تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۳۴۹۱۴

اخبار ویژه ۱۶ آذر

روزنامه کیهان**

نشنال اینترست: مردم یمن حق داشتند به سفارت آمریکا حمله کنند

یک نشریه معروف آمریکایی می‌گوید کاخ سفید با‌اشتباه در ماجرای یمن، موجب نفوذ ایران در یمن شد و به خاطر حمایتش از جنایات عربستان، مردم یمن حق دارند به سفارت آمریکا حمله کنند.
«نشنال اینترست» با طرح این سؤال که «چرا به سفارت آمریکا حمله می‌شود؟»، به دنباله‌روی بایدن از ترامپ می‌پردازد و می‌نویسد: رابطه آمریکا و عربستان با توجه به سیاست‌های گستاخانه محمد بن‌سلمان، نیازمند ارزیابی دوباره است. علت حمله حوثی‌ها به سفارت آمریکا و دستگیری کارکنان محلی سفارت، این نبود که آن‌ها مثل داعش، گروه تروریستی ویرانگری هستند، بلکه آن‌ها به‌خاطر منازعه شان با عربستان سعودی، که دریافت‌کننده حمایت کلان آمریکا در جنگ است، به سفارت در صنعا حمله کردند تا پیروزی‌شان در جنگ را تحکیم کنند.
حمایت واشنگتن از جنگ بی‌ثبات‌کننده عربستان در یمن، که پیامد‌های منفی و حتی آسیب‌زا برای منافع آمریکا به همراه داشته، نمادی از خطرات فزاینده حمایت بی‌حد و مرز از حکومت پادشاهی سعودی در دوران حاکمیت بن‌سلمان است.
بحران اخیر نشان می‌دهد که جو بایدن، باید به وعده‌های انتخاباتی‌اش عمل کند و اینکه سیاست‌های آمریکا در برابر عربستان سعودی نیازمند بازنگری اساسی است.
بایدن به رغم وعده‌های انتخاباتی‌اش برای پایان دادن به حمایت از عربستان و فروش تسلیحات به این کشور، هیچ اقدامی در این زمینه انجام نداده و همانند مسائل ایران، در برابر عربستان هم فقط سخنان خوشایندی را بیان کرده و به همان رویکرد ترامپ ادامه داده است.

دلیل حمله اخیر حوثی‌ها به جز واکنش به تصویب فروش تسلیحات

۶۵۰ میلیارد دلاری به عربستان این است که دولت بایدن به تعمیر و نگهداری هواپیما‌های سعودی و حمایت از عربستان در مذاکرات ادامه داده و از مجازات بن‌سلمان در ماجرای ترور جمال خاشقجی خودداری کرده است.
چه‌بسا مقامات آمریکایی باور داشته باشند که حفظ شرایط کنونی در روابط آمریکا و عربستان یک زیان ضروری است، اما این افراد باید بدانند که ادامه دادن به حمایت بی‌حد و مرز از عربستان در حالی که رفتار ثبات‌زدای این کشور در حال افزایش است می‌تواند منافع آمریکا را از جنبه‌های گوناگون تضعیف کند.
تقویت جایگاه حزب‌الله پس از دستور بازداشت قهرآمیز نخست‌وزیر لبنان، محاصره قطر، (محل استقرار بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در خاورمیانه). و باتلاق ویرانگر یمن همگی حاصل روی کار آمدن بن سلمان هستند.
آمریکا به جای مقابله با ماجراجویی‌های گستاخانه ولیعهد عربستان در یمن، به ارائه تسلیحات، کمک‌های لجستیکی و اطلاعاتی و حمایت دیپلماتیک از این جنگ پرداخته است. در نتیجه، مداخله عربستان در یمن، باعث شد این ادعا که حوثی‌ها نیرو‌های نیابتی ایران هستند به یک پیش‌گویی خودساخته تبدیل شود.
در حالی که در آغازین روز‌های جنگ، نفوذ ایران در یمن چندان چشمگیر نبود، مداخله عربستان باعث شد حضور و نفوذ ایران در این کشور به شکل چشمگیری افزایش یابد.
بحران انسانی سهمگین ناشی از مداخله عربستان در یمن، باعث بی‌ثباتی در این کشور شده و شرایطی را ایجاد کرده که به تقویت بنیادگرایی ضدآمریکایی انجامیده است. با کشته شدن غیرنظامیان بر اثر اصابت بمب‌های آمریکایی پرتاب شده از هواپیما‌های ساخت آمریکا، غیرنظامیان یمن ایالات متحده را در کشتار مردم کشورشان شریک می‌دانند.
واشنگتن به‌جای کمک به عربستان در جنگ، باید زمینه پایان دادن به جنگ از طریق گفت‌وگوها، بهبود شرایط بشردوستانه و تقویت ثبات بلندمدت را فراهم کند.
دولت بایدن باید فورا به حمایت پیمانکاران نظامی آمریکا از نیروی هوایی عربستان پایان دهد، فروش تسلیحات را تعلیق کند و با تهدید خروج نیروهایش از منطقه، عربستان را برای پایان دادن به مداخله نظامی در یمن تحت فشار بگذارد.

آثار منفی تورمی و دیپلماتیک تدوین غیرواقعی لایحه بودجه

در حالی که لایحه بودجه امسال توسط دولت سابق با خوش‌خیالی و غیر واقعی تدوین شده بود، دولت جدید تلاش کرده بودجه سال آینده را واقعی و عملیاتی تدوین کند.
خبر‌ها از کاهش اتکای دولت به درآمد‌های نفتی در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۱ حکایت می‌کند و دولت در این زمینه معطل سرنوشت مذاکرات وین هم نمانده است. در این زمینه روزنامه ایران نوشت: دولت دوازدهم و شخص آقای نوبخت بودجه ۱۴۰۰ را با فرض لغو تحریم‌ها بستند و گواه این مدعا هم پیش‌بینی دوبرابری میزان صادرات نفت بود که محقق نشد. در واقع بودجه سال ۱۴۰۰ با اعداد غیرواقعی تنظیم شد که قابلیت تحقق نداشت.
اتفاقی که از منظر سیاسی تبعات فراوان به دنبال داشت. چرا که غربی‌ها متوجه شدند کشور به درآمد نفتی احتیاج دارد. آن‌ها مطمئن شدند که ما در بودجه سال ۱۴۰۰ روی برداشته شدن تحریم‌ها حساب باز کرده‌ایم. این شرایط به اروپایی‌ها امکان داد برای تحمیل خواسته‌هایشان فشار بیش‌تر بر ایران تحمیل کنند.
علاوه‌بر تبعات سیاسی از منظر اقتصادی هم پروژه‌های عمرانی به تعویق افتاد. این یعنی پیوند زدن بودجه سالجاری به درآمد‌های حاصل از برجام که خسارت‌های قابل توجهی به کشور تحمیل کرد. در حالی که اگر برعکس عمل می‌کردیم و نشان می‌دادیم که بدون وابستگی به نتایج حاصل از توافق، بودجه را بسته و توان اداره کشور با وضع موجود را داریم به‌طور قطع در مذاکرات برجامی و مواجهه با غرب نیز توفیقات بیشتری به دست می‌آوردیم.
همچنین باید به این نکته هم‌اشاره کرد که در نظر گرفتن درآمد‌های غیرقابل تحقق در بودجه، دولت را ناچار به استقراض از بانک مرکزی می‌کند که اثرات تورمی دارد و در بعد روانی نیز انتظارات تورمی را شدت می‌بخشد. علاوه بر آن یکی از اصول واقعی بودجه‌نویسی این است که بر درآمد‌های واقعی و حتماً محقق شده، متمرکز باشد. در این حالت اگر درآمد بیشتری حاصل شد هم استقراض بانک مرکزی پرداخت می‌شود وهم می‌توان یک لایحه در قالب متمم بودجه به مجلس داد.
در صورتی که دارایی‌های ناشی از تحریم و دارایی‌های بلوکه شده آزاد شد و در اختیار ما قرار گرفت طرح‌های ناتمام زیادی وجود دارد که از این طریق می‌توان منابع آن را تأمین کرد یعنی برای درآمد بیشتر راه‌حل وجود دارد، اما درآمد کمتر تبعات اقتصادی و سیاسی در پی خواهد داشت. همچنین بودجه‌ریزی واقع‌بینانه منطق و اسلوب بودجه‌نویسی را هم رعایت کرده که بر اعتبار بودجه می‌افزاید. اقدام آقای نوبخت و همراهانشان در بودجه سالجاری بسیار باعث تعجب است.
بودجه‌ریزی انبساطی آن‌ها منجر به افزایش نقدینگی و تورم بیش از ۵۰ درصدی شد در حالی که در بودجه ۱۴۰۱ بحث بر سر انبساطی و انقباضی بودن بودجه نیست بلکه اقدامی اصلاحی در جهت رعایت رویکرد واقع بینانه و ساختارمند بودجه است. این بدان معناست که بودجه ۱۴۰۱ متکی به درآمد‌های نفتی و شرایط لغو تحریم‌ها بسته نشده و مصداق آن میزان فروش ۲/۱ میلیون بشکه نفت برای سال آتی و نرخ تسعیر ارز ۲۳ هزار تومانی است که بیانگر آن است که این بودجه بدون کسری و با لحاظ ادامه شرایط تحریم‌ها تنظیم شده است.
یادآور می‌شود بودجه امسال با کسری بودجه دست کم ۴۵۰ هزار میلیارد تومانی تدوین شده است.
این نگاه غیرواقع‌بینانه و در نظر گرفتن منابع غیرواقعی و غیرپایدار در نهایت دولت را به سمت خلق نقدینگی و افزایش تورم سوق می‌داد. از دیگر آسیب‌ها می‌توان به رشد اقتصادی صفر و حتی منفی، تورم دو رقمی، شیب تند مصارف و عقب ماندن درآمدها، استقراض از بانک مرکزی و فروش اوراق و بدهکار کردن دولت سیزدهم اشاره کرد.

برداشت ۱۲ میلیارد دلاری دولت روحانی از صندوق توسعه ملی

در حالی که برداشت از صندوق توسعه ملی در سال‌های ۹۰ تا ۹۲ (دولت دهم) صفر بود، دولت روحانی چندین اقدام به برداشت و خالی کردن این صندوق کرد.
روزنامه ایران ضمن گزارشی در همین زمینه نوشت: پس از ناموفق بودن تجربه حساب ذخیره ارزی، صندوق توسعه ملی باهدف تبدیل بخشی از عواید ناشی از فروش نفت و گاز و میعانات گازی و فرآورده‌های نفتی به ثروت‌های ماندگار، مولد و سرمایه‌های زاینده اقتصادی و نیز حفظ سهم نسل‌های آینده از منابع نفت و گاز و فرآورده‌های نفتی و براساس بند ۲۲ سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه ابلاغی رهبر معظم انقلاب و ماده ۸۴ قانون برنامه پنجم توسعه در ۱۵ دی ماه سال ۱۳۹۰ تأسیس شد. این صندوق براساس مفاد اساسنامه خود که در ماده ۱۶ قانون احکام دایمی برنامه‌های توسعه کشور تنفیذ شده موظف به تأمین مالی طرح‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در قالب اعطای تسهیلات بانکی به بخش‌های غیردولتی و سرمایه‌گذاری در بازار‌های پولی و مالی خارجی است. این درحالی است که کاهش سهم صندوق از درآمد‌های حاصل از صادرات نفت و گاز از یک‌سو و برداشت‌های مکرر دولت قبل از منابع آن باعث بروز یک انحراف بزرگ درمأموریت‌های این نهاد فرانسلی شده است.

بر اساس این تصمیم هیأت امنای صندوق توسعه ملی در جلسات مورخ

۲۰ بهمن ۱۳۹۸ و ۲ مهر ۱۳۹۹ مبنی بر امهال بخش عمده بدهی‌های سررسید شده دولت تا سال ۱۳۹۹ به صندوق توسعه ملی به سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲، بدهی‌های سررسید شده دولت به صندوق توسعه ملی در سال ۱۴۰۰ بسیار کاهش یافته و کمتر از ۳۰۰ میلیون دلار (در حدود ۳ هزار میلیارد تومان) خواهد بود. این درحالی است که بدون احتساب این دو امهال انجام شده، مجموع بدهی‌های سررسید شده دولت در سال ۱۴۰۰ به صندوق توسعه ملی در حدود ۱۲ میلیارد و ۲۲۱ میلیون دلار و ۵۰۰ میلیون یورو به‌صورت ارزی و ۲۰ هزار میلیارد ریال به‌صورت ریالی خواهد بود.
براساس اطلاعیه صندوق توسعه ملی، کل منابع واریزی به حساب صندوق تا تاریخ ۳۱ تیر۱۳۹۲ یعنی پایان کار دولت دهم، ۵۲.۹ میلیارد دلار بوده که فقط ۲۰.۱ میلیارد دلار آن بابت تسهیلات ارزی-ریالی پرداخت شده بود؛ بنابراین مابقی منابع صندوق یعنی رقم ۳۲.۸ میلیارد دلار آن به‌صورت نقد یا تعهدی مانده بود.
براساس برنامه پنجم توسعه، سهم صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی در سال ۱۳۹۰ معادل۲۰ درصد تعیین و مقرر شد هر سال ۳ درصد به این سهم اضافه شود. در قانون برنامه ششم توسعه کف رقم واریزی به صندوق توسعه ملی از درآمد‌های نفتی در سال اول (سال ۱۳۹۶) ۳۰ درصد شد و باید در ادامه هر سال ۲ درصد به این رقم اضافه می‌شد. اما دولت یازدهم به بهانه‌های مختلف، سهم مصوب برنامه‌های پنجم و ششم را رعایت نکرد و هر سال سهم کمتری به صندوق توسعه ملی داد. بدین ترتیب در قوانین بودجه سالانه، در حالی که دولت دهم هیچ استقراض و برداشتی از صندوق توسعه ملی نداشت، دولت‌های یازدهم و دوازدهم با احتساب لایحه بودجه ۱۴۰۰ حدود ۲۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع صندوق توسعه ملی را برداشت کرده‌اند.

درحالی که میزان برداشت دولت از صندوق درسال ۱۳۹۳ برابر

با ۴۳۱ میلیارد تومان بود درسال ۱۳۹۴ این مبلغ به ۴ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان افزایش یافت رقمی که درسال ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ با اندکی کاهش به ترتیب به ۵۹۹ و ۶۶۰ میلیارد تومان رسید. ولی از سال ۱۳۹۷ به‌صورت تصاعدی برداشت‌های دولت از صندوق افزایش یافت. به طوری که درسال ۱۳۹۷ حجم برداشت از این صندوق به ۲۱ هزارمیلیارد تومان رسید و درسال ۱۳۹۸به ۴۰ هزارمیلیارد تومان رسید. با رشد تقریباً دو برابری، دولت درسال گذشته نیز ۷۲ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت کرد. طبق برآورد‌های صورت گرفته درسال‌جاری نیز براساس تعهداتی که از دولت قبل برجای مانده، میزان برداشت از صندوق به ۷۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد.

بایدن در برجام همان مسیر ترامپ قمارباز را ادامه می‌دهد

روزنامه واشنگتن پست نوشت: باخت رئیس‌جمهور سابق آمریکا در قمار هسته‌ای با ایران به معنای قابل دفاع بودن برجام نیست و رئیس جمهور جدید آمریکا نیز همانند ترامپ به دنبال تغییر برخی از بند‌های این توافق است.
این روزنامه می‌نویسد «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا به‌نحوی در حال ادامه دادن راه بازنده قمار هسته‌ای ایران است.»
اخیراً روزنامه «هاآرتص» نوشته که وزیر جنگ سابق، رئیس ستاد ارتش سابق و رئیس سابق سازمان جاسوسی اسرائیل اذعان داشته‌اند که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور پیشین آمریکا کورکورانه از توافق هسته‌ای با ایران خارج شد. هیچکدام از این مقامات صهیونیست در آن زمان چنین حرفی نزده بودند.
واشنگتن پست می‌افزاید، استدلال ساده‌ای در پس این نتیجه‌گیری وجود دارد. ترامپ از برجام خارج شد و تحریم‌های اقتصادی را برگرداند، اما ایرانی‌ها مقاومت کردند. ایران در ابتدا با سرعتی پایین و سپس با سرعتی بالا شروع به افزایش ذخایر اورانیوم کرد، سانتریفیوژ‌های خود را تقویت کرد و برنامه هسته‌ای خود را توسعه داد. اکنون مقامات اسرائیل می‌گویند بهتر بود توافق حفظ می‌شد.
اما این استدلال فقط یک روش نگاه کردن به این مسئله است و باید همه زمینه‌ها را در نظر گرفت. برای شروع، دولت بایدن دست‌کم بخش‌هایی از استدلال ترامپ را پذیرفته است. «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه اعلام کرده که آمریکا به دنبال «طولانی‌تر و قویتر» شدن توافق هسته‌ای با ایران است. این اظهارات، رد صریح بند‌های غروب در برجام محسوب می‌شود که این توافق را به دهه جاری میلادی محدود می‌کند.
از این نقطه نظر، پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای ایران، ذیل توافق سال ۲۰۱۵، به تأخیر می‌افتاد، اما متوقف نشده و برای مثال محدودیت‌ها در زمینه غنی‌سازی اورانیوم در سال ۲۰۳۱ منقضی می‌شود.
راهبرد ترامپ در این زمینه، اعمال تحریم‌های ثانویه علیه اقتصاد ایران با هدف مجبور کردن تهران به وارد شدن مذاکره برای «بهتر شدن» توافق برجام بود. دولت بایدن نیز خواهان «بهتر شدن» این توافق است با این تفاوت که قصد دارد این کار را پس از بازگشت به توافق ۲۰۱۵ انجام دهد.

**************

روزنامه وطن امروز**

به دنبال توافقی خوب از مسیر مذاکراتی متین، قوی و منطقی هستیم

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: ایران در حفظ امنیت ملی و سرزمینی خود با هیچ طرفی تعارف ندارد. حسین امیرعبداللهیان درباره مذاکرات وین گفت: به دنبال یک توافق خوب هستیم؛ از مسیر مذاکراتی متین، قوی و منطقی. رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین گفت: هرگونه اظهارنظر با عناوین کلی مورد تایید ما نیست، ولی مایلم با استفاده از این فرصت کوتاه ارزیابی خود را از دور اول مذاکرات وین بیان کنم. با حسن‌نیت و جدیت و برنامه و با ابتکار در دور اول مذاکرات جدید در وین حضور یافتیم و از چند روز قبل هم چه در تماس‌های من با وزرای خارجه ۵ کشور عضو برجام و چه در گفتگو‌ها با بورل، اعلام کردیم شما که اینقدر در هفته‌های گذشته و ۴ ماه گذشته علاقه‌مند و مشتاق برپا شدن میز مذاکرات در وین هستید، در مذاکرات باید دارای ابتکار عمل و حسن‌نیت باشید و هدف‌گذاری دولت جدید پیگیری لغو کامل تحریم‌هاست و هدف‌گذاری ما در میز مذاکرات وین لغو تحریم‌های برجامی و بازگشت همه به تعهدات‌شان است. وی گفت: ۳ کشو اروپایی هیچ ابتکار عمل چشمگیر و قابل ارائه‌ای نداشتند و گویا به جای اینکه به دنبال راه‌حل باشند به دنبال ارزیابی تیم ما بودند.

***

سخنگوی وزارت خارجه آلمان:
انتظار داریم ایران با پیشنهاد‌های واقع‌بینانه به مذاکرات وین بازگردد

سخنگوی وزارت خارجه آلمان مدعی شد پیشنهادات ایران درباره برنامه هسته‌ای‌اش قابل قبول نیست و افزود که برلین همچنان مایل است مسیر دیپلماتیک را در این زمینه دنبال کند، اما زمان رو به اتمام است. به گزارش خبرگزاری «رویترز»، وی در تشریح این ادعا اظهار داشت: ما پیشنهاد‌ها را با دقت و به طور کامل بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که ایران تقریبا تمام مصالحه‌هایی را که قبلا در ماه‌ها مذاکره سخت به دست آمده بود، نقض کرده است. این پیشنهاد‌ها پایه‌ای برای پایان موفقیت‌آمیز گفتگو‌ها نیست. سخنگوی وزارت خارجه آلمان افزود: انتظار داریم هیأت ایرانی پس از رایزنی در تهران با پیشنهادات واقع‌بینانه به وین بازگردد.

***

حضور ایران در گفتگو‌های تروئیکای افغانستان لازم است

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه که در هند حضور دارد، بر مشارکت ایران و هند در تروئیکای افغانستان تاکید کرد. سرگئی لاوروف پس از گفتگو با «سوبرامانیام جایشانکار» همتای هندی خود و گروه ۲+۲ گفت مسکو دلایلی برای پیوستن هند و ایران به فعالیت‌های تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، ایالات‌متحده، چین و پاکستان می‌بیند. لاوروف ادامه داد: ما به همکاران هندی خود گفتیم تروئیکای افغانستان متشکل از روسیه، چین، ایالات‌متحده و پاکستان چگونه عمل می‌کند. وی افزود: در مفهومی گسترده‌تر، در این عرصه همه کشور‌های فوق‌الذکر و همه همسایگان افغانستان بدون استثنا و همچنین همه شرکا و متحدان آسیای مرکزی ما گرد هم می‌آیند و این ساز‌وکار به کار خود ادامه خواهد داد. لاوروف گفت مسکو و دهلی‌نو این موضع را دارند که افغانستان به یک دولت جدید فراگیر نیاز دارد. طالبان باید به وعده‌های خود برای تشکیل یک کابینه جدید فراگیر که نماینده همه نیرو‌های قومی و سیاسی، تضمین حقوق بشر، پایان دادن به تهدیدات تروریسم و قاچاق مواد مخدر و جلوگیری از سرایت بی‌ثباتی به افغانستان باشد، عمل کند.

***

مانیتورینگ آرم ریس:
ایران در توسعه سامانه دفاع موشکی از همسایگان پیشی گرفته است

یک وبگاه تحلیلی در زمینه موفقیت ایران در ساخت سامانه‌های دفاع موشکی نوشت: ایران در کمتر از ۲ سال و در بحبوحه تحریم اقتصادی، ۴ سامانه دفاع موشکی متحرک راه‌اندازی کرده و این یک دستاورد شگفت‌انگیز است. وبگاه «مانیتورینگ آرم ریس» که به تحولات نظامی منطقه و اوراسیا می‌پردازد، روز یکشنبه در این زمینه نوشت: در مقایسه با بخش نیرومند نظامی- صنعتی (رژیم) اسرائیل، تولیدکنندگان در ایران، سامانه‌های دفاع موشکی بیشتری نسبت به آنچه یک ارتش عادی می‌تواند به طور منطقی نگه دارد، تولید کرده‌اند. این امر در رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰» که اواسط مهرماه برگزار شد، مشهود بود. این رویداد ۴ روزه قرار بود قابلیت همکاری شاخه‌های مختلف پدافند هوایی ارتش را آزمایش کند. به نوشته این وبگاه، پوشش درخشان رسانه‌های ایران از رزمایش «مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰»، سامانه‌های پدافند هوایی، بویژه رادار‌های میان‌برد و دوربرد را برجسته کرد، تا آنجا که می‌توان مطمئن شد حداقل ۸ مدل از سامانه‌های موشکی متحرک استفاده شده و همه بومی هستند. در رزمایش آسمان ولایت ۱۴۰۰، سامانه‌های دفاع موشکی برد بلند «باور-۳۷۳» و میان برد «جوشن»، «۱۵ خرداد»، «سوم خرداد»، «طبس» و «مرصاد-۱۶» مشاهده شدند. به نوشته این وبگاه، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و ارتش ایران دارای ذخایر فراوانی از سامانه‌های موشکی بویژه برد کوتاه هستند و این ایده که هدف رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۱۴۰۰ متحد کردن شاخه‌های پدافند هوایی در جریان یک سناریوی جنگی بود، با اضافه شدن «سامانه برد کوتاه مجید» ارزش و اعتبار کافی گرفت. هنگامی که این سامانه با آتشبار‌های توپخانه ضدهوایی، سامانه پدافندی دزفول، مرصاد-۱ و سوم خرداد استفاده می‌شود، به نظر می‌رسد شکست پهپاد‌هایی که در ارتفاع پایین پرواز می‌کنند، جدی است.

**************

روزنامه خراسان**

پیش‌بینی ۶ میلیون متقاضی برای ۴ میلیون مسکن

ایسنا - شرکت بازآفرینی شهری ایران پس از حدود یک ماه که با سرپرست اداره می‌شد، مدیر عامل جدید خود را شناخت. قاسمی وزیر راه درمراسم معارفه مدیر عامل این شرکت ضمن اعلام این که بازآفرینی شهری از مزیت طرح نهضت ملی مسکن استفاده می‌کند پیش‌بینی کرد که ثبت نام متقاضیان در این طرح به پنج تا شش میلیون نفر برسد. این در حالی است که مجموع واحد‌های مسکونی پیش بینی شده در این طرح فقط چهار میلیون واحد است.

واکنش همتی به موضوع توقف چاپ پول در دولت

ایسنا - رئیس کل سابق بانک مرکزی به ادعای دولت مبنی بر توقف چاپ پول واکنش نشان داد. همتی در صفحه شخصی اینستاگرام خود نوشت: تامین مالی دولت از بانک‌ها و برداشت آن‌ها از بانک مرکزی تا رقم ۸۰ همت در پایان آبان ماه همان چاپ پول است. خرید ارز دولت با نرخ نیمایی توسط بانک مرکزی در رشد پایه پولی نمایان خواهد شد و کندی رشد پایه پولی بخشی به دلیل تامین واردات دارو و نهاده با منابع بانک مرکزی است.

جهش قیمت اوراق مسکن

مهر - در حالی که تنها وام مسکن قابل دسترس برای عموم خریداران، تسهیلات از محل اوراق است، این ابزار در معاملات دیروز به نرخ‌های نجومی رسید و در بازه قیمتی ۸۴ تا ۸۸ هزار تومان قرار گرفت و سبب شد تا رشد بیش از ۲۰ درصدی نسبت به هفته‌های اخیر که قیمت اوراق تسهیلات مسکن به دامنه ۷۰ هزار تومانی رسیده بود، نشان دهد.

**************

روزنامه ایران**

افشای یکی از پیشنهاد‌های امریکا به عراقچی: تعطیلی غنی‌سازی ۲۰ درصد تنها در ازای آزادسازی یک میلیارد دلار!

خبر اول اینکه، رجانیوز نوشت: علی واعظ، مسئول پروژه ایران در گروه بحران، چند شب قبل در یک گفت‌وگوی کلاب‌هاوسی بخشی از پیشنهاد امریکا به عراقچی را برای توافق اعلام کرد. او می‌گوید امریکا در این توافق به دنبال تعطیلی غنی‌سازی ۲۰ درصدی ایران در ازای آزادسازی یک میلیارد دلار از دارایی‌های ایران بوده است! افشا شدن این پیشنهاد ناچیز و عجیب درحالی است که ایران فقط برای رفع تحریم پای میز مذاکرات حاضر شده، اما امریکا درصدد است تا با پیشنهاد‌های حداقلی ایران را به عقب‌نشینی‌های حداکثری وادار کند. واعظ همچنین تصریح می‌کند که در دور جدید گفت‌وگوها، ایران از لحاظ فنی با دست پر به مذاکرات آمده و متنی با جزئیات فراوان برای رفع تحریم به طرف مقابل ارائه کرده است. البته نوع بیان علی واعظ و نحوه روایت او به شکلی است که در نهایت ایران را متهم به عدم انعطاف کرده و سعی در تکمیل پازل مقصرنمایی ایران دارد که البته با وجود سوابق و نوع نگاه او و همکارانش در گروه بحران مسأله عجیبی نیست.

توقف ویلاسازی در ارتفاعات مارکوه رامسر با دستور قضایی

خبر دیگر اینکه، رئیس کل دادگستری استان مازندران از اقدام فوری دادستان عمومی و انقلاب شهرستان رامسر در صدور دستور توقف و جلوگیری از ادامه عملیات اجرایی در ساخت ویلای بلندمرتبه در ارتفاعات قلعه مارکوه رامسر خبر داد. به گزارش میزان، حجت‌الاسلام اکبری ساخت و ساز‌های غیرمجاز در ارتفاعات و مناطق ییلاقی را مصداق بارز تخریب محیط زیست و منابع طبیعی دانست و با یادآوری اینکه پروانه ساخت این سازه در سال‌های گذشته توسط مراجع ذیربط صادر شده بود، ولی احداث بنا منجر به ایجاد آسیب به محیط زیست و منابع طبیعی اطراف پروژه می‌شده است، افزود: ورود دستگاه قضایی و صدور دستور توقف عملیات اجرایی این پروژه از باب حفظ حقوق عامه و جلوگیری از تضییع بیت‌المال بود. وی تأکید کرد: تجاوز به اراضی ملی و منابع طبیعی و تخریب محیط‌زیست در قانون جرم انگاری گردیده و دستگاه قضایی استان با هرگونه دست‌اندازی به منابع ملی و انفال برخورد قاطع قانونی خواهد داشت.

نیروی انتظامی «فرماندهی کل» می‌شود

دست آخر اینکه، شنیده‌ها حاکی از آن است که با توجه به تلاش‌ها، رشادت و جانفشانی مأموران رشید نیروی انتظامی و همچنین مدیریت فرماندهی ناجا در سال‌های گذشته در حوادث مختلف که نشان از کارآیی پلیس در برقراری نظم و امنیت و ایجاد آرامش و آسایش کشور داشت نیروی انتظامی به «فرماندهی کل» ارتقا پیدا می‌کند.

**************

روزنامه شرق**

سفر پوتین به هند

رئیس‌جمهوری روسیه در دومین سفر فرامرزی خود از زمان شیوع پاندمی کووید‌۱۹ وارد هند شد؛ ولادیمیر پوتین که به‌دلیل تنش در اوکراین در شرایطی سخت دیپلماتیکی به‌سر می‌برد، در حقیقت به دنبال تقویت روابط نظامی و انرژی با این متحد دیرینه خود است. همچنین این سفر در حالی صورت می‌گیرد که واشنگتن با هدف مقابله با اقدامات چین گفت‌وگوی چهارجانبه امنیتی با هند، ژاپن و استرالیا انجام داده و این مسئله باعث نگرانی پکن و مسکو شده است. فروش سامانه دفاع هوایی اس- ۴۰۰ روسیه به هند به ارزش پنج میلیارد دلار مهم‌ترین موضوع در روابط میان دهلی‌نو و مسکو در ماه‌های اخیر بوده است. روسیه هم‌اکنون حدود ۶۰ درصد از نیاز‌های صنایع دفاعی هند را تأمین می‌کند. نخستین محموله از سامانه اس- ۴۰۰ در ماه‌های آتی به هند تحویل داده خواهد شد. هند در دوران جنگ سرد به شوروی نزدیک بود؛ رابطه‌ای که به آن اهمیت زیادی می‌داد و دهلی‌نو آن را «مشارکت استراتژیک ویژه و ممتاز» می‌نامد. نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند، در نشست مجازی سپتامبر ۲۰۲۱ با پوتین گفته بود: دوستی بین روسیه و هند امتحان خود را پس داده است. شما همیشه یک دوست ارزشمند برای ما هستید. این دومین سفر فرامرزی رئیس‌جمهوری روسیه از زمان پاندمی کروناست؛ او پس از نشست ژوئن با جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا، در نشست‌های گروه ۲۰ و اجلاس آب‌و‌هوایی سال جاری میلادی شرکت نکرد. ناندان اونیکریشمان از اندیشکده بنیاد تحقیق ناظر در دهلی‌نو گفت: این سفر نشان می‌دهد که چگونه آن‌ها نمی‌خواهند روابط متوقف شود یا به دلیل نیاز از طرف روسیه کاهش یابد. اما پوتین باید با پتانسیل‌های پیچیده منطقه‌ای و با تنش‌ها بین هند و چین، پس از درگیری‌های مرگ‌بار در منطقه مورد مناقشه در هیمالیا، مقابله کند. کرملین گفته بود که گفتگو‌ها میان پوتین و مودی در حوزه‌های دفاعی و انرژی است و «ایگور سچین»، مدیر کمپانی بزرگ نفتی روسنفت نیز به هند می‌رود تا درباره یک‌سری توافق‌های حوزه انرژی گفتگو کند. هند همچنین به دنبال افزایش تولیدات داخلی است و یک تلاش مشترک با روسیه برای تولید تفنگ‌های آک-۲۰۳ را آغاز کرده است.

کمپین بی سروصدای برلوسکنی

گزارش‌هایی درخصوص مطرح‌شدن احتمال نامزدی سیلویو برلوسکونی، نخست‌وزیر اسبق ایتالیا، برای ریاست‌جمهوری این کشور منتشر شده است. به گزارش ایسنا، به نقل از دیلی‌میل، سیلویو برلوسکنی ۸۵‌ساله یک سرمایه‌دار بزرگ حوزه رسانه است که چند‌سال پیش درگیر رسوایی برگزاری میهمانی‌های غیر‌اخلاقی در ویلایش شد. او به‌عنوان کسی که بیشترین مدت نخست‌وزیری را در ایتالیا پس از جنگ جهانی دوم تجربه کرده، مطرح است و سه دوره در این سمت بوده است.
این اتفاق در حالی رقم می‌خورد که پرونده‌های حقوقی علیه برلوسکنی - از جمله محکوم‌شدنش از بابت جرم تقلب مالیاتی در سال ۲۰۱۳ - و نگرانی‌هایی درخصوص وضعیت سلامت او نیز مطرح است؛ قبلا نیز به دلیل عمر زیاد فعالیتش در زمینه سیاست به‌عنوان «نامیرا» شناخته می‌شد. بر اساس گزارش‌ها اکنون افرادی در حزب راست میانه‌روی او موسوم به حزب «فورزا ایتالیا»، که بیش از دو دهه تحت رهبری او قرار داشته، به او توصیه می‌کنند که برای آخرین‌بار در انتخابات نامزد شود. آنتونیو تایانی، معاون رهبر این حزب به ساندی‌تلگراف گفت: چنین چیزی رؤیایی خواهد بود. بسیاری از ما از او خواسته‌ایم (نامزد شود). وقتی موضوع را با او مطرح می‌کنید، او فقط لبخند می‌زند. برلوسکنی که اکنون به‌عنوان دولتمرد پیش‌کسوت در بلوک راست‌گرای ایتالیا شناخته می‌شود، هنوز رسما وارد رقابت نشده، اما بر اساس گزارش‌ها در پشت‌صحنه مشغول برگزاری کمپین است. بلوک جناح راست ایتالیا متشکل از حزب فورزا ایتالیا، حزب لیگ شمالی متعلق به ماتئو سالوینی و حزب برادران ایتالیا متعلق به جورجیا ملونی، انتظار می‌رود در‌صورت ورود رسمی برلوسکنی به رقابت انتخاباتی از او حمایت کنند.
برلوسکنی که سابقا خواننده بود و بعدا تاجر و صاحب رسانه شد، در سه نوبت بین سال‌های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۱ نخست‌وزیر ایتالیا بود. برلوسکنی با مناقشه غریبه نیست و در یک اتفاق بدنام، باراک اوباما، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا را «برنزه‌شده» می‌نامید. او از رسوایی مربوط به برپایی میهمانی‌های جنسی در ویلای خصوصی خود که بر اساس گزارش‌ها زنانی در زیر سن قانونی در آن‌ها حضور داشتند، جان سالم به در برد. حزب فورزا ایتالیا در سال‌های اخیر به‌طور پیوسته محبوبیت خود را در میان رأی‌دهندگان به‌دنبال مطرح‌شدن مشکلات حقوقی مرتبط با کار رسانه‌ای و میهمانی‌های جنسی علیه برلوسکنی از دست داده است. او در سال ۲۰۱۳ به اتهام کلاهبرداری مالیاتی محکوم شد و در سال ۲۰۱۶ تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفت.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات