صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۷۹

نشریه اخبار و تحلیل‌های یکشنبه، ۲۴ بهمن ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) ایّام ماه رجب است. قدر این ماه را و این روزها را بدانیم؛ ماه رجب، ماه توسّل و تضرّع و دعاست، ماه تصفیه روانی و معنوی است؛ دل‌ها را به خدا باید نزدیک کرد؛ بخصوص جوان‌ها. به این تقویت ارتباط با خداوند در لحظه ‌لحظه عمرمان احتیاج داریم و این ایّام ماه رجب متناسب با این [احتیاج] است. (19/11/1400) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز               

نوبت مسئولان است!

مراسم جشن ملی 22 بهمن امسال از حیث شکل و محتوا و زمینه‌های سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، به‌منظور شکل‌دهی به بزرگ‌ترین گردهمایی ملی، متفاوت از سال‌های گذشته بود. این تفاوت دلایلی داشت که شرایط کرونایی کشور در رأس آن‌ها قرار داشت. البته در این میان نمی‌توان از فعالیت ویروس‌های دیگر به‌منظور کاهش رونق 22 بهمن امسال، سخنی به میان نیاورد.

نکات تحلیلی: 1- زیاده‌خواهی‌های آمریکا در تداوم کمپین‌های فشار حداکثری به‌رغم اعترافات اخیر مقاماتی از این کشور به عدم کارآیی و ناکامی این فشارها و تحریم‌ها، یکی از این ویروس‌هاست. آمریکایی‌ها باوجود تشکیل اتاق فکرهای مطالعاتی درباره جمهوری اسلامی، هنوز هم آن‌طور که باید مردم ایران را نشناخته‌اند. آمریکایی‌ها اگرچه با تحمیل فاز تازه‌ای از جنگ روانی و رسانه‌ای به نام جنگ شناختی درصدد تغییر ذائقه فکری و فرهنگی و ذهنیات و شناخت مردم نسبت به انقلاب و ارزش‌های آن هستند و در خیال خام می‌پندارند در این حوزه موفق‌اند؛ اما یادشان رفت که مردم ایران «دشمنانه بودن» پروژه جدید آمریکایی‌ها و هم‌پیمانان آن‌ها را کاملاً فهم کرده و مبتنی بر غیرت دینی و عقلانیت اسلامی و ملی‌شان مقابل اراده سرشار از خباثت و خیانت دشمن بیرونی فوراً به ید واحده و سد آهنین تبدیل می‌شوند. حضور مردم به شکل‌های مختلف و با تنوع تماشایی پیاده‌روی عادی، رزمایش موتوری و نمایش خودرویی و حتی هشتگ‌های ترند شده مجازی در شبکه‌های اجتماعی که همانند پتک بر سر بدخواهان سنگینی می‌کرد، تنها جلوه‌ای از بینش و گرایش مردم به ارزش‌های ملی و اسلامی و انقلابی است. 2- ویروس دیگری که 22 بهمن متفاوتی باوجود ناباوری لنزهای خبری دنیا رقم زد، تداوم تشدید نق‌زنی‌ها و دشمنی‌های اپوزیسیونی در خارج و داخل بود که حداقل از یک ماه قبل شروع به سیاه‌نمایی از وضعیت و تأثیر آن بر حضور مردم در 22 بهمن کرده بودند. البته برخی از جریان‌های سیاسی و رسانه‌ای نیز باهدف تسویه‌حساب سیاسی با دولت سیگنال‌هایی را ارسال می‌کردند که دلالت تلویحی بر مطالبه آن‌ها از دشمنان در خصوص تداوم محاصره تحریمی و افزایش فشار روانی و روحی به مردم، باهدف ناامید و ناامن ساختن محیط زندگی اقتصادی و سیاسی آن‌ها داشت.

نکته راهبردی: مردم با هر وسیله‌ای بود خودشان را به جشن ملی 1400 رساندند تا با حضورشان در صحنه‌های دفاع از اسلام، انقلاب، ایران و رهبری، هم به دشمنان پیام دهند که ما هستیم و حساب مشکلات و مطالبات ما از دفاع از اساس و اصل انقلاب و میراث امام و شهدا جداست و هم حجت را بر مسئولان و ضرورت خدمات‌رسانی به این مردم نجیب تمام کنند. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

▼گزارش روز                          

اصلاح قانون اساسی؟!

بحث درباره قانون اساسی و لزوم اصلاح آن مدتی است به محافل رسانه‌ای و سیاسی کشیده شده است. شروع مباحث و مواضع مختلف در این موضوع با اظهاراتی از سوی باهنر، نماینده چندین دور مجلس شورای اسلامی آغاز شد؛ نظر اصلاحی باهنر در خصوص قانون اساسی بیشتر معطوف به نهاد قانون‌گذاری کشور است؛ او معتقد است ساختار مجلس کنونی در کشور کارآمدی لازم را ندارد و برای ایجاد نگاه راهبردی و ملی در عرصه قانون‌گذاری، نیاز به مجلس بالادستی همچون مجلس سنا در آمریکا است. بااین‌حال، طرح موضوع اصلاح قانون اساسی کشور از سوی این چهره سیاسی، با نظرات موافق و مخالفی در میان چهره‌های سیاسی مسئول و غیرمسئول مواجه شده است.

گزاره‌های خبري: 1- عباسعلی کدخدایی، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، 18 بهمن‌ماه در ویژه‌برنامه زاویه شبکه 4 سیما گفت: «ما نمی‌توانیم زمان مشخصی برای اصلاح قانون اساسی در نظر بگیریم و بگوییم مثلاً هر 20 سال باید در آن بازنگری کنیم؛ اما هر وقت نیاز شد، باید دست به این اقدام بزنیم». 2- سخنگوی شورای نگهبان دیروز (23 بهمن) در پاسخ به سؤالی در این خصوص اعلام كرد: «راه اصلاح قانون اساسی در اصل ۱۷۷ قانون اساسی پیش‌بینی شده است. اگر نیاز به اصلاح قانون اساسی باشد راه بسته نیست و نگرانی وجود ندارد ولی اولویت ایجاب می‌کند از قانون اساسی فعلی استفاده کنیم». 3- محمدعلی ابطحی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب 19 بهمن‌ماه در گفت‌وگو با ایلنا اظهار داشت: «تغییر قانون اساسی یک تیغ دو لبه است که می‌تواند ما را به پسرفت بکشاند یا بر اساس نیاز واقعی مردم و شرایط زمانه تغییر کند». 4- محمد غرضی، از وزراي دهه ۶۰ نیز از قافله نظردهندگان به موضوع تغییر قانون اساسی جا نماند و چهارشنبه گذشته طی اظهاراتی گفت: «تحقق چنین هدفی کار راحتی نیست؛ زیرا مردم از ایده‌های سیاسیون حمایت نمی‌کنند... تغییر قانون اساسی ناشی از اراده قدرت سیاسی نیست، بلکه این تغییر به دست قدرت اجتماعی شکل خواهد گرفت». 5- بااین‌حال به نظر حمیدرضا ترقی، فعال سیاسی اصولگرا، «الآن وقت مطرح کردن این مسائل نیست؛ ما مشکلات ساختاری که مانع مدیریت و حکمرانی درست کشور شود به آن معنا نداریم، مشکل ما رفتاری و عدم انجام وظایف هر قوه بر اساس ضوابط و وظایفی است که قانون برای آن‌ها مشخص کرده است».

گزاره تحليلي: بسيار واضح است كه قانون اساسي در بازنگري خود سكوت ندارد و اصل 177 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که مربوط به بازنگري آن است، اصلي كامل، جامع، شفاف و صريح است. بااین‌حال همان‌گونه كه اصلاح قانون اساسي بنا بر اقتضائات زمان، از احتمالات است، صرف گذشت زمان نیز نمی‌توان دليلي تام براي تغيير آن که ستون فقرات قوانین کشور محسوب می‌شود، دانست؛ چراکه اصلاح بی‌مورد نيز می‌تواند آسیب‌زا باشد. مانايي قانون اساسي به‌عنوان ميثاق بزرگ ملي و ديني و انقلابي، مبتني بر فرهنگ، باورها و ارزش‌های بنيادين، يكي از مهم‌ترین تفاوت‌های آن با قوانین عادي است و همین تفاوت‌هاست که سطح ضرورت تغییر را از جنجال‌های رسانه‌ای و بگومگوهای سیاسی خارج می‌کند. بنا به فرمايش رهبر معظم انقلاب، «همه چيزهايي كه براي اداره امور ملت لازم است، به شكل متين و مستحكمي در اين منشور وجود دارد»؛ لذا به نظر می‌رسد در وضع کنونی کشور، بیش از دعواهای سیاسی و رسانه‌ای بر سر اصلاح قانون اساسی، نیازمند یک عزم ملی جهت عمل به اصول مترقی آن هستیم. (نویسنده: حسین عباسیان)

▼ اخبار

وزیر کار: 1000 مدیر را باید جابه‌جا کنیم

«حجت عبدالملکی» گفت: «در لیستی که از نهادهای امنیتی اصلی کشور دریافت کردیم، بیش از ١٠٠ نفر افرادی که عمدتاً رسانه‌ای، خبرنگار یا فعالان فضای مجازی بودند، در این لیست وجود داشت که این افراد در واحدهای اقتصادی و صنایع بزرگ در سطوح بالا یعنی عضو هیئت‌مدیره و مدیرعامل منصوب شده بودند. ما حدود ٢ هزار مدیر هم‌تراز مدیرکل به بالا در این مجموعه داریم که بر اساس ارزیابی‌هایی که کردیم، برآورد ما این است که یک هزار نفر را باید جابه‌جا کنیم، که تابه‌حال ٣۵٠ نفرشان برکنار یا جابه‌جا شده‌اند و افراد جدید آمده‌اند. حقوق یکی از مدیران ماهیانه ۲۰ میلیون تومان بود اما با اختصاص کارت هدیه در ماه حدود ۷۰ میلیون تومان دریافت می‌کرد. یکی از مجموعه‌ها درخواست حدود ۱۲۰۰ قطعه سکه را داده است که به‌سرعت با آن مجموعه برخورد کردیم. در بازرسی در ۱۶ شرکت زیرمجموعه وزارت کار، ۹۹ نفر از مدیران شناسایی شدند که ۱۲ عنوان اتهامی با سرفصل‌های مختلف ازجمله اختلاس داشتند. سازمان بازنشستگی و تأمین اجتماعی ماهانه حدود پنج تا ۶ هزار میلیارد تومان کسری داشت که با ایجاد انضباط مالی و افزایش درآمدها، این میزان کسری را در ۲ ماه گذشته به صفر رساندیم».

مقدم‌فر: به‌جای تبیینِ جهاد تبیین، وارد اقدام شوید

استاد دانشکده ارتباطات واحد تهران مرکز گفت: «متأسفانه از زمان اعلام «جهاد تبیین» در مهر‌ماه از سوی مقام معظم رهبری، تاکنون بیشتر رسانه‌ها ازجمله رسانه ملی در تبیین ادبیات، مفهوم‌شناسی، چیستی و چرایی جهاد تبیین متوقف شده‌اند. با کمال تأسف باید اعتراف کنیم ما در این جنگ حتی ازلحاظ دفاعی هم از دشمن عقب هستیم چه رسد به اینکه در ‌برابر او آرایش تهاجمی گرفته باشیم. یکی از مصداق‌های عملی این جنگ ترکیبی دشمن را می‌توان در فضاسازی‌ها پیرامون ‌مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین دید. شاهد آن هستیم که این رسانه‌ها چطور با استفاده از تکنیک‌های مختلف عملیات روانی به دنبال شرطی کردن جامعه به مقوله مذاکره و پیشبرد اهداف شوم خود علیه ایران هستند. در شرایطی که مشاهده می‌شود فاصله طراحی و فکر دشمن با اقدام و عمل او بسیار نزدیک و تقریباً هم‌زمان شده است، متقابلاً جبهه رسانه‌ای انقلاب نیز باید خود را آماده واکنش سریع و کنش‌های بهنگام کند».

گام بعدی تبدیل تهدید به فرصت

تا مدت‌ها رسانه‌‌های خارجی مدام تکرار می‌کردند «دارو تحریم نیست»؛ اما داروهای خاص و حیاتی را نمی‌گذاشتند وارد کنیم؛ از انسولین تا داروی بیماران پروانه‌ای و داروی سرطان و حتی کیت‌های مختلف. تا جایی که ۱۵ ایرانی به دلیل عفونت‌های ناشی از نبود پانسمان ویژه بیماران پروانه‌ای که در لیست تحریم‌های دارویی آمریکا قرار داشت، جان خودشان را از دست دادند؛ اما نخبگان ایرانی برای مقابله با این تحریم‌های ظالمانه دست‌به‌کار شدند و فناوری پیچیده این داروها را یکی بعد از دیگری خودشان به دست آوردند. قانعی، رئیس ستاد توسعه زیست‌فناوری کشور می‌گوید: «امروز محصولات زیست‌فناوری ما در روسیه جای محصول آمریکایی را گرفته است؛ بنابراین وقتی می‌گویم تهدید تبدیل به فرصت شد در یک گام بعد تهدید به تهدید تبدیل شد. تا همین امروز 1.8 میلیارد دلار با فناوری‌هایی که همه آن‌ها در درون ایران جوشیده شده، صرفه‌جویی ارزی داشته‌ایم؛ فناوری‌هایی که بعد از انرژی هسته‌ای، در لیست تحریم‌ها قرار داشته و هیچ‌کدام از وسایل و امکانات آن را دنیا در اختیار ما قرار نمی‌داد».

تحریم یا سیاه نمایی رسانه‌ها؛ چه چیزی انگلیسی‌ها را به خیابان کشاند؟

«دیلی‌میل» گزارش داد: «به دنبال تورم و افزایش بهای انرژی در انگلیس، شهروندان این کشور در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و علیه دولت تظاهرات کردند. دبیر گروه مجمع خلق در این تظاهرات گفته: «زندگی بسیار دشوارتر شده است. مردم به‌سختی می‌توانند هزینه‌های فرزندان خود را تأمین کنند. ثروتمندان، پولدارتر می‌شوند و بقیه باید رنج بکشند». لازم به ذکر است، انگلیس نه همچون ایران، از تحریم رنج می‌برد و نه انبوه رسانه‌های خارجی برای القای ناکارآمدی نظام مستقر در آن، به‌صف شده‌اند و سیاه نمایی می‌کنند؛ این نوع اعتراضات مدنی در انگلیس ناشی از نگاه سرمایه‌داری و حاکم شدن اندیشه منفعت‌طلبی است که امروز مردم انگلستان و سایر کشورهای غربی را به ستوه آورده است.

اخبار کوتاه

چرا دولت روحانی تحریم‌ها را دور نزد؟!/ «محمدحسن آصفری» نماینده مجلس می‌گوید: «در مجلس نهم از آقای زنگنه در صحن علنی سؤال کردیم که چرا شما تحریم‌ها را دور نمی‌زنید و باوجود بازار فروش نفت در منطقه منفعل عمل می‌کنید؛ پاسخی که وزیر نفت وقت به ما داد این بود که آقای روحانی گفتند باید اول تکلیف برجام روشن شود؛ این یعنی در دولت قبل هم امکان دور زدن تحریم‌ها وجود داشت اما علاقه داشتند با فشار به مردم، نظام را به هرگونه توافق ذلت باری وادار کنند».

وزیر اقتصاد: سال 1401، تورم به‌مراتب کمتری خواهیم داشت/ سید احسان خاندوزی بابیان اینکه دولت سیزدهم در حالی دولت را به دست گرفت که شرایط اقتصادی کشور در وضعیت بی‌ثباتی کم‌سابقه‌ای قرار داشت، گفت: «در سال 1400 در چهارمین سال متوالی به جهت رشد قیمت‌ها قرار داشتیم، که الآن هم وضعیت نامطلوبی را داریم. دولت در مرحله کنترل کسری بودجه و تورم، بسیار جدی است و در سال آینده تورم بسیار کمتری را تجربه خواهیم کرد».

نقش سیاست‌های آمریکا در نگرانی همسایگان از ایران/ پایگاه خبری «رأی الیوم» نوشت: «ایران از منظر نظامی هرگز تهدیدی برای بحرین، امارات و حتی عربستان سعودی نبوده است اما این کشورها به دلیل ترسی که آمریکا به آن‌ها تلقین می‌کند همچنان نگران این احتمال و تهدید موجودیت رژیم‌های خود از سوی تهران هستند».

عرضه سراسری، راهکاری برای مدیریت قیمت‌ها!/ چند ماهی می‌شود که وزارت جهاد کشاورزی با راه‌اندازی سایت و اپلیکیشن بازرگام، اقدام به فروش اینترنتی برخی کالاهای اساسی با نرخ مصوب دولتی نموده است؛ تجربه توزیع کالا به این شکل تاکنون در اختیار چند سایت اینترنتی بود و ورود وزارت جهاد به این عرصه، اقدام نویی محسوب می‌شود که در صورت موفقیت، نوید کنترل بازار کالاهای اساسی در تکانه‌های قیمتی را می‌دهد. در ادامه این سیاست، به‌منظور ایجاد ثبات قیمتی در بازار گوشت کشور، وزارت جهاد کشاورزی از دیروز (شنبه، 23 بهمن) گوشت قرمز را علاوه بر میادین میوه و تره‌بار، در سایت بازرگام نیز توزیع می‌کند.

نمایندگان مجلس نظارت کنند، دخالت نه!/ سخنگوی شورای نگهبان گفت: «اگر نظارت نمایندگان تبدیل به دخالت در اجرا شود، خلاف استقلال قوا و خلاف قانون اساسی است. نمایندگان اگر می‌بینند یک مقام مسئول یا یک مدیر اجرایی یا یک وزیر درست عمل نکرد، می‌توانند از ابزارهای نظارتی‌‌شان همچون تذکر، سؤال، استیضاح و تحقیق و تفحص استفاده کنند. اگر امری دخالت محسوب شود، شورای نگهبان در بررسی صلاحیت‌ها آن را مدنظر قرار می‌دهد».

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات