اقتصادی >>  اقتصادی >> مصاحبه اقتصادی
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۴۶۱

دولت باید برای تامین کالاهای اساسی و مصرفی مردم به صورت مشخص، اعتبار در نظر گیرد

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: دولت باید برای تامین کالاهای اساسی و کالاهای مصرفی مردم به صورت مشخص، اعتباری را در نظر بگیرد. منابعی که بتواند اثر افزایش تورم کالاهای مختلف را از بین ببرد، یعنی مانع افزایش قیمت های شدید کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم از جمله دارو و گندم شود.

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران استعفا کرد - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency

به گزارش بصیرت، حذف ارز4200 تومانی تازه ترین موضوعی است که در دستور کار دولت قرار گرفته است. بعد از کش و قوس های فراوان و گمانه زنی ها در خصوص حذف ارز ترجیحی که مجلس نگران آماده نبودن زیر ساخت های لازم در این موضوع را داشت، حذف ارز 4200 تومانی در دستور کار دولت برای سال آینده قرار گرفته است. کارشناسان معتقدند حذف پلکانی روش مناسبی است که باید در دستور کار قرار بگیرد. عضو هیئت علمی و دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با بصیرت، مهمترین راهبردهای حائز اهمیت در این موضوع را بررسی کرده است.

علی قنبری اقتصاددان و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در گفت و گو با بصیرت به حذف ارز 4200 تومانی و تبعات این موضوع روی اقتصاد در صورت بی توجهی به آماده سازی شرایط، گفت: از نظر کارشناسان و تحلیلگران اقتصادی حذف ارز 4200 تومانی یک امر واجب است که در اقتصاد ایران باید اتفاق بیفتد. رانت و فسادی که حاصل ارز 4200 تومانی بود اقتصاد را از جوانب مختلفی دچار چالش های اساسی کرد، اما مساله این است که دولت و مجلس برای جلوگیری از تبعات احتمالی، باید زمینه های لازم را برای این موضوع در نظر بگیرند تا تبعات احتمالی رفع شود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در صورتی که مجلس و دولت برای حذف ارز 4200 تومانی، زمینه های لازم را ایجاد نکرده باشند، و انتظارات تورمی و شرایط اقتصاد داخلی و تورمی جهانی و مسائل اثر گذار جنگ اوکراین را در نظر نگیرد، قطعا با چالش های مختلفی رو به رو می شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به بهانه اعطای کارت معیشتی به مردم /دولت نمی‌تواند ارز  را تک‌نرخی کند

علی قنبری استاد اقتصاد تصریح کرد: اگر دولت بی عمل باشد و اقدامی نکند، در صورت حذف یک باره ارز 4200 تومانی، تورم بالایی را تجربه خواهیم کرد. از این منظر، بهترین راه این است که دولت از طریق اقدامات جبرانی و یارانه ها بتواند افزایش قیمت ها را برای اقشار ضعیف و دهک های پایین جامعه، جبران کند.

استاد اقتصاد با تاکید بر اینکه دولت باید ارز را تک نرخی کند، گفت: تک نرخی شدن ارز یک مقوله مهم در اقتصاد به شمار می رود. دولت در موضوع حذف ارز ترجیحی می تواند تک نرخی شدن ارز را کلید بزند و عملیاتی کند. در این موضوع دولت باید برای تامین کالاهای اساسی و کالاهای مصرفی مردم به صورت مشخص، اعتباری را در نظر بگیرد. منابعی که بتواند اثر افزایش تورم کالاهای مختلف را از بین ببرد، یعنی مانع افزایش قیمت های شدید کالاهای مصرفی مورد نیاز مردم از جمله دارو و گندم شود.

کالای اساسی چیست و چرا اهمیت دارد؟ - تک سنتر

 قنبری کارشناس اقتصادی و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پاسخ به این سوال که به نظر شما بهتر است دولت یارانه نقدی یا کالایی به مردم بپردازد، گفت: یارانه نقدی یکی از یارانه هایی است که به دلیل تورمی بودن آن، کارشناسان اقتصادی چندان با اعطای آن به مردم موافق نیستند. بنابراین یارانه نقدی مناسب همه دهک های نیازمند جامعه نیست، بلکه دولت می تواند با در نظر گرفتن یارانه های مختلفی در جامعه اقشار مختلف را تحت پوشش حمایتی خود قرار دهد.

وی در ادامه افزود: یک قسم از یارانه می تواند نقدی و بخشی به صورت اعطای کالاهای اساسی و مواد غذایی برای گروه های تحت فشار باشد. دولت می تواند با پرداخت یارانه هایی به صورت یارانه های دارویی و درمانی، حمل و نقل، فرهنگی و سایر نیازمندی های اصلی جامعه مانع فشار تورمی به مردم شود.

مهمترین دلایل کاهش نرخ ارز در گفت وگو با علی قنبری: دلار 7 یا 8 هزار تومان  خواهد شد | خبرگزاری بین المللی شفقنا

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت و گو به مجلس و دولت تذکر داد: علی رغم اینکه به شدت با حذف ارز 4200 تومانی موافق هستیم، اما حذف باید به صورت پلکانی و تدریجی انجام شود. در غیر این صورت ممکن است دولت و مجلس قادر به جبران فشارهای وارد شده و جمع کردن تبعاتی نباشند که بعد از سال آینده به یک باره به مردم تحمیل می شود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات