صفحه نخست >>  عمومی >> یادداشت کوتاه
تاریخ انتشار : ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۵۶۷

بیانیه غیرسازنده!

پایگاه بصیرت / احمد بنافی

«جبهه اصلاحات ایران» در آستانه مذاکرات کشورمان با 1+4 بیانیه‌ای غیر سازنده، منتشر و اعلام کرد: «هرگونه درنگ در بازگشت (ایران) به برجام، جز خسارت برای کشور و ملّت به بار نخواهد آورد».

گزاره تحلیلی: جبهه اصلاحات ایران با وجود اختلافات زیاد در درون خود، دست به انتشار این بیانیه زده است. این نهاد بالادستی اصلاح‌طلبان در مواجهه با رویدادهای مهم و ملی که ضرورت همدلی و همگرایی در میان جریان‌های سیاسی و آحاد جامعه را ایجاب می‌کند، لااقل با انتشار یک بیانیه که انتظار است همراهی خود را اعلام دارند، امتناع داشته و نمودی ندارند و اکنون در آستانه مذاکرات وین دست به انتشار بیانیه‌ای غیر سازنده می‌زنند که در آن انگشت اتهام را به‌جای گرفتن به‌سوی طرف‌های بدعهد و آمریکا، به‌سوی جمهوری اسلامی و نهادهای انقلابی نشانه می‌گیرند. نکته دیگری که سطحی و البته صرفاً سیاسی بودن انگیزه نگاشتن این بیانیه را می‌رساند این است که در آن توصیه شده جمهوری اسلامی هرچه سریع‌تر به برجام بازگردد، این در حالی است که جمهوری اسلامی درون برجام بوده و هیچ‌گاه از آن خارج نشده است و درواقع این آمریکاست که به‌عنوان طرف بدعهد به‌صورت یک‌جانبه از برجام خارج شده و امروز به دنبال این است که بدون پرداخت هزینه و هم‌زمان پذیرش تعهد، به برجام برگردد. اصلاح طالبان در این بیانیه سعی کرده‌اند تا اقتدار جمهوری اسلامی ایران در حوزه مسائل نظامی و منطقه‌ای که امروز به گواه دوست و دشمن باعث شکست جبهه استکبار شده را در یک سفسطه به چالش بکشند و نتیجه وضع موجود را به آن گره بزنند. این در حالی است که تقریباً تمامی گزاره‌های خبری و تحلیلی از سوی صاحب‌نظران داخلی و خارجی گواهی می‌دهند که یکی از دلایل اصرار آمریکایی‌ها برای بازگشت به برجام، انسداد راهبردی ایجاد شده برای آن‌ها در منطقه و ناتوانی در حوزه مباحث نظامی است و این دقیقاً نتیجه اقتدار ایران در این حوزه است که در این بیانیه بی‌اهمیت جلوه داده شده است. این بیانیه هرچند اصرار دارد تا تمامی مشکلات کنونی را به سیاست خارجی و هم‌زمان به رویکرد جمهوری اسلامی به این حوزه گره بزند، اما این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند که مگر دولت یازدهم و دوازدهم دقیقاً موبه‌مو آنچه شما در این بیانیه آورده‌اید را به‌عنوان منش و روش خود و بر مبنای شعار تعامل سازنده با دنیا اجرایی نکرد و قدم‌به‌قدم بر این مبنا در سیاست خارجی پا نگذاشت، پس نتیجه آنچه شد؟ و کدام مزیت ایجادشده از این سیاست، تأمین‌کننده منافع ملی گردید؟ که اگر ایجاد شده، خوب بود آدرس آن را در این بیانیه به ملت ایران می‌دادند.

جمع‌بندی: مشکل جبهه اصلاحات ایران در مسئله‌یابی و هم‌زمان نگاه به حل مسئله است. مسئله آن‌ها این است که چگونه مشکلات داخلی را از طریق سیاست خارجی حل کنند. این نگاه دقیقاً نتیجه وضع موجود و دلیل ترک فعل‌هایی است که در هشت سال گذشته در کشور رخ داده است؛ و امروز متأسفانه جبهه اصلاحات ایران بدون درس گرفتن از گذشته، آن را برای درمان اقتصاد کشور دوباره نسخه می‌کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات