بین الملل >>  بین الملل >> نبض بین الملل
تاریخ انتشار : ۱۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۳۸

تاثیر آموزه‌های «امام خمینی» (ره) بر انقلاب مردم یمن

کتب امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت مطهری و شهید دستغیب ترجمه شده و در دسترس علاقمندان در یمن گرفته است.

پیروزی انقلاب اسلامی از تاثیرگذارترین تحولات در چند دهه اخیر غرب آسیا محسوب می‌شود. روح و اندیشه انقلاب اسلامی در بسیاری از تحولات منطقه‌ای به‌طور چشمگیری مؤثر بوده است.
یکی از مهمترین عرصه‌های معاصر که شاهد بازتاب و انعکاس جدی آموزه‌های انقلاب اسلامی در آن هستیم، یمن است. انقلاب اسلامی و معمار کبیر آن روح الله خمینی (ره) تأثیرگذاری و الگودهی بسیار زیادی بر جنبش مردم یمن داشته‌اند تا جایی که بسیاری از ناظران رخدادهای فعلی در یمن را با رخدادهای منجر به پیروزی انقلاب اسلامی در ایران مقایسه می‌کنند. ارتباط انقلاب اسلامی ایران با تحولات چند دهه اخیر منطقه به ویژه رخدادهای سالهای اخیر در یمن، مسأله‌ای قابل کتمان نیست و به همین دلیل در سالهای اخیر تلاش همه جانبه محور سعودی صهیونیستی آمریکایی بر این مساله قرار داشته که مانع تحقق پیروزی نهایی در یمن شوند، یمنی که این روزها یکی از حلقه‌های مستحکم محور مقاومت را تشکیل داده و علاوه بر وارد کردن ضربات سنگین به اشغالگران سعودی و اماراتی، به تهدیدی جدی برای رژیم موقت صهیونیستی تبدیل شده است.
پیام آور انقلاب
شهید حسین بدرالدین الحوثی بنیانگذار انقلاب یمن محسوب می‌شود، وی که پس از پیروزی انقلاب، درکنار امام خمینی (ره) بود و بعد از رحلت ایشان به یمن بازگشت تا پیام انقلاب اسلامی ایران را به گوش مردم یمن برساند.
مقاومت اسلامی یمن که امروزه با نام «انصارالله» شناخته می‌شود، محصول سخنرانی‌های سیدحسین بدرالدین الحوثی برای شاگردانش در مدرسه «امام هادی» واقع در منطقه مران در استان صعده یمن است. اگر چه در زمان حیات سیدحسین بدرالدین، مقاومت در یمن به گستردگی امروز نبوده و نامی از انصارالله وجود نداشت ولی همه دستاوردها و پیروزی‌هایی که امروزه انصارالله به رهبری عبدالملک بدرالدین، برادر سیدحسین، در برابر عربستان سعودی و امارات متحده عربی یا به عبارت بهتر در برابر هفده کشور متجاوز به دست آورده است، مرهون اندیشه‌هایی است که شهید سیدحسین بدرالدین با سخنانش پایه ریزی کرده است.
نگاهی گذرا به سخنان مبتنی بر آموزه‌های قرآنی وی نشان دهنده میزان تأثیرپذیری وی از اندیشه‌های امام خمینی است؛ اندیشه‌هایی که در محدوده جغرافیایی ایران محصور نماند و توانست با عبور از مرزهای جغرافیایی، تأثیر شگرفی بر دیگر جریانات خفته و خمود اسلامی گذاشته و با دمیدن حیاتی دوباره بر پیکر بیمار امت اسلام، بار دیگر یادآور ایمان و رشادت سپاهیان محمد (ص) شد. اگر چه امروز نیز سخنرانی‌های سیدحسین بدرالدین، روشنگرا راه مقاومان یمنی است، اما پر بیراهه نیست که بگوییم برگردان عربی صحیفه امام، همراه همیشگی آنان است، چرا که علاوه بر معنا، مضمون‌ها و کلیدواژه‌های مشترک میان این دو، کلید واژه امام خمینی در میان برخی از سخنان شهید سیدحسین بدرالدین پربسامد بوده است. مروری بر زندگی و زمانه‌ای که سیدحسین بدرالدین در آن می‌زیسته، شاخصی برای سنجش امتداد فکری امام در مسیر احیای اسلام ناب و عمق نفوذ روش مقابله اش با نظام سلطه جهانی است.
شهید حسین بدرالدین الحوثی رهبر جنبش الحق یمن بود که در سال ۲۰۰۴ سال‌ها پس از تلاش برای ایجاد اصلاح در رژیم علی عبدالله صالح و انتقادها به دخالت آمریکا و عربستان و تلاش برای احقاق حق شیعیان یمن در نخستین جنگ شمال یمن به شهادت رسید. جنبش حوثی‌ها، توسط «حسین الحوثی» آغاز و اکنون توسط «عبدالملک الحوثی» برادرش رهبری می‌شود. آن دو از فرزندان «بدرالدین الحوثی» اند که عالم نامدار زیدی یمن است.
امام خمینی در کلام معمار انقلاب یمن
سیدحسین بدرالدین حوثی با سخنرانی‌هایی که برای شاگردانش در مدرسه «امام هادی» واقع در منطقه مران در استان صعده یمن داشت، زمینه ایجاد جنبش انصارالله که به حزب الله دوم مشهور شده را به وجود آورد. آنگونه که عبدالملک العجری رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک یمن می‌گوید: این سخنرانی‌ها عصاره افکار مصلحانه و تجربیات فراوان فکری و سیاسی سیدحسین بدرالدین است. با این حال، نباید اینگونه انگاشت که بدرالدین به دنبال تأسیس حزبی اسلامی بوده و سخنرانی‌هایش در حکم اساسنامه و دیدگاه‌های حزبی اش بوده است، چرا که او از عنوان حزب و ساختار سیاسی ابا داشته و به صراحت می‌گوید:
ما حزبی نداریم… ما سازمانی سیاسی نیستیم، ما گروهی از مسلمانان هستیم که گرد هم جمع شده ایم. علت جنگ و دشمنی با ما نیز این است که ما در برابر آمریکا و اسرائیل قد برافراشته ایم، کالاهایشان را تحریم کرده ایم و آیات قرآن را به مردم گوشزد می‌کنیم … در حالی که مخالفانمان گوش به فرمان آمریکا هستند.
به هرروی و هرچند وی به دنبال ساختارهای سیاسی مرسوم نبوده است اما به دنبال پرورش انسان‌هایی بوده است که بر اساس تعالیم قرآن، برپا بایستند، توحید را فریاد کنند، پرچم مبارزه با ظلم را بر دوش کشیده و وارد کارزار با نظام سلطه جهانی شوند. شهید سیدحسین برای رشد و پرورش چنین انسان‌هایی از ارائه الگو کارآمدی چون امام خمینی غفلت نورزیده و برای رشد فکری و معرفتی شاگردان دیروز و مقاومان امروز یمن تلاش کرده است که جهاد و مقاومت را در گفتمان سلطه ستیز امام خمینی بازتعریف کند. براین اساس، تأثیرپذیری مقاومت یمن از راه امام خمینی مسأله‌ای واضح و روشن است.
شهیدحسین بدرالدین همواره در سخنرانی‌های خود آموزه‌های انقلاب اسلامی و رهنمودهای امام خمینی را به مردم یمن انتقال می‌داد تا آنها را به آغاز مسیری روشن و آینده‌ای نویدبخش سوق دهد.
آثار و نتایج رهنمودهای امام
قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، تعداد اندکی از شیعیان دوازده امامی در کشور یمن حضور داشتند. ولی با پیروزی انقلاب اسلامی ایرانی روز به روز بر تعداد شیعیان دوازده امامی در این کشور افزوده می‌شود و همچنین بعد از پیروز انقلاب اسلامی، چندین حسینیه در این کشور ساخته شده است. شیعیان زیدی اکنون در کنار شیعیان اثنی عشری، مراسم‌های عاشورا، غدیر خم و زیارت کمیل در این کشور برگزار می‌کنند. در حالیکه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی این فعالیت‌ها در بین شیعیان یمن انجام نمی‌شد.
از دیگر عناصر تأثیرگذار ایران در بین شیعیان باید به نفوذ نرم انقلاب اسلامی و اندیشه‌های معمار کبیر آن اشاره کرد. امروزه در مراسم‌ها و اردوهای مختلف دانش آموزی که در این کشور در بین شیعیان برگزار می‌گردد، عکس‌های حضرت امام و رهبری معظم انقلاب اسلامی بر افراشته می‌شود. همچنین کتب امام خمینی و رهبر معظم انقلاب اسلامی و آیت مطهری و شهید دستغیب ترجمه شده و در دسترس علاقمندان در یمن گرفته است.
یحیی فوزی تحلیلگر برجسته عرب می‌گوید: امروزه در یمن کتاب اربعین امام خمینی چنان جایگاه برجسته ای دارد که در کنار کتاب‌هایی چون نهج البلاغه و صحیفه سجادیه مورد توجه یمنی‌ها (زیدیان) قرارگرفته است. علاوه بر این امروزه به هدایت عبدالملک الحوثی رهبر انصارالله، در مؤسسات فرهنگی این جنبش درسی به نام «تجارب فرهنگی انقلاب ایران» تدریس می‌شود.
تجربه موفق انقلاب اسلامی ایران و ایدئولوژی امام خمینی که مطرح کننده دغدغه‌های واقعی ملل منطقه پس از سال‌ها درگیری با استعمار مستقیم و غیر مستقیم قدرت‌های خارجی بوده‌، در چند دهه اخیر به الگو و نقشه راهی برای همگان تبدیل شده که از این طریق بتوانند اهداف عالیه خود را محقق نمایند. در این میان یکی از خیزش‌هایی که بیشترین انگیزه را برای رسیدن به استقلال در عرصه، سیاسی، اجتماعی و اقتصادی در پیش گرفته و با تاسی از گفتمان انقلاب اسلامی و اندیشه‌های متعالی امام راحل تلاش کرده از استعمار و استبداد، رهایی یابد، انقلاب مردم یمن است.
جنبش انصار الله که پیشران این خیزش عمومی است با روحیه انقلابی و گفتمان انقلاب اسلامی در بدنه جامعه یمن، به امر رهایی از بند استبداد داخلی و استبکار جهانی همت گمارد. این رویکرد در واقع قیامی است در برابر فساد سیاسی و اقتصادی در داخل و توسعه طلبی کشورهای خارجی، که توانسته در قلب حوزه امنیتی تعریف شده عربستان سعودی فعالیت کند و حمایت تقریباً اکثر مردم یمن را بدست آورد تا جایی که به یک بازیگر تازه در مناسبت‌های بین المللی تبدیل شده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات