تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۸  ، 
کد خبر : ۳۳۴۲۶۳

اخبار ویژه ۴ آبان

روزنامه کیهان**

واقعاً کجای کار FATF قابل دفاع است؟!

یک روزنامه زنجیره‌ای ضمن نکوهش عدم همکاری بیشتر ایران با FATF نوشت: ماندن در لیست سیاه این کارگروه، چالشی بزرگ برای اقتصاد ایران است.
اعتماد می‌نویسد: «سه سال پیش کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) به ایران مهلت داد تا اقدامات لازم در زمینه مبارزه با تامین مالی تروریسم و پولشویی را در دستور کار خود قرار دهد، پس از آن سوم اسفند ۱۳۹۷، FATF خرداد سال ۱۳۹۸ را به عنوان آخرین مهلت ایران برای تصمیم‌گیری نهایی تعیین کرد؛ فرصت‌هایی که پیش از سال ۱۳۹۸ نیز بار‌ها در برابر تصمیم‌گیران قرار داده شده بود تا ورود ایران به لیست اقدام متقابل یا همان لیست سیاه را تعلیق کند؛ این در حالی است که طی سالیان گذشته پیوستن به (FATF) همواره با مخالفت‌هایی در داخل کشور روبه‌رو شده است.
در این میان اخیرا نیز کارگروه ویژه اقدام مالی (FATF) با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که نام ایران و کره شمالی همچنان در لیست سیاه این کارگروه باقی مانده است.
ماندن ایران در لیست سیاه به این معنی است که FATF به دیگر کشور‌ها توصیه می‌کند در مقابل کشور‌هایی که در این بیانیه از آن‌ها نام برده می‌شود، اقدامات متقابل انجام دهند. کشور‌هایی که در این بیانیه از آن‌ها نام برده می‌شود، اقدامات استانداردی که به مبارزه بین‌المللی علیه پولشویی و تامین مالی تروریسم منجر می‌شود را نادیده می‌گیرند و در این مورد، همکاری‌های پذیرفته شده بین‌المللی را لحاظ نمی‌کنند. FATF به بهانه تصویب نشدن دو لایحه مربوط به مقابله با پولشویی و پشتیبانی مالی از تروریسم از سوی ایران و عمل نکردن به تعهدات برخاسته از آن، ایران را در لیست سیاه خود قرار داده است».
این روزنامه در ادامه از قول یک کارشناس می‌نویسد: بعید به نظر می‌رسد با این چالش‌هایی که بر سر (FATF) در کشور وجود دارد بتوان شرایط بینابینی را فراهم کرد که هم در گروه (FATF) مورد پذیرش قرار گیرد و هم باب میل مسئولان در جمهوری اسلامی ایران باشد.
یکی از موارد مهم در این قضیه این است که زمانی که یک سرمایه گذار وارد ایران می‌شود ممکن است به بهانه همین موضوع بخواهد در کشور دیگری سرمایه‌گذاری کند که عضو (FATF) باشد و از منابع مالی که جابه‌جا می‌شود مطلع شود. ضمن اینکه این سوال مطرح می‌شود که اگر بخواهیم نفت بفروشیم منابع مالی حاصل از آن را چگونه باید به کشور منتقل کنیم؟ چرا که تنها راه از طریق همین بانک‌هاست و زمانی که این شرایط فراهم نباشد این منابع باید به‌گونه‌ای دیگر و با هزینه‌ای بالاتری وارد کشور شود. تا زمانی که ایران نخواهد وارد (FATF) شود بانک‌های خارجی نیز از ارتباط با بانک‌های ایران خودداری خواهند کرد و عملا بحث‌های مالی ایران با چالش روبه‌رو خواهند شد.»
یادآور می‌شود دولت سابق از سال ۹۵ به مدت ۳ سال، به‌واسطه تعهد مخفیانه و غیرقانونی که به FATF داد، ۳۹ بند از ۴۱ بند «برنامه اقدام» مدنظر این کارگروه تحت نظر آمریکا و اروپا را به اجرا گذاشت، اما پاداش این همکاری گسترده - که نوعی خودتحریمی و واگذاری مسیر‌های دورزدن تحریم‌ها به دشمن بود - نه کاهش تحریم‌ها بلکه افزایش تحریم‌ها و تماشاگری FATF بود. مدیران این کارگروه حتی حاضر نیستند در لفظ هم قول بدهند که در صورت همکاری بیشتر ایران، تحریم‌ها لغو خواهد شد.
از سوی دیگر طبق گزارش‌های بین‌المللی بیش از ۷۶ درصد جرایم موضوع فعالیت‌های FATF (پولشویی، حمایت مالی تروریسم و جرائم مالی سازمان‌یافته) در آمریکا و کانادا و برخی کشور‌های اروپایی نظیر انگلیس انجام می‌شود؛ اما FATF مطلقا در برابر این رفتار مجرمانه و سازمان‌یافته دولت‌های غربی ساکت است. برای مثال اخیرا روزنامه نیویورک‌تایمز، لندن را در کنار برخی مناطق آمریکا، «پایتخت پولشویی دنیا» که بیشترین جرائم و مفاسد مالی در آن‌ها انجام می‌شود، معرفی کرد. به بیان دیگر، بنیانگذاران FATF در واقع کله‌گنده‌های فساد مالی هستند که به جای بازخواست شدن، اقدام به تامین کارگروه شبه‌حقوقی بین‌المللی برای حاشیه امنیت بیشتر و سخت‌گیری بر کشور‌های مستقل کرده‌اند و ضمنا رژیم‌های جنایتکار و فاسدی مثل رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی را در حاشیه امن نگه داشته‌اند.
یادآور می‌شود روزنامه‌های زنجیره‌ای دیگر نیز در طول دو سال اخیر ماموریت داشته‌اند به تناوب از FATF و همکاری یکسویه با این «شترگاوپلنگ سیاسی و مالی» جانبداری کنند.

سازندگی: شرط احیای برجام لغو تحریم‌ها و ارائه تضمین است

برخلاف فضاسازی برخی روزنامه‌های طیف مدعی اصلاح‌طلبی، روزنامه حزب کارگزاران تأکید کرد مطالبه تضمین از آمریکا، سیاست درستی است و آمریکا باید برای احیای برجام تضمین بدهد که زیرپا گذاشتن تعهدات و خروج از برجام را تکرار نمی‌کند.
روزنامه سازندگی در یادداشتی نوشت: وضع جمهوری اسلامی از ابتدا روشن بود، با خروج آمریکا از برجام در می ۲۰۱۸ بی‌اعتمادی ایران به آمریکا عمیق‌تر شد و همین مسئله موجب شده است تهران در باب احیای توافق برجام گام‌های محتاطانه‌تری برداشته و تضمین‌های جدی به دست بیاورد. بدین معنا که تهران از آمریکا می‌خواهد برای نشان دادن حسن‌نیت حقیقی‌اش دست به راستی‌آزمایی زده، اعتمادسازی کند و در مسیر پیش‌رو تعهدات جدی به ایران دهد. با تغییر دولت در ایران، طبیعتاً این احتمال وجود دارد که خواسته‌های تازه‌ای به خواسته‌های پیشین ایران اضافه شده باشد؛ از همین رو می‌توان گفت شاید سفر تیم مذاکره کننده ایرانی به بروکسل در راستای آن است که تهران خواسته‌های حقیقی‌اش را در اختیار نمایندگان تروئیکای اروپا و جوزف بورل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و همچنین به شکلی غیرمستقیم در اختیار آمریکایی‌ها قرار دهد تا پیش از آغاز رایزنی‌ها تمامی طرفین برجام از مطالبات تهران آگاه باشند.
برای احیای برجام نه تنها آمریکا باید تمامی تحریم‌ها اعم از تحریم‌های اولیه و ثانویه را به حالت تعلیق درآورد، بلکه در برابر مواضع ایران و توقف احتمالی فعالیت هسته‌ای کشورمان تضمین‌های جدی در اختیار تهران قرار دهد تا بار دیگر سناریوی خروج از برجام تکرار نشود. علاوه بر این ایران به دنبال آن است تا به طرف آمریکایی بفهماند که قرار نیست مسائل دیگری، چون موضوعات موشکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای کشورمان در جریان رایزنی‌های برجامی مطرح شود که در این صورت طبیعتا ایران از فرمول و رویکرد متفاوتی پیروی خواهد کرد. دغدغه ایران درست است و بعید نیست دونالد ترامپ بار دیگر به میدان سیاست آمریکا باز گردد یا چهره‌ای شبه ترامپ، بار دیگر زیر میز زده و از توافق برجام خارج شود. طبیعتاً ایالات متحده باید تضمین جدی به ایران در این باره دهد که برجام به سرنوشت پیشینش دچار نخواهد شد.
سازندگی می‌افزاید: محافل آمریکایی به درستی می‌دانند که در صورت توقف رایزنی‌ها، گزینه دیگری برای تحت فشار قرار دادن ایران در اختیار ندارند. تنها گزینه احتمالی آن است که ایالات متحده و متحدانش بار دیگر پرونده ایران را به شورای امنیت فرستاده و تحریم‌هایی را علیه کشورمان تعریف کنند. این همان گزینه‌ای است که چهار سال ریاست ترامپ به روشنی نشان داد که بی‌نتیجه خواهد بود.
آمریکایی‌ها باید در عمل برای اعتمادسازی گام جدی بردارند. از همین رو به جدیت می‌توان گفت امروز توپ در زمین آمریکایی‌هاست تا با گام‌هایی که برمی‌دارند حسن‌نیتشان را ثابت کرده و در این باره تضمینی در اختیار ایران قرار دهند.
تحقق اعتمادسازی برای از سرگیری رایزنی به مواضع دولت کنونی آمریکا بستگی دارد. دولت بایدن می‌تواند با ارائه تضمین‌های کافی به شرکت‌های بین‌المللی آن‌ها را به مشارکت اقتصادی با ایران تشویق کند.
در غیر این صورت تا مادامی که از جانب طرف مقابل به خصوص آمریکا اطمینان حاصل نشود، تهران فعالیت‌های هسته‌ای‌اش را به آن شکلی که آمریکا و متحدانش می‌خواهند متوقف نخواهد کرد؛ چرا که این احتمال وجود دارد که سناریوی سال ۲۰۱۸ تکرار شود و توافق محتملی که به دست می‌آید نیز به سرنوشت برجام دچار شود بدون آن که ایران از آن نفعی ببرد.

نیوزویک: گزارش دولت بایدن اعتراف به شکست تحریم‌هاست

«دولت آمریکا مثل یک کودک پنج ساله که به آبنبات وابسته می‌شود، با تحریم‌ها خو گرفته و با وجود شکست آنها، حاضر به کنار گذاشتن‌شان نیست.»
مجله نیوزویک در ارزیابی مجازات‌های تحریمی آمریکا علیه دیگر کشور‌ها از جمله ایران نوشت: مقامات آمریکا به وفور از تحریم‌ها استفاده می‌کنند. در مدت دو دهه اخیر، تعداد اعمال تحریم توسط آمریکا ده برابر شده است. با این وجود، به کارگیری هیچ ابزاری در سیاست خارجی بدون هزینه نیست و بهایی دارد. تحریم‌ها ممکن است مانند یک چاقوی جراحی جذاب در اختیار واشنگتن به‌نظر بیایند، اما بعد، اغلب شکل یک چکش بد قلق را به خود می‌گیرند. دیر یا زود، وقتی یک چکش در اختیار داشته باشید، هر مشکلی مثل یک میخ به‌نظر خواهد رسید.
دولت بایدن این هفته نتیجه بررسی یک ماهه سیاست تحریمی آمریکا را منتشر کرد در این گزارش، که شامل گفتگو با قانون‌گذاران، کارمندان کنگره، مقامات شاخه اجرایی و سهام‌داران بخش خصوصی می‌شود، توصیه‌هایی آمده است که بارزترین‌شان این است تحریم‌ها باید به یک استراتژی گسترده‌تر کنترل شوند و در واقع در رسیدن با هدفی که آمریکا دنبال آن است، کمک کند.
گزارش دولت بایدن با اذعان تلویحی به اینکه واشنگتن مانند خو گرفتن کودکی ۵ ساله به آبنبات، به تحریم‌ها خو گرفته، کاملاً از کنار این سؤال اساسی رد می‌شود که آیا واقعاً تحریم‌های آمریکا کارآمد هستند؟ جواب اغلب یک «نه» بزرگ است.
ایران، ونزوئلا، کره شمالی و روسیه، همگی نیروی چکش تحریم‌های آمریکا را حس کرده‌اند. رنج اقتصادی ناشی از آن هیچ کاری برای ترغیب آن‌ها به بررسی خواسته‌های آمریکا از پیش نبرده است، چه رسد به پذیرفتن‌شان. در واقع، تاریخ نشان می‌دهد تحریم‌ها، به‌ویژه تحریم‌هایی که شامل قطع دسترسی کل بخش اقتصادی یک کشور می‌شوند، می‌توانند به واسطه متقاعد شدن کشور‌ها به دوچندان کردن رفتار قبلی‌شان، یک مشکل سیاسی بسیار بدتر را ایجاد کنند. دولت آمریکا در سال ۲۰۱۸ از برجام خارج شد و علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های سابق، تحریم‌های جدیدی را نیز اعمال کرد. ایران دو سال پس از متحمل شدن تحریم‌های آمریکا و بدعهدی کشور‌های اروپایی، اعلام کرد در چند گام تعیین شده از تعهدات داوطلبانه‌اش در توافق هسته‌ای فاصله می‌گیرد که در نتیجه آن، سطح غنی‌سازی اورانیوم ایران بالا رفته است.

وقتی سایت حق‌العمل کار نعل وارونه می‌زند

یک سایت حق‌العمل کار و ماله‌کش سوءمدیریت ۸ ساله دولت سابق می‌گوید منتقدان دولت روحانی فکر می‌کردند سه روزه می‌شود مشکلات را حل کرد و حال مانده‌اند که با اقتصاد کشور چه کنند (!)
«عصر ایران» در دوره احمدی‌نژاد خود را طرفدار دولت او نشان می‌داد، اما پس از تغییر رئیس دولت، طرفدار مدعیان اعتدال و اصلاحات شد. این سایت بی آنکه به انواع رکورد‌های دولت روحانی در پسرفت اقتصادی اشاره کند، می‌نویسد: «ماه عسل دولت سیدابراهیم رئیسی زودتر از آنچه که فکر می‌کردند به پایان رسید. مردم انتظار داشتند حداقل با آمدن رئیس‌جمهور تازه، کمی وضعیت اقتصادی کشور سر و سامان پیدا کند، اما این اتفاق نیفتاد. کار به جایی رسیده است که حامیان دولت هم لب به گلایه گشوده‌اند.
کیهان از بالا رفتن قیمت لوازم خانگی داخلی نوشته و روزنامه جوان از عملی نشدن وعده دولت درباره قیمت تخم‌مرغ. در بورس هم که شاهد حرکت مثبتی نبودیم و همان روندی که در دولت روحانی شکل گرفت در دولت رئیسی هم ادامه پیدا کرده است.
مجلس یازدهم که باید یاری‌دهنده دولت در حل مشکلات اقتصادی مردم باشد، فعلا به دنبال فضای مجازی است و انگار نه انگار تورم و گرانی در کشور بیداد می‌کند.
به نظر می‌رسد منتقدان دولت حسن روحانی، حالا فهمیده‌اند که اداره کشور با شرایط فعلی چقدر سخت و جانکاه است. آن‌هایی که فکر می‌کردند، سه روزه می‌شود مشکلات را حل کرد حالا مانده‌اند که با اقتصاد کشور چه کنند! اقتصادی که به صورت دستوری به سامان نمی‌رسد و باید برای آن نقشه راه مشخصی داشت.
سفر استانی رفتن و دیدار با مردم کار بسیار خوبی است، اما این دیدار‌ها برای مردم نان نمی‌شود. اقتصاد بیش از سفر و دیدار به تصمیم نیاز دارد. اگر واقعا بدون رفع تحریم‌ها و بی‌مذاکره و توافق می‌توان اقتصاد را سر و سامان داد میز مذاکرات را ترک کنیم و هفت روز هفته را با سفر به این شهر و آن شهر سپری کنیم.»
نویسنده این متن عوام فریبانه توضیح نداده که کدام منتقد خرابکاری‌های ۸ ساله دولت روحانی فکر می‌کرده سه روزه می‌شود شش رتبه سقوط اقتصاد کشور در رتبه‌بندی جهانی را که شاهکار دولت «برجام و دیگر هیچ» است، جبران کرد و مثلا به شرایط سال ۹۲ (قبل از برجام) برگشت که نرخ تورم ۱۳ درصد از نرخ تورم تحویلی دولت روحانی (۵۰ درصد) کمتر بود و درآمد‌های مردم و قدرت خرید پول آن‌ها به مراتب بسیار بیشتر از وضعیت فراهم شده در دولت مدعی تدبیر و امید بود.
جالب و تلخ این‌که آقای روحانی در دوره خود وعده تحول ۱۰۰ روزه را داد، اما وقتی بعد‌ها از او در سال ۹۶ درباره سرنوشت تحول اقتصادی ۱۰۰ روزه سؤال شد، تصریح کرد مگر کسی دیوانه شده باشد که وعده ۱۰۰ روز بدهد (!)».
این نکته هم گفتنی است که تورم، معلول است و نه علت. وقتی همه چیز اقتصاد به اخم و لبخند آمریکا گره زده شود و ترمز حرکت اقتصاد را به مدت ۸ سال بکشند، طبیعی است که اقتصاد کشور ۶ پله سقوط بکند و دولتمردان مدعی تدبیر و امید در همین اواخر تصریح کنند چهار تا پنج سال زمان می‌برد تا به شرایط اقتصادی سال‌های ۹۰ تا ۹۲ برگردیم!

نگرانی صهیونیست‌ها از پیشرفت روزافزون در قدرت پهپادی ایران

پیشرفت‌های پهپادی روزافزون ایران، نگرانی گسترده در محافل صهیونیستی را برانگیخته است.
روزنامه «تایمز آو اسرائیل» در گزارشی نوشت: ایران، دومین رزمایش دفاع هوایی را با بمب‌افکن، پهپاد و موشک‌های هدایت لیزری آغاز کرد، گزارش تلویزیونی حاکی است یک هفته پس از مانور عظیم دفاع هوایی، ایران یک مانور دفاع هوایی دیگر آغاز کرد. در این مانور، شماری بمب‌افکن، جت جنگنده، پهپاد‌های تهاجمی و اکتشافی شرکت خواهند داشت و تسلیحات سنگین، از جمله موشک‌های هدایت لیزری به کار خواهند برد.
مانور فوق یک هفته پس از آنکه ایران مانور دو روزه دفاع هوایی سالانه را در ناحیه کویری مرکزی کشور با شرکت ارتش و شبه‌نظامیان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برگزار کرد، انجام شد.
ایران به طور منظم چنین تمریناتی را برگزار می‌کند و می‌گوید به این ترتیب آمادگی نیرو‌های نظامی را ارزیابی کرده و توانایی‌های نظامی کشور را به نمایش می‌گذارد.
در حالی که همه نگران توانایی‌های هسته‌ای ایران هستند باید اذعان کرد که قدرت پهپادی ایران به عنوان یک قدرت نظامی روز به روز در حال افزایش است و این کشور در حال تبدیل شدن به یکی از قدرت‌های برتر منطقه در این حوزه است.

**************

روزنامه وطن امروز**

با وجود فشار مستکبران روز‌به‌روز قوی‌تر شده‌ایم

رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح با بیان اینکه امروز نسبت به گذشته بسیار قوی‌تر هستیم، گفت: با وجود فشار‌های مستکبران، نظام اسلامی روز‌به‌روز قوی‌تر شده، پیش رفته و سعی کرده است مشکلاتش را حل کند. سردار سرلشکر محمد باقری در حاشیه بازدید از نمایشگاه کوثر ولایت اظهار داشت: نزدیک به ۴۳ سال از انقلاب اسلامی گذشته و با وجود تمام فشار‌هایی که دنیای استکبار طی این سال‌ها به کشور ما وارد کرده، بحمدالله نظام اسلامی روز‌به‌روز قوی‌تر شده، پیش رفته و سعی کرده است مشکلاتش را حل کند و امروز نسبت به گذشته بسیار قوی‌تر هستیم. رئیس ستاد کل نیرو‌های مسلح ادامه داد: این از ابعاد مختلف باید بررسی شود که اندیشه اسلام ناب که از سوی، ولی امر مسلمین تبیین می‌شود و «حکم حکومتی» و لازم‌الاجراست، چگونه اجرا شده و ما در اجرا چه نواقصی داشته‌ایم؛ این موضوع ابعاد گوناگونی دارد که در این نمایشگاه به آن پرداخته شده است. وی اظهار داشت: کار علمی بسیار بزرگی که در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس شهید سلیمانی کلید خورده است، در بعد دفاع، امنیت و مقاومت اسلامی است.

***

مشکلات اجرایی کشور ناشی از حذف مردم است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به نقش بی‌بدیل مردم در نهضت امام خمینی (ره) و پیروزی انقلاب اسلامی، تاکید کرد: ما در اداره کشور مردم را از عرصه‌های مختلف یا حذف کردیم یا دسته‌بندی و گروه‌بندی کردیم و مشکلاتی که امروز در حوزه اجرایی داریم ناشی از حذف مردم است. محمدباقر قالیباف در پنجمین اجلاسیه سراسری اساتید شبکه تربیتی بسیج صالحین گفت: بحث تربیت در این مقطع زمانی که جبهه اصلی حزب خدا و حزب شیطان با تمام قوا در مقابل هم قرار گرفته‌اند، موضوع مهمی است. طرح صالحین از این جهت مهم است که جهاد تبیین مهم است و این دستور مقام معظم رهبری است. رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: بعد از پیروزی انقلاب تا امروز هم حزب شیطان و استکبار در مقابل انقلاب اسلامی ایستادند و از هیچ اقدامی فروگذار نکردند، ولی انقلاب تا به امروز با قدرت به مسیر خود ادامه داده است. قالیباف افزود: قدرت انقلاب در دل ۸۰ میلیون جمعیت است و اگر دل مردم با انقلاب همراه نبود ما دچار مشکل می‌شدیم. ما در اداره کشور مردم را از عرصه‌های مختلف یا حذف کردیم یا دسته‌بندی و گروه‌بندی کردیم و مشکلاتی که امروز در حوزه اجرایی داریم ناشی از حذف مردم است. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دشمن بعد از دفاع‌مقدس فهمید که باید با باور‌های ما مبارزه کند و از سوی دیگر وارد جنگ اقتصادی و رسانه‌ای شد و در این مسیر بسیار سازماندهی شده پیش رفته است و باور‌های جوانان ما را تغییر داد. در برخی موارد امثال بنده و مدیرانی که در کشور بودیم با تصمیمات اشتباهی که داشتیم هم مردم را از صحنه حذف کرده و هم کشور را بد اداره کردیم. دشمن این مشکلات را بزرگنمایی می‌کند و خوبی‌ها را کنار گذاشته است و این موضوعات را با استفاده از فعالیت رسانه‌ای به مردم ارائه می‌دهد، اینجاست که مجاهدت و جهاد تبیین اهمیتش مشخص می‌شود. وی افزود: در زمان دفاع‌مقدس ما راحت‌تر می‌جنگیدیم تا امروز در حوزه رسانه. عقیده بنده این است که اگر در این دوره با جدیت، هوشمندانه و با اخلاق در این جبهه بجنگیم، اجر و پاداشش بیشتر از کربلای ۵ است. از اینجاست که می‌گویند، جهاد تبیین، صالحین و بسیج مهم است.

***

آزمایش تسلیحات جدید در رزمایش نیروی هوایی

معاون هماهنگ‌کننده ارتش از آزمایش تسلیحات جدید و بومی در رزمایش فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی خبر داد و گفت: ویژگی رزمایش اخیر، کنترل پیشرفته و آنلاین رزمایش از پست فرماندهی در تهران بود. امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در گفتگو با مهر با اشاره به برگزاری دهمین رزمایش اقتدار هوایی فدائیان حریم ولایت نیروی هوایی ارتش گفت: این رزمایش دارای مشخصات ویژه‌ای است که مجموع این ویژگی‌ها، قدرت هوایی و قدرت پدافند هوایی جمهوری اسلامی را نشان می‌دهد. وی درباره وجه تمایز این رزمایش با سایر رزمایش‌های نیروی هوایی در گذشته گفت: یکی از وجوه تمایز این رزمایش با رزمایش‌های پیش از آن، توسعه و پیشرفت شبکه فرماندهی و کنترل است که شما از نزدیک آن را مشاهده کردید حال آنکه در بحث ابتکار، خلاقیت، تاکتیک، تکنیک و تجهیزات جدید و آموزش، تغییرات و تفاوت‌های بسیاری با گذشته داشته است.

***

دیدار باقری با هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام

معاون سیاسی وزیر امور خارجه روز گذشته در توئیتی اعلام کرد: روز چهارشنبه، هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام (انریکه مورا) را در بروکسل ملاقات خواهم کرد تا گفت‌وگوهای‌مان را درباره مذاکرات نتیجه محور ادامه دهیم. علی باقری در توئیت دیگری افزود: ایران مصمم به انجام مذاکراتی است که تحریم‌های ظالمانه و غیرقانونی را به صورت کامل و موثر لغو کرده، عادی‌سازی روابط تجاری و اقتصادی با ایران را تضمین و ضمانت‌های معتبری برای عدم بدعهدی بیشتر فراهم کند. باقری اضافه کرد: مساله این است که آیا طرف‌های مقابل از آمادگی واقعی برای انجام تعهدات خود، از جمله فراخواندن یک ناقض غیرعضو به ترک خط‌مشی‌ها و میراث مخرب گذشته برخوردارند؟ معاون سیاسی وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: ادامه سیاست شکست‌خورده فشار حداکثری قطعا نمی‌تواند موانع پیش‌روی «مذاکرات برای لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه» را بردارد، بلکه بر پیچیدگی‌های فراوان مذاکرات خواهد افزود.

**************

روزنامه خراسان**

قیمت نفت در بازار جهانی از ۸۶ دلار عبور کرد

خراسان - قیمت نفت در بازار‌های جهانی با حدود ۸۸ سنت افزایش به ۸۶.۴۱ دلار در هر بشکه رسید. یکی از محور‌های رشد تقاضا مربوط به آمریکاست. با بیش از یک سال کاهش تقاضای سوخت، مصرف بنزین و فراورده‌های نفتی در آمریکا (بزرگ‌ترین مصرف کننده سوخت در جهان) هم اینک به متوسط ۵ سال اخیر خود بازگشته است. در عین حال، با وجود افزایش قیمت نفت، شرکت‌های انرژی آمریکا در هفته گذشته تعداد دکل‌های فعال نفت و گاز خود را برای نخستین بار در ۷ هفته گذشته کاهش دادند. از سوی دیگر قیمت نفت به علت نگرانی درباره کمبود زغال سنگ و گاز در چین، هند و اروپا افزایش یافته است، این نگرانی سبب شد تا تولیدکنندگان برق برای سوخت تاسیسات خود به مصرف نفت کوره و گازوئیل روی بیاورند. همزمان با این اتفاقات، خبرگزاری ایسنا به نقل از گلدمن ساکس پیش بینی کرد بهبود قوی تقاضای جهانی می‌تواند قیمت نفت برنت در پایان امسال را به رقمی بالاتر از ۹۰ دلار برساند.

کف و سقف هزینه جهیزیه از نگاه دبیر اتحادیه لوازم خانگی

آخرین خبر- دبیر اتحادیه لوازم خانگی گفت: کف قیمت جهیزیه حدود ۳۰ میلیون تومان و سقف آن حدود ۹۰ میلیون تومان است.

۹۰ درصد بورس آمریکا در دست ۱۰ درصد مردم این کشور
ایسنا- در نشانه‌ای که می‌تواند بیانگر تاثیر بزرگ بازار سهام بر تشدید نابرابری توزیع ثروت باشد، اکنون ۱۰ درصد ثروتمند جامعه آمریکا (دهک اول درآمدی) حدود ۹۰ درصد کل سهام بازار‌های بورسی این کشور را در اختیار دارند. بازار سهام آمریکا از مارس سال قبل دو برابر با ارزش‌تر شده است. به لطف صعود قابل توجه بازار سهام آمریکا، اکنون ۳۲ درصد کل ثروت این کشور در اختیار یک درصد ثروتمند جامعه است و همچنین ۷۰ درصد ثروتمندان این کشور ثروت بیشتری از سال قبل در اختیار دارند.

افزایش تا ۵۰ درصدی قیمت رب گوجه در یک ماه اخیر
تسنیم- در یک ماه گذشته هر قوطی رب گوجه فرنگی ۸۰۰ گرمی با نوسان قیمتی زیادی روبه رو شده به نحوی که از ۳۲ هزار تومان به ۴۰ هزار تومان رسیده و دیروز نیز برخی از تولیدکنندگان این کالا را در سطح بازار با قیمت ۴۸ هزار تومان به فروش می‌رساندند. افزایش قیمت رب گوجه فرنگی در حالی در بازار به وجود آمده که هنوز دلایل اصلی آن مشخص نیست، اما عمده فروشان رب در بازار از کمبود عرضه این کالا صحبت می‌کنند و می‌گویند کارخانجات تمایل زیادی به صادرات رب پیدا کردند و همین امر عرضه محصول به بازار را کاهش داده است. هر چند هم اکنون فقط یک برند نسبت به عرضه رب گوجه ۴۸ هزار تومانی اقدام کرده، اما بازاریان می‌گویند با این اقدام فضا برای دیگر تولیدکنندگان برای اعمال افزایش قیمت فراهم شده است.

پشت‌پرده گرانی لوازم خانگی پس از ممنوعیت واردات

فارس- دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: پنج شرکت از ۱۲ شرکتی که خواستار ممنوعیت واردات لوازم خانگی بودند افزایش قیمت دادند. افزایش قیمتی که به تازگی رخ داد برخلاف توافق تولیدکنندگان با وزارت صنعت بود.

سرگردانی لوکس‌های خاک خورده!

ایسنا- با گذشت چندین سال از ورود و انباشت هزاران خودرو به دلیل مواجهه با ممنوعیت واردات، با وجود صدور مصوبه‌ها و اقدام‌هایی که برای تعیین تکلیف آن‌ها صورت گرفت، همچنان حدود ۲۲۴۹ دستگاه در گمرک مانده است. با این حال به تازگی گمرک ایران طی گزارشی آخرین وضعیت خودرو‌های انبار شده را به وزارت اقتصاد اعلام کرده و خواستار تعیین تکلیف شده است.

**************

روزنامه ایران**

استقبال لبنان از گفتگو‌های تهران- ریاض

خبر اول اینکه، وزیر امور خارجه لبنان با تأکید بر اینکه روابط این کشور با ایران بسیار خوب است، گفت که موفقیت مذاکرات هسته‌ای بر منطقه از جمله لبنان تأثیر می‌گذارد. به‌گزارش ایسنا به‌نقل از النشره، عبدالله بوحبیب، وزیر امور خارجه لبنان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با اشاره به روابط لبنان با جمهوری اسلامی گفت: لبنان روابط بسیار خوبی با ایران دارد و ما همواره تلاش می‌کنیم که این روابط را مستحکم‌تر کنیم. سخنان امیرعبداللهیان، بیانگر سیاست ایران از تریبون وزارت امور خارجه در قبال لبنان است. ما افتخار می‌کنیم که تریبونی برای همه هستیم، اگر یک وزیر امریکایی یا سعودی هم به‌سمت ما بیاید خوش‌آمد می‌گوییم. او با اشاره به مذاکرات هسته‌ای ایران و نیز رایزنی‌های اخیر میان مقامات کشورمان با عربستان سعودی گفت: مذاکرات هسته‌ای بر منطقه و لبنان تأثیر می‌گذارد. مذاکرات ایران و عربستان نیز یقیناً تأثیر مثبتی بر لبنان خواهد داشت. بوحبیب درباره روابط لبنان و عربستان سعودی نیز گفت: عربستان روابط خود با لبنان را یک رابطه منطقه‌ای می‌داند و من آماده سفر به این کشور در هر زمانی هستم، اما ترفندی در کار نیست. او همچنین گفت اگر ضرورت ایجاب کند به سوریه نیز سفر خواهد کرد و شخصاً مشکلی با آن ندارد.

تشکیل هیأت ویژه برای بررسی ابعاد پرونده موسوم به سرقت بادام هندی

خبر دیگر اینکه، مرکز رسانه قوه قضائیه طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: برای بررسی حکم صادر شده در پرونده موسوم به سرقت بادام هندی و موضوع عدم تناسب مجازات تعیین شده با جرم رخ داده، هیأت ویژه‌ای در دادگستری استان قم تشکیل شده است. در این اطلاعیه آمده است: رئیس کل دادگستری استان قم به محض اطلاع از صدور حکم ۱۰ ماه حبس تعزیری و ۴۰ ضربه شلاق برای فردی که بادام هندی را از مغازه‌ای به سرقت برده است، دستور تشکیل هیأت ویژه‌ای را داده تا مسأله را از جنبه‌های مختلف بررسی نمایند. این اطلاعیه می‌افزاید: با توجه به ابعاد مختلف پرونده و اینکه فرد مذکور در سال ۹۸ نیز به جرم سرقت، محکومیت یک سال حبس را داشته که به واسطه بازگرداندن مال سرقتی اجرای حکم او تعلیق گردیده، هیأتی ویژه مأمور شده موضوع را از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار دهد. در ادامه اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضائیه آمده است: با توجه به لزوم تناسب بین جرم و مجازات و ابعاد حقوقی این پرونده هیأت مذکور تلاش خواهد کرد تا از تمام ظرفیت‌های قانونی برای تقلیل مجازات و کمک به محکوم این پرونده استفاده شود. اطلاعیه مرکز رسانه قوه قضائیه در پایان خاطرنشان کرده، رئیس عدلیه در طول ۳ ماه گذشته مکرراً درخصوص لزوم توجه به تناسب احکام صادر شده با میزان جرم رخ داده نکاتی را متذکر شده‌اند و این مسأله جزو سیاست‌های اصلی دوران تحول و تعالی قوه قضائیه محسوب می‌شود.

شناسایی بیش از ۴۲ هزار بازی قمار آنلاین در مهرماه امسال

با خبر شدیم که، دادستان کل کشور با بیان اینکه در مهرماه امسال ۴۲ هزار و ۵۰۰ بازی قمار آنلاین شناسایی شده است، گفت: برای ۲۶ هزار و ۸۰۰ مورد از این بازی‌ها پیام هشدار ارسال شده که این پیام‌ها می‌تواند نسبتاً مؤثر باشد. به‌گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین منتظری، افزود: طبق بررسی‌های انجام شده، تعداد ۱۴ هزار و ۶۹۰ شماره تلفنی که از سوی این بازی‌های قمار آنلاین به بانک‌ها داده شده، شماره تلفن‌های نامعتبر است. دادستان کل کشور همچنین بر ضرورت برخورد قاطع و بازدارنده دادستان‌ها با متخلفان و متهمان بازی‌های قمار آنلاین تأکید کرد.

عراق به ایرانی‌ها روادید فرودگاهی می‌دهد

خبر رسیده که، وزارت کشور عراق اعلام کرد به شهروندان ایرانی روادید فرودگاهی می‌دهد. به گزارش خبرگزاری صداوسیما از بغداد‎؛ وزارت کشور عراق با صدور بخشنامه‌ای به اداره ثبت احوال و گذرنامه این کشور از دستور صدور روادید فرودگاهی به شهروندان ایرانی خبر داد. در بخشنامه وزارت کشور عراق آمده است: با توجه به مصوبه دولت عراق، دادن روادید یک ماهه قابل تمدید به شهروندان ایرانی که از مسیر هوایی وارد عراق می‌شوند در مرحله اجرا قرار گرفت.

گروسی ماشین پرونده‌سازی امریکایی‌هاست

دست آخر اینکه، فریدون عباسی، عضو کمیسیون انرژی مجلس درباره سفر گروسی به ایران گفت: او از همان روز اول انتخاب نماینده انحصاری پرونده‌سازی علیه ایران بوده است. آژانس به تأسیساتی که به‌عنوان سایت هسته‌ای از سوی ایران معرفی شده است، بازدید‌های دوره‌ای و سرزده دارد. مدل بازدیدها، بستگی به نوع فعالیت‌های آن سایت دارد و نوع بازدید نیز بر طبق NPT صورت می‌پذیرد.
این نماینده مجلس در گفتگو با مشرق افزود: آژانس در آخرین مجادلات ادعا می‌کند که می‌خواهد از وضعیت دوربین‌های خود در سایت تسا مطلع شود؛ این سایت هسته‌ای توسط عوامل مزدور دشمن آسیب جزئی دیده است. ما می‌گوییم باید موارد امنیتی برطرف گردد تا بازرسی‌ها به روال عادی برقرار شود؛ پرونده‌های گذشته نشان داده که حتی اگر آژانس به‌قصد جاسوسی نیز وارد نشود، جزئیات اطلاعات را در اختیار دشمن قرار داده و باعث تحرک آن می‌شود، ازاین‌رو تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این دوربین‌ها در اختیار جمهوری اسلامی ایران است و ما باید تصمیم بگیریم که سطح دسترسی را در چه حدی تعیین کنیم. رئیس سابق سازمان انرژی اتمی درباره درخواست دیدار گروسی با رئیسی گفت: مدیرکل آژانس مأموریت گفت‌وگوی سیاسی ندارد و آژانس یک سازمان تخصصی است. درخواست گروسی برای دیدار با رئیس جمهوری کشورمان در حیطه خواسته‌های او نیست؛ گروسی درنهایت می‌تواند با رئیس سازمان انرژی اتمی و همتایان خود دیدار کند؛ هدف مدیرکل آژانس از ارائه چنین درخواست‌های نامعقول بالا بردن سطح تماس برای بهره‌برداری سیاسی است. تجربه به ما نشان داده است که آن‌ها پس از بازدید از ایران معمولاً برای خوشایند کشور‌های دیگر حرف‌هایی می‌زنند. وی ادامه داد: ما باید منافع خودمان و مصلحت خود را در ارتباط خارجی در نظر بگیریم و انتظار نداشته باشیم که آن‌ها با ما دوستی داشته باشند، باید مطابق مصوبه مجلس (قانون اقدام راهبردی در لغو تحریم‌ها) برخورد کنیم، یعنی نباید دسترسی بیش از آنکه مجلس اجازه داده است را به بازرسان آژانس بدهیم، مگر آنکه توافق جدیدی با آن‌ها صورت بپذیرد. یعنی اگر غربی‌ها به تعهدات برجامی عمل کنند، ما هم به تعهدات گذشته برگردیم، در غیر این صورت آن‌ها حق بهره‌برداری از دوربین‌های غیر از پادمان را نخواهند داشت.

**************

روزنامه شرق**

اولین پرواز مستقیم از عربستان به اسرائیل

رسانه‌های اسرائیل گزارش داده‌اند که نخستین پرواز مستقیم بین عربستان سعودی و اسرائیل روز گذشته انجام شد و یک هواپیمای بوئینگ ۷۸۷ هواپیمایی خطوط هوایی امارات مسافرانی را از شهر ریاض به فرودگاه بن‌گورین در تل‌آویو برد.
این رویداد بخشی از تلاش اسرائیل برای عادی‌سازی روابط با عربستان محسوب می‌شود. اسرائیل در دو سال گذشته در یک سلسله تلاش‌های دیپلماتیک مشهور به «پیمان ابراهیم» اقدام به عادی‌سازی روابط با کشور‌های عربی مانند امارات متحده عربی، بحرین و سودان کرده است و تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط اسرائیل و عربستان نیز در جریان است.
فیصل بن فرحان آل سعود، وزیر خارجه عربستان سعودی، پیش‌تر گفته بود که عادی‌سازی روابط میان عربستان و اسرائیل به سود کل منطقه خواهد بود؛ ولی هرگونه توافق احتمالی در این زمینه را تا حد زیادی منوط به روند پیشرفت مذاکرات صلح با فلسطینیان دانسته بود.

بازگشت اتحادیه اروپا به افغانستان تحت سلطه طالبان

روزنامه بریتانیایی فایننشال تایمز در گزارشی از تصمیم اتحادیه اروپا مبنی بر «بازگشایی دفتر نمایندگی دیپلماتیک این اتحادیه تا یک ماه دیگر در کابل» خبر داد.
بنا بر این گزارش، این اتحادیه قصد دارد تعاملات محدود خود را با رژیم طالبان افزایش دهد. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که دیپلمات‌های اتحادیه اروپا حدود سه ماه پیش و پس از روی‌کار‌آمدن گروه طالبان، کابل را ترک کردند.
فایننشال تایمز به نقل از منابع آگاه از این تصمیم، می‌نویسد که اتحادیه اروپا قصد دارد با این اقدام، به دیپلمات‌های کشور‌های دیگر عضو هم امکان دهد در دفتر نمایندگی این اتحادیه در کابل مستقر شوند. بازگشت برنامه‌ریزی‌شده نمایندگی اتحادیه اروپا به کابل در حالی صورت می‌گیرد که هنوز کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

**********************************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات