اقتصادی >>  بازار سرمایه >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۰:۵۴  ، 
کد خبر : ۳۳۶۶۰۴
عبدالله مشکانی کارشناس بازار سرمایه

اکنون نمی توان چشم انداز مشخصی از وضعیت بورس در سال آینده ارائه داد / وضعیت بورس وابسته به مجموعه مولفه ها است

کارشناس بازار سرمایه: یکی از مولفه های تاثیر گذار در بورس، قیمت دلار است. باتوجه به اینکه همچنان مشخص نیست سرنوشت قیمت نفت دربازارهای جهانی چه می شود وچون قیمت نفت در تعیین نرخ دلار اعم از کاهشی یا افزایشی آن تاثیر دارد لذا با تعیین شدن این دو فاکتور یعنی قیمت نفت و دلار بخشی از روند پیش روی بازار سرمایه در سال آینده مشخص می شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی / عبدالله مشکانی

 

بازار بدهی جذابیت بیشتری نسبت به بازار سرمایه دارد/تا زمانی که نرخ بهره  اوراق بالاست بازار بورس روزخوش نخواهد دید! - رادار اقتصاد

به گزارش بصیرت، بازار سرمایه از سال گذشته تا کنون فراز و فرودهای مختلفی را پشت سر گذاشته است.فراز و فرودهایی که بسیاری از سهامداران بخصوص تازه واردان را دچار زیانهای اساسی کرد. نگرانی از سرمایه گذاری در بورس به دلیل ریزش ها و قرمز پوشی هایی که تا کنون شاهد آن بوده ایم موضوع مهمی است که سرمایه گذاران را در پایان سال به دنبال تحلیل و بررسی چشم انداز بازار سرمایه درسال آینده کرده است. بصیرت درگفت و گو با کارشناس بازار سرمایه به این موضوع پرداخته که چه عواملی در تعیین چشم انداز بورس در سال 1401 تاثیر گذار است؟

عبدالله مشکانی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بصیرت در پاسخ به این سوال که ارزیابی شما از بازار سرمایه در سال 1401 چیست، وی در این خصوص گفت: برای اینکه بتوانیم چشم انداز روشن تری ازوضعیت بازار سرمایه در سال 1401 ارائه دهیم باید تکلیف اصلاحات اقتصادی مشخص شود تا بتوان درباره بازار سرمایه اظهار نظر کرد.

نرخ دلار و نفت در سال آینده نهایی نیست

وی در این باره افزود: بازار سرمایه به چندین فاکتور تاثیر گذار در اقتصاد حساس است، لذا  باید تکلیف این مولفه ها روشن شود تا بتوان چشم انداز بورس در سال آینده را ترسیم کرد. یکی از مواردی که بازار سرمایه نسبت به آن حساس است؛ قیمت نفت است. با توجه به اینکه در حال حاضر به صورت قطع به یقین مشخص نیست چشم انداز قیمت نفت در سال آینده چه می شود، نمی توان در این باره توضیح دقیقی داد.

کارشناس بازار سهام با اشاره به سایر مولفه های تاثیر گذار در بازار سرمایه، خاطر نشان کرد: یکی از مولفه های تاثیر گذار در بورس، قیمت دلار است. باتوجه به اینکه همچنان مشخص نیست سرنوشت قیمت نفت دربازارهای جهانی چه می شود وچون قیمت نفت در تعیین نرخ دلار اعم از کاهشی یا افزایشی آن تاثیر دارد لذا با تعیین شدن این دو فاکتور یعنی قیمت نفت و دلار بخشی از روند پیش روی بازار سرمایه در سال آینده مشخص می شود.

بورس هفته را با رشد 43 هزار واحدی استارت زد - کاماپرس

عبدالله مشکانی در این خصوص توضیح داد: در حالی که تا کنون وضعیت قطعی بحران اوکراین و خاتمه یافتن جنگ مشخص نیست، و چون این بحران روی قیمت نفت و گاز و انرژی در عرصه جهانی وبه تبع آن روی اقتصاد ایران وبازار نفت ما نیز تاثیر گذار است، باز هم بازار سرمایه از این وضعیت تاثیر می پذیرد.

کارشناس بازار سهام در خصوص تعیین سرنوشت توافق برجام و اثر گذاری این موضوع روی بورس گفت: بحث مذاکرات نیز در روند بازار سرمایه و مشخص شدن وضعیت نسبی بازار در سال آینده بسیار تاثیر گذار است. این موضوع از این جهت حائز اهمیت است چرا که در صورت لغو تحریم ها یا عدم دست یابی به توافق هر کدام از این موارد روی فروش نفت و افزایش فروش نفت ایران تاثیر می گذارد.

کارشناس بورس در این باره خاطر نشان کرد: در صورت دست یابی به توافق بین المللی، با عرضه بیشتر نفت و ورود دلارهای ایران به کشور، قیمت دلار کاهش می یابد این موضوع یک اثر و نتیجه روی بازار سرمایه دارد، درحالی که در صورت عدم توافق با بالا ماندن قیمت دلار، روند بازار به شکل دیگری تغییر می کند، لذا تا این مسائل به درستی مشخص نشود نمی توان درباره روند بازار سرمایه در سال 1401 به صورت دقیق توضیح داد.

بورس چیست؟ چگونه به بازار بورس وارد شویم؟ (برای مبتدیان) - نقاشیا

عبدالله مشکانی کارشناس بازار سرمایه خاطر نشان کرد: گران شدن نفت، گاز و کامودیتی ها روی بازار جهانی درایران اثر گذار است، چرا که شرکت ها با توجه به نرخ های اعلامی محصولات خود را به فروش می رسانند، این موضوع هم اثر دیگری روی بورس به جا می گذارد. بنابراین با بررسی مجموعه عوامل ودر کنارهم قرار دادن این مولفه ها می توان گفت اکنون نمی توان چشم انداز مشخصی از وضعیت بورس در سال آینده ارائه داد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات