اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> نبض اقتصاد
تاریخ انتشار : ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۸  ، 
کد خبر : ۳۳۸۱۴۱

آیا بازار رمز ارزها ریسک پذیر است؟

روند سرمایه گذاری در شرایط کنونی متغییر از گذشته شده است. بطوری که امروز تمایل بیشتر به سمت سرمایه گذاری ها در حوزه رمز ارزها رفته است
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، روند سرمایه گذاری در شرایط کنونی متغییر از گذشته شده است. بطوری که امروز تمایل بیشتر به سمت سرمایه گذاری ها در حوزه رمز ارزها رفته است. وضعیتی که نشان می دهد با وجود آنکه رمز ارزها هنوز از پشتوانه دولت‌ها مانند پول رسمی کشورها برخوردار نیستند، اما با افزایش تقاضای کاربران، سرمایه‌گذاری‌های فراوانی در رمز ارزها انجام شده است. با وجود این، به دلیل  وجود نداشتن شرایط قابل اتکا برای برخی ارزهای مجازی موجود، خطر از دست رفتن سرمایه‌ها وجود دارد. آگاهی مردم از وضعیت رمز ارزها می تواند میزان ریسک پذیری را در این حوزه کاهش دهد. 
مطلوب‌ترین حالت برای ارزشمند شدن رمزارز، پیشی گرفتن تقاضا از عرضه است. به عنوان نمونه تعداد بیت‌کوین در گردش هرگز از ۲۱ میلیون فراتر نمی رود که البته تاکنون ۱۰ درصد آن نیز استخراج نشده است. همین موضوع سبب شده که پرطرفدارترین رمز ارز بازار، به دلیل تقاضای فراوان همچنان در صدر فهرست قیمت قرار داشته باشد.
از آنجا که بازار کریپتوکارنسی هنوز از طرف دولت‌ها پذیرفته نشده است خطر ورود به این بازار بسیار بالاست. 

محسن رضایی صدرآبادی، کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارزها درباره پرخطر بودن بازار ارزهای دیجیتال به گفتگویی گفت: بازار رمز ارزها بازاری جهانی است و به هیچ عنوان هیچگونه مکانیسم نظارتی بر روی آن وجود ندارد و هر کس در این بازار وارد می‌شود، باید خطرش را بپذیرد. هیچ سازمان و نهادی در خارج یا داخل کشور هیچگونه مسئولیتی بابت خرید و فروش این رمز ارزها ندارد.
وی درباره دلایل ریزش ارزهای دیجیتال در روزهای گذشته افزود: یکی از دلایل سقوط رمزارزها تورم جهانی و دیگر قحطی به وجود آمده به واسطه جنگ روسیه و اوکراین است که بر بازارهای جهانی تأثیر می گذارد.
 
این کارشناس اقتصاد فضای مجازی افزود: با توجه به اینکه اقتصاد دنیا در رکود تورمی به سر می برد، تا پایان سال میلادی خیلی بعید است بازار بتواند جهش داشته باشد، جهشی که بتواند سقف بیت کوین ۶۸ هزار دلاری را بشکند ولی پیش‌بینی می‌شود در این کف قیمت هرکس ورود انجام دهد تا هشت ماه دیگر حداقل ۳۰ تا ۴۰ درصد بازار برمیگردد.
 
رضایی با تأکید به اینکه مردم بدون اطلاع نباید وارد بازار ارزهای دیجیتال شوند، افزود: به مردم توصیه نمی کنم وارد این بازار شوند مگر آنکه به سه عامل خیلی دقت کنند؛ نخست، حجمی از دارایی های خود را وارد این بازار کنند که اگر سوخت شد زندگی‌شان نابود نشود. دوم، حجمی از دارایی های خود را بیاورند که حداقل تا چند سال به آن نیاز نداشته باشند. عامل سوم  طمع است، این بازار نیاز به صبر دارد.
 
این کارشناس اقتصاد فضای مجازی و رمز ارزها با بیان اینکه هیچ نظارتی بر این بازار وجود ندارد گفت: بازار رمز ارزها یک بازار جهانی است و ابداً هیچگونه مکانیسم نظارتی بر روی آن وجود ندارد، و هر کس در این بازار وارد می‌شود باید ریسک آن را بپذیرد. هیچ سازمان و نهادی در خارج یا داخل کشور مسئولیتی بابت خرید و فروش این رمز ارزها ندارد و مردم اگر متضرر شوند، نمی‌توانند سراغ هیچ نهاد یا ارگانی بروند پس بهتر است با اطلاع کامل وارد این بازار شوند.
 
صدرآبادی عنوان کرد: صرافی‌های ایران هیچگونه مجوزی برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال ندارند، وقتی مردم سرمایه‌های خود را وارد این صرافی‌ها می‌کنند باید خطر آن را هم بپذیرند که این سرمایه‌ها به هر کجا که رفت خود فرد مسئول آن است. در کشور ما هیچ ساختاری برای رمز ارزها تعریف نشده است و این صرافی ها تحت عنوان شرکت های فنی مهندسی و نرم افزاری ثبت شده اند. آنها برای یک سری امورات غیر مرتبط با ارزهای دیجیتال درگاه  گرفته اند و برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال از آنها استفاده می کنند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات