صبح صادق >>  فرهنگ >> یادداشت
تاریخ انتشار : ۰۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۳  ، 
کد خبر : ۳۳۷۱۳۱

تلنگری به خودمان!

چند روز پیش هشتمین دوره انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی از سوی حوزه هنری برگزار شد[...]
پایگاه بصیرت / حسین مهریزی
چند روز پیش هشتمین دوره انتخاب چهره سال هنر انقلاب اسلامی از سوی حوزه هنری برگزار شد و طی آن، «عبدالحمید قدیریان» چهره صاحب‌نام و پیشکسوت هنرهای تجسمی و آیینی، به عنوان چهره سال انتخاب و از وی تجلیل شد. تاکنون حوزه هنری طی هفت دوره، «چهره سال هنر انقلاب» را معرفی و از برگزیدگان تجلیل کرده است؛ از جمله «مرتضی سرهنگی، مجید مجیدی، سیدمسعود شجاعی‌طباطبایی، حمید حسام، ابراهیم حاتمی‌کیا، حسن روح‌الامین و وحید یامین‌پور». در این دوره هم، چهره منتخب که با نقاشی‌های عاشورایی‌اش نقش مؤثری در احیای هنر تجسمی آیینی ایفا کرده، معرفی و از وی تجلیل شد.
اما نکته تأمل‌برانگیز در این زمینه، نوع واکنش برخی از رسانه های جبهه انقلاب به نتیجه نهایی انتخاب چهره سال هنر انقلاب بود که به نظر می‌رسد این نوع نگاه اگر اصلاح نشود، ممکن است زمینه‌ساز قضاوت‌‌ها و رفتارهای سطحی در میدان فرهنگ و هنر انقلابی در آینده باشد. این رسانه‌ها با نقد ساز و کار انتخاب چهره سال هنر انقلاب‌ـ که شاید این نقد هم در نوع خودش سازنده و قابل توجه باشد‌ـ به طور مستقیم به این گزاره اشاره کردند که چرا هادی حجازی‌فر را انتخاب نکرده‌اید! دلیل این اصرار را هم موفقیت فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» بر روی پرده نقره‌ای و فروش بیش از 9 میلیارد تومانی آن عنوان کرده‌اند.
هرچند حجازی‌فر در نخستین کارگردانی، بسیار خوب ظاهر شده و کار قابل تحسینی برای معرفی چهره شهیدان سرافراز باکری ارائه داده،‌ اما آنچه در اینجا باید به همه فعالان فرهنگی و هنری جبهه انقلاب گوشزد کرد، خطر سطحی‌نگری در مواجهه با رویدادها و قطبی رفتار کردن در این حوزه است.
 اینکه با طرح مستقیم گزاره‌هایی از قبیل اینکه «چرا به جای فلانی، بهمانی را انتخاب نکردید؟» سعی کنیم نظرات و علایق شخصی خود را در فضای رسانه‌ای مطرح کنیم، فضای فرهنگی و هنری جبهه انقلاب را به سمت قضاوت‌های شتابزده و شخصی و نگاه‌های سطحی سوق می‌دهد و قطعاً این رویه، نامناسب و مخرب است؛‌ به ویژه اینکه، بنای کار در رویدادهایی مانند انتخاب چهره سال هنر انقلاب، توجه به سابقه طولانی نامزدها در تولیدات متمایز هنری در حوزه انقلاب اسلامی و معارف توحیدی است که در یک دوره نسبتاً طولانی اقدام به جریان‌سازی و الهام‌بخشی با تولیدات خود کرده باشند.
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات