صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۵  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۹۲

سناریوی ترور نخست وزیر عراق/ تلاش برای ضربه زدن به روابط ایران و عراق

ضربه زدن به روابط نزدیک ایران و عراق به عنوان دو همسایه و متحد در جبهه مقاومت منطقه، از دیگر اهداف طراحان سناریوی حمله پهپادی می ‌باشد.

  پس از آن که بغداد پایتخت عراق در روز جمعه شاهد درگیری های خونین بود، بامداد روز یکشنبه 16 آبان 1400 رسانه ها از حمله پهپادی به خانه مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق خبر دادند.
در شرایط کنونی اطلاعات دقیقی از این حادثه وجود ندارد و در مورد جزئیات ماجرا روایت ‌های متفاوتی در رسانه ‌ها منتشر شده است. برخی از خبرگزاری ‌ها مدعی شده اند که هفت تن از محافظان کاظمی در این حمله که در منطقه سبز بغداد روی داد، زخمی شده ‌اند، اما به نخست وزیر آسیبی نرسیده است. از طرف دیگر برخی از رسانه‌ها می ‌‎گویند اساساً حمله مسلحانه صورت نگرفته و پهپادی غیرمسلح به دیوار محل سکوت نخست وزیر برخورد کرده است.
در این میان خبرگزاری رسمی عراق ویدئوهایی درباره این حمله منتشر کرده که ویرانی ‌های برجای مانده از این حمله پهبادی رانشان می دهد. سرتیپ «سعد معن» مدیر روابط عمومی و اطلاع ‌رسانی وزارت کشور عراق گفته که تلاش برای ترور نخست وزیر با استفاده از سه پهپاد صورت گرفت و صداهای تیراندازی که شنیده شد برای سرنگونی این پهپادها بود و دو پهپاد نیز سرنگون شد.
از طرف دیگر روایت‌ ها در مورد حضور یا عدم حضور نخست وزیر در محل اقامتش در زمان حمله متضاد است. گروه رسانه ‌ای امنیتی عراق وابسته به ارتش اعلام کرد که نخست ‌وزیر هنگام حادثه در منزل نبوده اما شبکه الجزیره به نقل از برخی منابع نوشت که نخست‌ وزیر در منزل بوده است.
نخست وزیر عراق نیز اندکی پس از حمله در توییتی گفته است که «من خوب هستم و در میان مردمم هستم، من همواره پروژه فداکاری برای عراق و مردمش بودم و هستم.»
این در حالی است که هنوز هیچ گروهی مسئولیت این اقدام را برعهده نگرفته و نیروهای امنیتی نیز اطلاعاتی در مورد عاملان این حمله و انگیزه آنها منتشر نکرده ‌اند. در همین راستا، کمیته تحقیقات برای مشخص شدن جزئیات سوء قصد به جان مصطفی الکاظمی، نخست‌ وزیر این کشور فعال شده است.
در این حال، برخی جریان ها و شخصیت های عراقی ضمن محکوم کردن این اتفاق، سوالات و تردیدهایی درباره ابعاد این حمله و نمایشی بودن سوء قصد با هدف احتمالی تحت تاثیر قرار دادن قتل معترضان در دروازه منطقه سبز بغداد مطرح کرده اند.

«ابوعلی العسکری» مسئول امنیتی گردان های حزب الله عراق در مطلب کوتاهی در کانال تلگرامی‌ خود، سوء‌ قصد به جان الکاظمی  را نمایشی خواند و نوشت: ایفای نقش قربانی از شیوه‌های نخ نمایی است که دیگر به تاریخ پیوسته. بنا بر اطلاعات موثق ما، در عراق هیچ کسی حتی تمایلی ندارد برای هدف قراردادن منزل نخست وزیر سابق، یک پهپاد خرج کند.
برخی تحلیلگران نیز به فعال نشدن سامانه ضدهوایی سیرامC_Ram  که در سفارت این کشور در بغداد مستقر است اشاره می کنند که همیشه فعال بوده است، اما این بار در حادثه حمله پهپادی به منزل الکاظمی عمل نکرده و در نتیجه آن را اقدامی آمریکایی برای به آشوب کشاندن عراق با هدف قرار دادن گروه های مقاومت و متهم کردن آن ها می دانند.
در هر حال، سوء قصد پهپادی علیه الکاظمی در شرایطی صورت می ‌گیرد که اعتراضات علیه نتایج انتخابات همچنان تداوم دارد و عمده رهبران گروه‌ های سیاسی شیعی پس از حوادث خشونت ‌آمیز روز جمعه بر لزوم پرهیز از اتفاقاتی که منجر به بی ثباتی و متشنج کردن فضا برای بهره‌برداری بیگانگان و دشمنان عراق خواهد شد، تاکید کرده اند.


ایجاد فتنه داخلی و بردن عراق به سمت بی ثباتی یکی از اهداف اصلی توطئه دشمنان در سال های گذشته بوده است که نمونه آشکار آن را می ‌توان در تلاش برای احیای داعش و ایجاد فتنه مذهبی مشاهده کرد.
یکی از ابعاد مهم این طرح به شکاف انداختن در بیت شیعه و حامیان مقاومت در عراق برمی ‌گردد تا بدین وسیله مانع تشکیل دولت با اکثریت شیعی شده و عناصر همسو با خود را در دولت آتی عراق بر سر کار بیاورند.


از طرف دیگر، ضربه زدن به روابط نزدیک ایران و عراق به عنوان دو همسایه و متحد در جبهه مقاومت منطقه، از دیگر اهداف طراحان سناریوی حمله پهپادی می ‌باشد. برخی رسانه‌ های منطقه ای با غرض ‌ورزی از جریان مقاومت این کشور، به عنوان گروه‌ های وابسته به ایران یاد می ‌کنند تا از این طریق اعتراض این گروه‌ ها به نتایج انتخابات و روند تحولات ناشی از آن را به دخالت‌ های تهران در اوضاع عراق نسبت دهند.


حتی برخی رسانه ها و شبکه های اجتماعی گروه های مقاومت و حشدالشعبی و نهایتا جمهوری اسلامی ایران را متهم به دست داشتن در این حمله پهپادی نموده و مدعی هستند هدف از این حمله اگر از میان برداشتن الکاظمی نبوده، دست کم قصد داشته اند به دولت عراق پیام تهدید ارائه کنند و با ایجاد فضای ارعاب، ادعای تقلب را به کرسی بنشانند.
بر خلاف ادعای این رسانه ها، طرح سوء قصد علیه نخست‌ وزیر عراق نه تنها نمی ‌تواند منافع معترضین به نتیجه انتخابات را برای پیگیری مسالمت‌ آمیز شکایات خود را پیش ببرد، بلکه در تضاد با اهداف معترضین است. چرا که فضای رعب و وحشت در میان افکار عمومی ممکن است آن ها را از پیگیری خواسته خود برای بازشماری دستی آراء منصرف کند.
در هر حال فضای عراق این روزها به شدت ملتهب بوده و امکان وقوع هر گونه توطئه و حادثه ای وجود دارد. هوشمندی عراقی ها به ویژه جریان مقاومت و معترضان به نتایج انتخابات، ضمانتگر عبور عراق از این مرحله حساس می باشد.
 

 
 
 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات