربوطه طراحی شده است و به زودی ابلاغ می‌شود. وی با تأکید بر این که برنامه ریزی کردیم یک میلیون و ۸۵۰ هزار شغل تا پایان ۱۴۰۱ ایجاد شود، خاطرنشان کرد: سهمیه هر دستگاه باید مشخص شود که چه تعداد اشتغال ایجاد می‌کنند.

**************

روزنامه ایران**

لغو انتصاب جنجالی در شهرداری تهران

خبر اول اینکه، در پی واکنش‌های انتقادی گسترده علیه انتصاب حسین حیدری به عنوان مشاور و دستیار ویژه شهردار در حوزه هوشمندسازی، فناوری‌های نوین و نوآوری شهری از سوی شهردار تهران، علیرضا زاکانی حکم داماد خود را لغو کرد. به گزارش «ایران» زاکانی نوشت: «این انتصاب به دلیل نسبت فامیلی، موجب شکل‌گیری ابهام و گلایه در برخی دلسوزان انقلاب و دلخوری مردم عزیزتر از جانم شد. می‌خواهم برای مردم نوکری کنم و شهر با رأی و نظر مردم اداره شود. با احترام به نظر این، ولی نعمتان انقلاب حکم صادره برای آقای حیدری را ملغی می‌کنم.»

اقدام غیر‌حرفه‌ای یک دیپلمات

خبر دیگر اینکه، رسول موسوی، مدیرکل بخش آسیای غربی وزارت امور خارجه پنجشنبه در نشست بررسی تحولات جمهوری آذربایجان و افغانستان بر امنیت ملی ایران، مواضعی درباره تحولات افغانستان اتخاذ کرد که با مواضع رسمی و اعلامی وزارت خارجه همخوانی نداشت. به گزارش «ایران» او هرچند این مواضع را شخصی خواند، اما بیان مواضع شخصی برخلاف مواضع رسمی و ملی از یک شخصیت حقوقی اقدامی حرفه‌ای و دیپلماتیک به نظر نمی‌رسد.

هدف حمله سایبری فشار بر قشر متوسط ایران است

شنیدیم که، روزنامه صهیونیستی هاآرتص اذعان کرد که هدف از حمله سایبری به برخی از جایگاه‌های سوخت، هدف قرار دادن زندگی طبقه متوسط در ایران بوده است. به گزارش مهر، خبرنگار این رسانه صهیونیستی در این باره گفت که دستگاه‌های امنیت این رژیم ایدئولوژی جدیدی در قبال ایران تعریف و اتخاذ کرده‌اند که در هسته آن ملت ایران یا دست‌کم جامعه تحصیلکرده شهری قرار دارد. این رسانه اذعان کرد: حتی اگر اسرائیل هم پشت پرده حمله سایبری به ایران نباشد، اما این حمله با ایدئولوژی جدید دستگاه‌های امنیتی اسرائیل مطابق است.

نماینده نجف آباد دیوار دانشگاه آزاد را تخریب کرد

دست آخر اینکه، ابوالفضل ابوترابی نماینده نجف آباد در مجلس، هفته گذشته با یک دستگاه لودر بخشی از دیوار دانشگاه آزاد این شهرستان را تخریب کرد. این عمل در واکنش به این مسأله بود که دانشگاه آزاد و شهرداری نجف آباد برای احداث تقاطع غیرهمسطح میدان شهدای دانشجو به توافق رسیده بودند که اجرایی نشد. به گزارش خبرگزاری دانشجو، فیلم کوتاهی هم از این ماجرا در فضای مجازی دست به دست شده که نشان می‌دهد این نماینده مجلس سوار بر لودر به سمت دیوار دانشگاه رفته و آن را خراب می‌کند.

**************

روزنامه شرق**

اولین دستور عبدالفتاح البرهان اخراج سفرای مخالف دولت نظامی

رهبر نظامی سودان شش نفر از سفرای این کشور از جمله سفیر سودان در آمریکا، اتحادیه اروپا، فرانسه و چین را به دلیل انتقاد علنی از کودتای نظامی هفته جاری اخراج کرده است. به گفته مقام‌های نظامی، ژنرال عبدالفتاح البرهان دستور اخراج سفرای سودان در قطر و دفتر نمایندگی سازمان ملل در ژنو را نیز صادر کرده است. دیپلمات‌های برکنار‌شده مراتب حمایت خود از دولت انتقالی نخست‌وزیر، عبدالله حمدوک، را اعلام کرده‌اند. حمدوک روز دوشنبه همراه با تعداد زیادی از وزرای کابینه و چند نفر دیگر از رهبران سیاسی سودان بازداشت شد. روز چهارشنبه به‌دنبال فشار‌های بین‌المللی قابل‌ملاحظه از طرف آمریکا و دیگر کشور‌های غربی، به آقای حمدوک اجازه داده شد به خانه‌اش بازگردد.
دولت [حمدوک]در سال ۲۰۱۹ پس از مذاکرات فشرده میان ارتش و رهبران قیامی که به سقوط عمر البشیر، دیکتاتور سودان، انجامید، تشکیل شد که برنامه‌اش اداره امور روزمره سودان بود. نهاد دیگری موسوم به شورای حاکمیت ملی به ریاست ژنرال برهان در رأس کشور قرار گرفت.
بسیار از ناظران نگران آن بودند که کودتا نقطه پایانی بر روند گذار کشور به دموکراسی باشد که از حمایت قدرت‌های غربی و کمک‌های بین‌المللی برخوردار بود. گزارش‌های روز پنجشنبه حاکی از آن بود که جفری فلتمَن، سفیر آمریکا در شاخ آفریقا، تنها یک روز پیش از کودتا به رهبران نظامی سودان درمورد هرگونه اقدام علیه شرکای غیرنظامی‌شان هشدار داده بود، اما آن‌ها به جای توجه به توصیه او، منتظر خروج او ماندند تا فوری دست
به کودتا بزنند.
ناظران (سیاسی) می‌گویند به رغم آنکه نافرمانی سفرای سودان حرکتی نمادین است، می‌تواند موجب شرمساری ژنرال برهان و حکام نظامی این کشور شود که سخت مشتاق‌اند از طرف جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته شوند.
در اوایل هفته جاری، گروهی متشکل از بیش از ۳۰ دیپلمات سودانی- هم در داخل و هم در خارج از کشور‌- در بیانیه‌ای مشترک، اقدام ارتش در به قبضه درآوردن قدرت را محکوم کردند و گفتند سفرای این کشور در بلژیک، سوئیس و فرانسه همچنان به دولت حمدوک وفادار خواهند ماند.
بازگشت دولت غیرنظامی
همچنین شورای امنیت به اتفاق آرا با تصویب بیانیه‌ای نگرانی عمیق خود را نسبت به کودتای نظامی اخیر در سودان ابراز کرد. در این بیانیه آمده است که اعضای شورای امنیت «از مقامات نظامی سودان می‌خواهند بر‌اساس سند قانون اساسی و سایر اسناد دوره انتقالی، دولت سابق را که توسط غیرنظامیان اداره می‌شود، بازگردانند».

میشل عون:
عربستان در کنار ملت لبنان بایستد

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، به جنجال پیش‌آمده به علت بازنشر اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان درباره جنگ یمن واکنش نشان داد. عون که برای بررسی پیامد‌های بازنشر این اظهارات وزیر کشور لبنان را به حضور خوانده بود، تأکید کرد که اظهارات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان، مربوط به زمان پیش از تعیین او به مقام وزارت است و بیانگر مواضع حکومت لبنان نیست.
او افزود که لبنان در شرایط سخت کنونی آماده انجام هر کاری است که موجب شود عربستان در کنار ملت لبنان بایستد و تأکید کرد که ملت و دولت لبنان اهتمام جدی به توسعه روابط با کشور‌های عربی دارند. رئیس‌جمهوری لبنان گفت که مواضع هر مقام لبنانی را نمی‌توان موضع رسمی حکومت لبنان به شمار آورد و افزود که اظهارات قرداحی صرفا بازتاب‌دهنده مواضع شخصی او است. پیش از این عربستان و امارات و کویت و بحرین سفرای لبنان در کشور‌های خود را احضار و اعتراض رسمی خود درباره اظهارات وزیر اطلاع‌رسانی لبنان را ابلاغ کردند. فعالان شبکه‌های اجتماعی فیلمی از اظهارات «جورج قرداحی»، وزیر اطلاع‌رسانی لبنان که یک چهره بسیار مشهور رسانه‌ای در جهان عرب است، منتشر کردند که در آن جنگ در یمن را «جنگی پوچ» خواند که باید متوقف شود.
جورج قرداحی در واکنش به جنجال به‌پاشده پس از انتشار اظهاراتش تأکید کرد که این اظهارات مربوط به پنج آگوست گذشته و یک ماه پیش از پذیرش منصب وزارت در لبنان است. او گفت که این اظهارات وی بیش از آنکه دفاع از یمن باشد از سر علاقه به عربستان و امارات مطرح شده است و افزود که احترام بسیاری برای ملت‌ها و حکومت‌های امارات و عربستان قائل است. در آن سو، حزب‌الله لبنان در بیانیه‌ای از مواضع قرداحی تقدیر و دفاع کرد. در بیانیه این گروه آمده است که حزب‌الله از موضع شجاعانه و شرافتمندانه جناب آقای جورج قرداحی وزیر اطلاعات در موضع رسانه‌ای، اخلاقی و میهن‌پرستانه ایشان در دفاع از مردم مظلوم یمن و توصیف این دشمنی که منجر به خون‌ریزی و کشتار صد‌ها هزار نفر و محاصره کل مردم در خطر گرسنگی و بیماری شده، به‌عنوان تجاوز، قدردانی می‌کند.

**********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات