صفحه نخست >>  عمومی >> پرسمان
تاریخ انتشار : ۳۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۰۶:۰۵  ، 
کد خبر : ۳۳۹۳۳۲

چرا دولت سیزدهم یک دولت مردمی است؟

اکنون با گذشت ۱۲ ماه از روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، این مردم کشورمان هستند[...]

اکنون با گذشت ۱۲ ماه از روز تنفیذ حکم ریاست‌جمهوری حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی، این مردم کشورمان هستند که با در نظر گرفتن عملکرد دولت در بخش‌های گوناگون، باید نظر بدهند که دولتمردان تا چه اندازه توانسته‌اند در مواقع سخت، حساس و‌ بحرانی، کنار ولی‌نعمتان خود باشند و برای رفع مشکلات و آلام آنها قدم بردارند.
۳۱ سفر استانی
دولت سیزدهم تنها دولت مختص تهرانی‌ها نبود. گواه این گزاره، انجام ۳۱ سفر استانی رئیس‌جمهور همراه با اعضای کابینه دولت طی ۵۳ هفته گذشته است. به عبارت دیگر، رئیس‌جمهور در این مدت به همه استان‌های کشور سفر کرده و‌ ضمن آشنایی با مشکلات و کاستی‌های مربوط به هر استان، دستورات و مصوباتی را برای حل کمبودها و معضلات هر منطقه صادر کرده است.
افزون بر این سفرهای استانی رسمی رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، سایر وزرا و مقامات دولت سیزدهم نیز در طول یک سال گذشته بالای ۸۰ سفر استانی با رویکرد مسئله‌محوری و حل مسائل داشته‌اند.
با این حساب، مردم همه استان‌های کشور طی ۱۲ ماه گذشته حداقل دو و گاهی سه بار میزبان رئیس‌جمهور و وزرای دولت بوده‌اند.
دولتمردان پای کار
طی یک سال گذشته و‌ عمدتاً در پنج ماه ابتدایی سال جاری، کشور ما چندین حادثه و بحران شوکه‌کننده و دلهره‌آور را به خود دید. از زلزله‌های مهیب استان هرمزگان در دی ماه سال گذشته و خرداد امسال تا سیل‌های مخوف و سهمگین مرداد‌ماه سال جاری در نقاط مختلف کشور و البته فرو ریختن ساختمان ۱۰ طبقه و نوساز متروپل آبادان که منجر به جان باختن بیش از ۴۰ نفر از هموطنان‌مان شد.
در تمام این حوادث، افزون بر حضور فوری مدیران دولتی در مناطق حادثه، شاهد صدور دستوراتی ویژه از سوی رئیس‌جمهور در راستای بسیج امکانات و نیروها برای کمک‌رسانی، پیگیری موضوع و شناسایی قاصران و مقصران و همچنین حل مشکلات و کاستن از آلام حادثه‌دیدگان بودیم؛ ضمن آنکه خود رئیس‌جمهور نیز در تمامی این موارد در محل وقوع حادثه به صورت میدانی حاضر شد و ضمن ابراز همدردی با مصیبت‌دیدگان، از نزدیک در جریان روند امدادرسانی به افراد حادثه‌دیده قرار گرفت.
تمجید رهبر معظم انقلاب از دولت
رهبر معظم انقلاب اسلامی خردادماه امسال در بخشی از سخنان خود در مراسم سی‌وسومین سالگرد رحلت امام خمینی(رحمه‌الله) از مسئولان اجرایی و دولتی به دلیل امدادرسانی به حادثه‌دیدگان متروپل تمجید کردند و گفتند: «امروز که دشمن در صدد تخریب مسئولان انقلابی است، وظیفه‌ قدرشناسی وظیفه‌ سنگینی است؛ باید از مسئولین قدرشناسی کرد. اینکه انسان می‌بیند در قضیّه‌ آبادان یک وزیر سه چهار روز، شبانه‌روز بر سر آن کار می‌رود، خودش می‌ایستد، این خیلی کار مهمّی است؛ اینکه رئیس‌جمهور محترم یا معاون او می‌روند با آسیب‌دیدگان قضیّه ملاقات می‌کنند، به آنها تسلّا می‌دهند، به دل‌های آنها آرامش می‌دهند، اینها خیلی باارزش است؛ از اینها باید قدرشناسی بشود. البتّه عاملان خرابکاری‌ها هم بایستی مجازات بشوند؛ هم در همین قضیّه‌ آبادان، هم در هر قضیّه‌ دیگری، آنهایی که عامل خرابکاری هستند، باید البتّه مجازات بشوند.»
احمد وحیدی، وزیر کشور از فردای حادثه متروپل، یعنی سوم خردادماه، به مدت شش روز در آبادان حضور داشت و از نزدیک روند امدادرسانی و آواربرداری را مدیریت کرد. وحیدی ساعت 3 بامداد سه‌شنبه سوم خرداد در محل حادثه ریزش برج متروپل آبادان حاضر شد و بلافاصله در ستاد بحران شهرستان آبادان حضور یافت و فرماندهی عملیات آواربرداری و بیرون کشیدن افراد و اجساد را از محل ریزش ساختمان متروپل بر عهده گرفت. ضمن آنکه رئیس‌جمهور نیز چند روز پس از وقوع این حادثه، در‌ خیابان امیری آبادان محل ریزش متروپل حاضر شد و ضمن ابراز همدردی با خانواده‌های متوفیان، دستورات ویژه‌ای را برای بسیج امکانات و تسریع در روند امدادرسانی‌ها صادر کرد.
دولت در کنار مردم
«محمدحسن آصفری» عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس نیز در همین زمینه با بیان اینکه دولت سیزدهم به معنای واقعی کلمه «در کنار مردم بودن» را معنا کرده است، گفت: «در یک سال گذشته رویکرد مردمی بودن دولت تا حد زیادی برای مردم ملموس بوده است.»
وی یکی از نتایج سفرهای استانی رئیس‌جمهور و وزرا را کاهش فاصله سطح زندگی در شهرستان‌های مختلف کشور نسبت به پایتخت دانست و افزود: «متأسفانه در دولت‌های قبل عمدتاً شاهد تمرکز جدی دولتمردان بر حل مسائل و مشکلات پایتخت‌نشینان بودیم، حال آنکه کشور محدود به تهران نیست‌ و تمام ۳۱ استان را در برمی‌گیرد.»
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه حضور میدانی مسئولان در استان‌های مختلف کشور و بررسی و آسیب‌شناسی مشکلات مردم مناطق گوناگون یکی از نقاط قوت دولت سیزدهم به شمار می‌آید، گفت: «سفرهای یک، دو و سه‌روزه رئیس‌جمهور به ۳۱ استان‌ کشور که با رویکرد مسئله‌محوری صورت گرفته و همچنین حضور میدانی دولتمردان در جمع مردم، مسئولان استانی، تولید‌کنندگان و سایر اقشار استان‌های مختلف، موجب شده از ظرفیت‌های بزرگ و مغفول‌مانده کشور بیش از پیش استفاده شود.»
آصفری با بیان اینکه دولت سیزدهم حقیقتا دولتی برای تمام مردم ایران بوده است، گفت: «از سوی دیگر، طی یک سال گذشته در موارد وقوع بحران و حادثه در کشور، شاهد بودیم که مسئولان ارشد دولتی از جمله رئیس‌جمهور، وزیر کشور و وزیر بهداشت، بلافاصله در محل وقوع حادثه حاضر شده و از نزدیک در جریان امدادرسانی به حادثه‌دیدگان قرار گرفتند و‌ دستورات مقتضی را صادر کردند.»
وی بیان داشت: «طبق برآوردها و‌ نظرسنجی‌های صورت گرفته از مردم مناطق حادثه‌دیده، حضور مقامات ارشد دولت هنگام وقوع بحران در کنار مردم، تأثیر قابل توجه و تعیین‌کننده‌ای در روند امدادرسانی به آنها داشته است.»
این نماینده مجلس ضمن تمجید از عملکرد قابل دفاع دولت سیزدهم در زمینه‌ واکسیسناسیون سراسری در جهت مهار ویروس کرونا، تصریح کرد: «لازم است که رویکرد مردم‌محور دولتمردان فعلی در بدنه دستگاه‌های اجرایی کشوری نیز جاری و ساری شود.»

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات