صبح صادق >>  جهان >> گزارش
تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۲  ، 
کد خبر : ۳۴۰۴۷۴
توافق تاریخی لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر منابع نفت و گاز مشترک با کمک حزب‌الله

پیروزی در آزمون قدرت و اقتدار

سه‌شنبه هفته گذشته لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی و بهره‌برداری از منابع گازی به توافق رسیدند[...]
پایگاه بصیرت / خانم اکوان

سه‌شنبه هفته گذشته لبنان و رژیم صهیونیستی بر سر مرزهای دریایی و بهره‌برداری از منابع گازی به توافق رسیدند.
مسئولان رژیم صهیونیستی در همین خصوص اعلام کردند، در پی مذاکراتی فشرده با لبنان سرانجام به توافقی تاریخی بر سر تعیین مرزهای دریایی با این کشور دست یافته‌اند.
این توافق که از ماه‌ها قبل مرحله مذاکرات آن آغاز شده بود، در نهایت به حصول توافق و رفع موانع کلیدی برای بهره‌برداری مشترک از میادین گازی شرق مدیترانه منجر شده است. در طول این مدت، سران رژیم صهیونیستی تلاش می‌کردند با بهانه‌های گوناگون مذاکرات را بر هم زده و به دنبال دست‌اندازی در منابع نفت و گاز لبنان باشند؛ اما هوشیاری دولت لبنان و همکاری و هشدارهای حزب‌الله لبنان مانع از زیاده‌خواهی‌های این رژیم شد.
دفتر ریاست‌جمهوری لبنان نیز در همین راستا با انتشار بیانیه‌ای ضمن اشاره به رضایت بخش بودن «نسخه نهایی» توافق یاد شده، اعلام کرد: «توافق نهایی پاسخگوی خواسته‌های لبنان است و از حقوق کشور برای بهره‌برداری از منابع طبیعی صیانت می‌کند.»
سیدحسن نصرالله، دبیرکل جنبش حزب‌الله نیز روز چهارشنبه در سخنرانی خود به مناسبت هفته وحدت، به مرزبندی دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی اشاره و تأکید کرد: «ساعت‌های سرنوشت‌سازی پیش روی ماست. ما به عنوان مردم لبنان، منتظر موضع رسمی از سوی رئیس‌جمهور خود و دشمن صهیونیستی درباره این مذاکرات و نیز منتظر مواضع رسمی هستیم. وقتی هیئت‌ها به رأس الناقوره رفتند و توافق را امضا کردند، می‌توانیم بگوییم که توافق حاصل است.» وی با بیان اینکه ما طی هفته‌های گذشته، اظهارات متناقض مسئولان صهیونیستی را دنبال کردیم، افزود: «در کابینه کنونی صهیونیستی نیز اختلافاتی وجود دارد. ما باید احتیاط کنیم. آنچه روزهای گذشته رخ داد، مذاکرات دشواری بود. ما از اول گفتیم که در کنار حکومت لبنان قرار خواهیم داشت. این توافق باید مطالبات دولت لبنان را رفع کند و در این صورت مشکلی با این مسئله نداریم. ما باید هشیار باشیم.»
دبیر کل حزب‌الله ادامه داد: «برخی از رسانه‌های اسرائیلی و عربی در حال ترویج این ادعا هستند که حزب‌الله خواستار بر هم خوردن این توافق است؛ هر چند حزب‌الله از آغاز این پرونده رفتار مناسبی داشت. آنچه برای ما اهمیت دارد، این است که در مطالبات مردم لبنان، از دولت دفاع کنیم.» نصرالله با اشاره به اینکه بررسی این توافق نیز باید با روحیه ملی‌گرایانه باشد، عنوان کرد: «ما در برابر یک تجربه جدید قرار داریم که در آن مسئولان کشور و رؤسا همکاری کردند و مقاومت نیز از آن حمایت کرد. زمانی که فلسطین آزاد شود، بر سر مرزهای دریایی هیچ اختلافی با آن نخواهیم داشت. دریای ما تا غزه امتداد دارد.»
سیدحسن نصرالله در ادامه اشاره‌ای هم به رزمایش‌های لبنان در مواجهه با رژیم صهیونیستی در خصوص منابع نفتی و گازی مشترک لبنان با این رژیم داشت و با بیان اینکه حزب‌الله به برگزاری رزمایش و امثال آن نیازی ندارد و فقط می‌خواست دشمن بداند که مقاومت به آنچه گفته است، عمل خواهد کرد، گفت: «اسرائیل باید بفهمد که ما جدی هستیم. پس از مسئله پهپادها، دیگر نیازی به ارسال آن نبود. مجاهدان مقاومت در ماه‌های گذشته، به اندازه چندین سال تلاش کردند تا آمادگی خود را حفظ کنند.»
دبیر کل حزب‌الله نفت و گاز را امید مردم لبنان برای برون‌رفت از بحران اقتصادی این کشور دانست و تصریح کرد: «دشمن اسرائیلی بیش از لبنانی‌ها، از جنگ می‌ترسد؛ ولی آنچه برای مقاومت اهمیت دارد، استخراج نفت و گاز از میادین لبنان است.»
توافق تاریخی لبنان و رژیم صهیونیستی که منجر به استیفای حقوق لبنان در ذخایر نفتی و گازی این کشور شده، نشانه دیگری از اقتدار و قدرت این کشور در مقابله با تمامیت‌خواهی‌های رژیم صهیونیستی است که این بار با کمک هشدارها و آزمایش‌های حزب‌الله به پیروزی نشست و ثمر داد. همکاری و کمک‌های دو طرفه میان دولت لبنان و حزب‌الله همانطور که تاکنون توانسته در بحران‌های امنیتی و سیاسی، این کشور را با ثبات نگه دارد، از این پس نیز می‌تواند نشانه‌ای از اقتدار و قدرت این کشور و نمادی از همبستگی ملی در بین مردم لبنان باشد.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات