صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۶  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۶۸

اتحادیه اروپا هشدار داد/ گرانی بی‌سابقه سوخت و کاهش شدید قدرت خرید مردم در قاره سبز

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت به نقل از یورونیوز، کمیسیون اروپا پیش‌بینی رشد سالانه خود را برای 19 کشوری که از ارز یورو استفاده می‌کنند، افزایش داد و اعلام کرد که اقتصاد این منطقه از بدترین وضعیت خود طی همه‌گیری بهبود می‌یابد، چرا که مشاغلی که با مشتریان رودررو هستند، به فعالیت خود بازمی‌گردند.
در گزارش چشم‌انداز این کمیسیون که روز پنجشنبه منتشر شد، پیش‌بینی رشد سال جاری میلادی از 4.8 درصد به 5.0 درصد و پیش‌بینی رشد سال 2022 از 4.5 درصد به 4.3 درصد رسید.
بر اساس این گزارش، چشم‌انداز رشد به‌شدت به دو عامل بستگی دارد؛ مسیر تکامل همه‌گیری کرونا و سرعت تطابق عرضه با تقاضا که پس از بازگشایی اقتصاد افزایش یافته است.
شاخه اجرایی اتحادیه اروپا همچنین هشدار داد که قیمت‌های بالای انرژی در نهایت بر قدرت خرید مردم در این منطقه تأثیر خواهد گذاشت.
در این بیانیه آمده است: قیمت‌های بالای انرژی در بخش عمده‌فروشی راه خود را به‌سمت قیمت‌های خرده‌فروشی برای خانوارها و تولیدکنندگان باز می‌کند، هرچند با درجات و سرعت‌های متفاوت در کشورهای مختلف، با اثرات منفی احتمالی بر مصرف و سرمایه‌گذاری تجاری.
در گزارش کمیسیون اروپا همچنین آمده است که پس از کاهش شدید قیمت حامل‌های انرژی در سال 2020، این قیمت‌ها طی ماه گذشته با "سرعت سرسام‌آوری" افزایش یافته است و اکنون بالاتر از سطح قبل از همه‌گیری کروناست.
قیمت‌ها در بازار گاز طبیعی که به‌عنوان سوخت کلیدی برای تولید برق به‌کار می‌رود، به پنج برابر رکورد خود در سال جاری میلادی افزایش یافته است.
تورم قیمت‌ها به عوامل مختلفی از جمله کاهش ذخایر، رشد مصرف پس از همه‌گیری و افزایش شدید تقاضا در آسیا برای گاز طبیعی مایع، نسبت داده شده است.
بر اساس این گزارش، اگر محدودیت‌های عرضه ادامه داشته باشد و افزایش دستمزد بالاتر از بهره‌وری به قیمت‌های مصرف‌کننده منتقل شود، تورم ممکن است بالاتر از پیش‌بینی‌ها باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات