صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۱۲  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۰۱
ناصر دهقانی، کارشناس سیاست خارجی پاسخ داد:

چرا ارتقاء روابط میان تهران و کویت مهم است؟

ناصر دهقانی، کارشناس سیاست خارجی با بیان اینکه روابط ما با کویت می‌تواند یکی از شاخه‌های اصلی فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باشد، گفت: کشورهای حوزه خلیج‌فارس می‌توانند بازارهای خوبی برای محصولات تولید جمهوری اسلامی باشند، لذا گسترش روابط به‌وسیله سفرهای دیپلماتیک می‌تواند برای ما آثار مثبت اقتصادی داشته باشد.

سفیر جمهوری اسلامی در کویت به‌تازگی از سفر قریب الوقوع حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه کشورمان به کویت خبر داد. همان‌طور که دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران گفت، روابط کشورمان با کویت از پیشینه قوی برخوردار است و با سفر امیرعبداللهیان در هفته های آتی دریچه های تازه ای در این روابط گشوده می شود.
سفرهای دیپلماتیک در ادبیات سیاست خارجی بستری برای یافتن هم پیمان متعدد برای خود و نیز مقاصد صادراتی است که می تواند به رشد تراز تجاری کشور کمک کند و در عین حال به واسطه همین پیوندها و وابستگی های اقتصادی، در بحران های بین المللی و منطقه ای هم پیمانان بیشتری را در کنار خود داشت. دولت سیزدهم همان‌گونه که از آغاز اعلام کرده، در حوزه سیاست جدید دیپلماسی منطقه ای، توسعه روابط با همسایگان را در اولویت خود قرار داده است.
در این راستا وزیر امور خارجه کشورمان سفرهای متعددی به کشورهای همسایه انجام داده است و چندی پیش سفری به ترکیه داشت و با مقام‌های این کشور دیدار و رایزنی کرد.
کمک ایران در دورانی که رژیم بعث عراق به کویت هجوم برد و دولت آن را ساقط کرد و موجب آوارگی مردم این کشور شد، نوعی همبستگی بین مردم  جمهوری اسلامی  و مردم کویت به لحاظ دردی مشترک که ناشی از جنگ بود، به‌وجود آورد
ناصر دهقانی، کارشناس سیاست خارجی در ارزیابی اهمیت سفر آتی وزیر امور خارجه کشورمان به کویت به «راهبرد معاصر» گفت: این سفر اهمیت ویژه ای دارد به ویژه در شرایطی که دولت سیزدهم به دنبال گسترش همکاری ها با کشورهای همسایه و ایجاد ابعاد مختلف همکاری اقتصادی و امنیتی و سیاسی با این کشورهاست. درحالی‌که شاهد هجوم رژیم صهیونیستی برای ارتباط گیری و در واقع آشکارسازی روابط سیاسی و سپس امنیتی خود با کشورهای منطقه هستیم، این سفر می‌تواند فوق العاده حائز اهمیت باشد و در نوع خود ابتکار عمل به‌شمار می‌رود.
وی افزود: بعد از مدت‌ها که در دولت‌ گذشته روابط با همسایگان در اولویت دوم و سوم قرار داشت و گسترش روابط با کشورهای فرامنطقه ای که در واقع در گرو اما و اگرهای برجام و مسائل دیگر بود، این سفر بسیار حائز اهمیت است و می تواند درهای جدیدی را برای روابط با همسایگان و کسب تضمین های لازم برای اثر بخش بودن این روابط بر منافع ملی جمهوری اسلامی ایران داشته باشد.
این کارشناس سیاست خارجی عنوان کرد: اهدافی که جمهوری اسلامی ایران در این سفر دنبال خواهد کرد جدای از اهداف منطقه ای ایران نخواهد بود. دولت سیزدهم بنا را بر تولید داخل، اقتصاد مقاومتی و جهش در تولید محصولات گذاشته است، بنابراین ایجاد و کشف بازارهای جدید و فعال‌سازی مناسبات اقتصادی می تواند بازارهای جدیدی را برای این تولیدات فراهم آورد. گسترش روابط با کشورهای همسایه به‌ويژه کشورهایی که از لحاظ منابع مالی جز کشورهای ثروتمند هستند و برای استخراج و صدور نفت محدودیت و مشکلی ندارند، بسیار اهمیت دارد.
دهقانی گفت: در عرصه های سیاسی روی آرای این کشورها در محافل بین‌المللی می شود حساب باز کرد. همچنین سفرهای دیپلماتیک به این کشورها می‌تواند از ایجاد چالش برای کشورمان از سوی نظام سلطه در منطقه جلوگیری کند.
این کارشناس سیاست خارجی تصریح کرد: روابط با کویت می تواند راهبردی باشد، کما اینکه ما هیچ‌گاه روابطمان با کویت خصومت آمیز نبوده و بعد از تهاجم رژیم بعث عراق به کویت، وضعیت دولت کویت در جنگ خلیج فارس، کمک جمهوری اسلامی ایران در اسکان و پناه دادن به شهروندان کویتی، مشارکت در خاموش کردن چاه های نفت کویت و همچنین کمک هایی که به کشور و مردم کویت انجام شد، به نوعی روابط میان دو کشور تا حدی به لحاظ راهبردی گسترش یافته است.
دهقانی درباره نقش و جایگاه کویت در سیاست جمهوری اسلامی ایران گفت: چند کشور در منطقه مانند عمان از لحاظ عمق روابط راهبردی شرایط ویژه ای دارند و به‌تازگی قطر در کنار دو کشور عمان و کویت تا حدی با ما روابط راهبردی دارد. کمک جمهوری اسلامی ایران در دورانی که رژیم بعث عراق به کویت هجوم برد و این کشور و دولت آن را ساقط کرد و موجب آوارگی مردم این کشور شد، نوعی همبستگی بین مردم  جمهوری اسلامی  و مردم کویت به لحاظ دردی مشترک که ناشی از جنگ بود، به‌وجود آورد.
وی افزود: بعدها شاهد بودیم در جریان موضع گیری های خصمانه بعضی از کشورهای حوزه خلیج فارس، کویت هیچ‌گاه چنین مواضعی اتخاذ نکرد و چه بسا در بسیاری از موارد مجرا و پل ارتباطی و اتصال سیاست خارجی جمهوری اسلامی و روابط آن با کشورهای حوزه ی خلیج فارس بود.
دهقانی عنوان کرد: احیا و استفاده از این ظرفیت که در روابط ایران با کویت وجود دارد، راهبرد موفق و اثرگذار روابط جمهوری اسلامی ایران با کشورهای حوزه خلیج فارس خواهد بود. یکی از رویکردهای دولت سیزدهم در سیاست خارجی فعال سازی بعد اقتصادی در روابط خارجی، یعنی دیپلماسی اقتصادی است. یکی از نقاط ضعف ما در گذشته این بود که روابط خارجه چندگانه ای اعمال می شد، یعنی با بعضی از کشورها درحالی‌که سخت ترین مناسبات اقتصادی را با ما داشتند یا سخت گیری های ویژه اقتصادی داشتند تعامل داشتیم.
پیوند زدن و اتصال دیپلماسی و موضوع اقتصاد یا تولد نوین دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم اتفاق مبارکی است و روابط ما با کویت می تواند یکی از شاخه های اصلی فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باشد
وی افزود: آن‌ها برای بهره گیری خودشان روابط سیاسی گرمی با ما داشتند و ما روابط سیاسی خوبی را با آنها دنبال می کردیم، درحالی‌که در عرصه اقتصادی هیچ بهره ای از آنها به ما نمی رسید.
دهقانی درباره شکوفایی اقتصادی دولت سیزدهم در پرتو دیپلماسی منطقه ای گفت: پیوند زدن و اتصال دیپلماسی و موضوع اقتصاد یا تولد نوین دیپلماسی اقتصادی در دولت سیزدهم اتفاق مبارکی است که رخ داده و روابط ما با کویت می تواند یکی از شاخه های اصلی فعال شدن دیپلماسی اقتصادی باشد.
این کارشناس سیاست خارجی در تشریح فرصت های اقتصادی در کشورهای همسایه گفت: بیشتر کشورهای حوزه خلیج فارس در زمینه محصولات غذایی، پوشاک، مواد مصرفی در حوزه های صنعتی نیازهای ویژه ای دارند که از خارج تأمین می‌شود و به کشورشان منتقل می‌کنند. وقتی ما در کنار این کشورها حضور داریم و قادر به تأمین نیازمندی هایشان هستیم، بهره نبردن از این ظرفیت ها نوعی غفلت دیپلماتیک است.
وی افزود: این کشورها می توانند بازارهای خوبی برای محصولات تولید جمهوری اسلامی باشند. لذا گسترش روابط به‌وسیله سفرهای دیپلماتیک می تواند برای ما آثار مثبت اقتصادی داشته باشد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات