صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۷  ، 
کد خبر : ۳۳۹۲۱۳

سلمان رشدی چهره منفور جهان اسلام

سلمان رشدی بعد آن کتاب بشدت در جهان اسلام منفور شد و بعد از آن دیگر زندگی عادی نداشته است  و باید تا آخر عمر نیز باید در اضطراب و آشوب بماند. 

  به گزارش پایگاه خبری تحلیلی بصیرت روز جمعه دیلی میل گزارش می‌دهد سلمان رشدی نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی بر اثر حدود 15 ضربه چاقو  توسط یک جوان به بیمارستان منتقل شد. برابر با 21 مرداد بود که خبر مجروح شدن «سلمان رشدی» نویسنده مرتد کتاب آیات شیطانی در نیویورک توسط یک جوان 24 ساله به نام «هادی مطر» رسانه ای شد. آنگونه که رسانه‌ها و شاهدان عینی گزارش می‌دهند سلمان رشدی زمانی که قصد سخنرانی در غرب نیویورک را داشت مورد حمله جوان مذکور قرار گرفت و این جوان با چاقو زدن به نویسنده کتاب آیات شیطانی او را به زمین انداخت. 

سَلمان رُشدی (متولد ۱۹۴۷م)، نویسنده تبعه انگلیس و هندی‌تبار است که با نگارش کتاب آیات شیطانی، شخصیت پیامبر اسلام(ص)، صحابه و همسران ایشان را مورد اهانت قرار داد.  انتشار این کتاب در هندوستان و انگلستان و در جهان سنی مذهب با واکنش های منفی زیادی روبرو شد و امام خمینی (ره) نیز در 25 بهمن سال 1367 حکم اعدام این نویسنده مرتد را صادر کرد و او سالهاست که در آمریکا تحت تدابیر امنیتی زندگی می‌کند.
در مورد وضعیت جسمانی سلمان رشدی «آندرو ویلی» وکیل وی در بیانیه‌ای مکتوب اعلام کرد، اخبار خوبی از وضعیت سلمان رشدی نداریم و احتمالا او یک چشم خود را از دست بدهد. عصب‌های یک دست او نیز قطع شده و کبدش نیز آسیب دیده است. 
این در شرایطی است که طرف‌های غربی و آمریکایی سعی دارند طبق معمول از حوادثی از این دست برای مانور دادن در راستای اهداف و منافع خود استفاده کنند. 
اما همانطور که پیش‌بینی‌ می‌شد طرف‌های غربی و آمریکایی شروع به محکومیت گسترده حمله به سلمان رشدی کردند. جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا این اتفاق را وحشتناک توصیف و از کسانی که برای نجات جان او تلاش کرده بودند تشکر کرد. «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس هم گفت: از اینکه سلمان رشدی هنگام استفاده از حقی که هرگز نباید از دفاع از آن دست بکشیم چاقو خورد وحشت زده شدم.
در این بین «امانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه نیز که سابقه اهانت به ساحت مقدس پیامبر اسلام (ص) را دارد ضمن اعلام همبستگی با سلمان رشدی گفت: مبارزه سلمان رشدی مبارزه ماست و ما بیش از هر زمان دیگری کنار او هستیم.
درباره هویت و انگیزه فردی که سلمان رشدی را مورد حمله قرار داده نظرات متعددی وجود دارد. «شوقی جلال» نویسنده و متفکر مصری معتقد است بعید نیست یکی از کسانی که سالها در تعقیب سلمان رشدی بوده بخواهد انتقام توهین او به پیامبر اسلام را بگیرد؛ اما نباید فراموش کنیم که سرویس‌های اطلاعاتی در سراسر جهان روابط ویژه‌ای با افراد خاص دارند و آنها را برای انجام اهداف موردنظرشان مامور می‌کنند. بنابراین نمی‌توان این احتمال را رد کرد که حمله به سلمان رشدی یک بازی اطلاعاتی و تبلیغاتی باشد.
اما شمار زیادی از ناظران بر این باورند فرد حمله کننده به سلمان رشدی نمی‌تواند مامور اجرای فتوای امام خمینی در خصوص اعدام این نویسنده مرتد باشد و آمریکایی‌ها و غربی‌ها به دنبال یک بازی تبلیغاتی و احیای درگیری‌ها مذهبی هستند.  بر این اساس سلمان رشدی به عنوان یک نویسنده منفور در نزد همه مسلمانان جهان مهره قابل توجهی محسوب نمی‌شود و بحث تلاش برای ترور او بار دیگر این فرد را در کانون توجهات جهان قرار داده است و نباید نادیده بگیریم واقعا چه کسانی از این اتفاق سود می‌برند و می‌توانند روی آن مانور بدهند.
این فرضیه زمانی تقویت می‌شود که می‌بینیم رسانه‌های غربی با انتشار خبر حمله به سلمان رشدی سعی دارند او را یک نویسنده پست مدرن معرفی کنند که حتی به دلیل انتشار کتاب آیات شیطانی مورد استقبال جامعه ادبی نیز قرار گرفته است. 
در هر صورت پرواضح است که افرادی همچون سلمان رشدی از نظر مسلمانان فاقد اعتبار و ارزش و افرادی مرتد و منفور هستند و حتی زنده آنها هیچ ارزشی برای جهان اسلام ندارد. 

لازم بذکر است که به توهین سلمان رشدی به پیامبر اسلام  و نوشتن کتاب آیات شیطانی باعث واکنش های جدی در جهان اسلام شد. اعتراض شدید مردم پاکستان نمونه کوچکی از آن واکنش هاست. اینکه در شرایط فعلی عده ای تلاش کنند که از طریق سلمان رشدی، جمهوری اسلامی ایران متهم کنند، سخت در اشتباه هستند و مساله نویسنده مرتد (سلمان رشدی)  یک مساله عمومی و وحدت بخش در جهان اسلام است. مجروح شدن او موجی از خوشحالی در در بین مردمان کشورهای اسلامی ایجاد کرده است. 

موضوع پایانی هم توجه به این نکته است که سلمان رشدی بعد آن کتاب بشدت در جهان اسلام منفور شد و بعد از آن دیگر زندگی عادی نداشته است  و باید تا آخر عمر نیز باید در اضطراب و آشوب بماند. 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات