صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۱۱

سرلشکر باقری: تخلیه فرارگونه آمریکا از منطقه اتفاق افتاد

ما در نیروهای مسلح هرآنچه بتوانیم و برابر قانون اساسی و مجوزی که از فرماندهی معظم کل قوا می‌توانیم دریافت کنیم از منابع‌مان برای پیشرفت امور استان و بهبود وضعیت مردم حداکثر بهره‌برداری را خواهیم کرد.

به گزارش پپایگاه خبری تحلیلی بصیرت سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری ظهر امروز در همایش "علما، سران و معتمدان طوایف شیعه و سنی و نخبگان سیستان و بلوچستان" که در حسینیه «عاشقان ثارالله(ع)» زاهدان برگزار شد، اظهار داشت: نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران تاکنون کنار تأمین امنیت که وظایفه ذاتی آنهاست، در زمینه توسعه زیرساخت‌ها، ایجاد اشتغال و کمک به رفع مشکلات معیشتی مردم گام‌های اساسی برداشته‌اند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اینکه نیروهای مسلح در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سایر بخش‌ها برای ایجاد اشتغال و رونق تولید کنار دولت هستند و این مسیر را تا رسیدن به اهداف توسعه‌ای دنبال خواهند کرد، ادامه داد: دولت نگاه توسعه‌ای دارد و در این راستا نیروهای مسلح در تمام زمینه‌ها به‌ویژه توسعه و پیشرفت کشور آماده همکاری با دولت هستند.
وی با بیان اینکه دولت بر توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه و پیشرفت عدالت‌محور مناطق کم‌برخوردار کشور تأکید دارد، تصریح کرد: نظام نگاه ویژه‌ای به سیستان و بلوچستان دارد و در این راستا رئیس جمهور در ابتدای آغاز فعالیت به این استان سفر کرد و در ادامه استانداری با نگاه اقتصادی و توسعه‌ای در این استان منصوب کرد تا توسعه توسعه اقتصادی و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی این خطه از ایران اسلامی با سرعت بیشتری پیگیری شود.
سرلشکر باقری با اشاره به اینکه نیروهای مسلح ضمن برقراری امنیت در زمینه توسعه اقتصادی کنار مسئولان سیستان و بلوچستان خواهند بود و در این زمینه از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد، ادامه داد: نیروهای مسلح تاکنون کنار تأمین امنیت در سیستان و بلوچستان تلاش کرده‌اند در زمینه بهبود معیشت مرزنشینان و توسعه اقتصادی این استان گام‌های مناسبی بردارند و در ادامه نیز با تمام توان پای کار مردم و مسئولان خواهند بود.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح گفت: سیستان و بلوچستان از ظرفیت‌های بالقوه متعددی در حوزه‌های کشاورزی، معادن، بندر اقیانوسی چابهار، تجارت و... برخوردار است که باید به‌سرعت بالفعل شوند و در این مسیر تکمیل راه‌آهن چابهار ـ زاهدان ـ سرخس و راه‌آهن رشت ـ آستارا در کریدور شمال به جنوب و در نهایت اتصال آن تا شمال اروپا نقش بسیار مهمی در توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و کشور خواهد داشت.
وی با تأکید بر ضرورت توجه به ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه توسعه اقتصادی مناطق محروم کشور اظهار داشت: توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تعاونی‌ها در سیستان و بلوچستان در زمینه توسعه اقتصادی و پیشرفت این استان نقش مهمی دارد و باید در اولویت مسئولان قرار گیرد.
سرلشکر باقری با ابراز اینکه "تاکنون اقدامات خوبی از جانب نیروهای مسلح در زمینه تأمین آب برای مردم روستاهای سیستان و بلوچستان و محرومیت‌زدایی در این منطقه صورت گرفته است"، افزود: نیروهای مسلح با سرمایه‌گذاری و تشکیل و حمایت از گروه‌های جهادی دنبال رشد و توسعه اقتصادی سیستان و بلوچستان و سایر نقاط کم‌برخوردار کشور هستند؛ همان‌گونه که تاکنون نیز بخش مهمی از امکانات و نیروی انسانی نیروهای مسلح در این زمینه به‌کارگیری شده‌اند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح با اشاره به اقدامات مطلوب نیرو‌های مسلح در راستای مقابله و ریشه‌کنی ویروس کرونا گفت: نیروهای مسلح از همان روزهای نخست شیوع این ویروس برابر دستور فرمانده معظم کل قوا وارد میدان شدند و تاکنون در زمینه‌های مختلف از جمله واکسیناسیون و برپایی بیمارستان‌های سیار و صحرایی عملکرد مناسبی داشته‌اند.
وی با تصریح به اینکه حل مشکلات و جبران عقب‌ماندگی‌های تاریخی سیستان و بلوچستان همواره مورد تأکید رهبر معظم انقلاب است، اضافه کرد: نیروهای مسلح در مسیر زدودن چهره محرومیت از این خطه از کشور و دیگر نقاط محروم از هیچ تلاشی دریغ نخواهند کرد.
سرلشکر باقری ادامه داد: استان ارزشمند و پهناور سیستان و بلوچستان با موقعیت ویژه و ارزشمند با قدمتی طولانی در تمدن ایرانی جایگاه خاصی دارد، دارا بودن ساحل طولانی اقیانوسی، معادن و منابع فلزی و غیرفلزی و زیرساخت‌هایی که طی دهه‌های اخیر ایجاد شده است می‌تواند به‌عنوان یکی از قطب‌های اساسی توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور محسوب شود.
وی بیان کرد: با وجود تمام تلاش‌های صورت‌گرفته و زیرساخت‌های ایجادشده همچنان سیستان و بلوچستان از جهت شاخص‌های پیشرفت دچار عقب‌ماندگی و کمبودهای اساسی است که جای کار و تلاش هرچه بیشتر و توجه و تمرکز فراوان‌تر دولت و مسئولین را می‌طلبد تا استان به جایگاهی که در خور آن است، برسد.
این مقام مسئول با یادآوری اینکه سیستان و بلوچستان سابقه درخشانی در دوران پیروزی انقلاب اسلامی ایران دارد، افزود: تقدیم بیش از 2 هزار شهید و جانبازهای فراوان از شهید سردار میرحسینی جانشین شهید سلیمانی در لشکر ثارالله تا جوانترین شهید دوران انقلاب و دفاع مقدس شهید سبیل اخلاقی و یکایک شهیدانی که تصایر مبارک آنها زینت‌بخش مجلس و کوی و برزن است جایگاه خاصی به این استان بخشیده‌اند.
وی گفت: مقام معظم رهبری به‌لحاظ اینکه دوره‌ای از زمان ارزشمند جوانی خود را در این استان گذرانده‌اند نگاه، علاقه و توجه خاصی به سیستان و بلوچستان دارند و هر بار که صحبت از این استان مطرح می‌شود به‌خوشی از آن یاد می‌کنند و به همه مسئولان و به ما به‌عنوان نیروهای مسلح تأکید خاص دارند که "علاوه بر آنچه از دستتان برمی‌آید و علاوه بر دفاع و امنیت که وظیفه ذاتی نیروهای مسلح است تلاش در کاهش مشکلات و توسعه زیرساخت‌ها و پیشرفت و آبادانی و ارتقای معیشت و رفاه مردم کنید".
سرلشکر باقری با اظهار اینکه مردم استان سیستان و بلوچستان با ویژگی‌های شجاعت، مهمان‌نوازی، مرزداری و همراهی با انقلاب شناخته شده‌اند، گفت: مردم این خطه در همه انتخابات به‌ویژه انتخابات اخیر با حضور چشمگیر خود که با فاصله معنادار و بیشتری از متوسط کشور پای صندوق رأی آمده‌اند، بار دیگر وفاداری و همراهی خود را با نظام جمهوری اسلامی ایران به نمایش گذاشتند و این وظیفه مسئولان را سنگین‌تر می‌کند که با اقدام جهادی، تلاش شبانه‌روزی و برنامه‌ریزی مناسب و تخصیص بهتر منابع و امکانات بتوانند به وضعیت استان رسیدگی کنند.
وی با ابراز اینکه "در سال‌های اخیر عالی‌ترین جلوه‌های وحدت و برادری را در سیستان و بلوچستان بین اقوام و مذاهب گوناگون شاهد هستیم"، تصریح کرد: این مهم درحالی است که علی‌رغم تمام تلاش دشمنان برای ایجاد تفرقه، تنش و فاصله در استان و در کشور چه در تحریک اهل‌سنت و چه در تحریک شیعه؛ تحقیقات و اطلاعات موجود نشانگر آن است که از یک مرکز واحد در مجموعه استکبار جهانی در آمریکا به‌ویژه انگلستان چه‌میزان هزینه برای اینکه رویکردهای افراطی و غلط و به‌ظاهر شیعه و سنی ایجاد می‌کنند تا اختلاف‌پراکنی کنند، اینها از یک آبشخور و مجموعه هزینه و تلاش می‌کنند تا این دو قشر دارای یک دین، خداوند، پیامبر و قرآن عظیم را علیه یکدیگر تحریک کنند و اجازه آرامش و توسعه کشور را ندهند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: مردم فهیم، صبور و انقلابی ما در این سیستان و بلوچستان و سراسر کشور تنها به این نقل‌ها گوش نداده با این توطئه‌ها همراهی نکردند بلکه کاملاً در مسیر وحدت و برادری حرکت کردند.
وی تأکید کرد: آنچه به‌عهده نیروهای مسلح است در ابتدا دفاع و امنیت در کشور و مرزها و در منطقه جنوب شرقی به‌خصوص سیستان و بلوچستان است که خدا را شاکریم با تلاش و مجاهدت فعالیت شبانه‌روزی نیروها در ارتش جمهوری اسلامی در دفاع از مرزها، سپاه پاسداران و نیروی زمینی و سپاه استان در برقراری امنیت پایدار و همچنین نیروی انتظامی در فرماندهی انتظامی استان در مرزبانی و یگان ویژه همه دست در دست یکدیگر در حال فعالیت هستند و با یک فرماندهی واحد در قرارگاه قدس نیروی زمینی مشغول انجام مأموریت و مسئولیت خطیر دفاع و امنیت از این سرزمین هستند.
وی اعلام کرد: شاخص‌های امنیتی در سیستان و بلوچستان نشانگر این است که جز در برخی از موارد خاص مرتبط با جرم‌های مربوط به مواد مخدر که ریشه خارجی دارد، در اکثر شاخص‌ها این استان از متوسط کشور حتی کمتر شده است و این حاصل این تلاش (نیروهای نظامی و انتظامی) است؛ دشمنان خیلی هزینه، سرمایه‌گذاری، تحریف و تلاش کردند پشت مرزهای ما قرارگاه‌ها و پادگان‌ها ایجاد کردند که مرزهای ما و استان سیستان و بلوچستان را به ناامنی بکشانند اما روز به روز با تلاش این عزیزان امنیت با استحکام بیشتر و پایداری فراوان‌تر برقرار شده است.
این مقام مسئول متذکر شد: جنگ روانی دشمنان اجازه نداده است که احساس امنیت در استان، کشور و منطقه به‌میزانی که امنیت ایجاد شده است بالا برود، از دور که نام استان و مسائل استان را بشنوند شاید احساس وجود ناامنی کنند و این می‌طلبد که مسئولان فرهنگی، صداوسیما، رسانه‌ها و فضای مجازی واقعیات استان را به‌خوبی به نمایش بگذارند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: امروز ما به‌عنوان نیروهای مسلح این ضمانت را می‌دهیم و این تعهد انجام‌شده‌ای است که هرگونه سرمایه‌گذاری، فعالیت عمرانی، ایجاد کارخانجات، ایجاد مجتمع‌های گوناگون فعالیت‌های کشاورزی، دامپروری و هرچه باشد در کمال امنیت و آرامش امکان استمرار و فعالیت را دارد.
وی گفت: مرزهای این استان با کشور همسایه پاکستان تبدیل به مرزهای صلح و دوستی و آرامش شده است، در بازدیدی که در دو روز گذشته در مرزها و در سفری که ماه گذشته به پاکستان بوده است چه از سمت پاکستان کشور همسایه و برادر ما و چه از جانب جمهوری اسلامی ایران فعالیت‌ها با همکاری نزدیک و ارتباط مستمر فی‌مابین منجر به امنیت و آرامش در مرزها شده است؛ وجود گذرگاه‌های گوناگون مرزی و زیرساخت‌هایی که وجود دارد ـ و باید توسعه پیدا کند ـ امکان توسعه تجارت با همسایه را فراهم کرده است.
وی اضافه کرد: وجود بنادر و سواحل مناسب در جنوب استان امکان تجارت دریای را فراهم کرده است و همچنین سایر فعالیت‌هایی که کم‌کم زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بخش‌های مختلف معدنی، کشاورزی و... در آنها در حال نمایان شدن است و باید با بیان واقعیات امنیت موجود در استان و همچنین کنار آن حمایت‌هایی که دولت و همه نهادهای مسئول در اقتصاد و توسعه اقتصاد کشور دارند زمینه‌های توسعه سرمایه‌گذاری و توسعه زیرساخت‌ها را در کشور فراهم کنند.
سرلشکر باقری اظهار کرد: خداوند را شاکریم در دوره دولت سیزدهم که با رأی مناسب به مردم انتخاب شد نگاه رئیس جمهور در توسعه ارتباط با همسایگان بر توسعه و رفع مشکلات مناطق دارای برخی عقب‌ماندگی‌ها قرار دارد، و از اولین سفرهای استانی آقای رئیسی به این استان آمدند و با انتصاب استانداری که رویکرد کار و توسعه و صنعتی در کارنامه خود دارد؛ تلاش دولت بر این است که توسعه و پیشرفت در سیستان و بلوچستان سرعت گیرد و نیروهای مسلح کنار ایجاد امنیت پایدار و دفاع مطمئن از مرزهای آبی و خشکی این سرزمین و امنیت واقعی برای توسعه، کنار دولت و مسئولان مربوط در این استان خواهند بود تا بتوانند مأموریت و مسئولیت خود را به‌خوبی انجام دهند.
وی با تأکید بر اینکه اگر امکاناتی که در سیستان و بلوچستان وجود دارد از شکل بالقوه به بالفعل تبدیل شود امکانات زیادی فراهم می‌کند، ادامه داد: با تسریع در تکمیل راه‌آهن چابهار به زاهدان و در بخش دیگر راه‌آهن رشت تا آستارا در شمال، کریدور جنوب ـ شمال از دریای عمان تا اقیانوس هند تا سمت خلیج فنلاند و شمال غربی اروپا متصل خواهد شد.
به‌گفته وی، توسعه تعاونی‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و همه فرآیندهایی که باید تسریع و توسعه پیدا کنند می‌توانند در این مسیر کمک کنند، در این زمینه نیروهای مسلح کنار اقدامات اساسی و ذاتی خود در دفاع و امنیت تلاش کرده‌اند که بر کمک به مردم سرمایه‌گذاری و وقت‌گذاری و فعالیت‌های جهادی گوناگونی را داشته باشند.
وی تأکید کرد: در راستای اقدامات زیرساختی در زمینه‌های کشاورزی، آب‌های منطقه سیستان، در مسئله محرومیت‌زدایی و اقداماتی که در بسیاری از روستاهای منطقه صورت گرفته است تلاش نیروهای زمینی بر این بوده است از مقدورات خود به‌نحو احسن استفاده کنند؛ بخش مهمی از امکانات، توانمندی‌ها و نیروی انسانی نیروهای مسلح به این اقدامات اختصاص پیدا کرده است.
این مقام مسئول ادامه داد: کمک به دولت برای آسایش و سلامتی مردم یکی دیگر از برنامه‌ها انجام‌شده نیروهای مسلح به‌ویژه در امر پیشگیری و درمان در مقابله با بیماری کرونا است، نیروهای مسلح از لحظه اول بروز و آشکار شدن این بیماری و در اجرای امر مقام معظم رهبری تمام بیمارستان‌های خود را بسیج کردند و به‌طور خاص در این استان با ایجاد چندین بیمارستان تخصصیِ بیماری‌های تنفسی و ایجاد بیمارستان‌های سیار به‌طور مکرر و متعدد و همچنین ورود به مسئله واکسیناسیون در حجم گسترده توانستند باری از دوش مردم و متولیان امر بردارند و کمک‌کننده مردم در این استان باشند.
وی اضافه کرد: برای همه ما در رأس نیروهای مسلح، سیستان و بلوچستان به‌عنوان یکی از استان‌های دارای اولویت اول و مورد عنایت و توجه و تأکید است، تأکیدی که مورد عنایت مکرر فرماندهی معظم کل قوا است و همه ما خود را موظف به اجرای آن می‌دانیم. مردم استان چه در رفتارهای جمعی در انتخابات و چه در عضویت و همکاری در بسیج پاسخگوی این توجه بودند، توسعه کمی و کیفی بسیج و فعالیت‌های سپاه استانی بخش‌هایی از این مسئله است.
سرلشکر باقری گفت: نیروی انتظامی نیز حداکثر تلاش خود را به‌عمل آورده است با مسائلی که ایجاد ناامنی می‌کند با حداکثر توان مقابله داشته باشد، در جلسات روز گذشته و نمایشگاه بخش‌هایی از آن را دیدیم، همگان در جریان گزارشات این موضوع هستند این استان در مسیر ترانزیت مواد مخدر قرار دارد و سرمایه‌گذاری و تلاش زیادی برای ورود مواد مخدر، انتقال و آلوده‌سازی جوانان به این بلا وجود دارد که انرژی زیادی را می برد و تلاش زیادی صورت می‌گیرد.
وی تصریح کرد: در ارتش نیز به همین نحو افراد در اوج آمادگی هستند، در روزهای اخیر رزمایش بزرگ نیروهای چهارگانه ارتش را در دریای عمان و سواحل مکران داشتیم که جزو بزرگترین رزمایش‌های نیروهای مسلح در سال جاری بوده است که در این استان و سواحل دریای آن رخ داد همه اینها برای این است که هیچ نگرانی‌ای از دفاع و امنیت استان وجود نداشته باشد و فعالیت‌ها به‌خوبی پیش برود.
وی خاطرنشان کرد: با اراده الهی و برکت خون شهیدان بزرگ و همه شهدا به‌ویژه شهید بزرگوار سلیمانی، آمریکا در ماه‌های اخیر دچار شکست‌ها، عقب‌نشینی‌ها و ضعف‌های متعددی شده است، تخلیه فرارگونه از افغانستان واقعیتی است که اتفاق افتاده و برخی از تخلیه‌ها در حاشیه جنوب خلیج فارس، در سوریه و در سواحل جنوبی این کشور نشانگر آن است که دشمن به این نتیجه رسیده که حضور تجاوزگونه در منطقه جنوب غربی آسیا برای او جز هزینه و خسران چیزی همراه ندارد.
وی ادامه داد: کشور ایران در حالت وحدت و هماهنگی کامل میان قوای سه‌گانه نیروهای مسلح، مردم شریف و پیشبرد امور خود در مسیر توسعه و پیشرفت قرار دارد و دشمنان این ملت هم در مسیر ضعف قرار گرفته‌اند، قطعاً ما افقی روشن و امیدوارانه را در آینده پیشِ‌رو داریم و جوانان ما با تلاش خود خواهند توانست آینده درخشانی را برای کشور و استان رقم بزنند.
رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران بیان کرد: آنچه ما در مرکز از سیستان و بلوچستان تعریف و گزارش می‌کنیم حکایت از برادری، پیشرفت و افق‌های رو به توسعه است، ما در نیروهای مسلح هرآنچه بتوانیم و برابر قانون اساسی و مجوزی که از فرماندهی معظم کل قوا می‌توانیم دریافت کنیم از منابع‌مان برای پیشرفت امور استان و بهبود وضعیت مردم حداکثر بهره‌برداری را خواهیم کرد.
وی گفت: مسئولیت افراد حاضر در مجلس فوق، نخبگان، علما و مسئولین استانی این است که با همکاری یکدیگر و پیشبرد امور بر اساس برنامه‌های اساسی در این مسیر با هم‌افزایی حرکت کنند.
سرلشکر باقری ‌خاطرنشان کرد: خدا را شاکریم در این ایام که بیماری کرونا در سیستان و بلوچستان کنترل شده است شاهد توسعه هرچه بیشتر سلامتی و ریشه‌کنی این بیماری و توسعه موفقیت در استان باشیم و سیستان و بلوچستان به‌عنوان محور پیشرفت کشور در آینده قرار گیرد و همه ما شاهد سربلندی هرچه بیشتر استان باشیم.

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
احمد
Iran (Islamic Republic of)
۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۲۴
0
0
فرار آمریکا از منطقه از آثار برکت خون حاج قاسم است.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات