صبح صادق >>  پرونده >> پرونده
تاریخ انتشار : ۰۲ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۷  ، 
کد خبر : ۳۴۰۶۵۱

ایران حامی صلح

به گزارش صبح صادق، یکی از دائمی‌ترین و ثابت‌ترین رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل تأکید بر تنش‌زدایی، بستر‌سازی برای حرکت کشورهای مختلف در جهت کاهش نزاع و دست یافتن به صلحی پایدار در عرصه بین‌الملل است[...]
پایگاه بصیرت / گروه پرونده

به گزارش صبح صادق، یکی از دائمی‌ترین و ثابت‌ترین رویکردهای جمهوری اسلامی ایران در نظام بین‌الملل تأکید بر تنش‌زدایی، بستر‌سازی برای حرکت کشورهای مختلف در جهت کاهش نزاع و دست یافتن به صلحی پایدار در عرصه بین‌الملل است.
رویکرد حقیقی جمهوری اسلامی ایران در افزایش ثبات، تعمیق صلح و برادری و برابری ملت‌ها و گستردگی روابط مطلوب بین حاکمیت‌ها مانع از ایجاد تنش‌ می‌شود. بنا بر این مؤلفه مهم، سران جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون راهبرد روشنی را در عدم تجاوز، حمله به ملت‌ها و کشورهای منطقه در دستور کار خود قرار داده و جز دفاع از خود، از این راهبرد تعدی نکرده‌اند.
بر اساس این راهبرد در نظام بین‌الملل بعد از آغاز درگیری بین روسیه و اوکراین، جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد آتش‌بس و آغاز مذاکره را به دو طرف اوکراینی و روس داد، ضمن اینکه آمادگی خود را برای وساطت بین طرفین اعلام کرد.
با وجود اینکه جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد در خور تأملی برای آتش بس به طرفین داد، اما به نظر می‌رسد بحران اوکراین به قدری پیچیده است که بدون آتش‌بس و رسیدن به یک راهکار مشترک برای صلح وارد هشتمین ماه خود شده است. قطع به یقین دخالت‌های آمریکا، ناتو و اتحادیه اروپا در مسائل بین اوکراین و روسیه در سال‌های گذشته که زمینه را برای ایجاد مزاحمت و چالش‌های امنیتی و نظامی در مرز اوکراین با روسیه فراهم کردند، در کلید زدن بحران اوکراین بی‌تأثیر نبوده است. روس‌ها معتقدند حضور نیروهای ناتو در اوکراین برای امنیت آنها مشکلات متعددی ایجاد کرد، به همین دلیل روسیه آخرین تصمیم خود مبنی بر حمله به اوکراین را اتخاذ کرد.
آنچه در خصوص ارسال و فروش تجهیزات نظامی بین دو کشور ایران و روسیه حائز اهمیت است، ناظر بر همکاری‌های دو کشور در سال‌های گذشته در بحران سوریه و مسائل امنیتی و نظامی منطقه است. خرید تسلیحات دو طرفه و خرید پهپادهای ایرانی برای دو طرف از جمله معمول‌ترین مسائل در نظام بین‌الملل برای حفظ امنیت و ارتقای امنیت کشور به شمار می‌رود؛ به گونه‌ای که هر دو کشور در راستای پیمان مقابله با گروهک‌های تروریستی که از سوی آمریکا به منطقه اعزام شده‌اند، همکاری‌های متعددی در منطقه اعم از آسیای میانه، افغانستان و سوریه دارند. همکاری‌هایی که مربوط به امروز و دیروز و درگیری بین روسیه و اوکراین نیست، بلکه از سال‌ها پیش آغاز شده است.
علاوه بر روسیه به عنوان خریدار پهپاد رادارگریز ایران، در حال حاضر حدود 22 کشور درخواست خرید پهپادهای رادارگریز از ایران را دارند؛ درخواست‌هایی که نشان‌دهنده پیشرفت‌های نظامی ایران است.
آنچه در این موضوع حائز اهمیت است، نگرانی آمریکایی‌ها در خصوص پیشرفت‌های نظامی ایران و توطئه‌چینی و فرافکنی با جریان‌سازی‌هایی است که عمده‌ترین آنها اتهام‌زنی به ایران در حوزه‌های مختلف اعم از سیاسی تا حقوقی و تأکید دخالت ایران در جنگ اوکراین است.
با توجه به شکست ناتو در کمک به اوکراین برای تغییر در موازنه جنگ به نفع اوکراین، غربی‌ها درصدد هستند با اتهام‌زنی‌های متعدد حمله به اوکراین را به پهپادهای ایرانی نسبت دهند و ایران را به جنگ‌افروزی در اوکراین متهم کنند. در حالی که همکاری‌های نظامی ایران با روسیه مسبوق به سابقه است؛ بنابراین کمترین ربطی به آتش‌افروزی در اوکراین ندارد.
بی‌تردید، آمریکا و غرب با اتهام‌زنی به ایران نگران قدرت بازدارندگی و نظامی ایران هستند. اینکه خرید تجهیزات نظامی از ایران مورد توجه کشور بزرگ اتمی، مانند روسیه قرار گرفته است.
در حالی که آمریکا طی سال‌های گذشته با فروش سلاح‌های مختلف به کشورهای منطقه، مانند عربستان بر روی نسل‌کشی‌ها و کودک‌کشی‌های سعودی‌ها در هفت سال گذشته چشم بسته است. با اینکه آمریکا سالانه 10 میلیون دلار کمک مالی و نظامی برای کشتار مردم فلسطین در اختیار رژیم صهیونیستی قرار می‌دهد، اما در برابر فروش پهپاد ایرانی به روسیه بلوای بزرگی به راه انداخته است.
افکار عمومی و مردم منطقه به درستی واقفند آمریکایی‌ها با فروش انواع سلاح‌ها به کشورهای همسو و هم‌پیمان خود در ایجاد بحران‌های منطقه دست دارند؛ لذا اتهام زنی آنها به جمهوری اسلامی ایران باطل است؛ چرا که ایران هیچ گاه سلاحی در اختیار روسیه قرار نداده تا علیه مردم اوکراین به کار گرفته شود؛ به ویژه طی ماه‌های گذشته رویکرد ایران حل دیپلماتیک مسئله است و بر همین اساس هیچ گونه سلاحی در اختیار روسیه قرار نداده است.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات