صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۱  ، 
کد خبر : ۳۳۸۹۹۲
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با ابوالفضل ظهره وند، کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل

رمزگشایی از رفتار آمریکایی ها در جنوب شرقی آسیا/ امنیت داخلی مهم تر است یا ایجاد بحران؟

چینی ها با آگاهی نسبت به توطئه های آمریکا ضمن ایستادگی دربرابر خباثت ها و اهداف سیاسی آمریکا در سطح بین الملل، به این موضوع اشاره کردن که برای هر گونه درگیری و جنگ احتمالی با آمریکا آمادگی نظامی دارند.
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/ گفت و گو با ابوالفضل ظهره وند

پیام طالبان به سفارت ایران در سال۷۶/به نمایندگی ما حمله نمی‌کردند -  خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان | Mehr News Agency

کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: چینی ها با آگاهی نسبت به توطئه های آمریکا ضمن ایستادگی دربرابر خباثت ها و اهداف سیاسی آمریکا در سطح بین الملل، به این موضوع اشاره کردند که برای هر گونه درگیری و جنگ احتمالی با آمریکا آمادگی نظامی دارند. ضمن اینکه در حال حاضر چینی ها، در حوالی تایوان، آمادگی خوبی برای برگزاری رزمایش نظامی دارند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با بصیرت در خصوص دخالت های آمریکا در شبه جزیره تایوان گفت: شبه جزیره تایوان در حوزه حاکمیت چین تعریف شده، هر چند به صورت خودمختار اداره می شود. به هر حال شبه جزیره تایوان با مسائل امنیتی چین مرتبط است لذا منجر به ایجاد معضلی در روابط چین با غرب به ویژه آمریکا شده است.

وی در این باره توضیح داد: آمریکایی ها همواره به عنوان پشتیبان تایوان سعی کردند از این اهرم علیه چین استفاده کنند تا ضمن تحمیل فشار به چین، با امنیتی کردن مسائل بتوانند حضور بیشتری در منطقه و جنوب شرقی و نزدیک به تنگه دریای چین جنوبی حفظ و توجیه کنند.

ابوالفضل ظهره وند کارشناس سیاست خارجی در این باره تصریح کرد: ضمن اینکه شاهد هستیم آمریکایی ها هر از گاهی سیاست چین واحد را زیرپا می گذارند که از جمله خطوط  قرمز چینی ها به شمار می رود. با توجه به اینکه در حال حاضر آمریکایی ها نیازمند بحران سازی در منطقه و هم در محیط بین الملل هستند، آنها تلاش می کنند تا با تقویت تایوان و قرار دادن تایوان در مقابل چین جامه عمل به اهداف مورد نظر خود در سطح آسیا و منطقه بپوشانند.

وی در این باره افزود: چینی ها با آگاهی نسبت به توطئه های آمریکا ضمن ایستادگی دربرابر خباثت ها و اهداف سیاسی آمریکا در سطح بین الملل، به این موضوع اشاره کردند که برای هر گونه درگیری و جنگ احتمالی با آمریکا آمادگی نظامی دارند. ضمن اینکه در حال حاضر چینی ها، در حوالی تایوان، آمادگی خوبی برای برگزاری رزمایش نظامی دارند.

ظهره وند: دولت می‌توانست در واکنش به مشکلات روادید روحانی و ظریف سناریوی  بهتری بچیند

کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل در خصوص رویکرد چین به مساله تایوان گفت: دراین موضوع شکی وجود ندارد که در مجموع چین به هیچ عنوان از مسئله تایوان نمی گذرد، چرا که سیاست چین واحد در واقع یک سیاست اعلامی است، بنابراین با توجه به اینکه هرکشوری که مایل به ارتباط با چین باشد نباید به صورت مستقل با تایوان ارتباط برقرار کند، لذا کمتر کشوری در تایوان سفارت دارد، بلکه بیشتر کشورهایی که با تایوان ارتباط و همکاری دارند در این کشور دفتر بازرگانی دارند نه سفارت خانه!

وی در این باره بیشتر توضیح داد و خاطرنشان کرد: ارتباط با چین برای کشورهای مختلف دنیا به مراتب مهمتر از برقراری ارتباط و تعاملات تجاری واقتصادی با تایوان است، بنابراین در این موضوع چین دست بالایی دارد ضمن اینکه اگر آمریکایی ها بخواهند  در جنوب شرقی آسیا بحران جدی درست کنند دو نقطه بیشتر ندارند یکی موضوع کره شمالی و تایوان .

وی در این باره تصریح کرد: آمریکایی ها در این دو نقطه می توانند منطقه آسیای جنوب شرقی را دچار تنش کنند و احتمال این است که شروع ایجاد تنش با آمریکا باشد در حالی که نمیتوان پیش بینی کرد خاتمه این درگیری به چه مسائلی منتهی می شود، ضمن اینکه اگر طرفین درگیری به سلاح های اتمی متوسل شوند درواقع جنگ جهانی سوم را کلید زده اند لذا جهان با مخاطرات جدی رو به رو می شود که بسیار خطرناک خواهد بود.

ابوالفضل ظهره وند در پایان گفت و گو گفت: در شرایط کنونی باید ببینیم آمریکایی ها بین امنیت داخلی خود و ایجاد بحران در جنوب شرقی آسیا کدام را انتخاب می کنند و چگونه می توانند ارتباط قابل قبولی بین این دو محور برقرار کنند. با توجه به شرایط خطیر داخلی آمریکا، اگر شرایط داخلی این کشور منجر به فروپاشی شود می توان تصور کرد که آمریکایی ها وارد درگیری نظامی در جنوب شرقی آسیا شوند و این منطقه از جهان را به هم بریزند در غیر این صورت اگر فروپاشی درکار نباشد بعید به نظر می رسد آمریکایی ها به دنبال درگیری مستقیم بروند، لذا راهکارهای دیگر را برای تحقق اهداف خود مورد استفاده قرار می دهند.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات