صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۷  ، 
کد خبر : ۳۳۴۴۸۶

نشریه اخبار و تحلیل‌های دوشنبه، ۱۷ آبان ماه

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) امروز ملّت با توانایی‌ها و با تجربه‌های بیشتر، با امکانات فراهم‌شده چندین برابر [نسبت به اول انقلاب]حضور دارد و می‌تواند بر همه موانع فائق بیاید؛ هم در زمینه اقتصادی، هم در زمینه مسائل تولید و مسائل ارزش پول، هم در زمینه مسائل فرهنگی، هم در زمینه مسائل سیاسی، هم در زمینه مسائل نظامی و امثال این‌ها موفّق بشود. (۱۹/۱۰/۱۳۹۹) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز       

سه ساعت با رسانه‌های اصلاح‌طلب!

چهارشنبه شب هفته گذشته اصحاب رسانه اصلاح‌طلب در دیداری سه‌ساعته با رئیس‌جمهور، در فضایی صمیمانه درباره رویکردها و عملکردهای دولت در اولین فصل کاری‌اش سخن گفتند.

نکات تحلیلی: 1- نفس و تعدد ارتباطات تعاملی رئیس‌جمهور با رسانه‌ها و مطبوعات به‌ویژه رسانه‌های متعلق به جناح رقیب، رفتار مردمی دولت و امیدواری آن به آینده روشن، تلاش نستوهانه برای بهبود وضعیت اقتصادی مردم، سفرهای استانی و دیدارهای سرزده، از منظر اصحاب رسانه‌های اصلاح‌طلب، از نکات مثبت، روبه‌جلو و قابل‌تقدیر این دولت ارزیابی شد که باید باقوت ادامه یابد. محمدعلی وکیلی، مدیرمسئول روزنامه ابتکار در روایت خود از این جلسه با گریزی به ضعف دولت سابق در ارتباط با نخبگان گفت: «آنچه از این دیدار قابل استنباط است، اینکه همچنان آقای رئیسی به‌رغم مشغله بسیار و انتظارات فراوان، برای شنیدن دیدگاه گروه‌های مختلف و منتقدین، گوش شنوا و از حوصله قابل‌تحسین برخوردار است». 2- رویکرد انتقادی رسانه‌های اصلاحات محترمانه و معطوف به اصلاح رویه‌هایی نظیر؛ منطق انتصابات مسئولان دولت به‌ویژه استانداران نظامی، ضعیف بودن ارتباط وزرای دولت با افکار عمومی، نداشتن سخنگو در دولت، ضرورت درگیرسازی رسانه‌ها به ‌ویژه رسانه‌های مستقل و اصلاح‌طلب در امر پیگیری وعده‌ها و مصوبات سفرهای استانی و بحث مبارزه با فساد، پرهیز از کلی‌گویی دولت و تلاش برای ارائه برنامه دقیق و عملیاتی مبتنی بر مشورت با نخبگان برای برون‌رفت از مشکلات در بخش‌های مختلف را شامل می‌شد که مورد استقبال رئیس دولت قرار گرفت و آقای رئیسی با حوصله به توضیح نظرات خود در خصوص این انتقادها و پیشنهادها پرداخت و متذکر این نکته شد که دولت به دنبال ایجاد تحول و اصلاحات اساسی در اقتصاد و گسترش تعامل با همه کشورها ازجمله کشورهای غربی است که حقوق ملت ایران را به رسمیت می‌شناسند. همچنین نکته جالب صحبت‌های آیت‌الله رئیسی در پاسخ به چرایی برخی انتصابات، تأکید مکرر بر عدم رودربایستی با اعضای کابینه و مدیران در صورت اثبات ناتوانی در پیشبرد مأموریت‌های محوله بود که موردتوجه حضار قرار گرفت.

نکته پایانی: در ارزیابی کلی این قبیل جلسات، ضرورت و جدیت در تداوم آن با توجه به روایت‌سازی و دروغ‌پردازی رسانه‌ای نظام سلطه، بسیار مهم می‌نماید؛ چراکه برگزاری چنین جلساتی با اصحاب رسانه و مخصوصاً منتقدان، از سویی به اشرافیت شخص رئیس‌جمهور و ایصال به تصویری دقیق و متقن از عمق و زوایای پیدا و پنهان مشکلات مردم کمک می‌کند و از سویی همراهی و همدلی همه بخش‌ها و سلایق کشور با دولت برای آباد کردن ایران عزیز را فراهم می‌نماید. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                               

مشغول سازی عراق!

بعد از اینکه کمیساریای عالی عراق اعلام کرد که با شمارش دستی آرا تغییری در نتیجه انتخابات ایجاد نشده، برخی گروه‌ها نسبت به آن واکنش نشان دادند و نسبت به این نتیجه معترض شدند. گروهی با عنوان «هیئت تنسیقیه» با اعلام گزارش کمیساریای عالی عراق، در منطقه سبز بغداد دست به تجمع زدند و برخی ورودی‌های منطقه سبز بغداد را مسدود کردند. همچنین جمعه‌شب در اقدامی مشکوک، چادر معترضین به نتیجه انتخابات به آتش کشیده شد و در ادامه، طرح ترور نخست‌وزیر عراق به‌وسیله پهپادهای انتحاری نیز ناکام ماند. همه این وقایع از نقشه‌های پنهانی برای مشغول سازی عراق با ایجاد درگیری و ناامنی در آن حکایت می‌کند.

گزاره‌های تحلیلی: 1- طراحی در نظر گرفته‌شده برای عراق در دو گزاره خلاصه می‌شود: الف) جنگ شیعی- شیعی؛ ب) اعتراض‎های گسترده مدنی؛ جنگ شیعی- شیعی بعد از انتخابات عراق کلید خورد. منتفعین در این درگیری مذهبی، به دنبال این بودند که میان جریان‌های شیعی یک نزاع به وجود بیاید و عملاً توانمندی جبهه شیعی در سروسامان دادن به امورات عراق و رفع مشکلات و کمبودهای آن در اذهان عمومی زیر سؤال رود. هرچند با درایت جریان‌های مقاومت این گزاره شکست خورده است؛ اما دشمن شیعه و محور مقاومت عراق که مشخصاً آمریکا و عوامل آن هستند، از درون این گزاره و با دمیدن بر اختلافات موجود جریان‌های شیعی، به دنبال شکل دادن به اعتراض‌های گسترده خیابانی برای ایجاد یک نوع بی‌ثباتی در عراق هستند تا روند معادلات سیاسی در این کشور را مختل کنند. در این میان استفاده از برخی گزاره‌ها همچون ترور به‌عنوان کاتالیزور در این وقایع در نظر گرفته شده است. 2- یکی دیگر از اقدامات در نظر گرفته‌شده برای عراق، مشغول سازی جریان‌های مقاومت به‌ویژه حشدالشعبی است. در گزاره مشغول سازی، بسیاری از رسانه‌های وابسته به آمریکا در داخل عراق، سناریوی ترور الکاظمی را اقدامی از جانب گروه‌های مقاومت دانسته‌اند. در گزاره حذف تدریجی، جریانی بعد از انتخابات اخیر شکل‌گرفته که مترصد منحل شدن حشدالشعبی هستند. همه این موارد نشان می‌دهد که سناریویی بیرونی از طریق برخی عوامل داخلی در حال پیاده‌سازی پروژه محدودسازی، مشغول سازی و حذف حشدالشعبی هستند.

سخن پایانی: وقایع اخیر روی‌داده در عراق، لزوم توجه بیش‌ازپیش رهبران شیعی عراق به‌منظور حفظ یکدستی و اتحاد و مرتفع سازی اختلافات به‌صورت مسالمت‌آمیز در سطح سران را گوشزد می‌کند؛ چراکه در غیر این صورت، دود تفرقه و درگیری اجتماعی بر چشم همین جریان و ملت عراق خواهد رفت و ذی‌نفع اصلی این وضعیت، آمریکا خواهد بود که امروز زیر فشار شدید افکار عمومی عراقی برای خروج کامل از این کشور قرار دارد. (نویسنده: محمدرضا فرهادی)

▼خبر ویژه                  

فرمانده ارشد صهیونیستی: اسرائیل در مسیر نابودی است

«اسحاق بریک»، فرمانده ارشد نیروهای ذخیره ارتش رژیم‎صهیونیستی اعلام کرد: «اسرائیل در مسیر نابودی است و این صحبت‌ها یک پیش‌بینی از روی خشم نیست بلکه حقایق انکارناپذیر است. در جنگ آینده علیه ما فاجعه رخ می‌دهد و زیرساخت‌هایمان نابود می‌شود. جنگ آینده، جنگ جبهه داخلی است. این موضوعی است که قبلاً ازنظر حجم خسارت، آن را تجربه نکرده‌ایم. این جنگ ما را به ده‌ها سال قبل بازمی‌گرداند. وضعیت سختی که در جنگ‌های سابق پشت سر گذاشته‌ایم در مقابل جنگ در چند جبهه هیچ است؛ جنگی که در آن روزانه هزاران موشک، راکت و پهپاد به سمت جبهه داخلی اسرائیل فرستاده خواهد شد». روز شنبه، 15 آبان ماه نیز «اوری گوردین» فرمانده جبهه داخلی در ارتش رژیم صهیونیستی در گفت‌وگو با کانال ۱۲ تلویزیون این رژیم گفت، در صورت درگیری با حزب‌الله لبنان، این رژیم با مشکل بزرگ شلیک ۲۵۰۰ موشک به‌سوی عمق اراضی اشغالی مواجه خواهد بود؛ «اسرائیل آمادگی کافی برای جنگ در جبهه شمالی را ندارد. بزرگ‌ترین دردسر ما اکنون حزب‌الله است و درگیری‌ها همچنان ادامه دارد».

▼ اخبار

خصومتی که پایان ندارد!

«مهدی فضائلی» معاون دفتر حفظ و نشر آثار مقام معظم رهبر انقلاب طی یادداشتی با عنوان «تقابل آمریکا و ایران؛ چرا و تا کی؟»، مهم‌ترین چالش انقلاب اسلامی ایران در حوزه سیاست خارجی را موضوع «آمریکا» دانسته و ریشه‌های تقابل آمریکا با ایران را در پنج لایه اعتقادی، مبنایی، تاریخی، تجربی، سیاسی و دیپلماتیک تبیین کرده است. فضائلی در توضیح لایه مبنایی می‌آورد: «تعارض منافع نظام استکباری نه‌فقط با نظام توحیدی که با هر نظامی است که بخواهد مستقل باشد و منافع خود را صیانت کند». در لایه تجربی نیز می‌آورد: «عده‌ای به‌اشتباه گمان می‌کنند خصومت آمریکا با انقلاب اسلامی از ماجرای تسخیر لانه جاسوسی آغاز شد، لیکن واقعیت چیز دیگری است. حمایت از غائله‌های تجزیه‌طلبانه، پناه دادن به شاه، صدور قطعنامه شدیداللحن سنای آمریکا علیه ایران و چراغ سبز به عراق برای حمله به ایران، مصادیق دشمنی‌های آمریکاست که قبل از این ماجرا اتفاق افتاده است». نویسنده در توضیح لایه سیاسی و دیپلماتیک می‌آورد: «پیش‌فرض همه کسانی که به تعامل با آمریکا توصیه می‌کنند این است که این تعامل منجر به پیشرفت‌های اقتصادی خواهد شد یا حداقل تهدیدات را کم می‌کند. کشورهایی مثل، مصر، عراق، افغانستان و... به‌رغم داشتن روابط دیپلماتیک نزدیک با آمریکا، نه پیشرفتی داشته‌اند و نه مثل عراق و افغانستان مانع حمله آمریکا به آن‌ها شد!». فضائلی با اشاره به روابط عربستان با آمریکا، بالا بودن هزینه سازش از مقاومت را گوشزد کرده و در پایان نتیجه می‌گیرد: «لایه‌های پنج‌گانه فوق، مادامی‌که آمریکا ماهیت استکباری خود را کنار نگذارد و انقلاب اسلامی نیز از آرمان‌های خود دست نکشد، تقابل دو کشور را ناگزیر می‌سازد، بگذریم که بعضی لایه‌ها هرروز قطورتر هم می‌شود!».

طرح جدید دولت برای مهار قیمت‌ها و تنظیم بازار

به گزارش همشهری، رشد شدید تورم از ابتدای سال 1397 تاکنون ثبات اقتصادی را با چالش مواجه کرده و منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. آن‌طور که اقتصاددانان می‌گویند هم‌اکنون تورم مهم‌ترین متغیر اقتصادی است که باید راه‌حلی برای آن پیدا کرد؛ این در حالی است که اقتصاد ایران بیش از چند دهه است از یک تورم مزمن رنج می‌برد و بسیاری از راه‌حل‌ها در دوره‌های گذشته برای کنترل تورم با شکست مواجه شده است. در چنین شرایطی تازه‌ترین خبر‌ها نشان می‌دهد دولت تدوین یک طرح ضد‌تورمی را با عنوان رصد و پایش کل زنجیره تولید آغاز کرده که هدف آن جلوگیری از رشد شدید قیمت‌ها بوده و قرار است تا 4‌ماه آینده به اجرا دربیاید. بر اساس این طرح، قیمت‌ها از همان مرحله تولید، متناسب با میزان عرضه و تقاضا پایش شده و ثبات در بازار‌ها به اجرا درمی‌آید. وزارت صنعت در تلاش است جزئیات این طرح تا زمان تدوین نهایی رسانه‌ای نشود. به نظر می‌رسد با اجرای این طرح که با نام رصد و پایش کل زنجیره تولید شناخته می‌شود، روند عرضه و تقاضا در بازار اقلام اساسی به تعادل برسد و حتی در بسیاری از اقلام اساسی منجر به کاهش قیمت شود. قرار است این طرح از طریق مکانیسم‌های معاملاتی بورس کالا به اجرا دربیاید. مکانیسم‌های معاملاتی بورس کالا، اطلاعات دقیقی در مورد میزان کمبود یا مازاد عرضه در اختیار دولت می‌گذارد که بر اساس آن دولت می‌تواند بهترین تصمیم را برای ایجاد تعادل در بازار بگیرد.

پاسخ مستند، مستدل و به‌موقع به شبهات!

رئیس‌جمهور در جلسه دیروز هیئت دولت با اشاره به شبهات مختلف در رسانه‌ها ازجمله موضوع توجه بعضی از وزرا نسبت به انتصاب بستگان خود، گفت: «وزرا و مسئولان اجرایی به خبرسازی و ادعاهای کذب، بلافاصله پاسخ دهند و اجازه ندهند ذهنیت منفی در جامعه به‎وجود آید. وزرا باید به افکار عمومی اهمیت قائل شوند و به شبهات، پاسخ مستند و مستدل بدهند». سید ابراهیم رئیسی بابیان اینکه دشمنان راهبرد مأیوس کردن مردم را در پیش گرفته‌اند، گفت: «آنان از اینکه فضای امیدواری در کشور ایجاد شده، ناراحت و عصبانی هستند و با طرح ادعاهای غیرواقع به دنبال ایجاد یأس در بین آحاد مردم هستند، لذا همه باید در مقابل این‌گونه هجمه‌ها، هوشیار باشند». رئیسی تأکید کرد: «همه مسئولیت داریم تا متناسب با انتظارات مردم با تلاش شبانه‌روزی، دغدغه‌ها و نگرانی آن‌ها را برطرف نموده و اعتماد عمومی را جلب کنیم و لازمه این کار استفاده از نیروهای انقلابی و کار جهادی است».

‌اخبار کوتاه

وقتی انحصار باشد، نتیجه همین می‌شود!/ مجری برنامه "تهران۲۰" با گلایه از رفتار غیرحرفه‌ای ایران‌خودرو در عدم پاسخگویی به مشتریان و رد کردن دعوت‌های مکرر عوامل این برنامه به دلایل و بهانه‌های مختلف، گفت: «ایران‌خودرو به هیچ‌کس پاسخگو نیست و ماشینی که در دنیا با التماس و اقساط بلندمدت به مردم فروخته می‌شود اینجا با التماس و قیمت بالاتر باید منتظرش بمانید!». محمد دلاوری با اشاره به بند قانونی افزایش جمعیت که اخیراً در مجلس تصویب شد (اعطای ماشین به مادران دارای سه فرزند، بدون قرعه‌کشی)، از باقی ماندن سیاست فروش خودروهای تولیدی با روش قرعه‌کشی و امتیاز شدن خرید خودرو در کشور نیز انتقاد کرد.

حکم بدوی تعطیلی ۴ بیمارستان تهران/ مدیرکل تعزیرات تهران اعلام کرد: «۴ بیمارستان تهران به سبب اضافه دریافت از بیماران محکوم شدند. چون حکم قطعی نشده است از بیان نام بیمارستان‌ها معذوریم. هر ۴ بیمارستان برای سومین بار این تخلف را انجام دادند و طبق قانون باید تعطیل شوند مگر اینکه تا صدور حکم قطعی، رضایت شاکیان را جلب کنند». به نظر می‌رسد، قانون‌گذار می‌بایست در خصوص بندهای اجرایی این نوع جرائم و تخلفات و موارد مشابه همچون، تعطیلی شرکت‌های تولیدی به دلایل گوناگون بدهی بانکی و مالیاتی و... تجدیدنظر کند تا به‌جای زیان حاصله از اجرای حکم به مردم، مجرم و خطاکار اصلی تنبیه شود.

مؤلفه‌های قدرت برآمده از تجربه‌های جنگ!/ «سرلشکر رشید» فرمانده قرارگاه مرکزی خاتم‌الانبیاء با تأکید بر این‌که تهدید از سوی هر قدرت مستکبر متجاوزی در هر سطحی و از مبدأ هر سرزمینی باشد، نیروهای مسلح آن را سرکوب می‌کنند، افزود: «ما مؤلفه‌های قدرت و روش استفاده از آن را از درون تجربه‌های بحران و جنگ آموخته‌ایم و امیدواریم دشمنان از آزمودن اراده و قدرت ما پرهیز کنند».

اروپا؛ حیات خلوت منافقین تروریست!/ «غریب آبادی» دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه به دنبال برگزاری نشستی از سوی گروهک تروریستی منافقین در مجلس سنای ایتالیا گفت: «دست این گروهک تروریستی به خون بیش از هفده هزار نفر ایرانی بی‌گناه آلوده است اما آزادانه در پایتخت‌های کشورهای اروپایی تردد کرده و اقدام به برگزاری نشست‌های مضحک حقوق بشری می‌کنند. اروپایی‌ها به سیاست‌های دوگانه و مخرب خود در حوزه تروریسم و حقوق بشر پایان دهند».

احتمال اعزام زائران به سوریه قوت گرفت/ رئیس سازمان حج و زیارت کشورمان اعلام کرد: «به دنبال پیگیری‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی سفرهای زیارتی سوریه و زیارت حرم‌های مطهر حضرت زینب(س) و حضرت رقیه(س)، طی این هفته هیئتی از سازمان حج و زیارت به سوریه اعزام می‌شود تا مقدمات سفرهای زیارتی زائران دلداده و مشتاق زیارت را به این کشور فراهم کند».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات