صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۲۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۵:۲۶  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۹۳
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان

هدف مصر از گفتگو با ایران چیست؟

احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در اردن و لبنان در خصوص هدف کشورهای عربی به خصوص مصر از گفتگو با ایران گفت: کشورهای عربی به این نتیجه دست یافته‌اند که حضور ایران در معادلات منطقه و تصمیمات سیاسی بسیار حائز اهمیت است و حفظ صلح و ثبات منطقه با تفاهم، گفت‌وگو و طرح جامع مشترک امنیتی همه کشورهای منطقه محقق می گردد و حضور بیگانگان نتیجه ای جز تشدید خونریزی و درگیری ندارد.

 تلاش‌ها برای برقراری روابط میان تهران و قاهره مدت‌هاست در دستور کار قرار دارد، مصری‌ها در تلاش هستند تا به طرف ایرانی اطمینان دهند اقداماتشان علیه ایران نیست و تلاش‌ها با میانجی گری عمان در حال انجام است. مصر به عنوان یک کشور مسلمان پر جمعیت گزینه مناسبی برای توسعه روابط به شمار می‌رود. در این راستا روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع مصری مدعی ملاقات‌های امنیتی مقام های ایرانی و مصری شد و نوشت: در سفر اخیر عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر به عمان در اوایل هفته گذشته دیداری میان مسئولان بلندپایه ایرانی و مصری انجام شد و با هماهنگی‌های عمان یک شخصیت عالیرتبه مصری که همراه سیسی بود در این دیدار حضور یافت.
این دیدار در نوع خود اهمیت بسیار بالایی داشت و به دلیل طولانی بودن، مشتمل بر مهمترین تحولات منطقه‌ای، بین‌المللی و نگاه دو کشور در حوزه‌های مختلف بود. منابع مصری مدعی شدند، این دیدار به طور کلی امنیتی بود و مسئولان دو کشور به اوضاع نوار غزه و سوریه پرداختند، دو طرف در بسیاری از مواضع اتفاق نظر داشتند و در مرحله آینده شاهد هماهنگی‌های مستقیم میان تهران و قاهره درباره امور مربوط به نوار غزه خواهیم بود. با توجه به تمایل تهران و قاهره برای دستیابی به سطح جدیدی از روابط و گسترش تدریجی آن‌ها بر مبنای تحولات منطقه، در این دیدار درباره هماهنگی مشترک در محافل بین‌المللی توافق شد.
امروز کشورهای عربی به این نتیجه دست یافته‌اند حضور ایران در معادلات منطقه و تصمیمات سیاسی بسیار حائز اهمیت است، لذا قادر به حذف کشور مهمی همچون ایران و مسلط کردن بیگانگان بر سرنوشت منطقه نیستند
احمد دستمالچیان، سفیر اسبق ایران در لبنان و اردن در گفت‌وگو با «راهبرد معاصر» درباره اهمیت مذاکره میان ایران و مصر و چرخش کشورهای عربی منطقه برای ازسرگیری روابط با ایران گفت: مذاکره ایران و مصر در منظومه ای از تحولات انجام می شود که نشئت گرفته از تحول بزرگ در منطقه است. کشورهای غرب آسیا پس از سال‌ها تحمل جنگ، درگیری و خونریزی که با توطئه و برنامه ریزی رژیم صهیونیستی انجام و به‌وسیله کشورهای عربی اجرا شده است، به این نتیجه دست یافته‌اند باید برای ایجاد آرامش میان کشورهای مسلمان تلاش بیشتری انجام شود.
وی افزود: با وجود اینکه رژیم صهیونیستی به‌وسیله حاکمان دست نشانده آمریکا در منطقه تلاش کرد تا محور مقاومت را با روی کار آوردن تروریست های تکفیری از بین ببرد، اما شکست تروریست‌ها در جنگ های نیابتی به سالم ماندن زیرساخت‌های کشورهای مسلمان منطقه و در امان ماندن کشورهای محور مقاومت منجر شد. با وجود اینکه با دلارهای نفتی سعودی، یمنی‌ها و انصارالله تحت فشارهای شدید نظامی و بمباران‌های وحشتناک قرار داشتند، اما شکست عربستان و امارات در موضوع یمن مانع از تحقق اهداف ترسیم شده صهیونیست‌ها برای منطقه شد.
دیپلمات سابق کشورمان تصریح کرد: اوضاع عربستان و امارات در تقابل با یمن به دلیل تقویت موشکی انصارالله دچار چالش‌های جدی شد، به طوری که سعودی‌ها نه‌تنها در اهداف ترسیم شده تجاوز به یمن موفق نشدند، بلکه مناطق نفت‌خیز و راهبردی عربستان و امارات با شلیک های پیاپی انصارالله زیر حمله قرار گرفت. در نهایت این دو کشور مجبور شدند به واقعیت‌های موجود، یعنی باور به قدرتمند بودن مقاومت یمن تن بدهند.
احمد دستمالچیان عنوان کرد: در چنین فضایی از سال گذشته شاهد میانجی‌گری عراق  با برگزاری اجلاسی در بغداد بودیم، به طوری که سران کشورهای مصر، اردن و وزیران امور خارجه عربستان و امارات در آن حضور یافتند و ایران نیز در سطح وزیر امور خارجه در این همایش حضور داشت. این اجلاس را می توان سرآغاز گفت‌وگوهایی دانست که روند جدیدی را در منطقه کلید زده است.
سفیر سابق ایران در لبنان و اردن گفت: عراق در این راستا تلاش کرد شکاف های میان کشورهای عربی و ایران را پر کند. نخستین گامی که برای ترمیم شکاف ها برداشته شد، مذاکره در بغداد با ابتکار عراق میان نمایندگان ایران و عربستان بود. دومین اقدام مثبت، تلاش های بسیار زیاد میان ایران، عمان و عراق بود که درنهایت به ایجاد آتش‌بس میان انصارالله یمن، امارات و عربستان منجر شد. به نظر می‌آید اینک گام سوم در ارتباط با مصر برداشته شده است تا زخم کهنه ای که بر پیکر همبستگی عربی و ایرانی افتاده بود، التیام یابد.
احمد دستمالچیان درباره چرایی لزوم افزایش تعاملات کشورهای منطقه با یکدیگر توضیح داد: کشورهای منطقه به این واقعیت پی برده‌اند لازم است در چارچوب همکاری‌های جامع و مشترک به تفاهم و گفت‌وگوی مشترک دست یابند تا در سایه صلح، ثبات و آرامش در منطقه همکاری‌هایی در راستای آبادانی، عمران و توسعه منطقه انجام شود.
وی تصریح کرد: از این ضرورت نمی‌توان غفلت کرد، کشورهای عربی منطقه باید از مسیری که در 40 سال پیش طی کرده اند، خارج شوند. بعضی کشورهای عربی در چهار دهه گذشته به غلط گمان می کردند اجازه جولان دادن به نیروهای بیگانه در منطقه به‌ويژه آمریکایی ها باعث ثبات و آرامش می‌شود، درحالی‌که دخالت بیگانگان منطقه را به آتش کشیده و تمام ثروت‌های هنگفت منطقه صرف جنگ، درگیری و خونریزی میان برادران عربی و کشورهای مسلمان هم خون و هم نژاد شده است.
بی تردید آغوش ایران در سال‌های گذشته به روی کشورهای همسایه باز بوده تا به هدف غایی ایجاد صلح در منطقه برسند
دستمالچیان تصریح کرد: امروز کشورهای عربی به این نتیجه دست یافته‌اند حضور ایران در معادلات منطقه و تصمیمات سیاسی بسیار حائز اهمیت است، لذا قادر به حذف کشور مهمی همچون ایران و مسلط کردن بیگانگان بر سرنوشت منطقه نیستند، زیرا حضور بیگانگان در منطقه نتیجه ای جز تشدید خونریزی و درگیری ندارد. حفظ صلح، ثبات و امنیت منطقه که دارای بیشترین ذخیره انرژی دنیاست با تفاهم، گفت‌وگو و طرح جامع مشترک امنیتی همه کشورهای منطقه برای دستیابی به صلح برقرار می شود.
کارشناس سیاست خارجی افزود: بی تردید آغوش ایران در سال‌های گذشته به روی کشورهای همسایه باز بوده تا به هدف غایی ایجاد صلح در منطقه برسند. کاهش حضور آمریکا در منطقه برای مقابله با توسعه و قدرتمندتر شدن چین موجب شده است کشورهای عربی حوزه خلیج فارس راه گفت‌وگو با ایران را باز کنند که در این محور برقراری ارتباط هر چه بیشتر میان ایران و مصر مورد توجه قرار گرفته تا در گفت‌وگوی کامل و جامع مشترک، با حل اختلافات گذشته شاهد شکل‌گیری روابط جدیدی میان دو کشور باشیم.
وی به تداوم همکاری‌های دو و چندجانبه کشورهای منطقه با ایران پرداخت و گفت: گرچه ایران و اردن در حال حاضر دارای ارتباط دیپلماتیک نیستند، اما در این موضوع نیاز به مذاکره احساس می شود. در منظومه ای که به نام همکاری کشورهای عربی در منطقه و ایران شکل می گیرد، باید کشورهای مختلفی ازجمله مصر، عربستان و اردن نیز حضور داشته باشند. امید می‌رود در آینده نزدیک شاهد ازسرگیری گفت‌وگو میان ایران و عربستان  در سطوح بالا باشیم.
منبع: راهبرد معاصر

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات