اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۰۹:۳۲  ، 
کد خبر : ۳۴۲۱۸۵

تداوم رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی

روند افزایش قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی همچنان ادامه دارد و هر روز رکوردهای جدیدی ثبت می‌شود.

امروز در بازارهای جهانی قیمت گندم رشد ۴ دلاری داشت و هر بوشل از این محصول اساسی به قیمت ۷۵۰ دلار و ۷۵ سنت به فروش رفت.

تداوم رشد قیمت کالاهای اساسی در بازارهای جهانی/ دو رویکرد دولت‌ها در مقابل بالا رفتن قیمت کالا

قیمت خوراک دام هم امروز روند افزایشی داشت به طوری که ذرت که به عنوان خوراک دام استفاده می شود افزایش ۱.۷۵ دلاری را ثبت کرد و هر بوشل از این محصول به قیمت ۶۴۴ دلار و ۲۵ سنت معامله شد.

افزایش قیمت کالاهای اساسی قبل از کرونا آغاز شده بود اما در دوران کرونا و پس از آن با اختلال عرضه در مبادلات جهانی قیمت ها اوج گرفت اما شتاب اصلی افزایش قیمت ها پس از جنگ روسیه و اوکراین شکل گرفت.

این دو کشور که در حال جنگ هستند ۳۰ درصد غلات جهان را تامین می کنند و عمده ترین تولید کنندگان دانه‌های روغنی نیز هستند دو کشور روسیه و اوکراین به تولید و صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان مشهورند.

پیش‌بینی شده است که اثرات جنگ این دو کشور ۵ سال آینده هم ادامه داشته باشد.

مشکلات محدود به عدم عرضه کالاها از مبدا این دو کشور به خاطر جنگ نیست بلکه وقوع جنگ ها در زمین های کشاورزی عامل محدود کننده تولید بوده و پیش بینی شده است که در سال آینده در اوکراین تولید محصولات کشاورزی به حداقل برسد.

بر اساس این گزارش در دنیای کنونی عوامل متعددی برای محدود کردن تولیدات کشاورزی وجود دارد تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین هم به عنوان یک عامل مهم و موثر اما نامحسوس تهدید مهمی بر امنیت غذایی کشورهای دیگر شده است.

در مقابل این تهدیدات کشورهای مختلف رویکردهای متفاوتی اتخاذ کردند برخی کشورها تمام تمرکز خود را بر تولید داخل گذاشتند و معتقدند به جای واردات روز به روز بر تولیدات داخل باید اضافه کرد در این میان برخی کشورها هستند که رویکرد واردات محور دارند و معتقدند به هر طریقی باید انبار ها را ذخیره کرد در حال حاضر چین نیمی از گندم صادراتی دنیا را در انبارهای خود ذخیره کرده است در کشور ما هم برنامه های خودکفایی و کاهش وابستگی ادامه می یابد امسال تولید گندم کشور ۲۰ درصد افزایش یافت و با واردات ۴ میلیون تن از ابتدای سال جاری تاکنون میزان ذخایر کشور هم نسبت به سال گذشته ۴۰ درصد رشد کرده است.

 

منبع: فارس

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات