صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۱۲۱

شورای ششم شهر تهران در یک سالی که گذشت/برنامه‌های کاهش نرخ مسکن در پایتخت

رئیس شورای شهر تهران توضیحاتی درباره عملکرد یک ساله شورای ششم، موضوع نرخ مسکن در پایتخت، اجرای پروژه‌های شهری، بودجه و بدهی‌های شهری، شناسایی خانه‌های لوکس، طرح‌های و لوایح شهری، انتصابات و ... ارائه داد.
شورای ششم شهر تهران در یک سالی که گذشت/برنامه‌های کاهش نرخ مسکن در پایتخت

 

انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد سال گذشته آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و  ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد. حالا حدود یک سال از فعالیت شورای ششم تهران می‌گذرد و در این مدت مدیریت شهری در حوزه های مختلف ورود یافته و تحولاتی در این زمان به ویژه با راه اندازی قرارگاه‌ها شکل گرفته است.

اولین جلسه رسمی شورای ششم شهر تهران 14 مرداد سال پیش برگزار شد و در این جلسه اعضای شورا سوگند یاد کردند که مادامی که در شورای اسلامی شهر عضویت دارند در رعایت صرفه و صلاح و پیشرفت امور شهر و شهرداری اهتمام داشته باشند.

به مناسبت یک ساله شدن فعالیت شورای ششم شهر تهران درباره موضوعات مختلف در شهر با مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

تصویب طرح‌های منطقی و لوایح تسهیل‌گر در شورای ششم تهران

حدود یک سال است که اعضای شورای ششم شهر تهران فعالیت خود را آغازکرده‌اند. به نظر شما از مهم‌ترین اقداماتی که در این مدت توسط اعضای شورا اجرایی شده چه موضوعاتی بوده است؟

هر چند که هنوز به صورت کامل فعالیت مدیریت شهری جدید تهران یکساله نشده است ولی در این مدت اقدامات زیادی انجام گرفته، به طوری که در شورای شهر طرح‌های زیادی که مبنای آن منطقی و عملیاتی بوده مدنظر و اجرایی شده است. همچنین لوایح زیادی در این مدت از سوی شهرداری تهران جهت تسهیل در امور شهروندان و ساده کردن کارهای آنها به ویژه در حوزه ساختمانی در صحن شورا مورد بررسی قرار گرفته و تصویب شده است.

گردآوری گزارشات حسابرسی در شورای ششم

همچنین در این مدت کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران اقدام ارزنده ای انجام داده و بیش از ۳۰۰ گزارش حسابرسی را گردآوری کرده است.ما از لحاظ قانونی موظف هستیم گزارشات حسابرسی را پیگیری کنیم و این گزارشات به موقع قرائت و نتایج به شهرداری اعلام شود البته در مدیریت شهری سابق چنین اتفاقاتی صورت نگرفته بود.

پیگیری اعضای شورای ششم برای کاهش زمان صدور پروانه ساخت

در زمینه کاهش صدور پروانه، هرچند که هنوز نتیجه نهایی حاصل نشده، ولی پیگیری‌ها در این راستا زیاد بوده و برنامه‌ریزی‌ها شروع شده است. از شهرداری تهران خواسته‌ایم که هرچه سریع‌تر این موضوع را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به سرانجام برساند و ان‌شاءالله خبرهای خوبی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در این راستا شاهد خواهیم بود.

افزایش رفت و روب در معابر و میادین تهران

در زمینه رفت و روب و کارهای خدماتی در شهر تهران در همه سطوح از میادین تره بار گرفته تا معابر و خیابان‌ها در این مدت کارهای خوبی صورت گرفته، البته برنامه جامعی در حوزه پسماند وجود دارد که  هنوز اجرایی نشده و به زودی تحولی در سیستم جمع آوری پسماند خواهیم داشت. البته در این راستا مقداری سرمایه گذاری لازم است اما با این وجود این قضیه به اجرا بسیار نزدیک است.

افزایش نظارت شورای ششمی‌ها/ارتباط چهره به چهره با شهروندان مناطق مختلف شهری

همچنین اعضای شورای شهر بر روی مسئله نظارت‌ها حساس‌اند و همه اعضا به مناطق مختلف شهر تهران سر می‌زنند. در محلات به تهیه گزارش و ارتباط مردمی می‌پردازند. این اقدام ارزشمندی است و باید همچنان دنبال شود. برخی از اعضای شورا حتی سه شب در هفته به مساجد مناطق شهری و محلات رفته و ارتباط چهره به چهره با شهروندان داشته و مطالبات آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در حوزه شهری پیگیری می‌کنند.

فعالیت معاونت پایش نظارت و  امور مالی و اداری/ صرفه‌جویی در بودجه شهرداری

همچنین معاونت‌های مختلف در شوراهای شهر تهران مانند معاونت پایش،‌معاونت نظارت، معاونت امور مالی و اداری، فعالیت‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اجرایی کرده تا شاهد بهبود روال کارها باشیم. معاونت امور مالی اداری تلاش دارد که هرچه بیشتر کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به جلو ببرد و صرفه‌جویی در امور و مسائل شهری به لحاظ بودجه‌ای حاصل شود؛ چراکه معتقدیم بودجه شهرداری بودجه بیت‌المال است و هرچه بیشتر باید در این راستا صرفه‌جویی داشت.

صرفه‌جویی اقتصادی بیشتر از چه طرقی در مدیریت شهری حاصل شده است؟

تشکیل خزانه واحد و انجام خریدها در بورس کالا برای صرفه‌جویی‌های اقتصادی

 خریدها توسط شهرداری از بورس کالا با قیمت مناسب در حال انجام است. ببینید! میزان هزینه کردن و چگونه هزینه کردن بسیار حائز اهمیت است و علاوه بر اینکه باید بررسی شود و این قضیه مدنظر باشد که درآمدها چگونه حاصل شود همزمان چگونه هزینه کردن هم حائز اهمیت است. نباید مصارف بیجا انجام شود. تشکیل خزانه واحد در این راستا حائز اهمیت بود و سبب شد که رقم هر منطقه در میزان صرفه‌جویی‌ها محقق شود.

 نه‌ تنها مشکل پرداخت حقوق‌ها برطرف شد، بلکه کارهای عمرانی و اجرایی هم کلید خورد

سال پیش وقتی مدیریت شهری جدید کار خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرد؛ خزانه برای پرداخت حقوق هم کسری داشت و حتی نمی‌توانستند حقوق مهر را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ سال پیش برای کارکنان و کارمندان پرداخت کنند، ولی با چند تدبیر و ایجاد خزانه واحد جمع‌آوری منابع شهرداری توسط این موضوع محقق شد و نه‌تنها پرداخت حقوق‌ها مشکل آن برطرف شد، بلکه کارهای عمرانی و اجرایی هم کلید خورد. البته بودجه هنوز در حدی نیست که همه کارها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با هم شروع کنیم اما اکنون می‌شود پروژه‌های بزرگ را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام داد.

تابلوی زمانبندی برای پروژه‌های شهرداری 

اجرای پروژه‌های شهری طی یک سال گذشته به کجا رسید؟ پیگیری اعضای شورای شهر در این راستا چگونه بوده است؟

گام‌های خوبی در این راستا توسط شهرداری تهران علیرغم مشکلات بودجه‌ای برداشته شده و ان شالله خبرهای بیشتری نیز در این راستا بزودی منتشر می‌شود. اعضای شورا تمایل دارند که تابلوی زمانبندی برای پروژه‌های شهرداری ایجاد شود و اگر هم قرار است پروژه‌ها به عقب بیفتد، به شهروندان اعلام شود. 5-4 سال پیش هم همین‌طور بود و برای پروژه‌های شهری تابلوی زمانبندی اختصاص می‌یافت.

کاهش بدهی‌ها با قراردادهای جدید و تهاتر

از بدهی‌های شهرداری تهران چه خبر؟ گفته می شود شهرداری توانسته میزان بدهی‌های شهرداری را کاهش دهد.

بله؛ مسئله بدهی‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ابوالفضل فلاح، معاون مالی و اقتصادی شهرداری تهران در صحن شورا مطرح کرده است و توضیحات مفصلی در این راستا داده شد که چه اقداماتی صورت گرفته است. اولا اینکه رقم بالای بدهی بانکی به عنوان بهره به بانک‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تلاش کردند بسیار کاهش دهند و این مسئله با قراردادهای جدید و تهاتر صورت گرفته است. در بودجه هم رقمی برای بدهی‌ها گذاشتیم به ویژه بدهی به پیمانکاران،‌ استفاده از فروش املاک و سرمایه‌ها هم در کنار تهاتر راهکار دیگری برای این قضیه بود.

مدتی پیش درباره فروش املاک شهرداری تهران حواشی و ماجراهای زیادی مطرح شده بود. واقعیت ماجرا چه بود؟

 فروش املاک شهرداری ماجرای غریبب و عجیبی نیست/تامین 10 تا 12 درصد بودجه شهرداری از طریق فروش ملک

طی یک سال گذشته تعدادی ملک در شهرداری تهران برای فروش در نظر گرفته شد، ولی این موضوع به صورت کامل نه تنها در آن مدت بلکه در سه ماهه اول امسال هم به دلیل رکود بازار، کامل انجام نشد و امیدواریم عملیاتی شود و پیش‌بینی‌ها به درستی پیش رود. زمانی که ملکی فروش می‌رود، پول آن در خزانه خواهد رفت و در جاهای مختلف می‌تواند در شهرداری مصرف شود، اعم از پروژه‌های عمرانی یا موضوعات دیگر.  فروش املاک شهرداری ماجرای غریبب و عجیبی نیست این مسئله همیشه در شهرداری وجود داشته و باید هم باشد. به هر حال سالانه یکسری ملک به جای طلب‌ها به فروش می‌رسد و یا در مورد آن تهاتر انجام می‌شود. فروش‌ها هم از طریق مناقصه و مزایده خواهد بود و حدود 10 تا 12 درصد از بودجه شهرداری می‌شود که می‌تواند از طریق فروش ملک باشد، وظیفه شهرداری هم همین است.

کاهش طلب تامین اجتماعی از شهرداری تهران

گاهی املاک بزرگ در طلب سازمان‌های مختلف پرداخت می‌شود. در مورد سازمان تامین اجتماعی مطرح شده بود که طلب بزرگ چند هزار میلیاردی توسط این سازمان از شهرداری وجود داشت که دوستان در شهرداری این میزان طلب‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بررسی کردند و مشخص شد که کمتر بوده است. همچنین قبلا اگر طلبی از شهرداری بود به توقیف دارایی‌ها و حساب‌های بانکی شهرداری می‌انجامید که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده حساب‌های شهرداری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در شعب بانکی‌ای گذاشتیم که این چنین نشود.

شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند در مورد کاهش نرخ مسکن دخیل باشد

تامین مسکن یکی از مطالبات شهروندان است و افزایش نرخ‌ها در این زمینه گلایه‌های زیادی را در این راستا به همراه داشته است. آیا شهرداری می‌تواند اقداماتی را در جهت ثبات و یا کاهش نرخ مسکن داشته باشد؟

در مورد موضوع مسکن در تهران باید به این نکته توجه داشت که فقط شهرداری تهران به تنهایی نمی‌تواند در مورد کاهش نرخ مسکن دخیل باشد. خیلی از موضوعات در این حوزه اهمیت دارد که شهرداری تنها یک بخش است. مدیریت شهری جدید تلاش کرده در حوزه مسکن و شهرسازی گام‌هایی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بردارد که بتواند در این بازار تأثیر گذار باشد،‌ولی به هر حال برخی از موضوعات سبب بروز مسائلی شده که نرخ مسکن را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ افزایش داده است و در سال جاری هم ناگهان ملک شروع به افزایش نرخ کرد.

نقش تسهیل‌گری شهرداری در کاهش نرخ مسکن

باید جلوی این مسئله را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گرفت، شهرداری هم برنامه‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دنبال می‌کند و اگرچه خودش سرمایه‌ای ندارد، ولی با تسهیل‌گری و شریک شدن در موضوعاتی مانند زمین با همکاری بخش خصوصی و برخی نهادها، ساختمان‌سازی را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آغاز کرده است. گمان می‌کنم با کارهایی که وزارت راه و شهرسازی انجام داده و شهرداری در پای کار آمده قطعا اقدامات در نرخ مسکن تأثیر خواهد گذاشت و زمانی که ساخت مسکن‌ها به اتمام برسد و شرایط سکونت برای آنها فراهم شود بازار ملک هم تحت تأثیر قرار می‌گیرد.خوشحالیم که شهرداری در نهضت مسکن حرکتی را شروع کرده و شورا هم حتما همگام است و امیدواریم به نتایج مطلوبی بیانجامد.

استفاده  از ظرفیت‌های بافت فرسوده از نکات مهمی است که مدیریت شهری به آن توجه کرده و ان شالله با سرعت گرفتن کارها در این بخش هم شاهد تحولاتی در حوزه مسکن خواهیم بود.

مدیریت شهری پیگیر ماجرای اجاره داری مسکن

از طرفی موضوع شهرداری به خانه‌های اجاره‌ای مدنظر بوده و به نظرم این موضوع هم یکی از پارامترهای حائز اهمیت است.

خانه‌های لوکس تهران را شناسایی و به اداره دارایی معرفی می‌کنیم

اخیر در صحن شورای شهر تهران رئیس سازمان امور مالیاتی حضور یافت آیا قرار است مدیرت شهری درآمدی از طریق همکاری مشترک با این سازمان داشته باشد؟

در مورد شناسایی خانه‌های لوکس در تهران اخیرا ما اعلام آمادگی کرده‌ایم که شهرداری می‌تواند در شناسایی این خانه‌ها در تهران اقدامات مناسبی انجام دهد و آنها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ جهت اخذ مالیات به وزارت دارایی معرفی سازد، این قضیه یک همکاری بین بخشی محسوب می‌شود و البته کسب درآمد برای شهرداری ندارد.

در حال حاضر آماری از تعداد خانه‌های لوکس تهران دارید؟

خیر در حال حاضر آماری در این زمینه ندارم ولی امکان تهیه این آمار وجود دارد.

حدود یک سال از انتصابات جدید در شهرداری تهران می گذرد آیا در جلسات هم اندیشی اخیر با شهردار تهران موضوع تغییر مدیران شهری مد نظر بوده یا شورای شهر موضوعاتی در این زمینه داشته است؟

خیر اخیرا در جلسات با علیرضا زاکانی، شهردار تهران هیچ موضوعی در این راستا مطرح یا پیشنهاد نشده است.

مدیریت شهری برنامه‌هایی را برای ایام اربعین دارد. بودجه پیشنهادی در این زمینه چه میزان است؟

 هنوز برنامه نهایی صورت نگرفته و  بودجه اربعین دقیقا مشخص نشده و به صحن نیامده است؛ در اربعین شهرداری تهران به کمک شهرداری های نجف و کربلا می‌رود و ان شالله برنامه‌های جامعی در این راستا صورت خواهد گرفت.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات