صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۰  ، 
کد خبر : ۳۳۸۴۵۷

نشریه اخبار و تحلیل‌های چهارشنبه، ۱۵ تیرماه

امام محمدباقر (ع) فرمودند: الکِبرُ مَطَایَا النَّار؛ کبر و بزرگی نمودن (به‌منزله) مرکبی است که سوار خود را به سوی آتش می‌برد. (جهاد با نفس، ح ۵۷۸) *سالروز شهادت یادگار کربلا، حضرت امام محمدباقر (ع) تسلیت باد* www.basirat.ir

نشریه اخبار و تحلیل‌ها word

نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼حرف روز        

جنجال‌آفرینی برای امتیازگیری بیشتر

مذاکره غیرمستقیم ایران و آمریکا در دوحه دو پایان متفاوت داشت؛ درحالی‌که طرف ایرانی از مثبت و سازنده بودن مذاکرات صحبت می‌کرد، طرف غربی مذاکرات را کاملاً بی‌نتیجه و شکست‌خورده نامیده و در آخرین اظهارنظر، رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران نیز مدعی شد، طرف ایرانی نمی‌دانست چه می‌خواهد!

نکات تحلیلی: 1- اگر آمریکا تمایل بازگشت به توافق برجام را دارد باید خسارت‌های ناشی از خروج یک‌جانبه از آن را جبران کند؛ این حق ملت ایران است و کسی نمی‌تواند از آن عدول کند. راستی آزمایی و تضمین به‌عنوان دو مطالبه مهم تیم ایرانی، ریشه در همین موضوع دارد. 2- تیم ایرانی همواره با ابتکار عمل‌های جدید خود باعث شده که مذاکرات ‌پیش برود؛ اما طرف آمریکایی به‌جای تعامل و گفت‌وگو، فاز اول مذاکره در اتاق را تمام کرده تا با جنگی هیبریدی و ترکیبی، همراه با ایجاد فشارهای گوناگون در زمینه‌های مختلفی چون حوزه رسانه و پروپاگاندا، جنگ ادراکی و شناختی، جنگ سایبری، استفاده از بار تبلیغی سفر بایدن به منطقه، جنگ ارزی و ... عملاً وارد فاز دوم مذاکره شده است. همواره در سوی دیگر سکه مذاکره آمریکایی، فشار و تهدید وجود داشته است! 3- یکی از فن‌های آمریکایی‌ها در مذاکرات، تلقین محدودیت زمان و از دست رفتن فرصت برای طرف مقابل است؛ این در حالی است که در حقیقت زمان برای آمریکا در حال از دست رفتن است! در گزارشی که اکسیوس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی منتشر کرده، آمده است: «احساس می‌شد ایرانی‌ها هیچ عجله‌ای برای دستیابی به توافق از خود نشان ندادند». این موضع منطقی تیم مذاکره‌کننده، باعث به‌هم‌ریختگی طرف غربی شده است. در عمل نیز ایران سرنوشت کشور را به مذاکرات گره نزده است و لذا از حالا می‌توان به آمریکایی‌ها گفت که از قِبَل فشار زمانی، چیزی عاید شما نخواهد شد.

نکته پایانی: ایران گزینه‌های بسیاری روی میز دارد که به توافق با غرب بستگی ندارد. بهبود تجارت خارجی در چهارچوب سیاست همسایگی و فعال نمودن ظرفیت ترانزیتی جمهوری اسلامی ایران، تقریباً بدون وابستگی به توافق به غرب، قابل انجام هست. بحران مواد غذایی و انرژی که الآن در غرب وجود دارد، دامن‌گیر ایران نشده و نخواهد شد. به این دلایل و ده‌ها دلیل دیگر می‌توان گفت ایران عجله‌ای برای توافق هسته‌ای ندارد تا این عجله منجر به توافق بد بشود و اتفاقاً این طرف غربی است که با سپری شدن زمان، باید امتیاز بیشتری بدهد. (نویسنده: علی کارگر)

▼گزارش روز                

صفحه جدید روابط ایران با پایتخت‌های عربی

در شرایطی که رژیم صهیونیستی با تهدیدسازی از ایران، تحرکات گسترده‌ای را در ابعاد روانی، رسانه‌ای، دیپلماتیک و امنیتی برای تشکیل یک اجماع منطقه‌ای علیه ایران به کار گرفته است، این روزها در پایتخت برخی کشورهای عربی تلاش‌های معناداری برای تعامل با ایران دیده می‌شود.

گزاره‌های خبری: 1- وزیر امور خارجه کشورمان در سفری که در روزهای گذشته به دمشق داشت، در اظهاراتی گفت: «در پاسخ به پیامی که نخست‌وزیر عراق از طرف عربستان برای ایران آورد، می‌گوییم که ایران از عادی‌سازی روابط با عربستان استقبال می‌کند. از بازگشایی سفارتخانه‌ و آغاز گفت‌وگوهای سیاسی استقبال می‌کنیم. همچنین از تقویت و گسترش روابط میان تهران و قاهره که به‌ سود منطقه و جهان اسلام است استقبال می‌کنیم». 2- چند روز پیش از سخنان امیرعبداللهیان، فؤاد حسین، وزیر امور خارجه عراق نیز در گفتگو با شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرده بود: «دیدارهای مقدماتی میان هیئت‌هایی از ایران با طرف‌های مصری و اردنی در بغداد انجام شده است تا به‌این‌ترتیب این کشورها نیز به سمت گسترش روابط با ایران حرکت کنند». دکتر احمد الصحاف، سخنگوی وزارت امور خارجه عراق دراین‌باره گفته است: «به‌زودی خبرهای خوبی در این زمینه اعلام خواهد شد». 3- علاوه بر این، مصری‌ها نیز از عراق رسماً درخواست کرده‌اند، همان‌طور که میان ایران و عربستان میانجی‌گری کرده و توانسته است روابط این دو کشور را بعد از مذاکرات سنگین در بغداد احیا کند، مشابه این میانجی‌گری را میان مصر و ایران نیز انجام دهد. مصر در گفت‌وگوهای غیررسمی با ایران، دائماً تأکید می‌کند که هیچ‌گاه حاضر نیست در جبهه مخالفان ایران باشد و اگر هم تحت فشارهای خارجی مجبور شده به عضویت مجموعه‌ای در آید تلاش کرده یا نقشش به‌عنوان تسهیل‌کننده در کاهش تنش میان تهران و پایتخت‌های عربی باشد یا حداقل نقش ایذایی علیه ایران و منافع آن نداشته باشد. مصر حتی اخیراً نیز رسماً اعلام کرده است وارد هیچ‌گونه اتحادیه‌ای که هدف از آن دشمنی با ایران باشد، نخواهد شد. 4- اردن نیز وضعیت مشابهی دارد؛ طوری که ملک عبدالله اردن در آخرین نشستش با رئیس‌جمهور آمریکا که در واشنگتن داشته، به او گفته است: «هیچ توافق یا تشکیل گروهی بدون در نظر گرفتن ایران و مشارکت آن امکان‌پذیر نیست».

گزاره تحلیلی: گسترش همکاری‌های دوجانبه و چندجانبه با کشورهای همسایه و مسلمان، اولویت اول سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران است که در دولت سیزدهم موردتوجه و تأکید جدی قرار گرفته است. ضمن اینکه دولت نیز در چهارچوب «سیاست همسایگی»، برنامه‌های جامع و مدونی در این زمینه تهیه نموده و بر اساس اسناد بالادستی، تمرکز اصلی سیاست خارجی کشور را در کشورهای همسایه و جهان اسلام قرار داده است؛ موضوعی که رژیم صهیونیستی خوش نداشته، لذا تمام تلاش خود را برای ناکام گذاشتن سیاست همسایگی ایران به کار بسته است. اظهارات مقامات مصری در گفتگو با ایران و همچنین روند روبه‌پیشرفت گفتگوهای صلح ایران و عربستان و نیز موضع‌گیری پادشاه اردن در دیدار با جو بایدن که حتماً به گوش مقامات صهیونیستی رسیده است، خبری خوبی برای رژیم صهیونیستی نیست. آن‌هم در شرایطی که رژیم صهیونیستی نیز در پیشبرد سیاست‌های ضدایرانی خود و تشکیل یک ائتلاف منطقه‌ای علیه جمهوری اسلامی حساب خاصی روی این سه کشور عربی باز کرده و آن‌ها را به‌عنوان اضلاع مهم اجماع و ائتلاف منطقه‌ای علیه ایران تعریف کرده است! جمهوری اسلامی ایران در یک هدف‌گذاری دقیق و هوشمندانه، با آغاز و تداوم گفتگوهای سیاسی و صلح‌آمیز با کشورهای مهم منطقه‌ای که هر یک به‌نوعی و عمدتاً متأثر از سیاست‌های صهیونیستی و آمریکایی، تنش‌های مختلفی با جمهوری اسلامی دارند، تحرکات رژیم صهیونیستی برای پیشبرد طرح‌های ضدایرانی ازجمله اجماع عربی و منطقه‌ای علیه ایران را ناکام گذاشته است. (نویسنده: حمید خوش‌آیند)

▼ اخبار

سخت‌ترین رقیب آمریکا در غرب آسیا

نشریه آمریکایی واشنگتن‌پست در گزارشی نوشت: «انبوه مانورهای روسیه و ایران علیه منافع آمریکا در خاورمیانه، واشنگتن را وادار کرده تا در مورد فعالیت‌های نظامی خود در منطقه یک حساب سرانگشتی پیش از موعد انجام دهد؛ بدون اینکه جرقه درگیری گسترده‌تری را ایجاد کند». واشنگتن‌پست می‌نویسد: «تقابل با روسیه، با تشدید اقدامات تحریک‌آمیز ایران همراه شده است. ایران، سرسخت‌ترین رقیب آمریکا در خاورمیانه، مدت‌هاست یکی از دغدغه‌های فرماندهان سنتکام بوده است». در ادامه این نشریه به تحلیل ان‌بی‌سی نیوز اشاره و مدعی شده است، از ماه اکتبر تاکنون ایران ۲۹ حمله علیه اهداف آمریکایی انجام داده که هیچ‌کدام منجر به یک پاسخ قوی از سوی آمریکا نشده است؛ «پادگان تنف که در امتداد مرزهای سوریه با اردن و عراق قرار دارد، هنوز زخم‌های ناشی از حمله نیروهای نزدیک به ایران در ماه اکتبر را دارد. نشانه‌هایی از محل اصابت هواپیماهای بدون سرنشین به محوطه ساختمانی در نزدیکی مرکز فرماندهی ارتش آمریکا قابل‌مشاهده است». در این مقاله اذعان شده، دولت بایدن از نشان دادن موضع سخت‌گیرانه‌ در برابر ایران و روسیه ناتوان است.

وقتی مؤسس و دبیر کل حزب کنار می‌کشد!

«صادق خرازی» مؤسس و دبیرکل حزب ندای ایرانیان از این حزب کناره‌گیری کرد و خطاب به هم‌حزبی‌های خود نوشت: «من در آستانه شصت‌سالگی، با تأمل در گذشته و با نگاه به آینده، به روش‌ها و کوشش‌های تازه‌ای در زندگی می‌اندیشم و هنوز آن پند سعدی با من است که "سعی کن سعی که این عمر بسی مختصر است". مدت‌ها پیش توصیه حکیم و ملجأ و استادی گران‌مایه را به جان‌ودل خریدم و از عالم سیاست کوچ کردم، هنوز هم نمی‌دانم به سراب زندگی گرفتار شده‌ام و یا به سرچشمه زلال رهنمون گشته‌ام، آنچه مهم است امیدواری من است و الحق امید چه واژه مقدس و فرخنده‌ای است». در کشورمان شمار زیادی از احزاب بی‌خاصیت و خانوادگی داریم که صرفاً به دلیل جلوداری یک مقام و مسئول زنده‌اند و با کنار کشیدن آن، عمرشان به اتمام می‌رسد؛ صرف وقت در چنین جمع‌های چند نفره که اصطلاح حزب را یدک می‌کشند به‌مثابه بطالت عمر است؛ نه کنش سیاسی دارند و نه نفعی برای جامعه می‌رسانند؛ الحق که نبود چنین احزابی به‌مراتب منافع بیشتری از بودنشان عاید ملت می‌کند.

گلایه سردار سپاه از مجلس انقلابی!

سردار زهرایی، رئیس سازمان بسیج سازندگی کشور در نشست خبری دیروز خود از طولانی شدن روند بررسی اصلاح قانون بسیج سازندگی در مجلس گلایه کرد و گفت: «طرح اصلاح قانون بسیج سازندگی را آماده کرده و به مجلس فرستادیم و 18 ماه است که این مسئله را پیگیری می‌کنیم. در کل 2 بند برای اصلاحیه دادیم ولی در کمیسیون امنیت ملی مجلس 110 صفحه ایراد و تحلیل نوشته بودند یکی از تحلیل‌ها این بود که این باعث مشکلات امنیتی خواهد شد. به شوخی گفتم برای برجام هم 10 صفحه نوشتید که برای ما 110 صفحه نوشتید؟ دو ماه پیش امضای 50 نماینده مجلس را گرفتیم و طرح دوفوریتی شده است ولی عنوان کردند که طرح‌های دوفوریتی هم زیاد هستند و در نوبت قرار دارد».

توصیف قائم‌مقام ظریف از مقصر عدم احیای برجام

«مرتضی سرمدی» قائم‌مقام وقت محمدجواد ظریف در وزارت خارجه در بخشی از یک مصاحبه پیرامون شرایط احیای برجام و خروج آمریکا از این توافق، گفته است: «اگر طرف آمریکایی جریان مذاکرات را به موضوعات دیگر گره نمی‌زد، شاید مذاکرات احیای برجام در وضعیت فعلی‌اش قرار نداشت. آنچه ما از تیم آمریکایی طی مدت‌زمان روی کار آمدن بایدن دیدیم، گویای این واقعیت است که بخشی از آنچه این رئیس‌جمهور دموکرات در زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا می‌گفت، به‌جای برنامه عمل، شعار بود؛ یعنی در گوشه ذهن این کاندیدای دموکرات هم همچنان دل‌بستگی به کاری که ترامپ انجام داد، وجود داشت. این‌ها همه پارامترها و عواملی بود که مذاکرات را از مسیر اصلی خود دور کرد و امکان احیای برجام را به کمترین میزان خود رساند».

اخبار کوتاه

ایران؛ نابودگر خطوط قرمز آمریکایی در منطقه/ «ویلیام وکسلر» مدیر برنامه‌های خاورمیانه در شورای آتلانتیک و یکی از مقامات بلندپایه سابق پنتاگون، گفت: «ایران به‌طورمعمول تلاش می‌کند تا جایی که ممکن است خطوط قرمز آمریکا را آزمایش کند. آن‌ها در تلاش هستند تا مجموعه‌ای از رفتارها را در طرف آمریکایی ایجاد کنند که به نفع خودشان باشد و ما درواقع تا حد زیادی این هنجارها را پذیرفته‌ایم». وی اضافه می‌کند: «ترس از قدرت آمریکا در ۲۰ سال گذشته کمرنگ شده است. به‌ویژه در خاورمیانه، حضور نظامی آمریکا پس از دهه‌ها جنگ در افغانستان و عراق رو به کاهش است».

وحشت رژیم صهیونیستی از حضور ایران در دریای سرخ/ رسانه‌های عبری زبان رژیم صهیونیستی همچون واللا نیوز و هاآرتص به نقل از بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم که در یک میزگرد در آتن پایتخت یونان سخنرانی می‌کرد، نوشتند، چهار فروند کشتی نظامی ایرانی در دریای سرخ رصد شده‌اند. گانتس با ابراز وحشت از قدرت‌نمایی ایران در دریای سرخ و بیخ گوش صهیونیست‌ها گفت، ایران در حال انجام گشت زنی‌های غیرعادی در دریای سرخ بوده و حضور نظامی ایران در این دریا طی ماه‌های اخیر در یک دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

تقابل روسیه با رژیم صهیونیستی جدی‌تر شد/ به گزارش جروزالم پست، وزارت دادگستری روسیه در دستوری خطاب به آژانس یهود که اوایل هفته به صورت نامه به این آژانس ارسال شده، تمام فعالیت‌های آن‌ها را در خاک روسیه ممنوع اعلام کرده است. به نوشته این روزنامه، این دستور بیشتر به خاطر تنش‌های ایجادشده بین روسیه و رژیم صهیونیستی در موضوع جنگ اوکراین بوده است. روزنامه صهیونیستی این تصمیم را به معنای کاهش چشمگیر و حتی توقف مهاجرت یهودیان از روسیه به اراضی اشغالی دانست. دستور مسکو برای توقف فعالیت آژانس یهود بیشتر خطوط هوایی رژیم صهیونیستی به روسیه را تعطیل کرده است.

جلوی هدر رفت ۶۰ میلیارد دلاری انرژی در کشور گرفته شد/ «محمدباقر قالیباف»، رئیس مجلس، در جریان برنامه نظارت ستادی خود در استان کهگیلویه، از پروژه پتروشیمی گچساران دیدن کردن و گفت: «بسیار خوشحالم که امروز شاهد یک اتفاق بزرگ در حوزه پتروشیمی هستیم. این پروژه که وظیفه آن تبدیل اتان به پلی‌اتیلن است از هدر رفت خوراکی که در پتروشیمی بیدبلند تولید می‌شود جلوگیری می‌کند. سرمایه‌ای که در بیدبلند تولید و از بین می‌رفت و فقط آلودگی هوا ایجاد می‌کرد، نزدیک به ۶۰ میلیارد دلار بود».

نرخ تورم در اروپا دورقمی شد/ «خوانساری» رئیس اتاق بازرگانی تهران گفت: «تورم کنونی در کشور، حاصل کرونا، افزایش قیمت انرژی و جنگ اوکراین و روسیه است. پارسال در اروپا یک‌سوم کشور‌ها تورم ۲ درصدی داشتند که این میزان دورقمی شد. آمریکا نیز رکورد تورم 8.6 درصدی را شکست».

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات