صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۲۴  ، 
کد خبر : ۳۳۷۵۳۵
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با راهبرد معاصر پاسخ می‌دهد؛

اهداف دولت از آزادسازی واردات خودرو چیست؟

علی جدی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگویی درباره تصمیم دولت مبنی بر واردات خودرو گفت: به نظر می رسد دولت 3 هدف اساسی را در واردات خودرو دنبال می کند؛ 1. افزایش عرضه، 2. ایجاد رقابت و انگیزه در خودروسازان داخلی و 3. حمایت از اقشار متوسط و کم درآمد با حضور خودروهای اقتصادی.

هیئت وزیران کلیت واردات خودرو را با تاکید بر واردات خودروهای اقتصادی آزاد اعلام کرد. اصلی ترین عامل آزاد سازی خودرو که دولتمردان بر آن تاکید دارند عدم تولید خودرو به اندازه نیاز داخل و تقاضای موجود در بازاراست، ضمن اینکه واردات می تواند به کنترل و تنظیم قیمت خودرو در بازار کمک کند. وزارت صمت اعلام کرده است واردات خودروهای اقتصادی با تمرکز بر حمایت از اقشار کم درآمد جامعه صورت می گیرد تا مردم با سلایق و درآمدهای مختلف بتوانند نیاز خودرویی خود را تامین کنند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس درخصوص مصوبه آزاد سازی خودرو در هیئت دولت توضیحاتی داده است.
علی جدی، عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس شورای اسلامی درخصوص مصوبه آزاد سازی  خودرو به راهبرد معاصر گفت: آنچه تا کنون مانع واردات خودرو شده بود موضوع محدودیت های ارزی بود، با تشدید تحریم‌ها ونگرانی بابت کاهش منابع ارزی ومحدود کردن تخصیص ارز برای واردات کالاهای اساسی،ممنوعیت خودرو نیز به یکی از موارد افزوده شد که البته تا امسال محل بحث ونظر وانتقادات فراوانی بود.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: به هر حال همه می‌دانیم که اجازه دادن برای واردات خودرو یا ممنوعیت واردات دست دولت بود. دولت گذشته نیز بنا به محدودیت های اعلام شده چنین تصمیمی اتخاذ کرد. آنچه در این مدت منجر به تغییر رویکرد نسبت به حذف ممنوعیت واردات خودرو شد انحصاری است که در صنعت خودروسازی ایجاد شده ومتاسفانه باعث از بین رفتن کیفیت خودروی تولید داخلی شده است.
وی در این باره تصریح کرد: ضمن اینکه وعده های خودروسازان برای افزایش تولید خودرو نیز محقق نشد، لذا مسئله واردات خودرو از ابتدای امر دست دولت قبلی ودولت فعلی است و درحال حاضر واردات خودروی اقتصادی برای اینکه اقشار مختلف مردم توان خرید داشته باشند در دستور کار قرار گرفته است.
این نماینده مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه مهلت عدم واردات برخی کالاها که از جمله این اقلام می توان به خودرو نیز اشاره کرد در اول خرداد ماه سال جاری به پایان می رسد و مهلت اجرای مصوبه سال 97 نیز پایان می یابد به نظر می رسد دولت و سران قوا برای این منظور آزادسازی واردات خودروی اقتصادی را مد نظر قرار داده اند که خبر خوبی است.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: آزاد سازی واردات خودرو به معنای بازگشت به روال قبلی است. یعنی روالی که همواره در کشور داشته ایم. تا قبل از تشدید تحریم‌های آمریکا در دولت ترامپ ما مسئله‌ای به نام ممنوعیت واردات خودرو نداشتیم، چرا که نگرانی بابت محدودیت تامین ارز وجود نداشت. به نظر می رسد با تصویب آزاد سازی خودرو از خرداد ماه سال جاری به راحتی می توان خودرو وارد کرد حتی اگر دولت با آزاد سازی واردات خودرو در سال جاری موافقت نمی کرد، شکی وجود ندارد که مجلس وضعیت را به روال قبل از سال  97 برمی گرداند. 


نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات