صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۶  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۶۴
گفت و گوی اختصاصی پایگاه خبری تحلیلی بصیرت با فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه

رفع اختلاف قیمت میان کارخانه و بازار آزاد خودرو با نهادینه شدن فرهنگ خرید خودرو از بورس کالا

شک نداشته باشیم به مرور زمان و با نهادینه شدن فرهنگ خرید خودرو از بورس کالا، تفاوت های بین قیمت کارخانه و بازار آزاد برطرف می شود و دلال بازی و سفته بازی که عمدتا ناشی از عملکرد نمایندگی شرکت های خودروساز است به سرعت حذف می شود.
پایگاه بصیرت / گروه اقتصادی/ گفت و گو با فردین آقا بزرگی

اصلاح بورس تا کی ادامه دارد؟

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت، فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در گفت و گو با بصیرت در خصوص فروش و عرضه خودرو در بورس کالا، گفت: افزایش تعداد محصولات خودرویی از شرکت های خودروساز سایپا، ایران خودرو و بهمن در بورس کالا و نهادینه کردن فرهنگ خرید از بورس به جای خرید خودرو از دست دلالان قطعا عامل مهمی در کاهش قیمت خودرو و ارتقای کیفیت محصولات و عرضه بیشتر خودرو می شود.

وی در این باره مطرح کرد: به نظر می آید به جای واریز پول برای چندین ماه و انتظار کشیدن درصف های قرعه کشی و ثبت نام ها بهتراست فرهنگ خرید در بورس که بسیار شفاف است در بین مردم نهادینه شود این موضوع می تواند ده ها و صدها هزار میلیارد تومان به نفع مصرف کننده نهایی و تولید کننده رقم بزند، پولی که تا پیش از این به جیب دلال و سفته بازان بازار خودرو سرازیر می گردید.

فردین آقا بزرگی در ادامه خاطر نشان کرد: شک نداشته باشیم به مرور زمان و با نهادینه شدن فرهنگ خرید خودرو از بورس کالا، تفاوت های بین قیمت کارخانه و بازار آزاد برطرف می شود و دلال بازی و سفته بازی که عمدتا ناشی از عملکرد نمایندگی شرکت های خودروساز است به سرعت حذف می شود.

وی با ارائه یک راهکار، افزود: لازمه تحقق این موضع تنوع و افزایش تولیدات خودروسازان داخلی است ضمن اینکه درعرضه خودرو در بورس کالا نباید وقفه ای ایجاد شود تا مردم بیاموزند باید خودرو یا کالای مورد نظر خود که متاسفانه به دلیل سفته بازی به یک کالای سرمایه ای تبدیل شده را از بورس خریداری کنند و مانع هر گونه دلالی وسودی شوند که بی جهت به جیب عده ای می رود.

فردین آقا بزرگی درخصوص سنگ اندازی هایی که برخی به دلیل نگرانی از دست رفتن سود خود برای عرضه خودرو در بورس دارند به دولتمردان و مسوولین امر این چنین اظهارداشت: مهمترین موضوعی که مسوولین در موضوعاتی شبیه به عرضه خودرو دربورس و شفافیت وعدم توزیع رانتی که در این بستر فروش ایجاد شده این است که قطعا بعد از این شاهد مخالفت ها  یا دست اندازی هایی از سوی برخی ذی نفعانی دراین حوزه خواهیم بود که مایل به بازگشتن به رویه های قبلی و عرضه خودرو در بازارهای دلالی هستند که یک ساعته چند ده میلیون سود می کنند.

وی دراین باره خاطر نشان کرد: با قطع شدن سودهای هنگفتی که بسیاری است سال ها از این راه برده اند بدون زحمت و اینکه در فرآیند تولید حضور داشته باشند یا به تولید و مردم خدمتی کنند این افراد با هزار ترفند مایل به زمین زدن عرضه خودرو در بورس و ایجاد اخلال در این مسیر هستند، بنابراین احتمال داده می شود که دست به کارهایی بزنند که در نهایت به نفع تولید کننده و مصرف کننده نیست.

کارشناس بورس و بازار سرمایه در این باره توضیح داد: لازم است دولت و مسوولین امر در این مورد هوشیار باشند چرا که اراده حاکم شورای عالی بورس، سازمان بورس، بورس کالا باید به نفع مردم باشد و مانع فشارهایی شوند که ممکن است شرکت های خودروساز یا دلالان پشت پرده بر وزیر صمت برای بازگشت به رویه قبلی عرضه وارد می کنند باشند.

فردین آقا بزرگی کارشناس بورس و بازار سرمایه در پایان گفت و گو تصریح کرد: اگر در این حوزه اراده قوی باشد و منافع تولید کننده، قطعا ساز و مردم مد نظر باشد قطعا در ماه های آینده شاهد رشد و شکوفایی صنعت خودرو؛ بازگشت سود به تولید کننده، پرداخت بدهی قطعه ساز و ارتقای کیفیت قطعات و بهبود عملکرد خودروسازان و ایمن شدن خودروهای ساخت داخل خواهیم بود.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات