صبح صادق >>  مجازستان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۴۰  ، 
کد خبر : ۳۳۹۰۲۵

صادرات های‌تک

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته همراه با کارشناسانی از 30 شرکت حوزه فناوری ایران برای دیدار و مذاکره با همتایان خود به روسیه سفر کردند[...]
پایگاه بصیرت / امیرمهدی صالحی

«عیسی زارع‌پور» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری اسلامی ایران در هفته گذشته همراه با کارشناسانی از 30 شرکت حوزه فناوری ایران برای دیدار و مذاکره با همتایان خود به روسیه سفر کردند. هدف این سفر توسعه اقتصاد دیجیتال و بازارسازی برای محصولات فناورانه ایرانی اعلام شده بود. این سفر مهم در حالی انجام می‌شود که ایران سال‌هاست تحت تحریم‌های غیرقانونی و غیرانسانی غربی‌ها قرار دارد و بارها به بهانه‌های واهی بخشی از اقتصاد و فناوری ایران هدف تحریم‌‎ها قرار گرفته است. مدتی است که اقتصاد و شرکت‌های روسی هم شرایطی مشابه با ایران را تجربه می‌کنند و چنین سفری با هدف همکاری‌های بیشتر برای ایجاد مسیری به سوی رشد هرچه بیشتر فناوری در ایران و روسیه انجام شده است.
در این سفر، ۳۶ شرکت بزرگ ایرانی و روسی، که در حوزه فناوری ارتباطات و اطلاعات فعال هستند، با برگزاری چند دور نشست بی‌واسطه در مسکو، راه‌های توسعه همکاری‌ها و تبادل تجربیات در زمینه «فناوری اطلاعات» را بررسی کردند. در مذاکرات رو در رو بین شرکت‌های دو کشور، چندین سند همکاری در زمینه صادرات محصولات فناورانه ایرانی به روسیه، از جمله در زمینه صنایع مخابراتی، نرم‌افزار، سخت‌افزار و دیجیتالی به امضا رسید، تا پس از خروج شرکت‌های غربی از روسیه، از این پس محصولات باکیفیت ایرانی جای نمونه‌های اروپایی و آمریکایی را در بازار روسیه پر کنند.
باید به این نکته توجه کرد که ایران دهه‌هاست که تحت تحریم‌‎ها قرار گرفته؛ ولی امروز به جایی رسیده است که با افتخار در صنایع مخابراتی و فناوری حرف‌‎های بسیاری برای گفتن دارد. یکی از نمونه‌های آن رسیدن به دانش تولید آنتن‌های مخابراتی نسل چهار و پنج است که کمتر کشوری در دنیا چنین فناوری را در اختیار دارد. به همین دلیل است که «ویچسلاو گرکوف» مدیر فناوری شرکت روس‌سورستال روسیه پس از امضای تفاهم‌نامه با شرکت‌های ایرانی می‌‎گوید ایران در حوزه فناوری مخابراتی سرآمد است و ما با انعقاد قرارداد بلندمدت، همکاری دوجانبه را توسعه خواهیم داد.
شاخص‌های فناوری در ایران امیدوارانه در حال رشد هستند و با نام‌گذاری امسال به سال دانش‌بنیان، خوشبختانه بیش از پیش به فناوری توجه می‌شود و همانطور هم که به یاد داریم، مدتی قبل امام خامنه‌ای از ضرورت توجه به هوش مصنوعی و فناوری‌های جدید سخن گفتند. روسیه یکی از کشورهای پیشرو در زمینه هوش مصنوعی است و همکاری دوجانبه ایران با این کشور می‌تواند نتایج مثبتی در بهبود هوشمندسازی خدمات دولتی و علمی در هر دو طرف داشته باشد.
سفر یک مقام ایرانی در جایگاه وزیر فناوری اطلاعات ایران به کشوری دیگر برای انعقاد قراردادهای همکاری در زمینه فناوری‌های جدید، برای اولین بار است که اتفاق می‌افتد. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات کشورمان این سفر را اینگونه تشریح می‌کند: «برای نخستین بار است که مجموعه‌ای از بزرگ‌ترین شرکت‌های خصوصی حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با پشتیبانی وزارت ارتباطات تا مرحله توافق نهایی با شرکت‌های متناظر روسی در زمینه تبادل دانش و فناوری و صدور کالاها و خدمات ارتباطی و فناوری پیش رفته‌اند. با عملیاتی شدن توافقات صورت گرفته از این پس شرکت‌های ایرانی، محصولات دانش بنیان در حوزه‌های صنایع مخابراتی، نرم‌افزار و سخت‌افزار را به روسیه و حوزه اوراسیا صادر خواهند کرد. شرایط فعلی بازار بین‌المللی و منطقه‌ای ارتباطات و فناوری اطلاعات به گونه‌ای رقم خورده که ضریب موفقیت شرکت‌های ایرانی را در این بازارها دو چندان می‌کند.»
چیزی که مشخص است، عزم جدی ایران و روسیه برای همکاری بیشتر با هم و حذف کامل غرب از زیرساخت‌های فناوری خود است. پایگاه‌های داده، نرم‌افزارها، سخت‌افزارها و... اهرم‌هایی هستند که غربی‌ها با آنها سال‌هاست کشورهای دیگر را تهدید و تحریم می‌کنند و خودکفایی در این زمینه‌ها زنگ خطری جدی برای آنها به شمار می‌آید. ایران و روسیه هر یک در بخش‌های گوناگونی خودکفا و حتی پیشتاز شده‌اند و بسترهای فناوری در آنها کاملاً شکل گرفته ‌است و همکاری مکمل و نزدیک این دو کشور با یکدیگر تحریم‌های غرب را بی‌اثرتر از گذشته خواهد کرد. در کنار این موارد به یاد داریم که چین، دیگر رقیب اقتصادی آمریکا و دولت‌های غربی با وجود اینکه با تحریم‌های سخت فناوری از سوی غربی‌ها روبه‌رو شده است، سبب خودکفا شدن این کشور شده است! زمانی که آمریکا شرکت‌های چینی را از خرید قطعات سخت‌افزاری آمریکا منع کرد، شاید فکرش را هم نمی‌کرد که مدتی بعد این کشور در تولید همان قطعات خودکفا شود! همکاری فناورانه روسیه و ایران و در آینده دیگر کشورهایی که تحت تحریم‌های خوش‌خیالانه غربی‌ها بوده‌اند، نشان خواهد داد که دل بستن به ماندگاری اثر تحریم‌ها، دل بستن به ماندگاری نقش و نگاری است که بر روی یخ کشیده شده است!

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات