صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۷  ، 
کد خبر : ۳۳۵۵۵۰

دلیل نگرانی غربی‌ها از طولانی شدن روند مذاکرات وین چیست؟

امیر علی ابوالفتح کارشناس مسائل بین‌الملل درباره ابراز نگرانی طرف غربی از طولانی شدن روند مذاکرات وین گفت: آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها به این دلیل اصرار بر نتیجه‌بخش بودن مذاکرات در کمترین زمان ممکن دارند که اثر تحریم‌ها بر اقتصاد ایران تقریبا سرریز و خنثی شده است.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت،

خبر‌های مختلف یا متناقضی از نشست‌های مذاکراتی برجام از سوی رسانه‌های کشور‌های عضو توافق هسته‌ای در طول روز‌های گذشته منتشر شده است. خبر‌هایی امیدوار کننده از نزدیک شدن به حصول توافق یا نگران کننده از دست رفتن هر گونه توافقی که با تهدیداتی از سوی کشور‌های غربی علیه ایران همراه است. اخباری که بیش از پیش منجر به سردرگمی افکار عمومی شده است. راهبرد معاصر در گفتگو با کارشناس سیاست خارجی و آمریکا این سوال را مطرح کرده که کدام خبر‌های حول نشست مذاکراتی برجام، مطمئن‌تر و واقعی است؟

برای کسب درآمد دلاری از رمزارز و
سایر بازار‌های مالی همراهت هستیم.
برای کسب درآمد دلاری از رمزارز و سایر بازار‌های مالی همراهت هستیم.

مشاهده
yektanet-logo-sign
تبلیغ

امیر علی ابوالفتح کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفتگو با راهبرد معاصر در خصوص تداوم روند مذاکرات هسته‌ای و خبر‌های ضد و نقیضی که از سوی مذاکره کنندگان منتشر می‌شود گفت: آنچه در حال حاضر در مذاکرات بین ایران و طرف‌های برجامی بر سر آن بحث می‌شود، بازگشت به برجام توسط آمریکا و کاهش سرعت گسترش فعالیت‌های اتمی ایران است. در این بین در روند مذاکراتی که در دولت جدید ایران و آمریکا آغاز شده است دو جبهه رو در روی هم قرار گرفته اند و خبر‌هایی متفاوت از هم را به اطلاع افکار عمومی می‌رسانند.


وی در این باره افزود: جبهه اول یا بخشی از اعضای تیم مذاکره کننده که شامل ایران، روسیه و چین هستند برخلاف آنچه جبهه دوم به صورت غیر مستقیم بیان می‌کند امیدوارانه در مسیر رو به جلو برای رسیدن به توافق و لغو تحریم‌های آمریکا در جریان مذاکرات هرازگاهی اخباری منتشر می‌کنند.

ابوالفتح در این باره خاطر نشان کرد: ترویج امیدواری و باز شدن فضا برای رسیدن به توافقی همه جانبه از جمله رویکرد‌هایی است که سه دولت در جبهه اول بدان روی آورده اند. این در حالی است که رویکرد در جبهه دوم که به صورت مستقیم متشکل از سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیاست و غیر مستقیم ایالات متحده، برخلاف جبهه اول که دائما امیدوار به لغو تحریم‌ها و رسیدن به توافق هستند، از دست رفتن زمان سخن می‌گویند. در حالی که جبهه اول به صورت مکرر بیان می‌کند که امکان زیادی برای دست یابی به توافق وجود دارد.

امیر علی ابوالفتح در رابطه با اینکه اظهار نظر‌های کدام جبهه به حقیقت نزدیک‌تر است گفت: در طول سه سالی که از گذشت اعمال شدیدترین تحریم‌ها به اقتصاد ایران می‌گذرد، قطع به یقین می‌توان گفت اقتصاد ایران خود را با فشار‌های تحریمی منطبق کرده است. از سویی فعالیت‌های هسته‌ای ایران به لحاظ کمی و کیفی در حال گسترش است.

با آموزش حرفه ای، درآمدتو از بازار‌های جهانی چند برابر کن
با آموزش حرفه ای، درآمدتو از بازار‌های جهانی چند برابر کن

مشاهده
yektanet-logo-sign
تبلیغ

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در این باره گفت: از این جهت گذشت زمان به نفع آمریکا و اروپا نیست. آمریکایی‌ها و کشور‌های غربی به این دلیل اصرار بر نتیجه گرفتن هر چه سریع‌تر مذاکرات دارند که اثرتحریم‌ها در اقتصاد ایران تقریبا سرریز و خنثی شده است. در حالی که جمهوری اسلامی ایران مایل به لغو تحریم‌ها در صورتی است که آمریکا یک بار دیگر قادر به اعمال تحریم‌ها علیه ایران نباشد. قطعا نمی‌توان دیدگاه یکی از طیف‌های حاضر در طرف جبهه اول یا جبهه دوم را غالب بر دیگری دانست. به این دلیل که هر دو طرف مذاکراتی تلاش می‌کنند سرانجام مذاکره بر طبق خواسته آن‌ها پیش برود.

امیر علی ابوالفتح در پایان خاطر نشان کرد: آنچه دو طرف موضوع توافق و بحث مذاکرات هسته‌ای ایران مطرح می‌کنند را باید در حد بینابینی مورد بررسی قرار دهیم. هر دو طرف در مذاکرات برای تحقق هر چه سریع‌تر و مطلوب‌تر خواسته‌های خود تلاش می‌کند از این منظر، احتمال زمان بر بودن و طولانی‌تر شدن روند مذاکرات برای رسیدن به یک نتیجه مورد نظر دور از ذهن نیست.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات