صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱  ، 
کد خبر : ۳۳۵۲۱۸

نقش شهید ایرلو در کمک‌های دیپلماتیک به مردم یمن

سعدالله زارعی در گفتگویی پیرامون شهادت شهید ایرلو عنوان کرد: شهید حاج حسن ایرلو یکی از رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که نقش مهمی در لشکر علی‌ابن‌ابیطالب(ع) داشت و در واقع در طول دوران جنگ در عملیات مختلفی شرکت کرد.
 
وی با اشاره به برادران شهید حسین ایرلو و خانواده این شهید والا مقام تشریح کرد: در یک عملیات دفاع مقدس دو نفر از برادران شهید ایرلو به شهادت رسیدند و ایشان سومین شهید این خانواده محسوب می‌شود.
 
زارعی با اشاره به فعالیت ها و خدمات ارزنده شهید ایرلو در یمن و در محور مقاومت ادامه داد: شهید ایرلو در ادامه و پایان جنگ در پست‌های آموزشی سپاه فعالیت‌های ارزنده‌ای داشتند و در واقع یکی از مربیان برجسته‌ عملیاتی سپاه محسوب می‌شد.
 
این کارشناس مسائل بین‌الملل به تجربه شهید ایرلو و حضور وی در یمنی‌ اشاره و ابراز کرد:  حاج حسن در ادامه همین مسیر، ارتباط با فعالیت‌های خارج از کشور را در دست گرفت و دست آخر هم با توجه به تجربه‌ی کار با یمنی‌ها و با توجه به شناختی که از مردم و سرزمین یمن داشت و تجربیاتی که در عرصه دیپلماسی کسب کرده بود در سال ۱۳۹۸ به عنوان سفیر جمهوری اسلامی ایران در یمن مشغول به کار شد و تا آخر هم یک عنصر فعال در عرصه دیپلماسی با محوریت یمن بود.
 
 وی با تاکید بر تلاش شهید ایرلو در عرصه دیپلماسی منطقه‌ای گفت: حاج حسن توانست در ارتباط با دولت‌ها و کشورهای منطقه‌ای مسائل مرتبط با یمن را پیگیری کند و در این مسیر کمک‌های موثری به مردم مظلوم یمن داشته باشد.
 
زارعی افزود: شهید ایرلو به عنوان سفیر در عرصه دیپلماسی و برقراری ارتباط بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی با یمن کارهای ارزنده ای داشتند همچنین در محور کمک به یمنی‌ها برای گسترش ارتباطات خارجی و کشورهای منطقه با مردم  مظلوم یمن فعال بود و توانست در جهت همدلی هرچه بیشتر افکار عمومی جهانی و منطقه‌ای در یمن نقش‌ بسیار برجسته‌ای را ایفا کند.
 
وی در ادامه عنوان کرد: عمده فعالیت های شهید ایرلو در سیاست خارجی  در همین یمن بود و در دوسالی که به عنوان دیپلمات در یمن مشغول به فعالیت بود، توانست کمک‌های سیاسی و دیپلماتیک بسیاری به مردم یمن داشته باشد و پیش از این هم ایشان با یمنی‌ها در ایران کار کرده و در زمینه‌های آموزشی، سیاسی و مدیریتی اقدامات برجسته‌ای انجام داده بودند.
 
زارعی با اشاره به عارضه شیمیایی شهید ایرلو از دقاع مقدس در پایان خاطر نشان کرد: ایشان در حین خدمت مبتلا به کرونا می‌شوند و با توجه به اینکه امکانات درمانی در یمن بسیار بسیار نازل بوده، در همان ابتدا با توجه به عارضه شيميايی علیرغم  تلاش‌های گسترده ایران برای انتقال سریع ایشان از صنعا به تهران با توجه به قطع‌نامه ۲۲۱۶ و محاصره مطلق یمن عملا تا این هماهنگی‌ها با سعودی‌ها صورت بگیرد و آنها اجازه بدهند پروازی در فرودگاه صنعا بنشیند  زمان از دست رفت و متاسفانه وقتی به تهران رسیدند، ریه‌‌های ایشان بشدت درگیر بود و در زمینه اکسیژن خون هم دچار بحران شده بود وی باوجود  چندین روز تلاش پزشکان، سحرگاه دوشب پیش به برادران شهیدش پیوست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات