صبح صادق >>  نگاه >> گفتگو
تاریخ انتشار : ۰۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۵۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۳۳۳
نگاهی به چگونگی مقابله با توطئه تحریک گسل‌های مذهبی و قومی در گفت‌وگوی صبح صادق با حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل

اتحاد پادزهر توطئه

پایگاه بصیرت / ملیحه زرین‌پور

ایالات متحده آمریکا ۴۲ سال است که به منظور دشمنی با جمهوری اسلامی در پی سیاست‌های استکباری برای آسیب زدن به نظام ایران از هیچ کاری دریغ نکرده است؛ اما اذعان محققان غربی و نظرسنجی دانشگاه مریلند حاکی از وفاق بیشتر اجتماعی و همگرایی ملی به جای واگرایی در ایران اسلامی است؛ امری که روایت‌های عجیبی از شکست سیاست‌های استکباری غرب تا وفاق اجتماعی قومی در ایران دارد.  دشمنی استکبار جهانی از آغاز انقلاب اسلامی شروع شد؛ اما ملت ایران به رهبری امام راحل از همان ابتدا، به این دشمنی پی بردند و شاید همین بیداری و هوشیاری بود که سبب شد دانش‌آموزان و دانشجویان در ۱۳ آبان 1357 با یورش به لانه جاسوسی آمریکا دست غرب را در تلاش برای تنش‌های داخلی در ایران رو کنند. سیاست‌های آمریکا برای ضربه به وفاق در ایران شکست خورد، اما این کشور باز هم از راه‌های دیگری برای رسیدن به اهداف شوم خود بهره می‌برد. صبح صادق برای بررسی دلایل شکست این سیاست‌های استکباری و راه‌های جلوگیری از نیل دشمن به اهداف شوم ایجاد شکاف قومیتی در ایران با دکتر حسن عابدینی، کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگویی داشته که در ادامه می‌خوانید.

 

یکی از راهبردهای استکبار تحریک گسل‌های مذهبی و قومی بوده است، آمریکایی‌ها و غرب با این روش چه اهدافی را دنبال می‌کنند؟

یکی از راهبردهایی که طی ۳۰ سال گذشته غرب و در رأس آن آمریکا در منطقه ما دنبال کرده است، ایجاد شکاف مذهبی و جنگ طایفه‌ای است. این مسئله حتی پیش از شکل‌گیری داعش، طالبان و القاعده در اندیشکده‌های غربی بررسی شده است. «دما رانش» که رئیس سازمان اطلاعات، جاسوسی و امنیت فرانسه بود و به سیاستمداران غربی از رؤسای‌جمهور در فرانسه تا بوش پدر در آمریکا مشاوره می‌داد، در کتابی با عنوان «جنگ جهانی چهارم دوران تروریست، دیپلماسی و خشونت» که در سال ۱۹۹۵، یعنی شش قبل از ۱۱ سپتامبر نوشته، به صراحت اعلام می‌کند که اگر غرب مایل است با اسلام مقابله کند، باید جنگ‌هایی مانند جنگ‌های مذهبی ۳۰ ساله در اروپا را دنبال کند.

در جنگ‌های ۳۰ ساله مذهبی اروپا که از سال ۱۶۱۸ تا ۱۶۴۸ بین کاتولیک‌ها و پروتستان‌ها روی داد، این دو جناح مذهبی آنقدر از یکدیگر کشتند که بعد از ۳۰ سال مردم عادی می‌گفتند چه پروتستان و چه کاتولیک را نمی‌خواهند؛ چرا که این جور کشتار چیزی عاید جامعه نمی‌کند. آنها همین مدل را می‌خواستند در میان کشورهای اسلامی هم پیاده کنند که جرقه آن در سال‌های ۲۰۰۱ به بعد زده شد.

البته نباید از یاد برد که پیش از این کل اسلام را هدف قرار می‌دانند، مانند اهانت سلمان رشدی مرتد به پیامبر مکرم اسلام که با کتابی تحت عنوان «آیات شیطانی» کل جهان اسلام را هدف قرار می‌داد یا کاریکاتورهای موهوم که پیامبر را مورد اهانت قرار داد تا روند گرایش به اسلام را در جهان کند و متوقف کنند. در مرحله دوم به دنبال شکاف در اسلام و مذهب علیه مذهب بودند، وگرنه برای غربی‌ها چیزی به نام شیعه و سنی معنا ندارد و آنها کل اسلام را برنمی‌تابند و کل اسلام را هدف قرار می‌دهند. غربی‌ها همین مدل اختلاف‌افکنی را در درون کشورهای منطقه، از جمله ایران نیز دنبال می‌کنند و تلاش می‌کنند با طرح موضوعات قومیتی و بحث‌های تجزیه‌طلبی در منطقه بحران‌آفرینی کنند؛ موضوعی که با اتحاد ملی و همگرایی ملی ما نیز سرانجامی بهتر از توطئه‌های پیشین غرب علیه ملت ایران ندارد.

 

  نتیجه این سیاست آمریکایی‌ها چه بوده است؟ آیا غرب به اهداف خود رسیده است؟ سیاست ما در مقابل این توطئه چیست؟

راهبرد ایالات متحده آمریکا در ایجاد شکاف بین امت اسلام به دلیل آگاهی مذاهب اسلامی از توطئه دشمن موفقیت‌آمیز نبوده است؛ چنانچه وقتی داعش شکل گرفت، مسلمانان از مذاهب مختلف زیر پرچم مقاومت علیه داعش قیام کردند و این توطئه را نقش بر آب کردند؛ برای نمونه حشدالشعبی در عراق با اندیشه مرجعیت و حاج قاسم سلیمانی شکل گرفت که در درون آن حشد سنی و حتی حشد مسیحی هم داشتیم، لذا این مسئله و توطئه دشمن نتوانست به پیروزی برسد. قبل از این هم واقعاً اختلافی بین شیعیان و سنی‌ها و ستیز مذاهب اسلامی نبود. می‌بینید در ایران، سوریه، در شمال آفریقا یا در عراق شیعیان و اهل سنت با هم زندگی می‌کنند، بدون اینکه اختلافی داشته باشند. جمهوری اسلامی در حوزه جهان اسلام هم به دنبال همگرایی بوده است و نشانه‌های آن را می‌توان در سیاست‌های ایران درباره آرمان فلسطین و حمایت از گروه‌هایی، مانند حماس، جهاد اسلامی و دیگر جبهه‌های اهل سنت دید. در موضوعات داخلی نیز همبستگی ملی ایرانیان و وحدت کلمه ملی در شیطنت‌هایی که در شمال غرب کشور و دیگر مناطق می‌شود خود گویای میزان شکست دشمن است.

 

  برای امتداد پیروزی در مقابل سیاست‌های تفرقه‌آمیز دشمنان که بی‌تردید در آینده ابعاد پیچیده‌تری نیز به خود می‌گیرد چه موضوعاتی باید دنبال شود؟

تفوق در حوزه رسانه و ابتکار عمل در جنگ روایت‌ها از اصلی‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند این پیروزی‌ها را امتداد بخشد. افزایش دادن آگاهی مردم، افزایش سواد رسانه‌ای،جهاد برای تبیین اهمیت وحدت و شناخت توطئه دشمن برای مقابله با سیاست‌های آمریکایی و جلوگیری از فتنه‌های پیش رو بسیار مؤثر است. بزرگداشت روزهایی، همچون سیزده آبان و تبیین ایالات متحده آمریکا به عنوان استکبار جهانی برای نسل دانش‌آموزان از طُرق مختلف موجب خواهد شد که این کشور هیچ وقت نتواند به اهداف شوم خود در ضربه زدن به ایران موفق شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات