صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۳۳۶۳۶۸

یادداشت روزنامه‌های 12 اسفند

روزنامه کیهان **

 کدخدا و دلیل نگرانی غربزده‌ها!/ محمدهادی صحرایی

... آنها دل‌هايى دارند كه با آن حقايق را دريافت نمى‏كنند، و چشمانى دارند كه با آنها نمى‏بينند، و گوش‌هايى دارند كه با آنها نمى‏شنوند ... آنها همان غافل‏ماندگانند. (بخشی از آیه 179سوره اعراف)

گرچه دنیا عرصه تاخت‌وتاز فضای مجازی شده ولی در جهان واقعی‌گویی تمام تاریخ، با دور تند و متراکم برایمان تکرار می‌شود و درس و عبرت را با هم به اهلش می‌دهد. انگار در حال گذار از داستان‌های مکتوب به داستان‌ها ملحوظیم و از دنیای نوشتار به دنیای دیداری رسیده‌ایم و به‌جای سفارش به خواندن تاریخ و شنیدن داستان‌های عبرت‌آموز باید به دیدن پیرامون توصیه کنیم. ببینید و عبرت بگیرید. ببینید و درس بیاموزید. اکنون دنیا آموزشگاه عملی بزرگی است که می‌توان هر مورد و مطلب مورد نظر خود را در عرصه و عیان یا گوشه و کنار آن دید و به مطالعه نشست و آغاز و انجام هر تصمیم و اقدامی را کوتاه‌تر از آنچه که داستان‌های تاریخ می‌گویند، دید. مَا أَكْثَرَ الْعِبَرَ وَ أَقَلَّ الِاعْتِبَارَ.

شرط آنچه در گزیده قبلی گفته شد داشتن چشم و گوش بینا و شنوا و مهم‌تر از اینها عقل سلیم و نفس متینی است که بتواند

بر جنود جهل و تعصب پیروز شود و بی‌عِناد و کِناد و لِجاج، قضاوت کند

وگرنه کافران و مشرکان و بت‌پرستان هم چشم و گوش داشته و دارند و هم عقل و هوش ولی توانایی استفاده صحیح از آن را نداشته و ندارند . با گِل و چوب و سنگ و با دستان خود بت می‌ساختند و خود را بنده آن می‌کردند و آن را می‌پرستیدند. ناتوانایی را لمس می‌کردند ولی باور نمی‌کردند. گویند مردی از بنی‌امیه در بستر مرگ می‌گریست. ابوجهل که به عیادتش رفته بود گفت که این‌گریه برای چیست؟ اگر از مرگ می‌ترسی از آن‌گریزی نیست. او گفت‌گریه‌ام از این است که می‌ترسم پس از مرگم مردم «عزّی»1 را نپرستند.2

مغضوبین و ضالّینی که در قرآن نکوهیده شده‌اند نیز از این منظر از گروه اول خیلی فاصله ندارند. کتاب خدا را تحریف کرده و مقدسش می‌نامند. گرفتار دور و تسلسل و تذبذبند و جواب عاقلانه از ما می‌خواهند! خودشان تجسم ستم و ستیهندگی‌اند و اسلام را به خشونت متهم می‌کنند . نژادپرست‌تر از آنها فقط شیطان است و از ما آزاداندیشی می‌طلبند. افراطی را از نام آنها گرفته‌اند و اینها به دیگران نسبت می‌دهند. در طول تاریخ، بدترین و بی‌رحمانه‌ترین جنایات و نسل‌کشی‌ها متعلق به آنهاست و از مسلمانان بد می‌گویند. هنوز یکی از پربیننده‌ترین و بهترین فیلم‌ها «غرب وحشی» است و به اعراب جاهلی می‌خندند. توحش را باید در فیلم«دار و دسته‌های نیویورکی» دید و این کذابان، به عراق و افغانستان نسبت می‌دهند. به گواه ویل دورانت مصادف با دوران ابن‌سینا و ابوریحان ما، در بازارهای جزیره بریتانیا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی، گوشت انسان را کنار گوشت گاو و گوسفند و خوک، در بازارها به قناره می‌زدند.3

اینها که گفته شد به‌خاطر شناساندن فرهنگ غرب نیست، به‌خاطر اثبات جهالت و حقارت غرب‌پرستانی است که خود را در همه حال، گربه لوس و ملوس کدخدا و ملکه می‌دانند. شناساندن غرب نیاز به ذکاوت زیادی ندارد؛ مرور اجمالی جنگ‌ها گویای روحیه خشن کسانی است که در جنگ و جنگ‌افروزی رکورد دارند و جنگ اول و دوم جهانی میوه تمدن آنهاست. کاری که کانادا با کودکان سرخپوست؛ و اروپا با بوسنی؛ و کلینتون با دیویدیان؛ و آمریکا با ویتنام کرد و فرانسه و آلمان در نبرد حیرت‌آور «وردن» با هم کردند، نمونه‌های کوچکی از روحیه دوزخی و شرور غربی است که امروزه با رژ و کراوات پوشیده شده است. همان‌گونه که ما به کتابخانه آستان قدس رضوی و کتابخانه آیت‌الله مرعشی نجفی که رحمت خدا بر او افتخار می‌کنیم، فرانسه مهد تمدن و مهد اودکلن، به موزه 18 هزار جمجمه‌ای پاریس افتخار می‌کند و درباره آدمخواری آفریقا و آمازون فیلم می‌سازد. باز هم حرفی هست؟

گفتن از اصل و نسب و اثر تمدن غرب مثل برشمردن گناهان شیطان است که ممکن است وقت‌گیر، بی‌ثواب و بیهوده هم باشد. آنچه دیدنی است را به سختی می‌توان استدلال و اثبات کرد. درست مثل آدم‌های غلط غربزده و غرب‌پرست و رسانه‌ای‌های خودفروخته که اگر مرامشان مثل غربی‌ها نباشد ولی بی‌شک منطق شان مطابق آنهاست. با چین دشمن‌اند نه به این دلیل که تاکنون هیچ رابطه استعماری با ما نداشته بلکه به‌خاطر اینکه رقیب آمریکاست. با روسیه دشمن‌اند نه به این دلیل که بارها قطعنامه‌های آمریکا را علیه ایران وتو کرده است، به این دلیل که مقابل آمریکا ایستاده. برای ملکه غنج و ضعف می‌روند نه به این دلیل که 9 میلیون ایرانی را در قحطی هلاک کرد، به این دلیل که نمکش را خورده‌اند. رؤسای آمریکا را مثل پدر دوست دارند نه برای شیرین‌کاری‌های «طولانی و بلند و نادیده ناگرفتنی» بایدن و امثالش، به‌خاطر آنکه از آنجا نان می‌خورند. بعد منتقدان خود را متعصب می‌دانند.

گاو سعودی را نمی‌بینند که کودکان یمنی را زیر پا، پاره پاره می‌کند همان گونه که جنایت ناو وینسنس را به یاد ندارند و زرده و سردشت وحلبچه را نمی‌شناسند . از صبرا و شتیلا و نبل و الزهرا و کشتار اسپایکر و دختران مدرسه سیدالشهداء افغانستان و مسلمانان میانمار و

شیخ زکزاکی و ... و هزاران هزار واقعه تلخ بی‌خبرند و برایشان مهم نیست. مهم کدخدا و ملکه است و کسانی که دور سفره آنهایند. از نظر آنها برخی جنایات خوب است و برخی بد. معیارهای دوگانه‌ای دارند بدتر از فیفا. برای ورزشکاری که روی پیراهنش «سلام برحسین» نوشته باشد، ورزش از سیاست جداست ولی اگر روی نمایشگر استادیوم به روسیه بد بگویند و اوکراین را ناز کنند، انسانیت است . بیماری این بی‌وطنان بی‌ریشه که برخی از آنها خود را بی‌ناموس و بی‌غیرت معرفی کرده بودند این است که از مرض داشتن لذت می‌برند.

دنبال افتخارات مردم ایران‌اند تا تحقیرش کنند. به دنبال حق‌اند تا تکذیبش کنند. به دنبال حقیقتند تا در آن ‌تردید کنند. به‌دنبال واقعیت‌اند تا لجن‌پراکنند. و در یک کلام دنبال سطل شیر می‌گردند. در مورد کسانی که بعد نجات نفتکش ایرانی از دست دزدان آمریکایی یا توقیف ناو ملکه در گوشه خلیج فارس توسط سپاه می‌گویند «که چه؟» جز «أفی قلوبهم مرضٌ» چه می‌توان پرسید؟ یا برای کسی که به متلک از نبود «حرم در اوکراین» می‌نویسد جز دعا برای طلب شرف و ادب و عقل، برایش از خدا چه می‌توان خواست؟ دیدن مستقیم جنگ روسیه و اوکراین، نیازی به ماهواره همسایه ندارد، گوش و چشم و عقلی می‌خواهد که به کار آید و حیایی که با یادآوری خیانت گذشته شرمگین شد. اینها به جای عبرت و فریاد بلند «غلط کردم» عادت به اتهام‌زنی دارند.

یادشان رفته در فتنه سبز 88، قصد اُکراینیزه کردن ایران را داشتند و تحریم‌های فلج‌کننده کاتسا و آیسا، دسته گل آنهاست. یادشان رفته سیاست‌شان را بر جوک «دنیای آینده دنیای موشک‌ها نیست» پایه‌ریزی کردند یا با بتن‌ریزی در راکتورها قصد تحویل دست بسته مردم خود به کدخدا را داشتند. یادشان رفته با برجام مردم خود را تحقیر کردند و با حمایت و اجرای 2030 قصد ‌تربیت دانش‌آموزان ایرانی برای سربازی آمریکا و انگلیس داشتند. و آب خوردن مردم را به تحریم وابستند و به قول شفاهی کری امید بستند و با FATF و سوئیفت به‌دنبال

قفل زدن به اقتصاد بودند و ... کلید همه این قفل‌ها را به کدخدای نادرستی سپردند که غوغاساز و غوغازیست است و اکنون واهمه افول کدخدا و مرگ معبود خود دارند.

و اکنون که روسیه پس از اسقاط گلوبال هاوک، ناو انگلیسی و موشکباران عین‌الأسد، جرأت نه گفتن به ناتو و در سینه آمریکا رفتن را پیدا کرده و پس از ایران در حال اثبات مرگ کدخدا به عالم است، برخی زبونان سفله به‌دنبال عقده‌گشایی و لجن‌پراکنی‌اند و به جای شماتت بایدن نامتعادل و نفرین به ناتو و دعوت روسیه به خویشتن‌داری و کمک به مردم آواره، به‌دنبال انتقام از ایران و انقلابند . گویی ایران به روسیه سلاح فروخته یا اوکراین را ما خلع سلاح کرده‌ایم. اصل ماجرا را نفهمیده و طبق آیه ابتدایی، از فهم صحیح عاجزند و خود را به هرنکبت و خفتی می‌آلایند تا حق نان و نمک کدخدا و ملکه را بجا آرند و حواس مردم را از این واقعیت پرت کنند که الگوی آنها در بی‌ارتش و سپاه کردن ایران، آلمان و ژاپن بود و در خلع سلاح و وابسته کردن ما، اوکراین. اینها نمی‌دانند و نمی‌فهمند که «وَمَكَروا وَمَكَرَ اللهُ وَاللهُ خَيرُ الماكِرينَ» یعنی چه؟ یعنی فهمیده شود انقلاب اسلامی در شکست ابهت آمریکا الگو شده است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــ

1- نام یکی از بت‌های اعراب جاهلی

2- تاریخ اسلام، آیت‌الله سبحانی، ص14

3- تاریخ تمدن ویل دورانت، جلد 1، ص11

***************************************

روزنامه خراسان**

منطق خطوط قرمز ایران در وین/ دکتر هادی محمدی

این روزها به صورت مداوم از مقامات کشورمان  این جمله را می شنویم که تا خطوط قرمز ایران حفظ نشود، ایران توافقی را امضا نخواهد کرد. این جمله ای است که از رئیس جمهور و وزیرخارجه تا دبیرشورای عالی امنیت ملی تکرار می کنند. اما این خطوط قرمز چه موضوعاتی هستند؟ آن چنان که در سخنان رسمی دیده می شود و اطلاعات رسیده به خراسان نشان می دهد، در سه موضوع همچنان خواسته ایران برآورده نشده است و همین سه موضوع قفل اصلی برای رسیدن به توافق هستند. رفع ادعاهای سیاسی آژانس بین المللی انرژی اتمی، رفع تحریم از برخی نهادهای حساس و گرفتن تضمین معتبر از آمریکا خطوط قرمز ایران به شمار می روند که تاکنون در وین حل نشده باقی مانده و ایران اعلام کرده تا حل نشوند توافقی هم در کار نخواهد بود. در سوی مقابل ایالات متحده نیز با وجود منطقی بودن این خطوط قرمز و تاثیرات مهمی که بر پایدار و موثر بودن توافق نهایی دارد، از برآوردن خواسته های ایران استنکاف می‌کند تا جایی که امروز می توان گفت رسیدن یا نرسیدن به توافق را به این زیاده خواهی خود گره زده است. در خصوص ادعاهای سیاسی آژانس، امروز سه پرونده مربوط به اماکن ادعایی آژانس به صورت باز باقی مانده که به نظر می رسد ادامه این وضعیت در آینده نه تنها به عنوان یک استخوان لای زخم توافق باقی می ماندبلکه از پایداری آن به عنوان یکی از مهم ترین اهداف ایران نیز می کاهد و می تواند به عنوان یک بهانه جدید و ابزاری برای تداوم فشارهای محدود کننده فراتر از برجام روی توان هسته ای ما محسوب شود. ایران حتی با اعزام کمالوندی، مذاکره کننده ارشد سازمان انرژی اتمی به وین به منظور حل این موضوعات، اراده خود برای پرونده ها را نشان داد. فرستادن احتمالی این پرونده های باز به شورای حکام و گرفتن قطعنامه از آن جا و سپس شورای امنیت، مسیر خطرناکی است که در صورت اجرا شدن در آینده می تواند دردسرهای بزرگی برای کشور به همراه داشته باشد به همین دلیل امروز تاکید ایران بر بسته شدن این پرونده ها همزمان با توافق نهایی است. استدلال اصلی ایران هم این بوده که پرونده ادعاها زمانی با عنوان pmd  با برجام بسته شد و ادعاهای این دو سه سال اخیر نیز ریشه در اسناد جاسوسی رژیم صهیونیستی دارد که با وجود همکاری ایران در پاسخ به سوالات و انجام بازرسی ها، اگر قرار باشد بدون تعیین تکلیف باقی بماند می تواند برای مهم ترین دشمن ما در منطقه به عنوان یک ابزار فشار به کار آید.موضوع دوم درباره تداوم تحریم برخی نهادهایی است که محدودیت آن ها تحت برچسب های دیگر به صورت مستقیم و غیرمستقیم کشور را در بهره مندی از منافع اقتصادی برجام با مشکلات جدی روبه رو می کند و طرف مقابل حاضر به خارج کردن آن ها از فهرست گروه های به اصطلاح حامی تروریسم نشده است. برکسی پوشیده نیست که امروز جایگاه برخی از این نهادها به دلایل مختلف در کشور جایگاه حساس و موثری است و باقی ماندن هر محدودیتی در این حوزه نیز نه تنها به لحاظ پرستیژی اشتباه است بلکه دست ایران را در بسیاری از فعالیت های اقتصادی خواهد بست و حتی قابلیت باز تحریمی را نیز حفظ می کند. نکته مهم این که تحریم امروز این نهادها صرفا شامل خودشان یا شرکت های وابسته به آن ها هم نیست و طبق این فرمول هر فردی که به نوعی با آن ها کار کرده یا می کند، می تواند خودش یا مجموعه اقتصادی اش هدف تحریم قرار گیرد. چنین وضعیتی موثر بودن توافق نهایی را خدشه دار می کند و عملا کشور از بخش زیادی از انتفاع اقتصادی خود از برجام محروم می‌شود.اما خط قرمز سوم باقی مانده ایران مسئله تضمین هاست. ایران با توجه به سابقه بسیار بد آمریکا در برجام و ضربه ای که آن زمان به ایران زد، این بار تصمیم گرفته تا جایی که بتواند تضمین های معتبر و متنوعی از طرف مقابل دریافت کند و تاکنون نیز توانسته برخی تضمین‌های سیاسی را در متن بگنجاند اما این ها کافی نیست. تضمین‌های لازم و کافی در حوزه های مختلف باعث می شود برهم زدن توافق برای طرف مقابل هزینه زا باشد. با نبود چنین تضمینی ممکن است خواب های بدی برای ما ببینند که اصلا به مصلحت ایران نیست. این سه موضوع، امروز قفل مذاکرات وین محسوب می شوند و با توجه به نرمش ها و همراهی هایی که تاکنون ایران با ابتکاراتی که بیان کرده داشته، انتظار دارد در این مرحله طرف مقابل و به ویژه آمریکا نیز چنین رفتار متقابلی را داشته باشد چراکه بدون رعایت این خطوط قرمز عملا پایداری و موثر بودن توافق نهایی که دو هدف اصلی ایران از مذاکرات وین است زیر سوال می رود و ایران نمی تواند چنین قراردادی را امضا کند.

***************************************

روزنامه وطن امروز**

سرخابی‌ها را کبود نکنید/محمد نجارصادقی

عزم سازمان خصوصی‌سازی جزم است تا ۲ باشگاه پرطرفدار پایتخت هر چه زودتر و با سرعتی شگفت‌انگیز واگذار شوند. بر اساس اظهارات مسؤولان وزارت امور اقتصادی و دارایی نحوه واگذاری این ۲ باشگاه، افزایش سرمایه از محل صرف سهام بدون رعایت حق تقدم است و صرفا قرار است 10 درصد ارزش این باشگاه‌ها واگذار شود. اما چند نکته در این باره حائز اهمیت است؛ ابتدا اینکه در این فرآیند، اساسا خصوصی‌سازی انجام نمی‌شود و مدیریت و مالکیت هر ۲ باشگاه در اختیار دولت باقی می‌ماند. این یعنی باز هم نهادهای فوتبالی بین‌المللی می‌توانند نسبت به مالکان و نحوه مدیریت ۲ باشگاه ایراد وارد کرده و مانع فعالیت آنها شوند. دوم، این اتفاق به معنای عرضه اولیه نیست و پس از پذیره‌نویسی که یکشنبه هفته آینده رخ می‌دهد، نماد ۲ باشگاه بسته شده و سرمایه آورده سهامداران بلوکه می‌شود تا مادامی که مراحل فرآیند افزایش سرمایه این ۲ شرکت - یا 2 باشگاه- انجام شود. این یعنی در یک بازه زمانی کوتاه‌‌مدت هیچ آورده‌ای برای باشگاه‌ها که با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، نخواهد داشت. البته نباید فراموش کنیم ورود این ۲ باشگاه به بازار سرمایه، شفافیت و انتشار روشن صورت‌های مالی را برای فوتبال و باشگاه‌ها در پی خواهد داشت. موضوع دیگر اینکه شرکت فرابورس ایران 5 پیش‌شرط برای درج نماد این 2 باشگاه در فرابورس مشخص کرد که پیش‌بینی عقلایی این بود که احصای هر کدام از این موارد چندین ماه به طول می‌انجامید اما در یک اتفاق عجیب و با تهدید حسین قربان‌زاده به استعفا ناگهان مشکلات این باشگاه‌ها حل و درج نماد آنها در بازار پایه و تابلوی نارنجی انجام شد. تسریع روند واگذاری این ۲ باشگاه بدون رعایت الزامات فنی می‌تواند در آینده نه چندان دور هزینه‌های مالی و غیرمالی برای باشگاه‌ها، اعتماد سهامداران و طرفداران و سازمان بورس داشته باشد. در حال حاضر ترکیب هیات‌مدیره ۲ باشگاه مشخص نیست و برند باشگاه پرسپولیس نیز دارای دعاوی حقوقی‌ای است که تعیین تکلیف نشده است. از سوی دیگر منابع درآمدی پیش‌بینی‌شده ۲ باشگاه نیز موهوم است. بخشی از این درآمدها ناظر به حق پخش تلویزیونی، تبلیغات محیطی و مسائل مرتبط با کپی‌رایت است که زیرساخت‌های اولیه آن آماده نشده و تا یکشنبه هفته آینده هم فراهم نمی‌شود. موضوع قابل توجه دیگر اینکه بیش از 90 درصد دارایی‌های شرکت استقلال فاقد اسناد مالکیت است. موضوع ورزشگاه شهید مرغوبکار و کمپ مرحوم ناصر حجازی هم تاکنون تعیین تکلیف نشده است. همچنین علامت تجاری استقلال به نام وزارت ورزش و جوانان ثبت شده است و این باشگاه بر سر برند باید دعاوی حقوقی را پشت سر بگذارد.

***************************************

روزنامه ایران**

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبر داد

آماده سازی پایگاه جامع رفاه ایرانیان

اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌های اشتغالزا و کارآفرینی با معرفی 15 ایده‌پرداز برتر اشتغال کشور

فعالیت پایگاه اطلاعات جامع رفاه ایرانیان از چند سال قبل آغاز شده، تعدادی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ارائه کرده و به‌روز‌رسانی شده‌اند و درصدد هستیم سایر دستگاه‌ها و نهادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم متصل کنیم. رئیس‌جمهور، همه نهادها  را‌‌‌‌‌‌‌‌ مأمور کرد طرح‌های یارانه‌ای قبل از اجرا حتماً با وزارت کار هماهنگ شود

گروه اقتصادی-وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که «پایگاه جامع رفاه ایرانیان قبل از اجرای طرح حذف ثروتمندان از یارانه تکمیل می‌شود.» در نشست شورای‌عالی رفاه که هفته گذشته برگزار شده بود، تکمیل این پایگاه به وزارتخانه تکلیف شده و مجلس هم دیروز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرده بود ظرف سه ماه ضمن دهک‌بندی درآمدی تمامی خانوارهای یارانه‌بگیر از طریق شاخص‌ها، اطلاعات و داده‌های متقن و ثبتی قابل اتکا، نسبت به حذف یارانه نقدی و طرح معیشتی خانوارهای پردرآمد اقدام کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حجت‌الله عبدالملکی دیروز در حاشیه معرفی کارآفرینان برتر در وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی در مورد اینکه آیا پایگاه جامع رفاه ایرانیان برای اجرای حذف یارانه ثروتمندان آماده است، گفت: این آمادگی وجود دارد که در چهارچوب قانون بودجه 1400 شناسایی افراد ثروتمند و دهک‌های بالای درآمدی انجام و از دریافت یارانه حذف شوند.

وی همچنین گفت: پایگاه اطلاعات جامع رفاه ایرانیان از چند سال قبل آغاز شده، تعدادی از دستگاه‌ها اطلاعات خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در آن ارائه کرده و به‌روز‌رسانی شده‌اند و درصدد هستیم سایر دستگاه‌ها و نهادها را‌‌‌‌‌‌‌‌ هم متصل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت:‌ در جلسه اخیر شورای‌عالی رفاه با حضور رئیس‌جمهور مصوب شد سایر دستگاه‌ها اطلاعات برخط خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ در پایگاه رفاه جامع ایرانیان بارگذاری کنند و این سامانه تا زمان اجرای قانون برای حذف پردرآمدها از یارانه آماده می‌شود.

وی همچنین گفت: در اولین جلسه شورای رفاه، پیوست عدالت مطرح و مقرر شد از این پس تمامی عایدی و کمک‌های یارانه‌ای دولت بیشتر به دهک‌های پایین‌تر درآمدی اختصاص پیدا کند. همچنین تصمیم گرفته شد برنامه جامع رفع فقر مطلق در سه قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و درازمدت تدوین شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار داشت: رئیس‌جمهور، تمامی نهاد ها را‌‌‌‌‌‌‌‌ مأمور کرد طرح‌های یارانه‌ای قبل از اجرا حتماً با وزارت کار هماهنگ شود. در این زمینه 5بخش کمک معیشتی، کمک

نقدی، توانمندسازی افراد، تسهیلات بانکی و تحقیقات در راستای رفع فقر مدنظر قرار گیرد.

عبدالملکی همچنین گفت: طبق برنامه قرار است جزئیات طرح رفع فقر و منابع موردنیاز با همکاری دستگاه‌های متولی انجام شود. همچنین در قانون برنامه هفتم توسعه، برنامه جامع ریشه‌کنی و مبارزه با فقر و کنترل تورم دنبال می‌شود.

معرفی 15 ایده برتر اشتغالزایی

مراسم اختتامیه نخستین جشنواره ایده‌های اشتغالزا و کارآفرینی با معرفی 15 ایده‌پرداز برتر اشتغال کشور دیروز در حاشیه نمایشگاه دستاوردهای 6 ماهه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اختتامیه این جشنواره گفت: نخستین حلقه ایجاد اشتغال ایده‌پردازی است که ظرفیت‌های بی‌نهایتی در حوزه‌های مختلف از جمله منابع طبیعی، بازار، سرمایه و فناوری وجود دارد.وی ادامه داد: ایده‌پردازی یک حلقه مفقوده اشتغال است از این‌رو ایده یعنی شناسایی یک نیاز و رفع کردن آن که باید به مرحله ظهور و اجرا برسد. وی با اشاره به اینکه در معاونت توسعه اشتغال و کارآفرینی شناسایی ایده‌های کارآفرینی و اشتغالزا شروع شده است، گفت: شناسایی ایده‌های برتر کارآفرینی یکی از بخش‌های مهم زیست بوم ملی اشتغال است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: ظرفیت‌های بسیاری در کشور داریم که باعث می‌شود به اشتغال پایدار برسیم و در این زمینه به ایده نیاز داریم.

وی با بیان اینکه باید سامانه و جشنواره ایده‌ها و کارآفرینی نظام‌مند شود، گفت: جشنواره ایده‌پردازی در مدت ۲ ماه اجرا شد و چهار هزار و ۶۰۰ ایده به دبیرخانه این جشنواره رسید، ضمن اینکه ۹۰ درصد مردم که ایده دارند از این جشنواره مطلع نشدند زیرا هزینه‌ای برای تبلیغات این جشنواره انجام نشد.عبدالملکی ابراز داشت: برنامه‌های جدی برای دریافت ایده‌ها و پشتیبانی از کارآفرینان را داریم، دبیرخانه این جشنواره شکل گرفته و روی وب سایت این وزارتخانه سامانه ثبت ایده‌های کارآفرینی قرار گرفته است که بر اساس آن علاقه‌مندان و ایده پردازان می‌توانند طرح‌هایشان را ثبت کنند.

وی خاطرنشان کرد: هر سه ماه یک‌بار ایده‌ها ارزیابی و ایده‌های برتر به دستگاه‌ها و شرکت‌های زیرمجموعه این وزارتخانه ارسال می‌شود، معتقد هستیم بسیاری از این ایده‌ها قابلیت اجرایی شدن در واحدهای اقتصادی را دارند. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه کارآفرینی و ایده‌پردازی از مهم‌ترین مؤلفه‌های ایجاد اشتغال است، گفت: هر کدام از این ایده‌ها اگر عملیاتی شوند، هزاران فرصت اشتغال ایجاد خواهد شد.

وی با اشاره به رتبه‌بندی ایده‌های برتر، تأکید کرد: باید این ایده‌ها درجه‌بندی شوند و در رده‌ ایده‌های طلایی، نقره‌ای و سایر موارد قرار گیرند تا با حمایت از ایده‌های کاربردی تسهیلات اختصاص یابد.

تأسیس ۳ بانک جدید برای حمایت از کارآفرینی

در این مراسم همچنین محمود کریمی بیرانوند، سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد سه بانک سرمایه گذاری، ایده‌پردازی و متخصصان اشتغال برای توسعه اشتغال و کارآفرینی در کشور خبر داد.

وی با بیان اینکه این سه بانک را پشتوانه هیأت وزیران در حمایت از کارآفرینان قرار می‌دهیم، افزود: ۲ بانک ایده‌پردازی و متخصصان اشتغال تشکیل شده و بانک سرمایه‌گذاری نیز در دست اجراست، این بانک‌ها یکی از برنامه‌های اصلی در راستای اشتغالزایی و کارآفرینی در کشور است که در سال ۱۴۰۱ عملیاتی می‌شود. سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: برنامه‌ریزی دقیقی در این زمینه با مؤسسه کار و تأمین اجتماعی صورت گرفته است که خود به خود تحرکی در فضای اشتغال کشور ایجاد خواهد کرد.

وی با اشاره به اینکه کسی که ایده داشته باشد مرحله اول کارآفرینی را طی کرده است گفت: اهمیت کار آفرینی بسیار بالاست. ما باید بانک متخصصان اشتغال کشور را تشکیل دهیم. در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. کریمی بیرانوند ابراز داشت: از کارآفرینان در کشور حمایت کرده و آنها را تقویت می‌کنیم. وی از شناسنامه‌دار شدن۴۰۰ هزار کارآفرین در کشور خبر داد و گفت: باید ظرف یک ماه شناسنامه دار شوند.

***************************************

 روزنامه شرق **

نگاه به ناکجاآباد/سیدمصطفی هاشمی‌طبا

هفته جاری شاهد چند واقعه و رفتار مختلف و بعضا تعیین‌کننده در سطح جهان و ایران بوده‌ایم، می‌خواهیم در این مختصر اندکی تحلیل در برخی مواضع که می‌تواند در آینده برای کشور تأثیرگذار باشد، داشته باشیم. حمله روسیه به اوکراین پس از اعلام رسمی عدم تصمیم حمله به آن کشور از سوی روسیه، موضع انفعالانه کشورهای غربی، حمایت یکپارچه صداوسیما از روسیه، بحث چگونگی مذاکرات بازگشت آمریکا به برجام در شورای امنیت ملی با حضور رئیس مجلس، نارضایتی برخی نمایندگان مجلس از هیئت مذاکره‌کننده برجام، مواضع گروه مذاکره‌کننده و نیز موضع‌گیری‌های گروه‌های مختلف درباره حمله روسیه به اوکراین از‌جمله نکات درخور توجه در هفته جاری بود. طبیعی است همواره در طول زمان حوادث و وقایعی دلخواه یا مأیوس‌کننده در جریان است، اما تاریخ نشان داده ملت‌هایی پابرجا و محکم می‌مانند که در اصول معقول و انتخاب‌شده، پابرجا بوده و به دست خود با اندک بهانه‌ای اصول را زیر پا نگذارند. انقلاب اسلامی ایران با شعار «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» حیات یافت و ظاهر و محتوای این شعار نشان می‌دهد اصول انقلاب اسلامی و ادامه آن، تکیه بر ظرفیت‌های داخلی و نفی سلطه بیگانگان بوده و در عین حال هرگز روابط بین‌المللی را نفی نکرده است. صدور قطع‌نامه‌های شورای امنیت با تصویب و تأیید و اجماع اشرار شرق و غرب علیه ایران، نشان از صحت و درستی این شعار و اصیل‌بودن آن دارد و نیز یکپارچگی شرق و غرب در امضای معاهده برجام و محدود‌کردن صنعت اتمی ایران، یکپارچگی آنان علیه جمهوری اسلامی ایران و انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد. با وجود چنین شواهد بسیار روشنی در رفتار شرق و غرب که مؤید اصالت شعار نه شرقی‌، نه غربی برای ماست، ظاهرا این شعار برای برخی در بوته فراموشی افتاده است از‌جمله حمایت یکپارچه صدا‌و‌سیما از اقدامات روسیه علیه اوکراین با پخش زنده مصاحبه مطبوعاتی وزیر خارجه روسیه و نیز پخش مستند از رژه ارتش آن کشور و مصاحبه مفصل با رئیس‌جمهور روسیه که در روز مبعث پیامبر خداوند‌(ص) حضرت ختمی مرتبت صورت گرفت و در تاریخ صدا‌و‌سیما بی‌سابقه است و نیز بیان درک نگرانی‌های روسیه از پیوستن اوکراین به ناتو از سوی ما و اشتراک نگرانی درخصوص گسترش ناتو، در‌حالی‌که ترکیه هم‌مرز ما سال‌هاست عضو ناتو است و ما هرگز اظهار نگرانی‌ای از این بابت نکرده‌ایم! این در حالی است که امروزه با تکنولوژی نظامی موجود، مرزهای جغرافیایی نقشی در این خصوص ندارد و پیوستن اوکراین به ناتو مانند پیوستن سایر کشورهای اروپای شرقی و حتی اروپای غربی است و از همه تأسف‌‌بارتر آنکه آقای منصور رضوی، رئیس اسبق سازمان امور اداری و استخدامی، در تاریخ یکشنبه هشتم اسفند در کانال وزرای ادوار فضای مجازی ضمن شرح خدمات روسیه پوتین به ایران می‌نویسد...

 «زمانی که برجام نقض شد و فروش نفت به پایین‌ترین حد (200 هزار بشکه) رسید، همین روسیه به نام خودش نفت ایران را به میزان ۵۰۰ هزار بشکه فروخت و دلارها را تحویل و ایران را نجات داد». هرچند آمار نفتی یادشده از سوی رئیس پیشین شرکت ملی نفت ایران تکذیب شد، اما حتی به فرض صحت آمار یادشده، آیا باید روسیه را منجی ایران بخوانیم؟ آن‌هم انقلابی که به وجود منجی عالم بشریت حضرت مهدی(ع) مستظهر است؟

متأسفانه نگاه به روسیه به‌عنوان منجی ایران، نگاهی بسیار خطرناک بوده و با تمام اصول اسلامی و ملی میهن ما مغایرت داشته و متضاد است. سیاست نه شرقی، نه غربی در عین حال که گسترش استکبارانه ناتو را بر‌نمی‌تابد، استدلال بر پایه نگرانی و اقدام پیش‌دستانه برای رفع نگرانی را هم باید محکوم کند؛ چراکه بر این اساس هر کشوری و هر رژیمی بهانه خواهد داشت که به دلیل پیشگیری به همسایگان حمله نظامی کند؛ از‌جمله حمله رژیم مجعول صهیونیستی به غزه، لبنان و حزب‌الله و توجیه‌گر حمله وحشیانه عربستان و امارات به مردم مظلوم یمن و قس‌علیهذا.  از سوی دیگر، نگرانی برخی نمایندگان مجلس از مذاکرات وین و آینده برجام اصالتا موجه می‌نماید، اما همین نمایندگان هرگز نمی‌گویند اگر مذاکرات برجام به نتیجه نرسد، در سیاست و اقتصاد چه راهی باید پیش بگیریم؟

آیا مجددا و بیشتر وابسته به چین و روسیه خواهیم شد و از عداد کشورهای بلوک شرق خواهیم بود و نیز الگوی زندگی و مشکل معیشت مردم و رفع استضعاف را چگونه سامان خواهیم داد؟ امری که این نمایندگان از آن همواره طفره رفته‌اند و معلوم نکرده‌اند که در برابر اقدامات مجدد غربی‌ها در شورای امنیت، امیدوار و دلخوش به حق وتوی روسیه و چین خواهیم بود؟ آیا این دو کشور در استفاده از حق وتو به نفع ما، به ما تضمین داده‌اند؟ نگارنده علی‌رغم اعتقاد به داشتن حسن رابطه با کشورهای دنیا، بر این باور است که با تکیه به شعار نه شرقی، نه غربی مشروط بر آنکه در کشور سیاست‌های انقلابی و اتکا بر نیروهای داخلی و حفظ سرزمینی صورت گیرد، می‌توانیم سربلند از این آزمایش بیرون آییم؛ اما نه در جامعه‌ای که تضاد طبقاتی در آن روز به روز بیشتر، خط فقر گسترده‌‌تر، مصرف همه ثروت‌های طبیعی کشور بی‌وقفه و تشویق به واپس‌گرایی مقبول باشد.

می‌توانیم نظرات دولت و نمایندگان مجلس در چگونگی اداره کشور و رفتار مردم را در لایحه بودجه در دست بررسی ۱۴۰۱ مشاهده کنیم؛ آنجا که کمترین بها به حفظ کشور و توقف تخریب زیستگاهی و عدم اقدام برای تبدیل کشاورزی عصر حجر به کشاورزی نوین و زاینده داده شده است و به همه چیز با اولویت مساوی نگاه شده و دغدغه نمایندگان پول‌پاشی هرچه بیشتر و ادامه سیاست‌های شبه‌لیبرالی است.

در این صورت است که شاهد وابسته‌بودن هرچه بیشتر به خارج از کشور خواهیم بود؛ خواه محصولات کشاورزی از کانادا، برزیل، روسیه و استرالیا و خواه خرید تجهیزات حمل‌ونقل دست‌دوم و مصرف‌شده ساخت آمریکا از دیگر کشورها باشد. اگر دغدغه نمایندگان مجلس موضع هیئت مذاکره‌کننده دولت انقلابی است، باید دغدغه‌های دیگر از قبیل چگونگی اداره کشور و تعیین تکلیف مردم در‌‌خصوص چگونگی زندگی آنان و نیز دغدغه چگونگی بقای ایران و زیستگاه آن را داشته باشند و این ممکن نیست مگر آنکه عشق به میهن و آینده آن، جایگزین هرگونه سیاست‌زدگی و نگاه به دیگران - هرکس باشد- در قلب و جان انسان باشد.

***************************************

 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات