صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴  ، 
کد خبر : ۳۳۴۹۳۰

اعتراف دوگانه غرب، تلاش برای طولانی سازی مذاکره

بهانه تحریم و دشمنی غرب بخصوص آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر موضوعات مربوط به صنعت هسته ای بوده است. موضوعی که غرب به ظاهر از ترس انحراف فعالیت هسته ای ایران به سمت نظامی، تلاش کرده است که ایران یک کشور خطرناک معرفی کند.

 بهانه تحریم و دشمنی غرب بخصوص آمریکا در برابر جمهوری اسلامی ایران در دو دهه اخیر موضوعات مربوط به صنعت هسته ای بوده است. موضوعی که غرب به ظاهر از ترس انحراف فعالیت هسته ای ایران به سمت نظامی، تلاش کرده است که جمهوری اسلامی ایران را بعنوان یک کشور " تعهدگریز" و " خطر" برای جامعه بین الملل معرفی کند. واقعیت امر این است که غرب چند ین سال است که به صورت قطعی متوجه شده است که ایران هرگز به سمت سلاح هسته ای نخواهد رفت. بطوری که  یک محقق آمریکایی در سال 2003 می نویسد: " فتوای آیت الله خمینی در طول جنگ علیه تولید یا استفاده از تسلیحات شیمیایی و فتوای سال 2003 آیت الله خامنه ای علیه تولید، نگهداری یا استفاده از تسلیحات هسته ای، مدرکی محکم دال بر این است که ممنوعیت های مذهبی علیه تسلیحات کشتار جمعی، نقشی قطعی در تعیین سیاست های ایران داشته اند".  بنابراین فتوای تاریخی مقام معظم رهبری بعنوان رهبر جامعه و مرجع تقلید در عدم استفاده از سلاح هسته ای بعنوان یک راهبرد در تعیین خطوط اصلی جمهوری اسلامی ایران قلمداد می شود.

با مروری بر تنها بخشی از بیانات مقام معظم رهبری در خصوص دیدگاه ایشان در مورد سلاح هسته ای ، به واکاوی رفتار غرب می پردازیم:

" من تأکید میکنم که جمهوری اسلامی هرگز در پی تسلیحات هسته‌ای نیست، و نیز هرگز از حق ملّت خود در استفاده‌ی صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای چشم‌پوشی نخواهد کرد. شعار ما «انرژی هسته‌ای برای همه، و سلاح هسته‌ای برای هیچکس» است." ( بیانات در شانزدهمین اجلاس سران جنبش عدم تعهد ۱۳۹۱/۰۶/۰۹).  ما سلاح هسته‌ای را نه به‌خاطر زید و عمرو، نه به خاطر آمریکا و غیر آمریکا، به‌خاطر عقیده‌مان قبول نداریم؛ هیچ کس نباید داشته باشد. وقتی ما میگوییم شما نداشته باش، معنایش این است که خودمان هم قاطعاً میگوییم نباید داشته باشیم و نخواهیم داشت. (بیانات در دیدار فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۱۳۹۲/۰۶/۲۶).

رصد شبانه روزی فعالیت های هسته ای توسط محور جاسوسی " موساد- سیا" نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران تنها یک درصد نیز در صنعت هسته ای انحراف نداشت است.  «ویلیام برنز»، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) بامداد سه‌شنبه (۱۶ آذر/ ۷ دسامبر) به نبود جنبه‌های تسلیحاتی در برنامه هسته‌ای ایران اعتراف کرد.

برنز در نشستی که توسط روزنامه وال‌استریت‌ژورنال برگزار می‌شود گفت که سیا «هنوز هیچ شواهدی درباره تصمیم ایران برای تسلیحاتی کردن» برنامه هسته‌ای نمی‌بیند. علاوه بر اعتراف سازمان جاسوسی سیا در عدم انحراف در فعالیت های هسته ای، تاکنون بازرسان سازمان انرژی اتمی هم هیچگونه انحرافی در این خصوص پیدا نکرده اند. لازم بذکر است که ایران تحت شدید ترین بازرسی ها در طول تاریخ قرار گرفته است. حال سوال این است که علی رغم عدم انحراف در صنعت هسته ای ایران، چرا گزاره " انحراف هسته ای"  بعنوان " کلیدواژه" علیه ایران مورد استفاده قرار می گیرد؟

حساسیت جامعه جهانی به سلاح هسته ای که کاربرد آن توسط ایالات متحده به جهان نشان داده شد، باعث شده است که "متهم" در  استفاده از سلاح هسته ای بعنوان " حافظ صلح" در جهان باشد. گزاره ای خنده دار ولی واقعی همواره از طریق رسانه به طور شبانه روزی در تلاش است که انحراف در صنعت هسته ای خود را به فراموشی بسپارد.

اما آنچه غرب در مورد ایران دنبال می کنند با هدف " مهار ایران" انجام ی پذیرد و چون ایالات متحده توان رسیدن به این مرحله را ندارد به ناچار باید از طریق کلید واژه مورد قبول همگان به سمت هدف خود حرکت کند. رفتاری که تا یک دهه پیش موفق بود ولی در چند سال اخیر به چالش های روبرو شده است.

انتظار می رود که سیاست مداران و مسئولین کشورمان نیز با نیت خوانی رفتار آمزیکا در زمین دشمن بازی نکنند. مذاکره و توافق هسته ای برجام که به مدت سه سال بصورت یکجانبه از طرف ایران اجرا شد و علی رغم اینکه آمریکا به جای رفع تحریم ها؛ بالای 1500 تحریم دیگر نیز اعمل کرد، نشان می دهد مهار و تلاش برای تغییر در ایدئولوژی ضد استکباری  ایران، از اهداف شوم غرب است.

شرطی سازی و شرطی نگه داشتن اقتصاد ایران، ضریب دادن به دوگانه معیشت- مذاکره  از طریق رسانه، مشغول سازی ایران به مذاکرات پی در پی، القا سازی حل مشکلات از طریق کلید مذاکره، ترساندن ایران از داشتن پلن B و تلاش برای خرابکاری و اقدامات تروریستی در داخل کشور  و ...  پازل طراحی شده غرب برای ایران است. بنابرانی نباید در این مسیر گام نهاد و بر طبق سیاست محور عبری- غربی حرکت کرد.

جداسازی اقتصاد از مذاکره، مدیریت مستقل کشور و حفظ استقلال کشور، فاصله گذاری از نگاه به غرب و طراحی سیاست خارجه بر محور منطقه گرایی و نگاه به شرق، تمرکز بر اقتصاد درونگرا با هدف صادرات، مدیریت  بر اساس منافع ملی که محور همه جناح سیاسی قرار گیرد و... باید اولویت نخست دولت سیزدهم بعنوان دستگاه ریل گذاری در کشور مورد تاکید قرار گیرد.

در پایان باید گفت اعتراف سازمان جاسوسی آمریکا مبنی بر انحراف در صنعت هسته ای و رفتار دوگانه  نخبگان سیاسی این کشور نشان از طراحی شوم دیگری است که بر اساس " طولانی شدن مذاکرات وین" صورت می پذیرد که اینکار اجازه تمرکز در داخل مبنی بر پیشرفت و توسعه را نخواهد داد.

 

 

نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
علی
United States of America
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
0
رفتن به سمت مذاکره خوب نبود
علی
United States of America
۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۶
0
0
رفتن به سمت مذاکره خوب نبود
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات