تاریخ انتشار : ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۰۵:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۵۰۴۶

اخبار ویژه ۲۲ آذر

روزنامه کیهان**

هدف شما لغو تحریم‌هاست یا بازگرداندن آمریکا به برجام؟!

روزنامه زنجیره‌ای آرمان به نقل از یک دیپلمات سابق (منسوب به طیف اصلاح‌طلبان) اذعان کرد: هدف آمریکا از مذاکرات وین، بازگشت به برجام و احیای مکانیسم ماشه است و نه لغو تحریم‌ها.
سید جلال ساداتیان که در گذشته دور سفیر ایران در لندن بوده، در عین حال ادعا کرده دولت ایران راهی جز برجام ندارد (!).
وی به روزنامه آرمان گفت: هدف از فشار‌های آمریکا این است که اگر شرایطش مهیا شود مکانیسم ماشه را برگرداند. اینکه طرح توافق موقت از سوی آمریکا مطرح می‌شود در چارچوب تلاش‌هایی است که تاکنون انجام داده‌اند. به نظر می‌رسد آمریکا به دنبال این است که به برجام بازگردد و از طریق بازگشت به مکانیسم ماشه ایران را به صورت کامل تحت فشار قرار بدهد.
وی با بیان اینکه شروط مطرح شده از سوی ایران قابل تحقق نیست، افزود: ایران عنوان می‌کند آمریکا باید همه تحریم‌ها را بردارد. این موضوع هم شامل تحریم‌های مرتبط با فعالیت‌های هسته‌ای و هم تحریم‌هایی که به مسائل حقوق بشر و تروریسم مربوط می‌شود. از سوی دیگر ایران خواستار این است که آمریکا باید به ایران زمان بدهد که راستی آزمایی کند که آیا تحریم‌ها در واقع برداشته شده است. سومین شرط ایران نیز این است که رئیس‌جمهور فعلی آمریکا باید تعهد بدهد که وی و رؤسای‌جمهور بعدی از برجام خارج نشوند. ایران همچنین مدعی است که آمریکا باید در قبال خروج از برجام به ایران خسارت بپردازد.
ساداتیان گفت: از نگاه تحلیلگران داخلی نیز دولت رئیسی سردرگم است و نمی‌داند به‌دنبال چه هدفی است.
وی با تکرار این مطلب که «آمریکا به‌دنبال این است که با رویکرد توافق موقت بتواند به برجام بازگردد و دستش برای برخورد با ایران بازتر از گذشته شود»، اظهار داشت: در داخل به دولت روحانی اجازه داده نشد مرحله نهایی یا دور هفتم مذاکرات را انجام دهد و در شرایطی که این امکان وجود داشت که در دولت روحانی توافق حاصل شود، اما به دلایلی ترجیح داده شد که اگر قرار است توافقی نیز صورت گیرد در دولت صورت گیرد. اگر توافق در دولت روحانی صورت می‌گرفت نتایج و مواهب توافق در نهایت به دولت رئیسی می‌رسید با این وجود این اتفاق رخ نداد. درباره اظهارات این دیپلمات سابق باید گفت که اولا؛ دولت جدید برخلاف دولت روحانی، خواستار لغو موثر تحریم‌هاست، بدین معنا که فارغ از برچسب‌ها و عناوین قلابی تحریم‌های آمریکا، ایران تعهدات خود را در برجام تمام و کمال انجام داشته و انتظار دارد که در مقابل، از لغو تحریم‌ها بهره‌مند شود، نه اینکه طرف آمریکایی هرگاه اراده کرد، بازی شل کن و سفت کن راه بیندازد، هرگاه هم میلش نکشید، کل تعهدات را زیر پا بگذارد. از این جهت اتفاقا دولت جدید کاملا هوشمندانه عمل می‌کند و دولت سابق در مذاکرات و توافق و پس از آن تا همین مذاکرات چند ماه قبل در وین، سردرگم عمل کرد.
به عبارت دیگر اگر ادعای آقای ساداتیان را بپذیریم، طرف ایرانی صرفا باید به آمریکا اجازه بازگشت به برجام و دسترسی به مکانیسم ماشه (بازگرداندن خودکار تحریم‌ها) را پیدا کند، اما نه خسارت‌های قبلی را جبران کند، نه تحریم‌ها را به نحوی که ایران انتفاع اقتصادی پایدار داشته باشد، لغو کند، و نه تضمین درباره عدم تکرار کلاهبرداری گذشته بدهد. با این اوصاف باید بررسی کرد که امثال آقای ساداتیان، سنگ ملت ایران را به سینه می‌زنند یا سنگ دولت آمریکا را که پشت در مانده است؟! (طور دیگری هم می‌شود سوال را مطرح کرد و آن اینکه اگر آمریکا نه خسارت می‌دهد، نه تضمین و نه تحریم‌ها را به‌طور جدی برنمی‌دارد - که همین هم هست - امثال آقای ساداتیان باید دقیقا توضیح بدهند آمریکایی‌ها در آخرین مذاکرات، غیر از توقع گرفتن مجوز بازگشت به برجام، قرار بوده کدام امتیاز واقعی را به دولت روحانی بدهند، باز هم هیچ؟!

جایگاه مذاکراتی ایران قوی‌تر شده و روی تسلیم آمریکا حساب کرده است

ایران بر اساس توانمندی‌هایش و افزایش چانه‌زنی، خود را در برابر آمریکا، طرف قوی‌تر معادلات در مذاکرات وین می‌داند و روی تسلیم آمریکا حساب باز کرده است.
به گزارش روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، ایران در دور جدید مذاکرات بر این اساس نقش‌آفرینی می‌کند که گویی از ذهن دولت بایدن و تیم او با خبر است. ایران بر اساس این پیش‌فرض سقف شروطش برای بازگشت به توافق را بالا می‌برد که بایدن ضعیف است و این کشور طرف قوی‌تر معادله است. ایران سه شرط را مطرح می‌کند.
اول؛ لغو تحریم‌ها. ایران از دستاورد اخیرش در دادگاه لاهه و پیروزی برای بازپس گرفتن دارایی‌های بلوکه شده‌اش در منامه قدرت می‌گیرد و آماده طرح شکایت علیه سئول و چند کشور اروپایی می‌شود. اما حتی اگر بتوان تحریم‌های اعمال شده با دستور رئیس‌جمهور آمریکا را لغو کرد؛ درباره تحریم‌های تصویب شده از سوی کنگره این امر امکان‌پذیر نیست.
دوم؛ ایران خواستار متعهد شدن آمریکا به عدم تکرار سناریوی خروج از توافق در دولت بعدی است و سوم؛ ایران خواستار عذرخواهی برای خروج ترامپ از توافق است. ایران در راستای فعالیت‌های هسته‌ای خود واقعیت‌های جدیدی ایجاد می‌کند تا در معامله موشکی و نفوذ منطقه‌ای استفاده کند. ایران از گذشت زمان استفاده کرد و سطح غنی‌سازی را افزایش داد و به نقطه گریز هسته‌ای نزدیک شد. اکنون در دستش چیز‌هایی دارد که با آن‌ها می‌تواند وارد میدان مذاکره شود.
آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد: «ایران نمی‌تواند به ماندن در وضعیت کنونی ادامه دهد. وضعیتی که به این کشور اجازه توسعه برنامه هسته‌ای را می‌دهد و مذاکرات را به تعویق می‌اندازد». بازی با زمان آزاردهنده شده است. اسرائیل در برابر تهدید موجودیتی علیه خود فریاد می‌زند. ایران بر این اساس رفتار می‌کند که اولا واشنگتن تسلیم خواهد شد و بعد اینکه عجله‌ای برای بازگشت به توافق اتمی ندارد. این محاسبات بر اساس این ارزیابی است که جایگاه مذاکراتی ایران قوی‌تر از ماه‌های گذشته است.

VOA: نه ایران می‌ترسد نه آمریکا قادر به اجماع‌سازی است

مرور اظهارات سه تحلیلگر ارشد آمریکایی، از درماندگی واشنگتن در برابر ایران حکایت می‌کند.
صدای آمریکا از دنیس راس (از مقامات دولت اوباما و مشاور انستیتو واشنگتن) پرسید «این برداشت را که تهران دیگر واشنگتن را جدی نمی‌گیرد، چگونه باید تغییر داد؟ دنیس راس با تأیید ارزیابی مجری VOA گفت: ایرانی‌ها به نظر می‌رسد ترسی از آمریکا ندارند. اگر بخواهیم دیپلماسی امکان‌پذیر شود، آن‌ها باید از نبود یک راه حل دیپلماتیک ترس داشته باشند. من پیشنهاد کرده‌ام طیفی از اقدامات را می‌توانیم انجام دهیم. باید تلاش‌های دیپلماتیکی برای انزوای ایران وجود داشته باشد. اشتباه دولت ترامپ این بود که به جای ایران، آمریکا را منزوی کرد. وقتی ایرانی‌ها را زیر فشار می‌گذارید باید مراقب باشید ائتلاف گسترده حامی فشار را از دست ندهید.
در حالی که قربانیان روزانه کرونا در ایران ۵۸ نفر و در آمریکا بالای ۱۶۰۰ نفر است، راس مدعی شد: ما می‌توانیم دوباره اعطای واکسن کرونا را به ایران پیشنهاد کنیم. در عین حال این را باید برای ایران روشن کرد که اگر راه حل دیپلماتیکی در وین به دست نیاید، با خطر از دست دادن تمام زیرساخت‌های هسته‌ای‌اش روبه‌رو خواهد شد.
وی بی‌آنکه به موشک‌باران بی‌سابقه پایگاه اشغالگران آمریکایی در عراق و قدرت موشکی ایران بپردازد، مدعی شد: ما می‌توانیم با انجام رزمایش، تأسیسات موشکی و هسته‌ای ایران را هدف قرار دهیم (!)
این سخن وی، با خدشه مجری VOA مواجه شد که معتقد بود گزینه نظامی معتبری در مقابل ایران وجود ندارد و حتی اسرائیلی‌ها نیز چنین باوری ندارند.
راس در عین حال درباره بازدارندگی نظامی آمریکا اذعان کرد: شما می‌توانید به سیاست فشار حداکثری ترامپ نگاه کنید و بگویید شکست خورد. در واقع واکنش حداکثری ایران را به همراه آورد. اما در عین حال من به وضعیت ایران در پذیرش برجام نگاه می‌کنم. این امر پس از اعمال تحریم‌های اقتصادی از جمله منع فروش نفت ایران به دست آمد. به خاطر دارم ایرانی‌ها می‌گفتند تا زمانی که زیر تحریم هستند، بر سر برنامه هسته‌ای‌شان مذاکره نخواهند کرد. تحریم‌ها به شکل چشمگیری افزایش یافت و ایرانی‌ها مذاکره کردند. اگر فشار به درستی اعمال شود، قابلیت تغییر محاسبات ایران را دارد.
(در اینجا هم وی تجاهل می‌کند که دولت در ایران تغییر کرده و محاسباتش برمبنای نوسان فشار‌های آمریکا نیست)
در ادامه، مجری VOA می‌پرسد «شما در دوره دولت اوباما در سال ۲۰۰۹ برای مجاب کردن چین به حمایت از تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به پکن رفتید. موضع چین امروز چقدر تغییر کرده است؟... دنیس راس پاسخ می‌دهد: آشکارا چینی‌ها نفت ایران را خریداری می‌کنند. در این مقطع به نظر می‌رسد چینی‌ها به ایران برای ایستادن در برابر فشار‌ها کمک می‌کنند. چین بزرگترین واردکننده نفت در جهان است. آخرین چیزی که چینی‌ها خواهان آن هستند قطع جریان نفت از خاورمیانه یا یک جنگ احتمالی ناشی از رفتار هسته‌ای ایران است. چینی‌ها هم باید از عواقب عدم همراهی‌شان از یک اجماع بین‌المللی با هدف انزوای ایران بترسند.
صدای آمریکا در میزگرد خود همچنین با جان آلترمن «مدیر برنامه‌های خاورمیانه در مرکز مطالعات استراتژیک و بین‌المللی در واشنگتن» گفتگو کرد. آلترمن درباره میزان همراهی چین با آمریکادر مذاکرات می‌گوید: چین از همراهی با آمریکا و حضور در اتاق مذاکرات غایب است. آنچه من شنیده‌ام این است که سطح مشابهی از چنین توانایی در مورد آمریکا و چین دیده نمی‌شود.
به‌نظر می‌رسد تنش‌های فزاینده چین و آمریکا به همه چیز آسیب زده است. چین از سیاست موسوم به «دیپلماسی گرگ جنگجو» به دنبال ایجاد تخاصم با ایالات متحده است و این رویکرد امکان تفکیک اختلافات با موارد توافق را فراهم نکرده. موارد متعددی در چند ماه اخیر بوده که مقام‌های ارشد آمریکایی از جمله شرمن و کری، به چین رفتند، ولی نتوانستد با افرادی متناسب ملاقات کنند، چون ظاهرا چینی‌ها از دیگر مسائل ناراحت هستند. در شرایطی که ایالات متحده می‌کوشد بر سر تغییر رفتار ایران در برنامه هسته‌ای‌اش اجماع جهانی را احیا کند این امر مایه نگرانی است که چین مانعی بر سر یک اجماع بین‌المللی باشد. مشکل ایالات متحده این است که چگونه بدون چین یک اجماع بین‌المللی گسترده در برابر ایران شکل دهد و چگونه پکن را در یک تنش فزاینده همراه کند. این کارت دیپلماتیکی است که متأسفانه احساس می‌کنم آن روز‌ها در گذشته که امکان حساب کردن بر روی چین برای ایفای نقشی سازنده در جامعه جهانی با هدف سوق دادن ایران به نقطه‌ای درست به پایان رسیده است.
«اریک بروئر» افسر ارشد پیشین اطلاعاتی در شورای اطلاعات ملی و سازمان اطلاعات پنتاگون، دیگر شرکت‌کننده در میزگرد VOA بود که گفت: من بسیار نگرانم که ایران غنی‌سازی اورانیوم را، در فردو با سانتریفیوژ‌های پیشرفته به بیست درصد افزایش داده است. این یکی دیگر از نکات مایه نگرانی من است که برجام احیا نخواهد شد و ما وارد دوره‌ای متزلزل و پرخطر می‌شویم. علاوه بر مسئله افزایش غنی‌سازی، میان ایران و آژانس توافقی برای دسترسی به دوربین‌های ناظر بر فعالیت‌های ایران در تاسیسات هسته‌ای وجود ندارد. در شرایط فعلی تصور پیوستن آمریکا وایران در برجام بسیار دشوار است.
وی درباره علت حمایتش از برجام در گذشته گفت: برجام توافق بسیار خوبی بود. از جهت محدودیت‌هایی که بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعمال کرده بود و زمان گریز هسته‌ای ایران را به یک سال رسانده بود. از آن مهم‌تر افزودن جنبه‌های نظارتی و بازرسی بود که کار را برای‌گریز هسته‌ای ایران بسیار دشوار کرده بود. من همچنان طرفدار بازگشت به برجام هستم. ولی فکر نمی‌کنم خیلی محتمل باشد.
بروئر با تایید اینکه دولت بایدن امکان مانور چندانی برای تحریم‌های جدید ندارد، گفت: با توجه به تحریم‌های وضع شده در دولت ترامپ، فضای به مراتب کندی برای رشد تحریم وجود دارد. اما می‌توان اقدام چین در خرید نفت ایران را تحریم کرد یا پیگیر فعال شدن مکانیسم ماشه شد.
یادآور می‌شود به‌خاطر خروج آمریکا از برجام، امکان دسترسی کاخ سفید به مکانیسم ماشه (امکان بازگرداندن خودکار تحریم از داخل برجام) وجود ندارد.

مقام صهیونیست: برای حمله دیر شده برجام را احیا کنید!

یک مقام صهیونیست طراح حمله به راکتور هسته‌ای عراق تاکید کرد: اسرائیل قادر به نابودی پروژه هسته‌ای ایران نیست و برای چنین کاری دیر شده است.
«بلومبرگ» در تحلیلی نوشت: فعالان نظامی اسرائیل تحلیل‌های گوناگونی درباره نحو مواجهه با برنامه هسته‌ای ایران دارند. برخی می‌گویند اسرائیل باید با توافق هسته‌ای ۵+۱ با ایران (برجام) مخالفت کند و برخی می‌گویند اسرائیل توان مقابله یکجانبه با برنامه هسته‌ای ایران را ندارد. اسحاق بن اسرائیل که چند دهه در امور امنیتی اسرائیل فعالیت داشته، طراح اصلی حمله به راکتور هسته‌ای عراق است. او همچنین رئیس اطلاعات نیروی هوایی بوده است و اکنون ریاست آژانس فضایی اسرائیل را برعهده دارد. وی می‌گوید من در گفتگو با نفتالی بنت نخست‌وزیر، به او توصیه کردم به مخالفت اسرائیل با بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای با ایران خاتمه دهد.
وی درباره این ادعای بنت که «اگر توافق هسته‌ای ناامنی پدید آید، اسرائیل برنامه هسته‌ای ایران را نابود خواهد کرد»، گفت: برای چنین کاری دیر شده است. شاید ۱۰ سال قبل چنین امکانی بود، اما امروز نام فناوری مربوط به تولید بمب در دسترس ایرانی‌هاست و تنها سند بر اراده آن‌ها برمی‌گردد.
این مقام صهیونیست می‌افزاید: بحث بر سر اثربخشی هزینه اقدام نظامی است و ایران می‌تواند هر تاسیسات هسته‌ای را حداکثر ظرف ۲ سال احیا کند. واقعیت این است که دیگر امکان نابودی برنامه هسته‌ای ایران وجود ندارد.
اسحاق بن اسرائیل، با بیان اینکه «تلاش‌های نتانیاهو برای متقاعد کردن دولت ترامپ به خروج از برجام بدترین اشتباه استراتژیک در تاریخ اسرائیل بود»، گفت: ما باید به مخالفت خود پایان دهیم و آمریکا را تشویق کنیم تا توافقی را با تمرکز بر موضوع اصلی جلوگیری از دستیابی قریب‌الوقوع ایران به بمب منعقد کند.
وی درباره گسترده کردن توافق به موضوعاتی مانند مبارزه با حمایت ایران از تروریسم هم گفت: پیچیده کردن موضوعات اشتباه است.
آنچه این مقام صهیونیست عمدا درباره علت اصلی ناتوانی اسرائیل از درگیری نظامی با ایران مسکوت گذاشته، توانمندی‌های گسترده و چندلایه ایران است که فقط یک قلم از آن اخیرا در بیان نایب‌رئیس آکادمی دانش موشکی روسیه بازتاب یافت: «ایران، یکی از کشور‌های نظامی پیشرفته و یکی از چهار قدرت موشکی دنیاست. ایران توانایی آن را دارد که اسرائیل را غیرقابل سکونت کند».

**************

روزنامه وطن امروز**

افتتاح نمایشگاه دستاورد‌های نداجا

نمایشگاه دستاورد‌های دفاعی نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور سرلشکر سیدعبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش افتتاح شد. در این نمایشگاه مجموعه‌ای از توانمندی‌های نیروی دریایی ارتش شامل تجهیزات و سامانه‌های دفاعی در حوزه سطحی، زیرسطحی، موشکی، پهپادی و... در ۲ بخش عمومی و محرمانه به نمایش گذاشته شده است. همچنین یک دستاورد جدید کاملا بومی در حوزه پایش زیر دریا با عنوان مبدل‌های اکوستیکی به نمایش گذاشته شده است. ساخت انواع پیزو سرامیک‌های صوتی در کشور همواره از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در طراحی و ساخت هیدروفن، سونار و همه تجهیزات کشف و رهگیری زیردریایی‌ها، مین‌ها و اژدر‌های دشمن بوده است و حالا این نیاز بسیار جدی در زمینه ساخت انواع سامانه‌های کاشف اهداف زیر دریا متناسب با تهدید‌های متنوع در زیر آب با تکیه بر توانمندی نیرو‌های جهادی نداجا، بنیه علمی دانشگاه‌های همکار تحقیقاتی و توانمندی صنایع داخلی مهم با ساخت نخستین نمونه‌های پیزو سرامیک‌های توان بالا و حساسیت بالا در کشور محقق شد. در این نمایشگاه برای نخستین‌بار پیزو سرامیک‌های صوتی ساخته شده به دست متخصصان نیروی دریایی ارتش به نمایش درآمد که برای نخستین‌بار در کشور به صورت بومی ساخته می‌شود. در نمایشگاه یادشده نخستین نمونه فرستنده‌های امواج صوتی توان بالا، گیرنده آکوستیکی پیزو سرامیک با دقت زیاد برای کشف اهداف زیرآبی کوچک مانند مین‌های دریایی در فواصل دور و نیز سامانه آرایه فازی شده پیزو سرامیکی برای استفاده در سونار‌های کشف‌کننده اهداف زیرسطحی که قابلیت آشکارسازی دقیق سمت و فاصله هدف در زیر آب را دارند به نمایش گذاشته شد. فرمانده کل ارتش در این برنامه با اشاره به یاوه‌گویی‌های رژیم صهیونیستی، گفت: یاوه‌گویی صهیونیست‌ها از سر ترس و وحشت است، اگرنه سردمداران این رژیم منحوس می‌دانند اگر ذره‌ای بخواهند یاوه‌گویی‌های‌شان را به عمل نزدیک کنند، پاسخی درخور دریافت خواهند کرد و چه بسا آن مهلت حیات‌شان هم زودتر به پایان برسد.

***

از ورزشکاران در برابر توطئه‌های رژیم صهیونیستی حمایت شود

عضو هیات‌رئیسه کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در تلاش است با اعمال نفوذ ورزشکاران آزاده ایران و جهان را محدود و محروم کند، گفت: دستگاه‌های متولی از جمله وزارت ورزش و وزارت امور خارجه باید با پیگیری‌های حقوقی در سطوح بین‌المللی و مواضع فعال، غیرقانونی بودن این قبیل محدودیت‌ها را برملا و از ورزشکاران کشور، حمایت کنند. زهره‌سادات لاجوردی خاطرنشان کرد: رژیم صهیونیستی روزی با پشتیبانی حامیان مستکبر خود به سمت تحریم برخی شاخه‌های ورزشی ایران روی می‌آورد و سعی می‌کند با خارج کردن رشته‌های ورزشی نامی و مدال‌آور برای ایران، زهر خود را بریزد و روز دیگر با اعمال نفوذ در کمیته‌های ورزشی سعی می‌کند ورزشکاران آزاده ایران و جهان را که این رژیم غاصب را به رسمیت نمی‌شناسند محدود و محروم کند. وی افزود: این تعدی‌گری‌ها در حالی است که اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی، قوانین داخلی کشور‌ها و نیز نظر و اراده ورزشکاران را محترم شمرده است و بر همین اساس، ورزشکاران مختار و آزاد هستند که با ورزشکار دیگری رویارو شوند یا خیر؛ لذا بخشی از راهبرد ضد اقدامات ظالمانه رژیم صهیونیستی آن است که طبق فرموده رهبری مسؤولان محترم ورزشی و ورزشکاران نباید در این حوزه، به هیچ وجه منفعل شوند.

***

علیرضا بیکدلی سرپرست معاونت کنسولی وزارت امور خارجه شد

با حکم وزیر امور خارجه، علیرضا بیکدلی به عنوان سرپرست معاونت کنسولی، مجلس و امور ایرانیان وزارت امور خارجه منصوب شد. به گزارش ایسنا، در حکم بیکدلی مقرر شده که با رویکرد تحولی و از طریق به‌روز‌رسانی سامانه‌ها، ارائه خدمات و ارتباط فعال در ۳ حوزه امور ایرانیان، کنسولی و مجلس، از همه ظرفیت آن حوزه از جمله دانش و تجارب مدیران، کارشناسان و کارکنان بهره برده و بر ارائه بهترین خدمات متمرکز شود. در بخشی از حکم انتصاب بیکدلی آمده است: امید است با توکل بر خداوند متعال و پیروی از منویات مقام‌معظم رهبری (مدظله العالی)، در تحقق سیاست‌ها و راهبرد‌های دستگاه دیپلماسی موفق باشید. لازم به ذکر است وزیر امور خارجه ضمن موافقت با استعفای سیدکاظم سجادی و تقدیر و تشکر از خدمات وی، سجادی را به عنوان مشاور وزیر امور خارجه منصوب کرد.

***

غرب به دنبال ناامیدسازی مردم و جذب نخبگان ما است

فرمانده نیروی هوافضای سپاه با بیان اینکه غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در حوزه نظامی و امنیتی نمی‌توانند هیچ غلطی کنند، گفت: آن‌ها به دنبال تفرقه‌افکنی در جامعه و ناامیدسازی و جذب نخبگان ما هستند. سردار امیرعلی حاجی‌زاده از منطقه غرب آسیا به عنوان قلب جهان نام برد و افزود: ذخایر و ثروت‌های مادی بسیار و نخبگان علمی برجسته در این منطقه بوده و از این رو دشمنان طماع می‌خواهند بر این منطقه، سلطه داشته باشند. وی با بیان اینکه آمریکایی‌ها در گذشته با به راه انداختن جنگ، دنبال برده‌داری بودند، گفت: امروز برده‌داری و جنگ آن‌ها نوین شده و به انسان‌ها اجازه می‌دهند در مسیر ریل‌گذاری اهداف و خواسته‌های استعماری آنان حرکت کنند. وی افزود: این جنگ در قالب جنگ فرقه‌ای از داخل کشور‌های منطقه خاورمیانه و بخشی از قاره آفریقا به راه افتاده و با طراحی این‌گونه جنگ‌ها توسط اندیشکده‌های غربی و سازمان‌های جاسوسی انگلیس، آمریکا، اسرائیل و فرانسه و تشکیل گرو‌ه‌های تکفیری مثل داعش، جنگ را با هزینه برخی کشور‌های منطقه اداره می‌کنند. فرمانده نیروی هوافضای سپاه در ادامه تصریح کرد: غربی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که در حوزه نظامی و امنیتی نمی‌توانند هیچ غلطی بکنند و روش‌های ضربه زدن‌شان نیز متفاوت با گذشته است. آن‌ها به دنبال القای این تفکر هستند که حاکمیت دینی، نمی‌تواند پاسخگوی نیاز مردم باشد و کشور را اداره کند؛ لذا به دنبال تفرقه‌افکنی در جامعه و ناامیدسازی و جذب نخبگان هستند تا طرح‌های خود را پیاده‌سازی کنند.

**************

روزنامه خراسان**

قیمت دلار در آستانه بازگشت به دامنه ۲۹ هزار تومان

تسنیم - قیمت دلار در بازار آزاد که در چند روز گذشته تا مرز ۳۱ هزار تومان افزایش یافته بود امروز همزمان با ارائه لایحه بودجه روندی نزولی را طی کرده و در آستانه ورود به دامنه ۲۹ هزار تومان است.

رمز پول ملی در آینده نزدیک آزمایشی راه اندازی می‌شود

بانک مرکزی - رئیس کل بانک مرکزی با تاکید بر این که ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاری و اقتصادی کشور را با جدیت دنبال می‌کنیم، گفت: تسهیل عرضه ارز صادرکنندگان خرد، بر اساس مکانیسم‌های مشخص در دستور کار جدی بانک مرکزی است. علی صالح آبادی تصریح کرد: درخصوص آزاد سازی منابع ارزی کشور اقدامات خوبی انجام شده که توان بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز را افزایش داده است. وی بیان کرد: موضوع رمز پول ملی از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزی است که زیرساخت و دستورالعمل‌های مربوط به آن تدوین شده است و در آینده نزدیک به صورت آزمایشی راه اندازی خواهد شد.

اقساط وام نهضت ملی مسکن، ماهی ۷ میلیون تومان

مهر - عضو هیئت مدیره بانک تخصصی بخش مسکن با بیان این که بازپرداخت تسهیلات با احتساب دوران ساخت در طرح نهضت ملی مسکن ۲۰ ساله است جزئیات بازپرداخت اقساط تسهیلات این طرح را اعلام کرد. محمدحسن علمداری گفت: به طور معمول بازپرداخت تسهیلات طرح نهضت ملی مسکن با لحاظ سه سال دوران ساخت و بازپرداخت ۱۷ ساله به این نحو است که برای تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومانی بدون سود دوران ساخت ماهانه هفت میلیون تومان، برای تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی ۶.۳ میلیون تومان، برای تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ۴.۷ میلیون تومان و برای تسهیلات ۲۵۰ میلیون تومانی ۴میلیون تومان است.

خط تولید لوازم خانگی در پاکستان فعال می‌شود

ایسنا - فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید از کشور‌های دارای ظرفیت به عنوان پایگاه تولید لوازم ایرانی استفاده شود، به عنوان نمونه خط تولید لوازم خانگی را در پاکستان فعال می‌کنیم، قطعات لوازم خانگی را به پاکستان می‌بریم و سنگ آهن و مس پاکستان را استخراج می‌کنیم و همین کار را در افغانستان نیز انجام خواهیم داد.

**************

روزنامه ایران**

تکذیب خبر حذف وام ازدواج

   خبر اول اینکه، جهــــــان نیوز گزارش داد برخی از رسانه‌های خبری اصلاح‌طلب مدعی شدند که وام ازدواج در بودجه سال آینده حذف شده است؛ اما حقیقت ماجرا این است که صرفا رقم وام ازدواج جوانان در لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ حذف شده و دولت درخواست کرده که میزان آن را در هیأت وزیران تعیین کند.
به‌گفته برخی کارشناسان وام ازدواج برای سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۰۰ و ۱۵۰ میلیون تومان در نظر گرفته می‌شود. در همین باره، وحید یامین‌پور، معاون جوانان وزیر ورزش و جوانان با انتشار توئیت‌هایی به این موضوع واکنش نشان داد.
یامین‌پور نوشت: دولت در بند ب تبصره ۱۷ به اجرایی شدن قانون جوانی جمعیت اشاره کرده که ماده ۶۸ آن قانون مربوط به تکلیف بانک مرکزی به پرداخت تسهیلات ازدواج است. در واقع متن تبصره‌ها تغییر یافته و به قانون مربوطه ارجاع داده شده است.

طرح استقلال سازمان «سپند»

  خبر دیگر اینکه، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از بررسی طرح تشکیل «سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی»(سپند) در کمیسیون متبوع خود خبر داد.
به گزارش ایرنا، «محمود عباس‌زاده مشکینی» در توضیح نشست روز یکشنبه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: در نشست امروز طرح تشکیل «سازمان پژوهش و نوآوری دفاعی» (سپند) با شخصیت حقوقی مستقل در وزارت دفاع بررسی شد.
بر اساس اظهارات سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، هدف این سازمان تسریع در دستیابی به فناوری‌های بدیع، نوظهور و شالوده شکن، پرمخاطره برای دشمن، با قدرت بازدارندگی قوی، حرکت دفاعی و تکنولوژیک کشور در مرزهای دانش روز و همچنین طراحی و ساخت و تولید و تأمین و پشتیبانی محصولات مورد نیاز پدافند غیرعامل است.

امتناع رژیم صهیونیستی از فروش گنبد آهنین به امارات از ترس ایران

  دست آخر اینکه،  یک رسانه صهیونیستی گزارش داد که مقامات رژیم صهیونیستی به‌دلیل هراس از نزدیک شدن روابط ایران و امارات از فروش سامانه گنبد آهنین به ابوظبی امتناع می‌کنند.
به گزارش ایسنا به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، امارات متحده عربی در حال فشار بررژیم صهیونیستی است تا میلیاردها دلار سامانه دفاع هوایی گنبد آهنین به این کشور بفروشد اما مقامات صهیونیستی از این کار امتناع می‌کنند.
این رسانه صهیونیستی در ادامه نوشت که اسرائیل در حال حاضر مایل به فروش این سامانه‌ها به امارات نیست. منابعی در قدس اشغالی از این موضوع هراس دارند که باتوجه به نزدیک شدن اخیر روابط ابوظبی به تهران که موجب نگرانی اسرائیل است، فشار امارات برای اجرای قرارداد مربوط به فروش گنبد آهنین تجدید شود.
این روزنامه همچنین مدعی شد: دلیل این، بیش از هر چیزی امنیت است. همیشه در داخل امارات افراد ایرانی وجود دارند و حضور این سیستم‌های حساس در کشوری که ایران دسترسی آزاد به آن دارد، چیزی نیست که اسرائیل در حال حاضر بتواند آن را تحمل کند.
رسانه‌های صهیونیستی پیش از این نیز گزارش داده بودند که این رژیم از نزدیک‌تر شدن روابط ایران و امارات بشدت نگران است و از آن ناراضی است. گفتنی است رسانه‌ها روز گذشته خبر دادند که نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قرار است برای اولین بار به‌عنوان یک نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی به امارات متحده عربی سفر کند.

**************

روزنامه شرق**

تلاش گروه هفت برای اتخاذ مواضع متحد
اوکراین و چین در صدر مباحث

وزیر خارجه آلمان در جریان دیدار با همتای انگلیسی‌اش در حاشیه اجلاس گروه هفت برای انجام «هر اقدامی با هدف بازگشت به گفتگو» در قبال مسئله اوکراین اظهار تمایل کرد؛ درحالی‌که لیز تراس، همتای بریتانیایی او گفت روسیه در صورت حمله به اوکراین با «عواقبی شدید» روبه‌رو خواهد شد. به گزارش دویچه‌وله، تراس در ضمن برگزاری این مذاکرات در لیورپول، همچنین از «کشور‌های دموکراتیک آزاد» خواست اتکایشان به گاز روسیه را کنار بگذارند. در حاشیه این گردهمایی، تراس با بربوک، وزیر خارجه آلمان که در اولین گردهمایی بین‌المللی خود از بعد از تشکیل دولت جدید آلمان شرکت کرده نیز دیدار کرد. بربوک که یکی از اعضای حزب سبز آلمان است، به طرح اولویت‌های آلمان برای دوران ریاستش بر گروه هفت که در سال آینده میلادی آغاز می‌شود، پرداخت. او با اشاره به فرمت نرماندی -مذاکرات بین فرانسه، اوکراین، روسیه و همچنین آلمان برای حل بحران اوکراین- که اولاف شولتس، صدر اعظم آلمان پس از دیدارش در روز جمعه با امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه آن را برجسته کرد، از طرفین خواست به میز مذاکره بازگردند. نشست گروه هفت در لیورپول در حالی برگزار می‌شود که بریتانیا و کانادا با استناد به سوابق حقوق بشری چین، با آمریکا موضعی متحد برای تحریم دیپلماتیک المپیک پکن اتخاذ کرده‌اند، اما بعید است که فرانسه، میزبان بازی‌های المپیک تابستانی پاریس در سال ۲۰۲۴ و ایتالیا، میزبان بازی‌های المپیک زمستانی سال ۲۰۲۶، بخواهند از این روند پیروی کنند.
یوشیماسا هایاشی، وزیر خارجه ژاپن در سخنرانی در اولین روز از این اجلاس دوروزه به همتایان خود در گروه هفت گفت که توکیو پس از درنظرگرفتن همه‌جانبه مسائل مختلف، در زمان مناسب تصمیم خواهد گرفت. همچنین بر اساس اعلام این وزارتخانه، سایر اعضای گروه هفت شامل بریتانیا، کانادا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و آمریکا علاوه بر اتحادیه اروپا به طرح اظهاراتی از جمله ابراز نگرانی درمورد چین پرداختند و جزئیات بیشتری در این خصوص مطرح نکرد.
روسیه بهای سنگینی خواهد داد
همچنین جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال که چرا ایالات متحده تصمیم گرفت از برنامه اعزام نیرو‌های رزمی به اوکراین صرف‌نظر کند، گفت: چنین گزینه‌ای هرگز روی میز نبود. او افزود: اگر روسیه تصمیم به حمله به اوکراین بگیرد، ایالات متحده حضور نیرو‌های آمریکایی در کشور‌های ناتو را تقویت خواهد کرد و مسکو «بهای سنگینی» را پرداخت خواهد کرد. بایدن گفت: من به ولادیمیر پوتین (رئیس‌جمهوری روسیه) گفتم که اگر او به سمت اوکراین حرکت کند، عواقب اقتصادی ویرانگری خواهد داشت. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین هم روز شنبه به تلویزیون یونان گفت روسیه هیچ‌گونه برنامه‌ای برای حمله به اوکراین ندارد. سه‌شنبه گذشته رؤسای‌جمهوری آمریکا و روسیه درباره تجمع ادعایی نیرو‌های روسی در نزدیکی مرز اوکراین گفتگو کردند. اوکراین و برخی کشور‌های غربی، روسیه را به گردآوری نیرو در نزدیکی مرز اوکراین متهم کرده‌اند. مسکو، اما این اتهامات را رد کرده و می‌گوید غرب می‌خواهد از آن به‌عنوان بهانه‌ای برای استقرار تجهیزات نظامی ناتو در نزدیکی مرز روسیه استفاده کند.

بلینکن به جنوب شرق آسیا می‌رود

وزیر خارجه آمریکا برای تقویت همکاری‌های امنیتی و اقتصادی با کشور‌های جنوب شرق آسیا و در راستای تشکیل یک جبهه متحد در مقابل چین در منطقه هند-اقیانوسیه، در هفته جاری به این منطقه سفر می‌کند. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز به اندونزی برود؛ او همچنین در ادامه به مالزی و تایلند سفر خواهد کرد. این اولین سفر او به جنوب شرق آسیا از زمان روی‌کارآمدن جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا خواهد بود. جنوب شرقی آسیا به عرصه نبرد استراتژیک دو قدرت برتر اقتصادی جهان، یعنی آمریکا و چین تبدیل شده است. پکن بخش اعظم دریای چین جنوبی، شاهراهی تجاری را که کشور‌های منطقه را به یکدیگر متصل می‌کند، از آن خود می‌داند و فشار نظامی و سیاسی خود را بر جزیره خودمختار تایوان افزایش داده است. دولت بایدن جنوب شرق آسیا را منطقه‌ای حیاتی در اقداماتش برای مقابله با قدرت فزاینده چین می‌داند؛ اما نبود ساختار‌های رسمی برای تعاملات اقتصادی به دلیل خروج رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا از یک قرارداد تجارت منطقه‌ای در ۲۰۱۷، دست‌های بایدن را برای اعمال نفوذ بسته است، درحالی که نفوذ چین، هر روز در حال افزایش است.

**********************************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات