صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۱۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۵۲  ، 
کد خبر : ۳۳۷۸۴۷
عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین(ع)

امام خمینی(ره)؛ روح جمهوری اسلامی

انقلاب اسلامی ایران بی‌شک پدیده شگرف قرن بستم بود. انقلابی بزرگ درجهان که توسط شخصیت بی نظیر عالم اسلام، چون امام خمینی (ره) هدایت گردید و تحولی شگرف در عرصه روابط بین الملل و در معادلات سیاسی جهان پدید آورد.
پایگاه بصیرت / گروه سیاسی / دکتر روح اله غلامی

انقلاب اسلامی ایران بی‌شک پدیده شگرف قرن بستم بود. انقلابی بزرگ درجهان که توسط شخصیت بی نظیر عالم اسلام، چون امام خمینی (ره) هدایت گردید و تحولی شگرف در عرصه روابط بین الملل و در معادلات سیاسی جهان پدید آورد.

گزارش تسنیم| رمزگشایی از پیام امام خمینی در پایان جنگ؛ نارضایتی یا حمایت از  فرماندهان سپاه؟- اخبار گزارش و تح - اخبار سیاسی تسنیم | Tasnim

این رهبر تاریخ ساز، با طرح نظریه «عینیت و تلازم دین و سیاست» در مقابل نظریه «سکولاریسم غربی» انقلابی را بنیان نهاد که بسان تیغی دو لبه همزمان علیه دیکتاتوری کمونیسم و سرمایه سالاری لیبرال دموکراسی وارد عمل شد. مقام معظم رهبری در سخنرانی روز 14 خرداد 1401 به این نکته اشاره فرموندکه: «مهمترین دغدغه و نقشه راه امام در این دوران، فاصله‌گذاری میان طرح «جمهوری اسلامی» با «فرهنگ و قاموس غربی» بود. بر همین اساس امام اصرار داشت که جمهوری اسلامی وام گرفته از «جمهوری» و «مردم سالاری» غربی نیست بلکه برگرفته از اصل اسلام است»[2].

نهضت امام خمینی عرصه‌ تحقیق و روشنگری برای رهروان حقیقت است | خبرگزاری فارس

 حضرت امام(ره) با هدف مقابله با سلطه ابرقدرت‌های شرق و غرب، بشریت را به رویکردی مجدد به معنویت و ارزش‌های اسلامی فراخواندند و با قائل شدن رابطه‌ای مستقیم میان انقلاب و ایدئولوژی، انقلاب را شرطی لازم و ضروری برای تحقق آرمان‌های الهی و وسیله‌ای برای نیل به مقاصد مکتبی و حلقه وصل جامعه بشری به تعالی الهی و انسانی تلقی کردند و در این راه علاوه بر اهتمام به حاکمیت آرمان‌ها و ارزش‌های مذهبی، از هیچ کوششی برای تحقق جنبه‌های آزادیخواهانه و استقلال‌طلبانه نهضت فروگذار ننمودند.

گذری بر زندگی امام خمینی (ره) از طلوع تا غروب *فرهاد شرف پور - ایرنا

حضرت امام (ره) به عنوان ایدئولوگ و معمار انقلاب اسلامی، پس از پیروزی انقلاب و در مرحله نظام سازی، جمهوری اسلامی را با تلفیق مردم‌سالاری برآمده از متن اسلام ناب و احکام اسلامی ایجاد نمودند. این ساختار حکومت دارای دو بعد و دو هویت می باشد:

 اول، هویت ظاهری نظام که معطوف به شکل حکومت و ساختار نظام سیاسی است و جنبه سخت افزاری دارد و چون مسئله ای عقلی و عرفی است در گذر زمان و بسته به شرایط و اقتضائات زمانی می تواند دچار تغییر شود و هر زمان که احساس شود برای حل مشکلات کشور و مردم و ارتقای کارآمدی نیاز به اصلاح ساختارهای سیاسی است، می‌شود با لحاظ تشریفات قانونی و از جمله قانون اساسی و مصالح نظام اصلاحاحاتی را در هویت ظاهری به وجود آورد. کما اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در سال 1390 در سفر کرمانشاه به این مسئله اشاره کرده و فرمودند: «در شرایط فعلی نظام سیاسی کشور ، ریاستی است و رئیس‌جمهور با انتخاب مستقیم مردم برگزیده می‌شود که شیوه خوب و مؤثری است اما اگر روزی در آینده احتمالا دور، احساس شود که نظام پارلمانی برای انتخاب مسئولان قوه مجریه بهتر است هیچ اشکالی در تغییر ساز و کار فعلی وجود ندارد»[3] این بدان معنی است که هیچ بن بستی در نظام اسلامی وجود ندارد.

دوم، هویت باطنی نظام اسلامی که معطوف به ماهیت، کارکرد و عملکرد نظام سیاسی است و جنبه نرم افزاری دارد و چون برگرفته از تعالیم قرآن کریم و دین مبین و احکام اجتماعی اسلام است، برای همیشه ثابت و لایتغیر می باشد. اصولی همچون تلازم دین و سیاست، نفی سکولاریسم و اباحی‌گری، استکبار ستیزی، نظریه مقاومت، آزادی خواهی، استقلال طلبی،حمایت از مستضعفین و محرومان، مبارزه با ظلم و استکبار، حرکت به سمت توحید و دوری از طاغوت، نگاه به جنبه معنویت و ارتقای معنوی در کنار اصلاح امو مادی انسانهاو .... اینها نمونه هایی از این هویت باطنی نظام اسلامی است که حضرت امام خمینی(ره) در بنیان گذاری نظام جمهوری اسلامی بدان توجه داشتند.

گورباچف: رهبری که فراتر از جهان می‌اندیشید/ ماندلا: امام خمینی (ره) فرزند  مشهور اسلام بود

آنچه که دنیای استکبار و دشمنان نظام اسلامی و در راس آن آمریکایی ها در قالب طرح به اصطلاح  «نرمالیزاسیون»[4]  به دنبال آن هستند، این است که این هویت نظام اسلامی را دچار تغییر نمایند یعنی دریافته اند که آنچه که حتی بیشتر از هویت ظاهری اهمیت دارد و مسئله ای حیاتی است هویت باطنی نظام اسلامی است و می تواند به عنوان مقدمه ای برای تغییر هویت ظاهری باشد.

لذا برخلاف سالها و دهه های گذشته که در صدد نابودی ساختار نظام اسلامی و به اصطلاح آنها تغییر رژیم[5] بودند، اینک به دنبال تغییر هویت باطنی نظام از طریق نفوذ و تحریف و از جمله تحریف شخصیت و اندیشه های حضرت امام (ره) می باشند تا از این رهگذر بتوانند کاری کنند که فقط پوسته ای تو خالی از انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی باقی مانده و کارکرد آن دچار تغییر شده و به کشوری به اصطلاح «نرمال» از دیدگاه آنها در دنیا تبدیل شود که هیچ مسئله و چالشی با نظام سلطه و اسکتبار آمریکایی نداشته باشد.

صحبت ها و توصیه های مقام معظم رهبری در سی و سومین سالگرد ارتحال حضرت امام (ره) را می توان از این منظر نگاه و تحلیل نمود که شخصیت و اندیشه های آن عزیز سفر کرده «روح» این نظام الهی است و به عنوان قطب نمای حرکت کشتی انقلاب است که باید همگان و به خصوص جوانان و اندیشمندان بدان توجه نمایند و با شناساندن آن برای نسل های جدید، اجازه نفوذ، تحریف و تغییر هویت باطنی نظام اسلامی را به هیچ کس ندهند و از این میراث گرانبها محافظت نمایند و مطمئن باشند که با مقاومت و ایستادگی در این مسیر نورانی و توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی، نظریه تلازم دین و سیاست بر نظریه سکولاریسم غربی چیره گشته و تمدن نوین اسلامی ایجاد خواهد شد و تمام ترس و دشمنی عالم استکبار با انقلاب اسلامی از این ناحیه است.

 

 

[2] - بیانات 14خرداد 1401 در مراسم سی و سومین سالگرد ارتحال امام(ره)

[3] -بیانات ۲۴ مهرماه ۱۳۹۰ در سفر به کرمانشاه و در دیدار دانشجویان این استان

[4] - Normalization

[5] -Regime change

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات