اقتصادی >>  اقتصاد بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۲۶ تير ۱۴۰۱ - ۰۸:۲۳  ، 
کد خبر : ۳۳۸۶۴۲

واردات مواد اولیه کشاورزی با دیپلماسی ۱۵ درصد ارزان شد/۸۵ درصد صادرات داروسازی با فناوری زیستی

معاون وزیر امور خارجه گفت: با انجام دیپلماسی و ایجاد تنوع در مبادی واردات قیمت واردات کالا‌های اساسی ۱۰ تا ۱۵ درصد ارزان‌تر شد.
واردات مواد اولیه کشاورزی با دیپلماسی 15 درصد ارزان شد/85 درصد صادرات داروسازی با فناوری زیستی
مهدی صفری معاون وزیر امور خارجه اظهار داشت: در دیپلماسی اگرچه وزارتخانه‌های دیگر هم نقش دارند، اما 50 درصد نقش مربوط به وزارت امور خارجه است که زمینه ارتباط با کشورها را فراهم می‌کند. 

به گفته صفری، با انجام دیپلماسی و تنوع مبادی واردات وزارت جهاد کشاورزی می‌تواند شهادت بدهد که قیمت واردات کالاهای اساسی با تنوع مبادی وارداتی 10 تا 15 درصد ارزان‌تر شده است.

وی افزود: ما در تکنولوژی‌هایی مانند نانو، بایو، کاگنتیو در لبه پیشرفت قرار داریم. 85 درصد صادرات ما در صنعت داروسازی داروهای بایوئی یا فناوری زیستی هستند. در تجهیزات پزشکی پیشرفت‌های سطح بالایی داریم، به گونه‌ای که رئیس جمهور در برخی سفرهای خارجی به جای اهدای صنایع دستی که آن هم بسیار مهم است، تجهیزات پزشکی و بیهوشی اهدا می‌کند.

وزیر اسبق امور خارجه گفت:‌در بخش جراحی رباتیک و جراحی از راه دور با کشور اندونزی توافق کرده‌ایم ، به زودی بیمارستان مشترکی با تجهیزات ایرانی راه‌اندازی می‌شود. 

صالحی ادامه داد: کشورهای آسیایی مرکزی، هندی و حتی کشورهای آفریقایی به کود اوره ایرانی نیاز دارند و برعکس ما نیاز به کالاهایی از این کشورها داریم، از جمله اینکه وزیر برزیلی می‌گفت ما کود اوره شما را می‌خواهیم و به جای آن می‌توانیم بین  2 تا 2.5 میلیارد دلار کالای اساسی برای شما صادر کنیم.

وی افزود: در زمینه سوآپ نفت و گاز می‌توانیم با فعال کردن دیپلماسی اقتصادی پالایشگاه مشترکی احداث کنیم، حتی ما مذاکره کردیم، برخی از پالایشگاه‌های خارجی را گرفته‌ایم و سالانه 1.2 میلیارد دلار مواد اولیه برای تولید دارویی وارد می‌کنیم، در حالیکه این مواد در پتروشیمی‌های داخل کشور تولید می‌شود و ضعف ما فرمالاسیون در این مواد است که باید آن را تغییر بدهیم.

معاون وزیر امور خارجه گفت: در زمینه واردات و صادرات باید انتقال تکنولوژی و فرمولاسیون انجام شود که از طریق دیپلماسی قابل تحقق است.

صفری همچنین گفت: بین 20 تا 30 شرکت دانش‌بنیان قابلیت صادرات دارند و برای کالاهای آنها دنبال بازاریابی هستیم. ممکن است، برخی از کشورها به مدت سه تا چهار ماه کالاهای آنها را بخواهند و می‌توانیم برای آنها صادر کنیم.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما برای تأمین گوشت مورد نیاز کشور باید منابع واردات گوشت را متنوع کنیم. کشور اوگاندا می‌تواند بخشی از نیاز گوشت داخل را تأمین کند. حتی کشور مالی به آلمان، فرانسه و دانمارک و حتی عمان گوشت صادر می‌کند اما وقتی می‌خواهد برای ما صادر کند می‌گویند تب برفکی دارد. باید دقت کنیم اگر از نظر دامپزشکی مشکلی ندارد باید منابع واردات گوشت فقط برزیل و قزاقستان نباشد بلکه منابع واردات را متنوع کنیم. 

وی افزود: دیپلماسی اقتصادی دارای هشت قسمت است که باید با هماهنگی ارگان‌ها و سازمان‌ها جلو ببریم. صادرات ما رشد خوبی داشت با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و روسیه داشته است. ما حتی به کشورهای اروپایی‌‌ صادرات خوبی داشتیم ولی مصلحت نیست اسم کشور را بگویم هم آنها به ما کالا می‌دهند و هم نفت ما را می‌خرند. هفته قبل از یک کشور اروپایی روغن آفتابگردان، روغن و جو گرفتیم در مقابل سه کالای پتروشیمی دادیم و اینها را وزارت خارجه هماهنگ کرد. البته وزارت صنعت و کشاورزی هم هماهنگی دارند بنابراین روند تجاری رو به توسعه است. 

صفری اظهار داشت: کشوری که قبلاً کودهای پتاس و فسفات به ما می‌داد گاهی برای دادن یک کشتی کالا سه یا چهار ماه طول می‌داد، اما به محض اینکه تقاضای خود را لغو کردیم الان سراغ‌مان می‌آیند و مجوز دو کشتی به ما داده‌اند. پس بنابراین تنوع دادن به منابع واردات می‌تواند برای ما مهم باشد. 

وی با بیان اینکه کشورهای آسیای مرکزی و قفقاز برق زیادی دارند اما کشور همسایه ما عراق برق ندارد. ما می‌توانیم از آسیای مرکزی در تابستان که برق مازاد دارند استفاده کنیم و در زمستان به آنها برق بدهیم. باید بین ارگان‌ها و شرکت‌های بخش خصوصی هماهنگی ایجاد کنیم.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: در زمینه صادرات آب مجازی به جای صادرات هندوانه می‌توانیم به روش کشت فراسرزمینی در یک کشور دیگر هندوانه تولید کنیم و آن را به کشور ثالث صادر کنیم.

صفری با ذکر خاطره‌ای گفت: زمانی که بعد از سفارت روسیه آمدم آقای خرازی گفتم استراتژی همکاری با کشورهای آسیای میانه را بنویس به ایشان گفتم استراتژی‌هایی که وجود دارد را اجرا کنید. الان هم می‌گویم خیلی از استراتژی‌ها وجود دارد که باید اجرا شود.

وی افزود: بعد از جنگ اکراین می‌توانیم همکاری برقی با کشورهای همسایه داشته باشیم. ما خطوط انتقال برق با برخی کشورهای همسایه ایجاد کرده‌ایم که مربوط به 17 سال قبل است اما هنوز تمام نشده اگر این خطوط تکمیل شود می‌توانیم مبادله برق داشته باشیم. با یکی از این کشورها در حد 600 مگاوات و با یکی دیگر 400 مگاوات برق می‌توانیم مبادله کنیم و اگر این خطوط برقی تکمیل می‌شد مشکل قطعی برق وجود نداشت.

معاون دیپلماسی وزیر امور خارجه گفت: یکی از کارهای ما کریدور شمال - جنوب است که بخش آستارا تا رشت باید سریع تکمیل شود اما هم‌‌اکنون از دریای خزر از بخش اینچه‌برون، سرخس و آذربایجان ترانزیت انجام می‌شود و کریدور شمال - جنوب باید به صورت کامل تکمیل شود.

 
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات