صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۰  ، 
کد خبر : ۳۳۶۸۳۱
سردار ادیبی دبیر قرارگاه مرکزی راهیان نور در گفت‌وگو با صبح صادق مطرح کرد

عملیاتی که هیچ‌گاه متوقف نشد

دو سالی بود که کشور در تلاطم جولان کرونا وضعیت دیگری یافته بود و این وضعیت موجب شده بود تا نوروزهای‌مان طی این دو سال کمتر رنگ و بوی شهدایی داشته باشد. سفره‌های هفت سین شهدایی دو سالی بود که در یادمان‌ها و زیارتگاه‌های راهیان نور پهن و چیده نشده بود، دو سالی بود که قد و بالای‌مان با خاک مقاتل شهدا بیگانه شده بود، اما انگار همه این دردها و رنج‌ها و دوری‌ها برای قرن کهنه بود و نوروز امسال شلمچه، طلائیه، فکه، علقمه، اروند کنار، نهر خین، دهلاویه، هور و همه یادمان‌های راهیان نور بعد از دوسال پر از پروانه‌هایی بود که دور نور یادمان‌ها و زیارتگاه‌ها می‌چرخند و چه زیبا بود این وصال. به بهانه آغاز دوباره عملیات عظیم فرهنگی راهیان نور بعد از دوسال وقفه به منظور اطلاع از کم و کیف این رویداد مهم فرهنگی دقایقی با سردار نادر ادیبی، دبیر قرارگاه راهیان نور کشور هم‌کلام شدیم. سردار ادیبی از پیشکسوتان لشکر10 حضرت سیدالشهدا(ع) و از راویان و فعالان همیشگی در حوزه دفاع مقدس است. آنچه در ادامه می‌خوانید، محصول هم‌‌کلامی ما با وی است.
پایگاه بصیرت / حسن ابراهیمی

سردار دو سال متوالی راهیان نور تعطیل شد، در این خصوص توضیح بفرمایید و اینکه چه شد که دوباره این عملیات عظیم کلید خورد؟
سال ۱۳۹۸ باتوجه به وضعیت کرونا برای سلامت زائران و مردم استان‌های مقصد، خود را موظف دانستیم برای کنترل بیماری و کمک به متولیان بخش سلامت بلافاصله توقف اعزام کاروان‌های راهیان نور را در دستور کار قرار دهیم؛ لذا با مجوز ریاست ستاد کل نیروهای مسلح و همچنین وزارت بهداشت اعزام کاروان‌ها متوقف شد؛ اما کار راهیان نور را متوقف نکردیم و برای توسعه ابنیه و امکانات زیر ساختی و توسعه نیروی انسانی ماهر و خوب تلاش مضاعفی را آغاز کردیم که ثمره این تلاش در تعداد زیادی از یادمان‌ها، تکمیل اقدامات عمرانی و رفع خلأهایی بود که مشاهده می‌شد، با اقدامات جهادی دوستان، زیرساخت‌های خدماتی بهتری برای زائران فراهم شد، همین طور در حوزه شبکه راویان، خادمان و مبلغان و گروه‌های فعال مردم‌نهاد در حوزه راهیان نور اقدامات خوبی صورت گرفت که منجر به توسعه کمی و کیفی این شبکه و جذب علاقه‌مندان به کارهای حوزه جهاد و شهادت در راهیان نور شد. عملا ما اجازه ندادیم راهیان نور در آن وجه خودش تعطیل باشد.
بعد از توقف دو ساله و بر اساس مجوزی که از ستاد مقابله با کرونا دریافت و بر اساس کار کارشناسی که در کمیته امنیتی اجتماعی وزارت کشور انجام شد، مجوزها صادر شد و اقدامات اولیه ما برای اعزام و استقبال از کاروان‌ها جهت حضور در مناطق عملیاتی و یادمان‌ها انجام گرفت.
مجموعه راهیان نور با ۱۱ قرارگاهی که دارد و مجموعه ستاد مرکزی راهیان نور در این برهه شروع به طرح‌ریزی اقدامات کردند، اگرچه ما پیش‌بینی اقدامات را از گذشته داشتیم، اما بعد از این توقف و به دلیل مسائل بهداشتی باید کار جدی‌تری دنبال می‌شد که به همت مجموعه که همواره ‌و انصافا کارهای جهادی را دنبال می‌کند و برای رسیدن به اهداف شان لحظه را هم از دست نمی‌دهند، اقدامات لازم در بخش اعزام، اسکان و یادمان‌ها به سرعت انجام شد و مجموعه راهیان نور آماده پذیرایی از زائران شد.
اردوگاه‌های راهیان نور که عمدتاً در اختیار راهیان نور سپاه و بسیج است، آماده اسکان و پذیرایی شدند، برنامه‌های جنبی برای پر کردن مناسب و پر محتوای اوقات حضور زائران در اردوگاه‌ها آماده شد و عملیات راهیان نور آغاز شد.

* شروع اعزام‌ها از چه تاریخی صورت گرفت؟
ابتدا مجموعه‌های دانشجویی و دانش‌آموزی اعزام‌ها را شروع کردند و سپس اعزام‌های عمومی صورت گرفت. دی و بهمن ماه سال ۱۴۰۰ اعزام‌های دانش‌آموزی و دانشجویی صورت گرفت و بعد از آن هم اعزام عمومی، مجموعه قرارگاه دانشجویی و دانش‌آموزی راهیان نور با هماهنگی خوبی که داشتند و به واسطه همراهی وزرای مربوطه که خودشان فرمانده قرارگاه راهیان نور هستند، یعنی وزیر علوم فرمانده قرارگاه راهیان نور دانشجویی است و وزیر آموزش و پرورش فرمانده قرارگاه راهیان نور دانش‌آموزی با تشکیل شورای قرارگاه کارها را هماهنگ کرده و طرح‌ریزی کردند.
البته فرصت زیادی برای اعزام دانش‌آموزی نداشتیم؛ اما بخشی از دانش‌آموزان عزیز اعزام شدند و بخشی هم امسال اعزام‌شان انجام خواهد گرفت، اما در بخش دانشجویی فرصت مناسب بود و تعداد ۴۰ هزار دانشجو در این فرصت به مناطق عملیاتی اعزام شدند.

سردار در خصوص اعزام‌های عمومی هم که ظاهراً با استقبال خوبی از طرف مردم مواجه شد بفرمایید، کم و کیف آن به چه شکل بود؟
یادمان‌هایی که برای این دوره در بحث راهیان نور جنوب مدنظر قرار گرفت، تمام یادمان‌های استان خوزستان و بخشی از یادمان‌های جنوب استان ایلام بود؛ یعنی از یادمان قلاویزان و شهدای والفجر 1 در مهران در استان ایلام تا یادمان شهدای والفجر 8 در منطقه اروند کنار برای راهیان نور جنوب فعال شدند. حدود ۲۶ یادمان در این مناطق در قالب راهیان نور جنوب هستند که در استان ایلام یادمان شهید باقری، شهدای شرهانی، سیدالشهدا و... هم در استان ایلام هستند و مابقی در استان خوزستان.

برای این دوره افتتاح یادمان جدیدی را در قالب راهیان نور جنوب داشتید؟
خیر یادمان جدیدی در این برهه نداشتیم.
خوشبختانه با همت خادمان، یادمان‌ها به سرعت آماده استفاده از ظرفیت حداکثری برای استقبال از زائران شدند و اعزام عمومی که رسماً از ۱۵ اسفند سال قبل قرار بود شروع شود، با استقبال مردم زودتر از موعد شروع شد و پذیرش مردم را داشتیم. در واقع توقف دو ساله راهیان نور تشنگی مردم و شوق حضور مردم را زیاد کرد. تا روز ۱۳ فروردین که اوج راهیان نور بود، آمار حضور حدود یک میلیون نفر زائر را داشتیم. حقیقتا این جلوه با عظمتی از دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت بود که مردم به نمایش گذاشتند و پیش‌بینی ما برای این دوره کمتر از این حد بود و آمار ما حتی قدری بیشتر از آمار سال‌های قبل از تعطیلی راهیان نور به واسطه کرونا شد. جلوه زیبای پاسداشت شهدا با حضور مردم اتفاق افتاد که به نظر می‌رسد اثرات این حضور بعدا در شهرها و محل سکونت زائران هم دیده خواهد شد.

با وجود این حجم از زائران که اشاره داشتید، بر بحث رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی هم نظارت شد؟
در این حوزه وزارت بهداشت و کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی راهیان نور که با مسئولیت خود وزارت بهداشت برگزار می‌شود، همه شیوه‌نامه‌های لازم را نوشتند و بعد از تصویب ابلاغ شد و از سوی خود عزیزان با همکاری خادمان اجرا و نظارت شد.
در یادمان‌ها، مراکز اسکان و حمل و نقل همه این امور اجرا و نظارت شد و در این مدت حتی یک نمونه ابتلا به کرونا هم گزارش نشد که خود از برکات راهیان نور بود. سازمان راهداری کل کشور نیز اعلام کرد که در سفرهای نوروزی امسال بیشترین حجم ورودی مسافر به استان خوزستان بوده که حتی یک مورد حادثه مثل تصادف هم نداشتیم. در واقع این محصول زحمات و مراقبت‌های مجموعه خادمان راهیان نور اعم از دستگاه‌های اجرایی، نیروهای مسلح، بسیجیان و سایر خادمان از میان مردم در این حوزه است که در کنار برکت‌افزایی که با نام و یاد شهدا صورت می‌گیرد، باعث شده تا ما در این عملیات بزرگ فرهنگی هیچ حادثه‌ای را شاهد نباشیم.

آماری هم از نیروهای سازماندهی شده و دخیل در امر راهیان نور بفرمایید. جایی از شما در رسانه‌ها نقل قول شد که حدود صد هزار نفر در خدمت‌رسانی راهیان نور دخیل هستند.
بله، در این حوزه ما در شبکه خادمان راهیان نور حدود ۱۰۰ هزار خادم نام‌نویسی شده داریم که این تعداد بسیار بیش از نیاز ما در مجموعه یادمان‌هاست، البته این یک شبکه تربیتی بسیار خوبی در حوزه انقلاب اسلامی است. نیاز ما در هر دوره حدود 10 هزار نفر خادم است که از این شبکه به صورت قرعه‌کشی برای این دوره منتخب و دعوت شدند، همچنین شبکه راویان ما 25 هزار نفر عضو دارد که اعم از راویان جوان و پیشکسوتان دفاع مقدس هستند و بخشی از آنها در راهیان نور امسال استفاده شدند. همچنین مبلغان عزیز را داریم که در حوزه‌های دینی و عقیدتی کمک کار ما و زائران هستند، بخش زیادی از عزیزان دیگر هم در اعزام کاروان‌ها و اسکان زائران کمک می‌کنند که این مجموعه نیروها خود هزاران نفر را شامل می‌شود. آماری که عرض شد بخشی شبکه خادمان، راویان و مبلغان است و بخشی از شبکه اعزام و اسکان که نیروهای مردمی از روستاها تا شهرهای بزرگ و کوچک مختلف کشور را شامل می‌شوند.

بر اساس سنت مرسوم هر ساله بعد از راهیان نور جنوب موضوع راهیان نور غرب با صعود به ارتفاعات بازی دراز به مناسبت بزرگداشت عملیات آزادسازی این منطقه برگزار می‌شد، برای امسال هم این برنامه اجرا خواهد شد؟
بله بعد از دو سال وقفه در این برنامه ما بلافاصله بعد از ماه مبارک رمضان بزرگداشت عملیات بازی دراز را با صعود به ارتفاعات خواهیم داشت و بعد راهیان نور غرب را که شامل مناطق عملیاتی و یادمان‌های استان‌های ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی می‌شود آغاز می‌کنیم. پیش‌بینی ما اوج‌گیری اعزام‌ها در اواخر خرداد و تیر است که برنامه‌ها و کم و کیف یادمان‌ها و اسکان و اعزام راهیان نور غرب در فرصت باقی مانده تا شروع آن آماده شده و اعلام خواهد شد.

این دوره علاوه بر مردم استقبال خوبی هم از سوی مسئولان شاهد بودیم. در این خصوص هم توضیح بفرمایید.
بله ریاست محترم جمهور هم در جلسه سیاست‌گذاری راهیان نور که به ریاست خودشان برگزار شد و هم با حضور در یادمان شلمچه که زائر شهدا شدند، توجه ویژه خودشان را به این مهم نشان دادند. حضور معاون اول ریاست‌جمهوری، معاونان و اعضای هیئت دولت، ریاست ستاد کل نیروهای مسلح، فرماندهان ارشد نیروهای مسلح، مسئولان استانی، ائمه جمعه و... قابل توجه بود که نشان از قدردانی مسئولان و مردم از خون شهیدان و ثمرات دفاع مقدس دارد.
امسال ما شاهد حضور خوب مردم با خودروهای شخصی در یادمان‌ها هم بودیم که خود نشا‌ن‌دهنده این است که راهیان نور در سبد مسافرت‌های شخصی مردم هم جایگاه خوبی پیدا کرده است.

* نکته پایانی اگر دارید بفرمایید.
باید از مردم تشکر کنیم که در مناطق عملیاتی حضور پیدا کردند و باعث نشر معارف دفاع مقدس شدند، همچنین باید از متولیان امر و مردم عزیز استان‌های خوزستان و ایلام هم تشکر کنیم. در پایان هم باید از زحمات خادمان و عزیزان دخیل در امر اعزام، اسکان، خدمت به زائران در یادمان‌ها، راویان، مبلغان، دست‌اندرکاران برنامه‌های فرهنگی و نمایشی، برگزارکنندگان نمایشگاه‌های دفاع مقدس و کتاب، عزیزان راهداری، راهور و... تشکر کنیم.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات