اقتصادی >>  اقتصادی >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵  ، 
کد خبر : ۳۳۶۵۸۱
عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی

توسعه اقتصادی بدون رشد و توسعه تولید امکان پذیر نیست

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی: در دنیای امروز اقتصاد ایران وسایر اقتصادهای جهانی بر یک مبنای مشترک که ثابت شده است دچار رشد و توسعه می شوند و آن مبنا چیزی نیست جز توسعه تولید.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / مسعود دانشمند

در گفت و گو با بصیرت مطرح شد:

توسعه اقتصاد یکی از مهمترین آرمان های دولت ها و از کلیدی ترین مطالبات مردمی از حاکمیت است. توسعه اقتصاد به این دلیل حائز اهمیت است چرا که علاوه بر افزایش قدرت اقتصادی مردم، قدرت چانه زنی و تاثیر گذاری کشور را در نظام بین الملل بسیار بالا می برد از این رو تلاش برای توسعه اقتصاد امر مبارک وحائز اهمیتی است. عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی به اصلی ترین مولفه موثر در توسعه اقتصاد در گفت و گو با بصیرت اشاره کرده است.

نود اقتصادی | معاونت اقتصادی وزارت خارجه یک معاونت دکوری است و فقط برای  خواباندن اعتراضات فعالان اقتصادی ایجاد شد/ ظریف فعالان اقتصادی واقعی را با  خودش به سفرهای خارجی نمی‌برد

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی درگفت و گو با اخبار صنعت به موضوع چگونگی توسعه یافتن اقتصاد پرداخت و درباره روش هایی که اقتصاد کشور را توسعه مند می کند، گفت: در دنیای امروز اقتصاد ایران وسایر اقتصادهای جهانی بر یک مبنای مشترک که ثابت شده است دچار رشد و توسعه می شوند و آن مبنا چیزی نیست جز توسعه تولید.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: تولید مبنای اصلی رشد و توسعه کشورهایی است که امروز از آنها به عنوان کشورهای توسعه یافته و کشورهای ثروتمند یاد می شود. به این دلیل تولید، رمز توسعه اقتصادی است چرا که وقتی از رشد اقتصادی گفته می شود به این معناست که تولید ناخالص داخلی امسال باید به نسبت سال گذشته از A به B  رسیده باشد. یعنی، با نسبت گیری درصد افزایش از سال گذشته به سال جدید می توان نسبتی را مشخص کرد که کشور در یک سال به رشد اقتصادی دست یافته است. رشدی که متضمن توسعه یافتگی اقتصاد است.

اقتصاد مردمی؛ خلق ارزش اقتصادی و پیشرفت جامعه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران  و جهان | Mehr News Agency

عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی افزود: رشد اقتصادی از تولید ناخالص داخلی حادث می شود و تولید ناخالص داخلی از مجموع تولیدی که کل کشور انجام می دهد، محقق میشود یعنی از تولید کالاها و ارائه خدماتی هر چه بیشتر. در صورتی که تولید در یک اقتصاد وضعیت ضعیفی داشته باشد اعم در زمینه های مختلفی چون کشاورزی، صنعتی و خدمات، نمیتوان به توسعه یافتن آن اقتصاد وکشور امیدوار بود.در صورتی که اقتصاد رشد نکند، قطعا توسعه ای هم رخ نمی دهد، بنابراین تا زمانی که تولید زمین گیر است ونرخ رشد تولید منفی است اقتصاد توسعه نمی یابد .

مسعود دانشمند فعال اقتصادی با اشاره به دلایل رشد و توسعه برخی از اقتصادهای قدرتمند کنونی دنیا گفت: به عنوان مثال کشوری مثل چین که امروز یکی از توسعه یافته ترین کشورهای دنیا به لحاظ اقتصادی است نزدیک به دو دهه است که رشد اقتصادی بالای 8 درصدی را تجربه می کند.

آموزش مروری بر اقتصاد ایران 3 – برنامه ریزی و بودجه | فرادرس

وی دراین باره توضیح داد: چین به این دلیل کشوری توسعه یافته است که اکثر مردم این کشور شاغل ودارای کارهستند و در امر تولید قرار دارند. وقتی مردمی کار داشته باشند وتولید بیشتری کنند، قطعا  دستمزد بیشتری می گیرند و پول و درآمد خود را در جامعه خرج خرید کالاهای با دوام، نیمه با دوام یا مصرفی و روزانه می کنند، لذا چرخ اقتصاد این کشور می گردد. با وجود تولید یعنی کار ایجاد می شود و کارگر کار می کند، یعنی نرخ بیکاری کاهش می یابد. کارگری که در عرصه کار و تلاش قرار گرفته و درآمد دارد، پول یا دستمزد خود را در نظام اقتصادی خرج می کند و چرخ اقتصاد می گردد، لذا این کشور توسعه یافته می شود.به بیان بهتر، توسعه اقتصادی بدون رشد و توسعه تولید امکان پذیر نیست.

مسعود دانشمند سرمایه گذاری در اقتصاد را یک شرط مهم دیگر برای توسعه اقتصاد و رشد تولید عنوان کرد و در این باره گفت: برای اینکه کشوری توسعه یافته شوید، نیازمند سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصاد هستید، چرا که بدون سرمایه گذاری رشد و توسعه ای در اقتصاد اتفاق نمی افتد .

ناتوانی دولت در حل معضل فقر عملاً ثابت شده است/همیشه پول نفت را نان و گوشت  کرده و با افتخار بین مردم توزیع کرده‌ایم - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی

این فعال اقتصادی توضیح داد: برای بالا بردن اشتغال وبه تبع آن تولید سرمایه گذاری امکانات را در اختیار کار وتولید قرار می دهد. بی شک هیچ کشور توسعه یافته ای در دنیا وجود ندارد که بدون  سرمایه گذاری در اقتصاد فرآیند رشد را طی کرده باشد. کشوری مثل چین با جذب سرمایه خارجی امروز به یکی از توسعه یافته ترین کشورهای دنیا تبدیل شده است.

مسعود دانشمند عضو اتاق بازرگانی و فعال اقتصادی در پایان گفت و گو گفت: برای اینکه اقتصاد ایران توسعه یافته شود و رشد کند، در وهله اول باید تولید جدی گرفته شود.ساز وکارهای مربوطه در تولید اعم از تامین زیر ساخت ها واز بین بردن و حذف بروکراسی های اداری در دستور کار قرار بگیرد، همزمان زمینه برای ایجاد سرمایه گذاری خارجی در اقتصاد فراهم شود. سرمایه گذاری خارجی با ایجاد شفافیت وتعامل مطلوب با کشورهای دنیا اتفاق می افتد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات