صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۶۰۷۱

نشریه اخبار و تحلیل‌های شنبه، 23 بهمن ماه

امام خامنه ای (مدظله‌العالی) روز بیست‌ودوم بهمن که ملت ایران، حادثه عظیمی را به کمک خدا تحقق بخشید، روز نویی است، نوروز است. (01/01/1369) www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز           

پیام مهم راهپیمایی ۲۲ بهمن

در ماه‌های اخیر حملات میکروبی رسانه‌ای استکبار علیه انقلاب اسلامی شدت بیشتری گرفته و انتظار استکبار این بود که این حملات باعث ازکارافتادن دستگاه محاسباتی و ادراکی مردم و باعث قرار گرفتن آن‌ها در مقابل انقلاب اسلامی‌شود، اما در راهپیمایی ۲۲ بهمن اتفاق‌هایی افتاد که دشمنان را مأیوس، ناامید و منهزم کرد.

نکات تحلیلی: 1- حضور گسترده مردم در سراسر کشور، حتی روستاییان و عشایر غیور وطن، خود یک جهاد تبیین بود و این پیام را داشت که نه‌تنها در مقابل جنگ روانی دشمن از انقلابشان دست نمی‌کشند، بلکه به‌عنوان سربازان انقلاب همیشه درصحنه‌های مهم و تأثیرگذار حاضر خواهند بود. 2- دشمن همواره درصدد است که پشتوانه مردمی نظام را کوچک یا ضعیف و حتی عوامانه معرفی کند؛ اما راهپیمایی 22 بهمن امسال این پیام را برای دشمنان انقلاب اسلامی هم داشت که انقلاب اسلامی، انقلابی مردمی، فراگیر و همه‌جانبه است و برخلاف کشورهای دیگر که سالگرد انقلابشان را با یک رژه نظامی تمام می‌کنند، در ایران اسلامی همه اعضای خانواده در یک جشن باشکوه حاضر می‌شوند و خاطرات خوشی از اتحاد، ایستادگی، دشمن‌ستیزی، وطن‌پرستی در کنار سایر هم‌وطنان ثبت می‌کنند. 3- ممکن است برخی عامدانه و یا از روی جهل برخی از تصمیمات اشتباه و سوء مدیریت‌ها در ارکان نظام را به‌حساب ذات و بنیان انقلاب بنویسند؛ اما این‌گونه القائات نتوانسته در جانب‌داری مردم از انقلاب اندکی تغییر ایجاد کند و حمایت آن‌ها در چنین روزهایی پیام مهم بصیرت روزافزون را نشان می‌دهد. 4- جشن انقلاب 1400 نیز نشان داد که مردم باوجود وضعیت همه‌گیری کرونا در کشور، مصر بر حضور در صحنه بودند تا نشان دهند که در خط و مسیر انقلاب هستند. ان‌شاءالله مسئولین هم با تصمیمات مدبرانه و تلاش‌های شبانه‌روزی خود، تأثیرات تحریم‌های دشمنان و سوء مدیریت‌های گذشته را کاهش دهند تا انقلاب اسلامی ازهرجهت در مقابل تهدیدات دشمنان ایمن شود و آنان را از ادامه فشارها ناامید سازد.

نکته راهبردی: در سرتاسر مراحل انقلاب اسلامی ایران همواره دست غیب الهی یار و مددکار بوده است و انقلاب، کشور و سربازان آن را از مراحل خطیری عبور داده است و ان‌شاءالله با لطف و عنایت الهی و همراهی و همدلی مردم، دوران گذار از نگاه وابسته و شیفته به غرب به دولتی مردمی و انقلابی نیز طی؛ ومشکلات اقتصادی کشور نیز حل خواهد شد. (نویسنده: فرهاد مهدوی)

▼گزارش روز             

آشفتگی آمریکایی‌ها از «خیبرشکن» ایرانی

هفته‌ای که گذشت شاهد معرفی جدیدترین موشک بالستیک تاکتیکی ایران با سوخت جامد به نام «خیبرشکن» بودیم. این موشک بلافاصله در صدر اخبار رسانه‌های غربی، عربی و عبری قرار گرفت و هرکدام از رسانه‌های مذکور به تحلیل و بررسی این موشک پرداختند.

گزاره‌های خبری: 1- سخنگوی پنتاگون در واکنش به رونمایی از موشک خیبرشکن، با اذعان به اینکه ساخت چنین موشک‌هایی، خطری جدی برای منافع آمریکا و متحدان آن‌ها در منطقه است، گفت «آن‌ها در حال پیشبرد یک برنامه موشک بالستیک هستند که برای اهداف تهاجمی طراحی‌شده تا صدمات و آسیب‌های بالقوه مهلکی را به متحدان و شرکای ما وارد کنند. این یک تهدید مشروع امنیت ملی در منطقه برای مردم، تأسیسات و متحدان ماست». 2- در یک هماهنگی کامل، رسانه‌های غربی سعی کردند همین خط خبری را همراه با تاکتیک "ایران هراسی" دنبال کنند؛ چنانچه رسانه ‌ای‌بی‌سی نیوز آمریکا در یک تحلیل خبری نوشت: «ایران از موشک جدیدی رونمایی کرده که می‌تواند هم پایگاه‌های ایالات‌متحده در منطقه و هم اسرائیل را مورد هدف قرار دهد»؛ خط تحلیلی‌ای که خبرنگار بی‌بی‌سی هم در راستای آن نوشت: «به نظر می‌رسد نام این موشک هشداری برای اسرائیل باشد».

گزاره‌های تحلیلی: نسبت به جوسازی آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها چند نکته تحلیلی باید مدنظر قرار گیرد: 1- ایران در منطقه پرآشوب غرب آسیا قرار گرفته است. چنانچه بنا به تحقیقات موسسه تحقیقاتی صلح استکهلم میزان خرید اسلحه از سال 2015 تا 2019 به‌تناسب سال‌های 2010 تا 2014 حدود 65 درصد افزایش پیدا کرده و در این بازه زمانی 35 درصد کل تسلیحات دنیا در غرب آسیا فروش رفته است. امروزه عربستان حدود 12 درصد از کل خرید اسلحه دنیا را در اختیار دارد. در چنین وضعیتی، قطعاً استفاده جمهوری اسلامی از توان نظامی، مبتنی بر یک واقع‌بینی صحیح است. 2- اما نکته‌ای که مهم است باوجود خریدهای جنون‌آمیز و دیوانه‌وار از سوی کشورهای منطقه خصوصاً کشورهای حوزه خلیج‌فارس، هیچ‌کدام مانند جمهوری اسلامی صاحب امنیت پایدار و بومی نشده‌اند. حمله به ابوظبی از سوی انقلابیون یمن نشان داد که امنیت شنی آن‌ها چقدر زود فرومی‌پاشد. 3- علت نگرانی و ناراحتی دیگری که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها دارند، امنیت سست رژیم غاصب صهیونیستی است. آنتونی کوردزمن ادعا می‌کند که از پایان جنگ جهانی دوم تا سال 2020 آمریکایی‌ها حدود 142.3 بیلیون دلار به رژیم صهیونیستی کمک کرده‌اند ولی علاوه بر اینکه نمی‌تواند در مقابل جمهوری اسلامی عرض‌اندامی نماید، از مقابله با گروه‌های کوچک مقاومت مانند حزب‌الله، مقاومت اسلامی و ... نیز عاجز مانده است. 4- البته این عجز صرفاً محدود به حوزه راهبرد نیست، چراکه در حوزه تاکتیک یعنی در تقابل بین موشک‌های ایرانی و سامانه‌های موشکی آمریکایی و صهیونیستی نیز با شکست مواجه شده‌اند. 5- اما دلیل دیگری که موجب عصبانیت آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها شده است، اضافه شدن توانمندی‌های ایران به میز مذاکرات وین است. آمریکایی‌ها با مباحثی مانند برجام موشکی به دنبال تهی سازی ایران از مؤلفه‌های قدرت بودند ولی امروز موشک خیبرشکن به کمک دیپلمات‌های ایرانی آمده و کفه ترازو را به نفع ایران در مذاکرات سنگین‌تر نموده است.

نکته پایانی اینکه نهضت امام(ره) و مکتب امامین انقلاب باعث عزت‌آفرینی و استقلال به ایران و ایرانی شده است. امروز جمهوری اسلامی با کمترین میزان بودجه نظامی به نسبت کشورهای منطقه، دارای یک امنیت پایدار و بومی است که حاصل مدیریت جهادی و انقلابی است و باید پاس داشته شود. (نویسنده: یعقوب ربیعی)

▼ اخبار

رئیسی: امید ما به مردم است، نه وین و نیویورک

رئیس‌جمهور سخنران اصلی مراسم روز جشن انقلاب در پایتخت بود. رئیسی در سخنرانی خود از ویژگی عدالت‌خواهی انقلاب اسلامی در همه دوران سخت گفت و افزود: «عنصر عدالت را نمی‌توان از انقلاب جدا کرد. هاضمه انقلاب اسلامی نمی‌تواند ظلم و فساد را بپذیرد». رئیس‌جمهور در خصوص شعار نه شرقی و نه غربی انقلاب اسلامی، اضافه کرد: «در سیاست خارجی نگاه ما به همه کشورها متوازن است. امید ما به تمام مناطق کشور است و هرگز امید به وین و نیویورک نداریم. مردمی و غیرطبقاتی بودن از عناصر هویت‌ساز انقلاب اسلامی است. شعار نه شرقی نه غربی امروز هم باید پایدار بماند. نه سلطه‌ای را می‌پذیریم و نه از استقلالمان دست برمی‌داریم و نه حاضریم به کسی ظلم کنیم. ایران حرف اول را در منطقه بیان می‌کند و با استقلال در مجامع عمومی حرف خود را می‌زند». رئیسی در خصوص نقش پررنگ مردم در ظهور و تداوم انقلاب اسلامی گفت: «انقلاب اسلامی آمد تا این رژیم فاسد و موردحمایت دولت‌های سلطه‌گر را از میان بردارد و نظامی مبتنی بر دین و آنچه که مردم بارها فریاد کرده‌اند؛ استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی را برپا کند. بی‌توجهی به مردم، بی‌توجهی به انقلاب اسلامی و دور شدن از مردم، دور شدن از این انقلاب است. آنچه مورد نظر است در رفع مشکلات، در توجه به تولید ملی و در توجه به اقتصاد ملی و مقاومتی و آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی شده است».

مجله آمریکایی: عربستان هیچ راه‌حلی جز پذیرش شکست در جنگ یمن ندارد

«کیت کیزر»، نویسنده «فارین پالیسی» که قبلا سیاست "پیروز شدن بدون جنگ" و "پروژه صلح یمن" را رهبری می‌کرد، نوشت: «به مدت چهار سال، مقامات آمریکایی در هر دو دولت جمهوری‌خواه و دموکرات در حوزه کاری من به‌عنوان یک مدافع حقوق بشر گفتند که "عربستان سعودی آماده پایان دادن به جنگ است" و این فقط در اصل پیدا کردن راه آبرومندانه‌ای برای خروج بود. منظور آن‌ها این است که آیا راهی برای عربستان وجود دارد تا به‌طور قابل‌قبول و معتبری ادعا کند که در جنگ پیروز شده است! با نادیده گرفتن پاسخ بدیهی و آشکار "نه"، عربستان سعودی جنگی را آغاز کرد که همه می‌دانستند یک اشتباه است. از طرفی دولت آمریکا برای تسکین دادن به محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، به گرسنگی و فلاکت میلیون‌ها نفر دامن زد. به نظر می‌رسد دولت جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا و ازجمله مک گورک، معتقدند که ریاض در جنگ گیر کرده؛ جنگی که قدرت کمی را برای پایان دادن به آن دارد. هیچ راه‌حل آبرومندانه‌ای برای عربستان جز اینکه شکست را در یمن بپذیرد، وجود ندارد. تا زمانی که رهبری در ریاض و ابوظبی و بانیان آن‌ها در واشنگتن و لندن عملاً دنبال راه‌حل نظامی برای این مناقشه باشند، حوثی‌ها به انجام کاری که در آن مهارت دارند ادامه خواهند داد: جنگ با میلیون‌ها نفر که بهای آن را می‌پردازند».

رکوردزنی ایران در صادرات نفت!

خبرگزاری رویترز آمریکا گزارش داد: «آمار شرکت‌های ردیابی نفت‌کش‌ها نشان می‌دهد، صادرات نفت ایران تا پایان ماه دسامبر ۲۰۲۱ برای اولین بار به بیش از یک‌میلیون بشکه در روز رسیده است که در سه سال گذشته بالاترین میزان است. ایران در سال ۲۰۲۱ باوجود تحریم‌ها توانست صادرات خود را افزایش دهد. عمده صادرات نفت ایران به چین بوده است و دولت بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به‌رغم رایزنی‌ها با دولت چین، از صادرات نفت ایران به چین جلوگیری نکرده است». خبرگزاری رویترز پیش‌ازاین گزارش داده بود، «ایران که چهارمین ذخایر بزرگ نفت جهان را در اختیار دارد، در صورت دستیابی به توافقی در مذاکرات جاری در وین، می‌تواند به‌سرعت میلیون‌ها بشکه نفت خام صادر کند». سعید جلیلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز با تأیید افزایش فروش نفت در کشور گفت: «یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت می‌فروشیم و پولش را هم می‌گیریم و کارمزد این فروش بسیار پایین‌تر از قبل تحریم‌هاست. دشمنی که می‌گفت فشار حداکثری را اعمال می‌کند، به‌صراحت در بهمن‌ماه امسال می‌گوید این سیاست شکستی فاحش خورد».

اخبار کوتاه

وزیر خارجه یمن: ایران پایداری یمنی‌ها را دوچندان کرده است/ «هشام شرف» با تبریک سالگرد پیروزی انقلاب به مردم و رهبر کشورمان، گفت: «ایران تنها کشور اسلامی بود که در برابر تجاوزهای ظالمانه، کنار ما ایستاد. ایستادن یک قدرت منطقه‌ای در کنار یمن، قدرت و سطح پایداری مبارزاتی‌ مردم را دوچندان کرده و تکبر کشورهای متجاوز به یمن را درهم شکسته است. اصول انقلاب اسلامی ایران فضایی گسترده را برای آرمان ملت‌های اسلامی به وجود آورد تا آن‌ها نیز یک مهره حقیقی در تعامل با جهان باشند، نه یک عنصر تابع و مطیع که سیاست‌های دیگران را اجرا می‌کند».

شتاب گرفتن تأمین ارز در دولت رئیسی/ بانک مرکزی اعلام کرد: «در ۵ ماه گذشته فعالیت دولت سیزدهم تأمین ارز در کشور به‌شدت افزایش یافته است. این شاخص مهم الآن در مدار ۴۹ میلیارد دلار قرار دارد درحالی‌که تأمین ارز در کل سال ۹۹ حدود ۳۷ میلیارد دلار بود. حجم تجارت خارجی کشور به بیش از ۸۰ میلیارد دلار رسیده که 38.7 میلیارد دلار آن صادرات و 41.5 میلیارد دلار واردات است. بر این اساس، حجم تجارت خارجی کشور در ۱۰ ماهه امسال نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۶ درصد افزایش یافته است».

طالبان: توافقنامه حق آبه با ایران را اجرا می‌کنیم/ «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان بیانیه وزارت آب و برق امارت اسلامی افغانستان را در توییتر منتشر کرد. در این بیانیه آمده است که در ارتباط با مدیریت رودخانه هلمند، طالبان به تمام موضوعات حقوقی، فنی و ضمائم معاهده آب که میان ایران و افغانستان در سال ۱۳۵۱ امضا شده، پایبند خواهد بود. این وزارتخانه تأکید کرده است که آمادگی دارد برای اجرای مفاد این معاهده دائمی با کشور دوست و همسایه ایران در فضای اعتماد همکاری کند.

عضو کمیسیون تلفیق: وکلای ملت حقوقشان را اعلام کنند/ «رحمت‌الله نوروزی» درباره اخبار منتشرشده در فضای مجازی در خصوص مصوبه این کمیسیون برای مستثنی شدن نمایندگان از انتشار حقوق خود، گفت: «کمیسیون تلفیق چنین مصوبه‌ای نداشته و نمایندگان موظف به بارگذاری فیش حقوقی خود در سامانه‌ای که در این زمینه وجود دارد، هستند».

#بهمن_تماشایی ترند دنیا شد/ هم‌زمان با سالروز ۲۲ بهمن و پیروزی انقلاب اسلامی، حجم و سرعت تولید محتوا در فضای مجازی توسط کاربران ایران و خارج از کشور درباره راهپیمایی سالروز پیروزی انقلاب، این موضوع را به داغ‌ترین عنوان فضای مجازی در دنیا تبدیل کرد.

درخشش تلویزیون در بزرگ‌ترین جشنواره سینمایی کشور!/ «موقعیت مهدی» بهترین فیلم جشنواره چهلم فجر شد. این فیلم سینمایی به کارگردانی هادی حجازی‌فر، محصول مرکز سیمافیلم رسانه ملی است که توانست سیمرغ بلورین بهترین فیلم چهلمین جشنواره فیلم فجر را از آن خود کند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات