صبح صادق >>  نگاه >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۹  ، 
کد خبر : ۳۳۴۷۶۵
مذاکرات ناامیدکننده رژیم صهیونیستی و آمریکا

چاره‌ای جز آماده‌‌باش نداریم

ناامیدی رژیم صهیونیستی از همراهی نکردن آمریکا با آنها در موضوعات گوناگون، از جمله برجام سبب شده است این رژیم نتیجه مذاکرات اخیر با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران را دشوار و به شدت ناامیدکننده توصیف کند .

بر اساس گزارش ناهوم بارنیا، تحلیلگر سیاسی روزنامه «یدیعوت آحارونوت»، از دید مقامات رژیم صهیونیستی رابرت مالی کسی است که دولت ایالات متحده را به تسلیم شرم‌آور در برابر دشمن سوق داده است. به نوشته شبکه عرب ۴۸، مقامات رژیم صهیونیستی نارضایتی خود از سپردن مذاکرات با ایران به دست مالی از سوی دولت بایدن را اعلام کردند و معتقدند مالی به هر قیمتی به دنبال بازگشت به توافق هسته‌ای خواهد بود و ایرانی‌ها از ضعف او سوء‌استفاده خواهند کرد.

نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در سفر اخیرش به فلسطین اشغالی با بنی گانتس، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی و یائیر لاپید، وزیر خارجه این رژیم دیدار و گفت‌وگو کرد؛ اما نفتالی بنت، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از دیدار با وی خودداری کرد و مدعی شد، نمی‌خواهد این دیدار به عنوان تأییدی برای بازگشت ایالات متحده به برجام به نظر برسد. تحلیلگر سیاسی روزنامه یدیعوت آحارونوت می‌نویسد، بنت تصمیم گرفته است در آستانه از سرگیری مذاکرات هسته‌ای، در اولین رویارویی آمریکا و رژیم صهیونیستی در دوره نخست‌وزیری خود، در روابط با کاخ سفید بحران ایجاد کند. ناهوم بارنیا با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی در روزنامه «نیویورک تایمز» که رژیم صهیونیستی را به سرعت بخشیدن به برنامه هسته‌ای ایران متهم کردند، نوشت، در این روزنامه اعلام شد که مالی و تیمش به اسرائیلی‌ها شفاف‌سازی کردند که عملیات نظامی این رژیم علیه تأسیسات هسته‌ای ایران ممکن است در سطح تاکتیکی، رضایت‌بخش باشد، اما در سطح استراتژیک آسیب‌زننده است و به جای مهار ایران، آن را به پیش سوق می‌دهد. در ادامه این گزارش آمده است، این باور در دفتر بنت ایجاد شده که مالی مسئول درز این اطلاعات به روزنامه آمریکایی مذکور است، اما بارنیا طبق بررسی‌هایی که خود در واشنگتن انجام داد، اظهار داشت که این باور درست نیست، اما هیچ مشکلی را نیز حل نمی‌کند، بلکه آن را تشدید می‌کند، به هر حال یک طرف در دولت بایدن در آستانه مذاکرات با ایران به دنبال این بود که به پنج ابرقدرت و ایران بفهماند که آمریکا و اسرائیل دیگر با هم نیستند. این روزنامه‌نگار صهیونیست در ادامه با اشاره به متفاوت بودن شرایط تأسیسات هسته‌ای ایران با کشور‌های عراق و سوریه در زمانی که اسرائیل آنها را هدف قرار داد و نابود کرد، نوشت: «اسرائیل تأسیسات هسته‌ای عراق و سوریه را ویران کرد، اما این تأسیسات در مرحله ساخت بودند. ایران مدت‌هاست که از این مرحله عبور کرده است. لذا مد نظر قرار دادن راه حل نظامی برای تهدید ایران دشوار است.»

وی نوشت، اعتقاد غالب در دستگاه امنیتی صهیونیست‌ها این است که راهی برای تغییر نظام در ایران از طریق حمله خارجی وجود ندارد. احتمال وقوع یک کودتای داخلی نیز ضعیف است و رژیم صهیونیستی چاره‌ای جز سرمایه‌گذاری بر روی آماده‌باش ندارد. کشور‌های غربی به سرکردگی آمریکا در سال‌های گذشته ایران را به پیگیری اهداف نظامی در برنامه هسته‌ای این کشور متهم کرده‌اند، اتهامی که ایران قویاً آن را رد کرده است. ایران تأکید می‌کند به عنوان یکی از امضاکنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، حق دستیابی به فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز دارد.

علاوه بر این، بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تاکنون بار‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند، اما هرگز مدرکی که نشان دهد برنامه صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای این کشور به سمت مقاصد نظامی انحراف داشته باشد، پیدا نکرده‌اند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات